Toon posts:

Remote desktop: omzeilen licentie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voorbeeld: indien ik vanaf de pc op mijn werk via remote dekstop o.i.d. op mijn thuis-pc een programma draai aarvoor ik een licentie heb, maar mijn werkgever niet, dan omzeil ik toch eigenlijk het licentie-probleem? Vice versa kan dat vanaf thuis naar mijn werk natuurlijk ook.

Ander voorbeeld: op een server programma's waarvoor licentie benodigd is installeren, waarbij vervolgens elke gebruiker op server kan inloggen om het betreffende programma te draaien. Aldus 1 licentie en meerdere gebruikers. Mag dat?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 16:32:
Voorbeeld: indien ik vanaf de pc op mijn werk via remote dekstop o.i.d. op mijn thuis-pc een programma draai aarvoor ik een licentie heb, maar mijn werkgever niet, dan omzeil ik toch eigenlijk het licentie-probleem? Vice versa kan dat vanaf thuis naar mijn werk natuurlijk ook.
Ja, dat mag ^^.
Ander voorbeeld: op een server programma's waarvoor licentie benodigd is installeren, waarbij vervolgens elke gebruiker op server kan inloggen om het betreffende programma te draaien. Aldus 1 licentie en meerdere gebruikers. Mag dat?
Dat mag niet, voor gelijktijdig gebruik van programma's dien je gewoon licentie's te kopen.

Verder, is deze vraag wel heel erg magertjes wat heb je bijvoorbeeld zelf al gevonden? Heb je onze Algemene gedragsregels (Netiquette) al eens doorgelezen, dan weet je precies wat we missen in dit topic ;)

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 17:03

Dionysus007281

Spank my monkey!

1 - weet ik niet
2 - Absoluut niet

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29

lier

MikroTik nerd

Hierbij mijn (op gevoel gebaseerde) antwoord.

Volgens mij neem je een licentie per werkplek. Op het moment dat jij een programma start via remote desktop (of zoiets) heb je dus een licentie voor die werkplek.

Ten aanzien van de server: In geval van Terminal Server, heb je per "concurrent" gebruiker een licentie nodig.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bij terminal services is het zelfs zo als je 1 werknemer hebt die office gebruikt, maar hij heeft een laptop, een pc op de zaak, en een pc thuis, en vanaf alledrie kan hij office gebruiken, dan heb je 3 clientlicenties Office nodig.

Als ik dat doortrek blijkt dat je baas voor het gebruik van jouw thuis-office op zijn werkplek (goh) dus een licentie moet hebben, niet jij. Want we hebben het over werkplekken, niet computerlocaties.

Verwijderd

Topicstarter
Een licentie per werkplek, maar als je zoiets als remote desktop toepast, wat is dan je feitelijke werkplek?
leon1e schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 16:35:
[...]

Verder, is deze vraag wel heel erg magertjes wat heb je bijvoorbeeld zelf al gevonden? Heb je onze Algemene gedragsregels (Netiquette) al eens doorgelezen, dan weet je precies wat we missen in dit topic ;)
Offtopic: ja, ik heb op google gezocht en ja die heb ik in ver verleden al eens doorgelezen, dus beetje onzinnige opmerking.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 17:01:
Een licentie per werkplek, maar als je zoiets als remote desktop toepast, wat is dan je feitelijke werkplek?
wat denk je zelf? waar je werkt natuurlijk. Dus waar je scherm en toetsenbord staan die je software besturen. Dus waar je zit te terminal servicen. Niet alleen logisch maar ook zo uitgespeld in de gebruiksvoorwaarden die Microsoft hanteert voor haar Windows lijn producten.

Overigens is het niet illegaal hoor, als er voor die software maar een licentie is uberhaupt. Of jij 'm nu hebt of je baas, die licentie is er iig, dat is het belangrijkste voor Microsoft.

Overigens vind ik dit topic een beetje hoog ' what if the earth was flat '-gehalte hebben; hoop gelul over mogelijkheden maar feitelijk geen nut want het leidt nergens toe. Daarmee vind ik leon1e's post nuttiger dan alles wat je tot nu toe in dit topic, inclusief je topicstart, hebt geplaatst :)

[ Voor 50% gewijzigd door HunterPro op 11-01-2005 17:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 16:32:

Hoe je een applicatie opstart zal een ontwikkelaar een zorg zijn, het gaat om het aantal gebruikers/werkplekken waar deze software beschikbaar is. Dat is hetzelfde als de windows XP licenties, Microsoft maakt zich niet druk om welke serials er zijn gebruikt, zolang je maar voldoende licenties hebt.

• HunterPro
  • Niet online
niet helemaal; eigenlijk horen de serials op de single machine certificates te matchen met die ingevoerd op de machine. Omdat dat voor grote jongens als shell een beetje ondoenbaar is hebben ze volumelicenties, waarbij alle machines op dezelfde sleutel draaien. Maar die mogelijkheid en daarmee aanpassing in de gebruiks- en licentienemingvoorwaarden is er dus officieel alleen voor Volume License houders. Neemt verder niet weg dat je als bedrijf erg suf bent als je gaat zeuren tegen betalende maar hun-eigen-systeem-aanhoudende klanten... :)
Pagina: 1