PCI videokaart in Compaq Proliant 1600 wil niet.

Pagina: 1
Acties:

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-08 20:43
Beste Experts,

Een klant van mij heeft een Compaq Proliant 1600 (P3 500 met 448MB) die hij als workstation inzet. Omdat de on-board video voor een workstation wat tekort schiet (max 800x600 bij 256 kleuren), heeft hij er een Matrox G450 PCI videoplank bij gekocht.

De Proliant werkt perfect zonder videokaart, en de videokaart werkt perfect zonder Proliant. Maar als de videokaart in de oude server gestopt wordt, verschijnt uiteindelijk de melding: "Non-System disk or disk error. Replace disk and press any key to continue." Affijn, hij vindt dus geen boot-apparaat.

Dit heb ik gemerkt: De Proliant heeft on-board een Compaq 221 Array-controller, waaraan een RAID5 array van 4 maal 9,1GB SCSI-schijven hangt. Verder heeft deze machine geen andere harde schijven. Zonder videokaart verschijnt tijdens de boot een rood-wit gekleurde regel waarin deze Compaq 221 Array-controller zijn schijven zoekt. Vervolgens mag men op F1 drukken om door te gaan met opstarten, of op F10 om in de Configuration Utility (BIOS) te komen. Na F1 start hij Win2000 op.
Wanneer ik nu de PCI videokaart toevoeg, verschijnt tijdens het booten niet de regel waarin de Compaq 221 Array-controller zich meldt. Na de keuze (tussen F1 en F10) voor F1 verschijnt de melding "Non-System disk or disk error. Replace disk and press any key to continue."
Als ik met F10 de BIOS in wil, kan ik van alles, maar geen instellingen vinden die duiden op boot-problemen.

Wat heb ik gedaan? In een dag heb ik o.a.:
- de RAID-controller en de videokaart gewisselt tussen alle pci-slots, zonder resultaat.
- een heeeel antieke Cirrus Logic pci-videokaart geprobeerd ipv de Matrox. Deze start netjes op in combinatie met de RAID-controller, maar is niet beter dan de on-board video.
- met de SmartStart 5.50 cd geprobeerd een nieuwe Compaq CFG-file te knutselen voor de Matrox, maar uiteindelijk wordt deze nergens opgeslagen en kan ik er dus niets mee. Ik kan geen lokatie opgeven om op te slaan.
- met BartPE opgestart, terwijl zowel de RAID-controller en de Matrox ge-installeerd zijn. Omdat ik van IDE cd boot, krijg ik niet de genoemde melding. Na opstarten kan ik alle partities zien, dus de RAID-set wordt wel herkend. De Matrox geeft in deze Windows-achtige omgeving ook gewoon perfect beeld tot 1280*1024.
- Het blijkt niet uit te maken of de onboard video wel of niet disabled is, beide instellingen heb ik geprobeerd.
- In de BIOS wordt wel weergegeven dat er een VGA adapter gevonden is in de juiste pci gleuf, maar ik kan er vervolgens geen instellingen aan wijzigen.

Uiteindelijk maakt een lichte hoofdpijn zich van mij meester, wat zie ik over het hoofd en wat kan ik nog meer doen om deze combinatie te laten werken?

Alvast bedankt, ik zoek ondertussen een Paracetamolletje op.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• RpR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2022

RpR

Dit probleem had ik ook met de exact dezelfde server, vandaar dat ik door zoeken op dit topic uitkwam ;).

Ik heb een ATI Mach64 VT PCI videokaart er bij geplaatst (PCI Slot 1), en via F10 in de BIOS toegevoegd. Daarna bij hardware configuration VGA resources bij de onboard kaart (Cirrus) op disabled gezet en bij de ATI kaart op enabled (stond disabled).
Na het saven en herstarten (Windows Server 2003) lukte kun ik wel in een hogere resolutie (1024 x 786 @ 75Hz 16bit) maar de drivers konden niet geïnstalleerd worden (waren dus ook niet geïnstalleerd, maar dus toch bovenstaande resolutie mogelijk :? ) omdat het device niet gestart kon worden (code 10).

Ben nu nog aan het uitzoeken wat de volgende mogelijkheden zijn. Ik hoop dat ik die onboard kaart hardwarematig uit kan schakelen (dipswitch o.i.d.?). Ik hoop dat er mensen zijn die weten hoe dit gaat, er is weinig over te vinden. Misschien eens contact opnemen met HP?

An assumption is the mother of all fuck-ups

• RpR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2022

RpR

Oke, ik heb het voor elkaar ;)

De ATI Mach64 VT kaart ging niet werken, het draaide maar niet perfect (drivers wilden niet installeren en de performance waren brak).

Toevallig vond ik nog een S3 Trio64 V2/DX PCI videokaart. Erin in gestopt en voila, zonder BIOS aanpassingen draaide het! De onboard kaart kan nu eenmaal in de BIOS niet uitgeschakeld worden maar in Windows Server 2000/2003 wel, hij geeft dan ook de melding "The device cannot start (10)". Dus gewoon via "Computer Management"/"Computer beheer" uitschakelen.

Het draait nu op 1024x786@85hz, met 16bits kleuren. Voor een server ben ik daar tevreden over, had het liefst 32bits kleuren maar goed, je kunt niet alles hebben.

Dus kijk of je een gelijkwaardige kaart (ergens in een stoffig hoekje) hebt liggen en succes!

[ Voor 3% gewijzigd door RpR op 14-03-2005 18:05 ]

An assumption is the mother of all fuck-ups