Dual Monitor vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik zit nou al een uurtje te zoeken naar info, maar kom er niet echt uit.

Huidige config:
- NVidia GeForce4 MX, AGP8x, scherm resolutie: 1600x1200 (in de werkbak)
- 1x IIyama VM Pro 450
- Systeem hangt aan KVM-Switch voor bediening van 4 systemen.

Gewenste config:
- eoa. DualHead grafische kaart of een extra PCI kaart
- 2x IIyama VM Pro 450
- scherm resolutie: 2x 1600x1200 (3200x1200 ?)
- Systeem hangt aan KVM-Switch voor bediening van 4 systemen.

Ik heb nu een 2e IIyama monitor ter beschikking, die ik graag inzet. Vraag is dus: wat te doen qua grafische kaart(en)?

Is het verstandig om een PCI kaartje erbij te kopen of om een kaart te kopen met twee VGA uitgangen, via AGP? Ik wil graag 2x de 1600x1200 resolutie kunnen draaien, dus de kaart moet dat wel aankunnen. 1 scherm zal altijd aan 1 systeem hangen. Het andere scherm zal mee switchen als ik de KVM gebruik. In een ander (oud) topic weet ik al dat dit prima moet werken. Alleen vraag ik me dus af wat tegenwoordig verstandig is. En het 'grote dual monitor topic' is nogal verouderd.

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Verwijderd

Die resolutie zal bijna iedere kaart aankunnen, maar dat kun je wel in de specs vinden. Wat voor jou een goede oplossing is, dat moet je zelf bepalen. Wil je top of the bill, koop dan een high end grafische kaart met twee uitgangen (DVI omvormer). Is het alleen van belang dat je een tweede desktop hebt, dan kun je ook overweg met een tweede (PCI) grafische kaart. Toen ik voor dezelfde keuze stond heb ik een goede (tweedehands) Matrox gekocht vanwege de goede 2D prestaties. Misschien is het makkelijker om een PCI uitvoering van de Radeon 7000 te krijgen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor 1600x1200@32b heb je 7.5MB videogeheugen nodig, dus iedere kaart vanaf 8MB zal 2D kunnen tonen op die reso - een Matrox G200 PCI zou een ideale goedkope secundaire kaart zijn daarvoor als je er eentje kunt vinden. Als je ook 3D op die scherm wilt, is de beperking van Windows van een enkele overlay je grootste probleem en zul je zeker een kaart moeten nemen die twee uitgangen heeft en een moderne chip.

Sowieso moet je er rekening mee houden dat de KVM maar een enkele VGA uitgang kan switchen, wat je kunt doen (wat ik hier ook heb :z ) is een primaire scherm die enkel en alleen voor de hoofdsysteem is en een secundaire die gedeeld wordt met de andere bakken.

Oslik blyat! Oslik!

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Oke thanks. Kijk, ruim 10 jaar geleden programmeerde ik veel grafische dingen en toen kon ik 't allemaal nog wel volgen qua grafische kaarten - tot in de pijnlijke details. Tegenwoordig zie ik door de bomen 't bos niet meer. Als je van ruim 100 kaarten de specs moet doorzoeken, dan wordt je daar vrij snel flauw van.

Ik had er even bij moeten vermelden dat 3D apps er niet toedoen hier en het gaat mij inderdaad om 'gewoon' een 2e desktop. Ik heb hier een werkbak, waarvoor de 2e monitor een goede toegevoegde waarde zal zijn (fijn alszijnde web-developer met Flash ed.). De andere bakken die aan de KVM hangen zijn servers die ik bedien en daar zit ik niet bepaald full-time op. Dus dat dan 't ene scherm de helft van m'n werkbak weergeeft en 't andere scherm de server is prima.

Zelf neigde ik in eerste instantie naar 1 nieuwe kaart met twee VGA uitgangen, maar ik las in 't oude dual monitor topic dat een extra PCI kaart ook een optie is. Maar ik las tevens dat sommige mensen daar problemen mee hebben en 't is natuurlijk ook wat probleem-gevoeliger.

Andere vraag dan: welke kaarten hebben tegenwoordig dual-monitor support? Of kom je dan altijd bij Matrox terecht?

Verwijderd

Elke kaart waar twee uitgangen op zit kan een dual-monitor setup aan. Ik draai nu met 2 17" TFT's op een Radeon 8500, werkt prima. Handig is wel als je twee Ramdac's hebt, je beeldkwaliteit holt achteruit anders.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Oke, en welke kaart adviseer je dan? - Edit: sorry, zit niet te lezen. 8)7 Radeon 8500 dus. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Explore op 12-01-2005 11:47 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:01

Valkyre

Kitesurf FTW!

een dual head heb ik toch echt wel de voorkeur aan,
dan kan je bijv goed films op beide monitoren afspelen.

maar als je een pci kaartje als 2de vga gebruikt, was dat bij mij echt niet mogelijk
(kwam misschien ook omdat hte een voodoo2 kaartje was)

maar met mijn huidige 9800XT kan ik gewoon 2 films tegelijk kijken :)

iRacing Profiel

Verwijderd

Explore schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:46:
Oke, en welke kaart adviseer je dan? - Edit: sorry, zit niet te lezen. 8)7 Radeon 8500 dus. :)
Euhm, nee, die is namelijk al een jaar of drie oud :P

Je kan wel een opvolger kiezen natuurlijk: een radeon uit de 9xxx serie. Afhankelijk van je game-gedrag zou ik kiezen voor een 9200 (plm45 euro, niet gamen) tot een 9800XT(plm 400 euro, heel veel gamen). Wel even opletten dat je echt een kaart koopt met een twee monitoruitgangen.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb een Radeon 8500 met twee Iiyama VM Pro 450's (nouja, één 450 en een 451, technisch hetzelfde). Beide op 1600x1200. Werkt verder prima, behalve dat m'n monitoren gaar zijn.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Aha, kijk aan. De 8500 kan ik weinig over vinden. De 9800XT ook, maar ik zie dat bv. de ATI Radeon 9600XT ook dual VGA support heeft. Kleine broertje van de 9800XT, neem ik aan.

Oke, bedankt lui, nu kan ik wat gerichter zoeken!

• ZaWoot
  • Laatst online: 05-08 10:48

ZaWoot

Red Is The Color

Even kort, de 9800 pro (overclock @XT) werkt ook prima in een dual opstelling :) (en is een prima kaart !)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
ZaWoot schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 12:47:
Even kort, de 9800 pro (overclock @XT) werkt ook prima in een dual opstelling :) (en is een prima kaart !)
Weet je 't zeker? Volgens de spec heeft die maar support voor 1 monitor.

ps: die kaart is overigens ook niet wat je noemt goedkoop. :) zo'n 200 euro. hm...

[ Voor 12% gewijzigd door Explore op 12-01-2005 14:15 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 16:01

ThunderNet

Flits!

uhm de specs naar wij jij linkt zijn van de All-In-Wonder 9800, die moet je niet hebben.
Daarnaast heeft volgens mij elke ati kaart die nu nog te vekrijgen is dual-monitor support.

Voor mijn 9800PRo had ik een 9200 met daaraan 2 monitoren.
op mn 9800pro draai ik ook met 2 monitoren.

ff een goeie link naar de specs: http://www.ati.com/produc.../radeon9800pro/specs.html

voor gewoon desktop werk, voldoet een simpele 9200 ook wel, (als je die dan in pci uitvoering koopt) kun je je agp kaart houden, en kun je dus later evt 3e monitor aansluiten...

[ Voor 19% gewijzigd door ThunderNet op 12-01-2005 14:25 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 17:19

vinnie1908

Appel != peer

Ik zou zelf, als het puur 2D is gaan voor een:
"Matrox Millennium G550 32Mb DualHead DDR oem" betaal je nog geen 100 euro voor en je kan perfect 2 schermen draaien.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

en een 9200 zit zo rond de 50 euro? 2 monitoren op aan te sluiten. max reso per monitor zat op 1600*1200 dacht ik.... Ik weet niet wat de TS er precies mee wil gaan doen.
Maar als ik lees dat hij t voor bijvoorbeeld flashfilmpjes wil gaan gebruiken.. zon 9200 ruim voldoende is
Het is uiteindelijk windows die een (half) compleet beeld naar de grafische kaart stuurt met het beeld (3d app's nagelaten).
En voor grafisch werk is een goede monitor veel belangrijker (dat zit bij TS wel snor dacht ik zo :P)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

gewoon als aanvulling:

ik heb een 9600pro die goed 2 monitoren ondersteunt

ik heb echter minder goede ervaringen met radeon 7500 (of zoiets) die wel twee aansluitingen ondersteunt maar bij dual monitor een soort streched desktop gaf
(het grote nadeel daarvan is dat de taakbalk over 2 schermen is gespreid en bovendien de maximaliseer functie over twee schermen gaat, verder staan de foutmeldingen in het midden... dus tussen de twee schermen )
(het kwam dus eig neer op een schermresolutie van 1600 op 2*1200 of zoiets)

gewoon een beetje recente kaart kopen en je zit wel goed

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Daar hebben moderne ATI's geen last meer van hoor.. en zou me ook niet verbasen als je dat op een 7500 door instellingen wel goed kon regelen, maarjah.
Een 9600series is ook dikke overkill voor desktop werk.

Verwijderd

Ik gebruik een hele andee oplossing mischien is het ook wat voor jou. Ik heb een opstelling van 4 17 inch tft's en 1 grote lcd tv. Elke monitor inclusief de lcd tv hangt aan een eigen computer. Alleen de keyboard en muis zijn verbonden via een softwarematig gestuurde kvm switch. Alle computers zijn uitgerust met VNC software. En met een afstandsbediening van microsoft die te koop is voor gebruik met het mediacenter os, en een aantal zelf geschreven scripts. Kan ik met de afstandsbediening op ieder scherm elk systeem tonen die ik maar wil weergeven. Voor het gamen gebruik ik alleen mijn lcd tv die direct aan mijn game systeem hangt. Alle overige systemen kunnen prima via remote sessies weergegeven worden. Ik vindt het ideaal.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ja, ik weet wat methal bedoelt. Ik heb dat regelmatig gezien bij mensen die met twee monitoren werken en dat zijn typisch die dingen waar ik me aan kan gaan ergeren (non-stop draggen van windows die gecentreerd verschijnen en dus in 2-en worden gehakt ervaar ik als behoorlijk iri).

De 9800pro ziet er wel cool uit, maar beetje overkill voor wat ik er hier mee doe. 't Is niet voor games ofzo, maar voor op de zaak. Ik speel hier wel eens een spel, maar dat is puur omdat thuis m'n bak inmiddels afgeschreven is en daar komt binnenkort verandering in. Dus 't is zonde om overbodig veel geld uit te geven aan allerlei functionaliteit die niet benut gaat worden.

Uit de tekst en uitleg neig ik dan naar een 9200. Bij MyCom hebben ze 'm niet, zo te zien. hm. nou dat weer. :)

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 18:58
RTFM:

Dualmonitor FAQ

[ Voor 19% gewijzigd door steffex op 12-01-2005 15:06 ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 15:00:
Ik gebruik een hele andee oplossing mischien is het ook wat voor jou. Ik heb een opstelling van 4 17 inch tft's en 1 grote lcd tv....
klinkt cool :P maar gaat 'm hier niet worden.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
hm, laatste bericht is al een half jaar oud (eerste bericht al 3 jaar!)
ik wil wel weten wat men aanprijst als een goede deal, dat dat nog te koop is. :)

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 18:58
Explore schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 15:09:
[...]

hm, laatste bericht is al een half jaar oud (eerste bericht al 3 jaar!)
ik wil wel weten wat men aanprijst als een goede deal, dat dat nog te koop is. :)
Koop gewoon een ati 9600pro 8x AGP 128MB voor 100 euro (+/- 150 voor 256MB)... daar zit dual aansluiting op... huppa 2 monitoren eraan.. klaar!

Als je die faq had doorgelezen waren je meeste vragen al beantwoord! |:(

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:22
Je kan eventueel nog zoeken naar een 2e hands 9700(pro), een oudere generatie (wat goedkoper) met 2 ramdacs.
Deze kaart heeft nog power genoeg om te kunnen gamen e.d.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46
Zelf heb ik slechte ervaringen met twee maal 1600*1200 op een dualhead kaart; de secundaire VGA uitgang van alle kaarten die ik geprobeerd heb was beduidend minder dan de primaire waardoor ik altijd een vlut beeld kreeg op m'n 2e scherm (en dat valt extra op naast een scherm wat puik beeld levert). Met een relatief simpele PCI kaart was 't zo opgelost; perfect beeld :)

Maar dit is dan ook al een tijd geleden, misschien dat de huidige kaarten het beter doen maar als ik de regelmatige grafische kaart reviews in de c't lees (waar signaalkaliteit van beide uitgangen op o.a. 1600*1200 wordt getest) is het nog net zo treurig gesteld als twee jaar geleden.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

zoals de TS aangaf, hoeft er niet opgegamed te kunnen worden, het gaat om flash-animaties, dingen als photoshop denk ik, autocad en consorten.

dus 3d performance != important.

9600, 9700, 9800, allemaal overkill, want qua 2d kunnen ze niks (op de desktop) dan een 9200.

daarnaast is de 9200 beschikbaar in een pci uitvoering, en kan de TS hem dus als 2e videokaart gebruiken. en zo zijn huidige kaart behouden (GF4) en daar de primaire monitor op aansluiten.
Voordelen: 3d (als in games etc.) doen het nog redelijk goed op de GF4, mogelijk tot 3 monitoren. de AGP kaart, kan later nog vervangen worden, oftewel meer uitbreidings mogelijkheden.

Als ik de TS was, en een beetje no-nonsense videokaart nodig had, ging ik voor een 9200 in PCI uitvoering. zeker als ik lees dat hij voor games etc. toch een andere computer gaat kopen?
Wat moet je dan met 2 computers met een 9800Pro oid :S dikke onzin.

Naar mijn idee valt een kaart als de 9200 als de perfecte kaart te omschrijven in dit soort situaties.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Hm, dit geloof je ook niet... Ben dus net langs de MyCom gegaan om een kaartje aan te schaffen. Ik kreeg er een DVI-VGA adapter bij. En zoals ik al zei, heb ik hier een geForce4 MX 440. Bij mij rinkelde er geen belletje, maar bij niemand anders ook niet. Dat ding blijkt dus ook een DVI-uitgang te hebben, naast de standaard VGA-uitgang. Dus adapter aangesloten, drivers geinstalleerd, et voila: dualview 2x 1600x1200 klaar! enige wat ik nodig had was dus een simpele adapter van een paar euro. :)

Bedankt voor de assistentie, in iedergeval. Erg op prijs gesteld...

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:08

St@m

@ Your Service

Tja.. er zijn ook wel Geforce MX kaartjes zonder DVI volgens mij, dus zo raar is het niet.
Iig, ik heb op mijn Radeon 9500 ook 2 monitoren aangesloten met behulp van een DVI-VGA adapter. WErkt perfect, alleen hier is mijn 17" gaar, en mijn 15" kan geen hoge resolutie aan, dus tja, dan maar op 1024*768

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

doh..... zo adapterplug zit toch standaard bij je videokaart? althans ik heb ze wel altijd erbij gekregen.

Verwijderd

Nouja, mooi dat het toch zo simpel op te lossen was :)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ja, ik heb ook mazzel met deze 2 monitoren. Ze draaien op 1600x1200 @ 85Hz. Er zit alleen een temperatuurverschil in: de kleurintensiteiten zijn niet gelijk. Maar dat zal me verder aan m'n reet roesten. Wel moest ik nog even de GeForce dualview drivers zoeken, anders werd de desktop uitgerekt wat dat iritante verschijnsel opleverde waar ik eerder al naar verwees.

Geen idee of er zo'n adapter bij zat. Toen ik die GF4MX kocht wist ik niet eens wat DVI was.

'k Zal eens kijken of ik volgende week ofzo een foto van m'n opstelling kan posten. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Explore op 14-01-2005 15:52 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

een verschil in kleuren kan 1 voordeel hebben: bij foto's kun je kijken naar foutjes... zou viel bij een fotoshop van me, niet op dat er kleine foutjes zaten op de ene monitor, maar op de ander zag ik ze wel.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Da's waar, alleen ben ik de dev'er hier en hou me niet bijzonder veel met kleur bezig (ik kanker alleen op de designers als ik 't lelijk vind :) ). De donkerste monitor was notabene van een van de designers hier (die nu een iMac G5 heeft) - geen wonder! ;)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Abbadon schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 15:43:
Zelf heb ik slechte ervaringen met twee maal 1600*1200 op een dualhead kaart; de secundaire VGA uitgang van alle kaarten die ik geprobeerd heb was beduidend minder dan de primaire waardoor ik altijd een vlut beeld kreeg op m'n 2e scherm (en dat valt extra op naast een scherm wat puik beeld levert). Met een relatief simpele PCI kaart was 't zo opgelost; perfect beeld :)

Maar dit is dan ook al een tijd geleden, misschien dat de huidige kaarten het beter doen maar als ik de regelmatige grafische kaart reviews in de c't lees (waar signaalkaliteit van beide uitgangen op o.a. 1600*1200 wordt getest) is het nog net zo treurig gesteld als twee jaar geleden.
Dit soort resoluties haal je alleen op kaarten met dubbele ramdac zoals de Matrox parhelia. "Echt" Dualhead versta ik dubbele ramdac onder, dus in volledige kwaliteit in onafhankelijke mode ipv stretched of cloned. De kaarten van Nvidea en Ati bieden dit niet.
Daarom is een PCI + AGP oplossing nog altijd beter dan een kaart met 1 ramdac.
Ideaal voor de TS zou een parhelia AGP + PCI versie zijn. Dan kun je 4 schermen onafhankelijk aansturen en heb je ook nog 2x tv-out of 2x monitor "stretched of cloned" over. Daarnaast is de beeldkwaliteit dan subliem. Billions of colours, 10 bit video. 8) http://www.matrox.com/mga...n/video/products/home.cfm Wil je de goedkope oplossing koop dan 1 agp kaart en 3x goedkoop PCI. Voor windows maakt dat niet uit. Ik heb goede ervaringen met Matroxkaartjes. Voor een videowall heb ik eens een Nvideakaart AGP met 4x Matrox Millenium 2 PCI in een oud 440BX bord gehad. Werkte probleemloos, drivers hoefde ik maar 1 keer te installeren. Laatste optie...je kan ook 1 matrox 450 of 550 AGP kopen en 1 PCI. Heb je ook 4 ramdacs... :D s6 !

[ Voor 11% gewijzigd door under-world op 14-01-2005 16:02 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

@under world
[url]http://www.ati.com/products/radeon9800/radeon9800pro/specs.html[/rul]
Dual integrated display controllers
Dual integrated 10-bit per channel 400 MHz DACs
uit de specificaties van de 9800 pro, zie ik dus Dubbele dac? of is dit iets anders dan jij bedoelde?

• under-world

under-world

ooh-la dots

De duurdere Ati-kaarten bieden het wel dat klopt. Maar TS wil 2d en de 9800pro is een 3dKaart. Daarnaast kan hij er moeilijk 2 van in zijn PC zetten. Als ie zelf een 9800 pro heeft kan ie met een dualhead pci of 2 pci ook op 4 komen. Ik weet niet hoeveel geld ie uit wil geven en wat zijn kwaliteitseisen zijn. Kijk Matrox is ook duur maar dat kun je qua 2d niet vergelijken met die ATI. Wil TS simpel wat desktopviewen of wil ie echt hoogwaardig grafisch werk gaan doen. Dat is een beetje de vraag. Combinatie kan natuurlijk ook, ATI 9800 voor de 3d en 2x pci erbij of Parhelia PCI (duur)

[ Voor 34% gewijzigd door under-world op 14-01-2005 16:12 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

http://www.ati.com/products/radeon9200/radeon9200/specs.html
400MHz Dual integrated DACs with 10-bit per channel palette
Uit de specs van een 9200, welke ik geadviseerd had aan de TS, vanwege de lage prijs.
ook dubbele Dac? :S

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ik geef je ook gelijk dat voor simpel dual desktopviewing bijna elke kaart voldoet. Ik heb zelf geen ervaring met die 9200 kaarten met de 9800 wel. Als ik bepaalde videoaplicaties opstart, bijvoorbeeld Arkaos of Avid Xpress Pro dan ben je toch beperkt door je drivers. De software ziet dan geen 2 onafhankelijke monitoren voor je preview. Het wordt dus niet in elke software 100% ondersteund. Daarnaast heb je hebt vaak maar op 1 poort hardwareoverlay. Voor professionele opstellingen zijn die Matroxkaarten beter.
edit:
Ik dacht btw dat de TS 4 monitoren aan wilde sturen, slecht gelezen van mij. :/
Als de TS ooit met 1 van de pakketten die op deze site http://www.matrox.com/mga...tory/jun2003/10_video.cfm genoemd worden serieus iets wil gaan doen koop een Parhelia. Wil je dat niet ga voor de meest goedkope oplossing. Nieuw is dat bijvoorbeeld de 9200 of tweeehands een PCikaart >8MB van ~ 5 a 10 euro

[ Voor 32% gewijzigd door under-world op 14-01-2005 16:37 ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
@under-world: Nog effe: zie hier.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Heb ik inmiddels gelezen, ik dacht veel te moeilijk. Alleen jij kan nu op dat kaartje alleen stretched of cloned draaien. Doet niks af aan de essentie van mijn verhaal. Ik ben iig blij dat je hebt draaien wat je wil.

[ Voor 19% gewijzigd door under-world op 14-01-2005 17:20 ]

• Abbadon
under-world. Al geruime tijd zijn GPU's voorzien van twee geïntegreerde RAMDAC's, sla de specs er maar op na :)

Punt is gewoon dat er door de VGA kaarten makers ogenschijnlijk minder aandacht aan de secundaire uitgang wordt besteed getuige de inferieure beeldsignalen. Dit heeft niks te maken met het afwezig zijn van een tweede RAMDAC (het cloned, stretched of onafhankelijk aansturen van schermen staat hier ook volledig los van overigens).

• under-world

under-world

ooh-la dots

Heb je daar een bron bij dat dat niet uitmaakt ?
De Parhelia heeft 2 integrated Ramdacs van onderling dezelfde en betere kwaliteit itt tot de concurrentie, en nog een externe 3e Ramdac. Noem mij eens 1 kaart met dual independent monitoroutput en 1 Ramdac, als er geen verband is...
Hoe wil je dat uberhaupt aansturen ?

Ik heb al eerder gezegd dat in principe alles met 2 ramdacs voldoet. Dat wil niet zeggen dat je op elke kaart dezelfde functies kan verwachten. Noem mij een kaart van Ati of Nvidea (uitzondering Quadroen Fire ) met hardwareoverlay op alle outputs. Daarnaast zit er zelden dual DVI op die kaarten. Ik heb zelf ervaren dat het met een ATI 9800 pro, een Leadtek TI4400vivo, en een noname 6600 gewoonweg binnen bepaalde software niet werkte. Ook binnen windows had ik problemen met het werken op 2 verschillende resoluties en de TV-out. Het is allemaal of-of ipv en-en zoals ze in de specs verzwijgen. Daar kom je pas achter als je Avid Xpress pro gaat draaien of proggies die softwarematig een 2e of 3e ramdac reserveren voor de preview. Die mindere kwali die jij hebt ervaren kwam gewoon door een inferieure 2e ramdac op de kaart. :+

In addition to its two RAMDACs, Parhelia can use a third, external DAC to power a third display for TripleHead desktop mode. Not only that, but the chip can render 3D graphics across all three displays at once for an experience Matrox has labeled "Surround Gaming." http://tech-report.com/etc/2002q2/parhelia/index.x?pg=9

As mentioned above a cheap dual (VGA & DVI/VGA) will work fine, you might want to make sure the RAMDAC is at least 350Mhz or higher so that you get good quality output to the monitor -- and make sure it has two RAMDAC, not just one -- single RAMDAC provides two display but they can only show the exact same image, doesn't help with desktop space.
http://www.cakewalk.com/forum/tm.asp?m=296368

DUAL HEAD GRAPHICS CARDS
In 2001 and 2002, inexpensive "dual-head" graphics cards have become readily available. These are capable of sending wide-screen images out to two monitors that span the width. The signals come from two independent digital to analog converters, or RAMDACs, on the graphics card. The newer units can drive two very high resolution displays (e.g. 2048 x 1556 each, at 75Hertz refresh, giving a total display of 4096 x 1556). Some examples are: Matrox Parhelia, Gainward MX440, Xtasy MX440. These marvelous devices are inexpensive, the latter two going for around $130. Look for "dual head display", with "dual Ramdac" (at 350MHz or greater). http://www.crystalcanyons..._DualMonitorComplete.shtm

The patent pending NVIDIA nViewtechnology incorporated both the hardware and software technologies that can allow any novice user to easily set up. With the release of the GeForce4, many revolutionary components were introduced such as the integrated dual RAMDACs, necessary for maximum resolution of 2048x1536 on both computer monitors , dual LVDS transmitters for hi-res LCD panels as well as dual integrated TMDS transmitters for a maximum resolution of 1280x1024 on digital flat panels . http://www.evga.com/articles/public.asp?AID=57

The newer NVIDIA cards carry a DVI-I, S-Video, and DB15 output on the video card. The DVI-I connection can be used for LCD monitor as well as a Plasma TV. If you do not have a DVI-I connection on your monitor, you can use a "DVI to VGA adapter" to support dual monitors. When connecting the DVI-I output, the S-Video will be rendered inactive due to the fact that these connections share RAMDAC memory addresses on the video card. Only two configurations can be used with this particular setup: one CRT monitor (DB15) and one TV (S-Video), or one CRT Monitor (DB15) and one LCD (DVI-I or DB15 with DVI to VGA adapter).

[ Voor 58% gewijzigd door under-world op 15-01-2005 13:42 ]

• Abbadon
under-world schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 13:05:
Heb je daar een bron bij dat dat niet uitmaakt ? [/i]
Als je maar één RAMDAC hebt kun je ook maar één monitor aansturen, simpel :P

En verder hou je nu een heel verhaal wat van de zaak afleidt: jij zei:
under-world schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:57:
[...]

Dit soort resoluties haal je alleen op kaarten met dubbele ramdac zoals de Matrox parhelia. "Echt" Dualhead versta ik dubbele ramdac onder, dus in volledige kwaliteit in onafhankelijke mode ipv stretched of cloned. De kaarten van Nvidea en Ati bieden dit niet.
En dat is regelrechte onzin :)

• under-world

under-world

ooh-la dots

@ Abaddon : Dat zou je hoe het daar nu staat kunnen interpreteren als regelrechte onzin, ;) ik zal bekennen dat ik niet op de hoogte was van het feit dat ook de hele goedkope kaarten tegenwoordig 2 ramdacs hebben. Toch heb ik eens op Internet gekeken en dit is niet heel lang zo. Hangt af van wat je lang vindt. Ik vind een aantal jaren niet lang. Het was zeker niet sterk geformuleerd en de gamekaartenmarkt ontwikkelt zich zo rap dat ik het niet allemaal meer kan bijhouden. Ik wordt ook een dagje ouder. Ik heb daarna ook direct toegegeven toen een user me op de 9200 wees dat elke kaart met 2 ramdacs voldoet.

Toch zijn mijn ervaringen met die 9800 en die 4400 dat het simpelweg niet deed wat ik wilde en wat ik dacht dat het kon afgaande op de specs. Daarom denk ik dat je een verschil moet maken tussen dual monitor en dual vga. Dual vga is voor mij 2 ramdacs en geen softwareoplossing waarbij je alleen clone of stretch kan draaien. In die zin doet het niks af aan de essentie van het RAMDACverhaal. Daarbij werd er hier over 1600x1200 gepraat.

With the release of the GeForce4, many revolutionary components were introduced such as the integrated dual RAMDACs, necessary for maximum resolution of 2048x1536 on both computer monitors , dual LVDS transmitters for hi-res LCD panels as well as dual integrated TMDS transmitters for a maximum resolution of 1280x1024 on digital flat panels .

Ik wil wel eens zien als ik 2x een 21" flatpanel aan een nieuwe nvideakaart hang en op 1600x1200 zet. Of gamen op 2 monitoren tegelijk.. De tvout is meestal ook niet echt je van het en moeilijk aan de praat te krijgen met allerlei 3rd partysoftware (tvtool) kom je een keer op een opgebalzen PAL met randjes. Altijd een oplossing met overscan of underscan in de drivers ipv native PAL. Kijk... maar dan ga je eisen stellen ipv simpel taakbeheer op de tweede desktop. Ik heb al aangegeven dat ik blij ben dat TS het heeft werken hoe hij wil. Ieders wensen zijn anders en ik heb alleen vertelt hoe het zit en wat het verschil is tussen dual VGA en dual monitorring. De TS verwijst zelf naar Matrox en daarom vertel ik waarin die Parhelia beter is dan de ATI en Nvideaoplossingen. Ik heb zelf veel geld uitgegeven om dat te moeten ontdekken. Ik heb vaak met teleurstellingen te kampen gehad waarna ik de kaart weer met verlies door moest verkopen. Met de PArhelia werkt het in elke software zoals het zou moeten werken, en de beeldkwali is echt een verschil. Zeker tav die Nvidea 4400 en in mindere mate de ATI 9800.

[ Voor 10% gewijzigd door under-world op 15-01-2005 14:35 ]

Verwijderd

Ik draai zelf met een matrox p750 64MB met 2 x 22" Monitor op 1600x1200 en dit draait als een zonnetje ;) . Beiden even scherp, video afspelen op beide fullscreen geen probleem. Kaart kost zo'n 230 euro en dan heb je de perfecte oplossing. Eventueel kan een P650...is weer wat goedkoper (verschil weet ik niet meer precies..maar heeft te maken met bijv ook nog een Tv koppelen en alle drie tegelijk werkt dan niet)

• Device Manager
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Als je een PCI kaartje naast je huidige (GF4mx) kaart wil gaan zetten, zou ik aanraden om een kaart met een chip van dezelfde fabrikant te nemen (m.a.w. Nvidia). Misschien een TNT2 kaartje, of een PCI versie van een GF4mx kaart. Een dual-head AGP kaart is natuurlijk altijd een optie, en dan is de fabrikant keuze niet van belang.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Abbadon
Under-world, eind 1999 had ik al een kaart met twee RAMDAC's, in computertermen durf ik dat gerust 'geruime tijd' te noemen :) Vergeet ook niet dat de release quote die je daar aanhaalt gewag maakt van integrated dual ramdacs. Juist het 'integrated' (in de GPU dus) was de nieuwigheid, niet het feit dat er twee RAMDAC's op een kaart zitten, dat was al bij eerdere nVidia kaarten mogelijk (de MX serie).

Verder heeft elke kaart en GPU zijn voor en nadelen. Ik heb een hele poos met Matrox kaarten gewerkt (incl. Parhelia) en _persoonlijk_ vind ik de latere versies van nVidia's nView minstens zo lekker werken als Matrox' DualHead (waarvan de software imo ietwat teveel bugs bevat). Zo haal je bijvoorbeeld eisen aan (gamen op twee schermen, overlay op twee schermen) welke je alleen bij een Matrox kaart zult vinden, dan is dat voor jou de meest geschikte kaart, plain and simple :)

Overigens, je haalt in bold aan dat de max reso via DVI 2x 1280*1024 is voor de nVidia kaarten van destijds, wel de G550, een kaart uit dezelfde tijd deed ook maximaal 2x 1280*1024 via DVI, dus dat is wat dat betreft een niet geheel terechte nadruk die je daar legt :)

• under-world

under-world

ooh-la dots

Toen betrof het een inferieure 2e ramdac die op halve kloksnelheid liep of het geheugen gedeeld met ramdac 1 aansprak (zelfs tot de ti 4xxx seri zie mijn links) Ik vraag me dus af of het nu zoveel beter is geworden. De prioriteit ligt daar niet, dat is 3d gameperformance dus ik ben daar erg benieuwd naar. In de specs wordt daar meestal niet over gesproken, net zoals ze meestal alleen resoluties vs refreshrate geven met 1 scherm ipv 2. Ik zie ook heel weinig gamekaarten met dual DVI en dan vraag ik me af of ze ook echt op beide schermen 1600x1200 aankunnen en wat dan de kwali is. Ik heb hier slechte verhalen over gehoord maar ik kan qua eigen ervaring niet over de kaarten van de laatste anderhalf a 2 jaar meepraten. Heeft ATI al een kaart met dual DVI trouwens ?
edit:
Ik heb al gezien dat je dan ook bij de Fire uitkomt en die is niet aantrekkelijk geprijsd :(

[ Voor 34% gewijzigd door under-world op 15-01-2005 15:07 ]

Pagina: 1