Rara wat is er kapot na gigacrash?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rikki
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06-2025
Was vanochtend lekker aan het gamen (halflife2) toen mijn pc erg hard crashde. Tijdens het spelen eerst wat krakend geluid, vervolgens krakend geluid en wat flashing, vervolgens hangen in het spel en drie seconden later (na een alt-tab) de crash. PC zo dood als wat. En het rook ook een beetje raar (verbrand). Even gewacht tot alles weer wat afgekoeld was, maar drukken op de power button leverde welgeteld een halve draai van mijn cpu-fan op en toen weer dood. Een andere voeding aangesloten en nog niks. CPU koeler verwijderd en CPU verwijderd en nog eens geprobeerd. Gaat alles wel draaien (alle fans), maar gebeurd verder natuurlijk niks door ontbreken CPU. Maar geen waarschuwingsgeluiden van het moederbord. CPU er weer in en weer dood. Wat kan er nu allemaal kapot zijn? Ik denk zelf de CPU, maar is het waarschijnlijk dat ook het moederbord overleden is. En de voeding? Wat zou dit hele gedoe veroorzaakt kunnen hebben. Loop ik het risico bij aanschaf van een nieuwe CPU dat ik hetzelfde nogmaals ga meemaken? Want ik dacht dat er tegenwoordig beveiliging op de moederborden zitten tegen oververhitting van de CPU? Ik had niks overclocked.

Specs: MSI K8N Neo, AMD64 3200+, 1 GB Crucial Ballistics, Club3d X800 pro

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Uiteraard kunnen we je hier bijna niet mee helpen. (dwz, IK niet)
Ik weet wel (uit ervaring) dat een brandlucht géén goed teken is.

Ik denk dat de cpu niet kapot is gegaan door oververhitting. Om dat te voorkomen zitten er beveiligingen ingebouwd, zoals je zelf al zei. Ik denk dat minstens je moederbord aan vervanging toe is. Ik weet natuurlijk niet welke onderdelen het probleemgeval nog mee heeft genomen in zijn graf. Dat is simpelweg een kwestie van uitproberen, ben ik bang.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:58

Duinkonijn

Huh?

weet je ook wat er stonk ?

wat je kan proberen is alles er uit trekken en alleen met

geheugen / cpu / moederbord / videokaart opstarten

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Als je iets verbrands ruikt dan is er gewoon iets dood. Makkelijkste is gewoon elimineren als je allemaal vervangende onderdelen in huis hebt, echter als je brandlucht rook dan zal je ook wel ergens een brandvlekje kunnen vinden denk ik ?

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:57
Kan zijn dat een van je voedingskabels toch net niet helemaal goed vast zat. Je cpu zal niet beschadigd zijn door oververhitting, maar kortsluiting doet je cpu sowieso nooit goed. Als ik jouw was controleerde ik even de mosfets en de condensatoren op je mobo. Misschien dat die geknald zijn en de brandlucht veroorzaakt hebben.

• Rikki
De brandlucht was niet echt te traceren naar 1 onderdeel (in ieder geval niet voor mijn neus). Ik heb gekeken naar de condensatoren op het moederbord en alles lijkt normaal (ik weet ook niet precies hoe ik een geknalde condensator kan herkennen) Ik weet ook niet wat een mosfet is en hoe die er uit moet zien als die kapot is.

Ik heb geprobeerd op te starten met alleen processor, moederbord, geheugen en vid-kaart, maar dan doet 'ie niks. Pas als de processor uit de socket is beginnen de fans te draaien.

Wat kan kortsluiting veroorzaken in mijn processor? En is het waarschijnlijk dat het kortsluting is geweest? Zoals ik beschreef duurde het even voordat de pc echt crashde (zo'n 10 seconden). Kan het dan nog steeds kortsluiting zijn? En als ik alleen een nieuwe processor aanschaf en die in deze pc stop, loop ik dan niet een groot risico dat ik ook die meteen kapot maak?

Verwijderd

ik denk voor 90% het mobo
bij mij op et werk moete we mobo's van Foxconn (asus, msi enzo) testen en als ik daar brandlucht ruik is het meestal een verbrand chipje op je mobo...
zijn de zwarte blokjes op je mobo kan vast wel erges een gaatje in zitten.
of een kelkoo/elkoo doorgebrand :)

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43

paradoXical

The ParadoX

Naar mijn weten is er een grote kans dat de voeding (half)dood is.
ruik even aan de voeding, als die kapot is ruik je dat zeker.
is dit niet het geval, koppel dan alle randapparatuur en andere insteek kaarten eruit.
en probeer opnieuw

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Rikki
Excuses voor late reactie op de suggesties, maar heb pas sinds kort weer toegang tot het net.....

Ik heb inmiddels een nieuwe voeding gekocht/geinstalleerd maar dat maakt niks uit. Maandag ga ik bellen met Salland (heb ik moederbord en processor gekocht) om na te gaan wat ik moet terug sturen (eerst alleen moederbord, of meteen moederbord en processor). Ik ga er van uit dat de garantie gewoon geldt. Ik heb naar mijn mening niets gedaan wat deze crash heeft veroorzaakt, dus ik ga er even vanuit dat het moederbord of processor op eigen kracht kapot is gegaan? Ben benieuwd.

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:25
Bij een vriend van mij liet een processor (duron 1200) 2 voedingen doorbranden.
Jaja, een processor die voedingen laat overlijden. Ik had het zelf niet geloofd als ik er niet naast had gestaan.

Misschien een idee om beide op te sturen? (Tenslotte 1 verpakking)

• Rikki
Het bleek het moederbord. Netjes vervangen door Salland, en nu type ik dit op een weer werkend systeem. Allen bedankt voor de suggesties.......
Pagina: 1