Toon posts:

3D MAX - 2 splines (views) -> 3D

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ! Hopelijk is er iemand die me kan helpen met het volgende probleem in 3D studio max.

Ik probeer mijn philips coolskin na te maken in 3D, nu heb ik van de philips website een voor en zij aanzicht gevonden van een coolskin. Vervolgens heb ik beide aanzichten als background ingeladen en de contouren overgetrokken: resultaat 2 splines van het voor en zij aanzicht.

Ik heb ze nu relatief van elkaar gecentered (zie pic)
Afbeeldingslocatie: http://www.snowfox.nl/images/splines.jpg

Verder heb ik er editable splines van gemaakt. Hoe kan ik nu net als met de Loft optie (voor 1 spline) de 2 splines rond trekken ?

BVD!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:04

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Hak je splines doormidden bij de snijpunten... Dan loft je gewoon 4 splines. Je moet ergens (in de instellingen van je loft, rechts van je viewports) in kunnen stellen bij welk percentage van de loft hij welke shape hij moet gebruiken (slider plus Žselect shapeŽ knop geloof ik). Dus 1 shape bij 0%, de volgende (met de klok mee of er tegen in maar wel een aangrenzende) op 25%, dan de volgende op 50%, weer volgende op 75% en de eerste weer op 100%. Tijd geleden dat ik dit gebruikt heb en ik moet het nu uit mijn blote bolletje doen dus ik kan termen verkeerd hebben maar ruwweg werkte het zo wel. Overigens zou ik voor de vorm van dit scheerapparaat eerder gaan box modellen... maar daŽs jouw keuze. Succes en laat even horen of het gelukt is.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Verwijderd

Topicstarter
Mhhhh ik heb ff naar de oplossing gekeken, het probleem is dat er teveel snijpunten zijn..
Dan gaat er super super veel werk inzitten. iig bedankt voor je idee
Er moet toch ook een mogelijkheid zijn om de twee shapes te uniten ?
Ik zat te denken aan een closed of open sweep maar ik weet niet meer waar die optie zit.

Iemand andere suggesties ?

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Huh, teveel snijpunten? Als het goed is (maar dat is het niet zie ik al) is er alleen een snijpunt bovenin en 1 onderin... Als dat zo zou zijn zou mijn methode netjes werken...

Je kunt overigens ook een loft maken in bv zijaanzicht van de ene shape en dan een forced fit oid van het vooraanzicht (met behulp van de andere shape) maken.

Overigens als je deze vorm per se met splines wilt maken kun je beter Rhino3D gebruiken ofzo... Eigenlijk leent 3DS Max zich hier niet zo voor.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Je zou dit beter kunnen doen met NURBS dan met splines, dat kan in MAX, maar idd beter in Rhino 3D. Maar dan nog: je huidige twee splines zijn veel te weinig definitie voor een echte 3d-model. Daar komt echt niet meteen de goede vorm uit. De methode die je het beste resultaat oplevert als je met splines wilt werken is inderdaad loft in dit geval, maar echt bijster is het niet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
oeps ik had het over lofts... met Lathe natuurlijk moet het wel te doen zijn idd.

Stupid me zat met paths te kloten

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Overigens: als je het graag zou willen loften zou ik dat met een heleboel doorsnedes boven elkaar doen (dus in de lengterichting met shapes die loodrecht of ongeveer zo op de lengteas staan) in plaats van met splines die een kringetje vormen.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Oogst schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 19:05:
Je zou dit beter kunnen doen met NURBS dan met splines, dat kan in MAX, maar idd beter in Rhino 3D.
@Oogst: NURBS staat voor Non-Uniform Rational B-Splines, NURBS en splines worden vaak als term door elkaar gebruikt. Alle NURBS zijn splines, niet alle splines zijn NURBS.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
SnoeiKoei schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 19:21:
[...]

@Oogst: NURBS staat voor Non-Uniform Rational B-Splines, NURBS en splines worden vaak als term door elkaar gebruikt. Alle NURBS zijn splines, niet alle splines zijn NURBS.
In MAX zijn splines en NURBS gewoon heel verschillende dingen. En ja, ik weet waar NURBS voor staat. NURBS lines werken behoorlijk anders dan splines en NURBS-surfaces zijn enkel opgebouwd uit NURBS lines, niet uit splines. In MAX is het dus niet hetzelfde.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1