Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bouw van vfd voeding voor htpc

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
ik ben bezig met een nogal uitgebreide HTPC. (pics pas later)

Maar ik zit nu een beetje vast bij de vfd die ik hier aan het inbouwen ben. Ik heb deze vfd van me werk gehad en komt uit een pioneer xv-dv303. De displaycontroller is een 9202 van OKI en is serieel.

Ik weet hoe ik de chip moet aansturen maar ik heb nog een voeding voor de vfd nodig.
Na het meten aan een werkende speler weet ik dat ik een voeding van -33 volt dc nodig heb en een voeding van -26 vdc met hierop een 5 volt wisselspanning. Ik heb gezocht op google hoe ik zo'n voeding (met ac bovenop dc)kan bouwen, maar ben er nog niet uit.

Weet er hier iemand hoe ik zo'n soort voeding moet maken, of welke site mij verder kan helpen?

(of is dit mischien helemaal niet nodig? ik las iets dat alleen dc spanning wel kon maar dat je display dan een overgang van licht naar donker had.)

Alvast bedankt

Edit: ik vin t niet nodig om meteen me bericht een schop te geven, of een nieuw topic te openen, dus ik voeg hier nog wat info toe..

HTPC:

AMD K6-2 400 Mhz met 128 MB SDRAM(yeah I know, maar meer is niet nodig)
ATI rage videokaart(bezig met andere voor ook s-video uit)
Haupauge wintTV tv-tuner
Etherlink netwerkkaart
dolby 5.1 geluidskaart(vaag onbekend merk)

Computergestuurde 4 kanaals 240 volt dimmer aangestuurd via parallelle poort
Ir-zender voor tv aansturing via parallelle poort
Dolby 5.1 versterker, intern aangesloten aan geluidskaart
Condensator Mic aangesloten op geluidskaart
4 poorts hub
aansturing om monitor en atx pc aan/uit te zetten via parallelle poort

Alles ingebouwd in 19� brede houten kast, hoogte van 160MM. In aluminium front:
Vfd via parallelle poort (uit pioneer xv-dv303)
Rotary encoder via seriële poort
Ir-ontvanger via seriële poort
DVD-rom speler
USB aansluiting
LAN aansluiting
Video composiet in(tulp)/audio in(tulp)
audio uit(jack)
misschien aan/uit knopje ;)

De monitor is mijn 100 Hz 70cm breedbeeld TV en een normale monitor
Randapparatuur gaat via wireless muis/toetsenbord/lan

Software voor HTPC(moet nog gedeeltelijk worden geschreven!):
OS: windows 98 SE: XP niet doorzichtig genoeg qua opbouw, linux te weinig software/driversupport
Spraakherkenning door zelfgeschreven frontend voor de clsu toolkit(c++)
Ir zender/ontvanger zelfgeschreven controller(c++)
Vfd-display/rotary encoder zelfgeschreven controller(c++)
Winamp(oid) met plugin om te besturen via LAN.
Grafische frontend ter vervanging van desktop

Software voor �high end� pc
Lichte Controller van OS componenten via lan

DONE
De dimmer werkt(gebouwd from scratch)
Computerhardware + versterker is aanwezig

TODO
Kast is in aanbouw, front zagen, alles er in bouwen.
Muis ombouwen tot seriële rotary encoder(moe kunne toch?)
Vfd voeding maken, aansluiten.
Versterker inbouwen+aansluiten.
Hub aansluiten en inbouwen.

Kabelboom naar �high end� pc maken met: lan, atx aansturing,audio

Ir zender/ontvanger moet worden gebouwd+sommige onderdelen gekocht
Condesatormic moet worden gekocht
Seriëel->parallel ic erbij kopen voor aansturing monitor en atx pc

Alle software schrijven(the fun part :D )

als iemand nog suggesties of een ideetje heeft, hoor ik dit heel graag.
weer alvast bedankt
PS: als dit toppic misplaatst is, zeg t dan ook alsjeblieft, want k ben nieuw hier.

[ Voor 65% gewijzigd door Robindev op 13-01-2005 21:46 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:02
Ik zou beginnen met een trafo 230/24V en een trafo 230/5V of beter nog een trafo 230/24V/5V. De 5V moet dan wel geheel gescheiden zijn van de 24 of 230V. De 24V gelijkrichten met een brugcel, afvlakken met een elco, de plus kant aan je massa knopen en je hebt je -33V. Knoop daarna aan je -33V een LM337 spanningsregelaar, deze met 2 weerstandjes afregelen op -26V. En als laatste de 5V wikkeling in serie zetten met de uitgang van LM337. Je hebt dan je -26V met daarop een 5VAC.

Om het nauwkeuriger uit te leggen hebben we wel enig idee nodig van de stroom die de VFD bij deze spanningen opneemt. Heb je de mogelijkheid die in de werkende versie te meten?

• Robindev
bedankt voor je reactie!

Het wordt lastig om de stroom te meten, want alles is aan elkaar gekoppelt met van die platte plastic gegoten kabels(frontflex oid?) k ga liever niets desolderen/knippen, de speler moet nog de verkoop in, en de speler staat op me werk, dus kan er niet bij.

Maar ik denk dat je reactie me genoeg heeft geholpen. ik heb net op de site van futaba gekeken(de fabrikant van het display) en zij zeggen dat een soortgelijk display (stukje groter zelfs) maximaal 160 mA trekt, dus de meeste voedingen kunnen dit wel aan.

maaruuh, nog 1 vraagje. Wat is het handigste voor de voeding, daar deze in mijn kast wordt ingebouwd. er zit namelijk al een voeding van mijn pc in, en transformator van 12-0-12 voor me dimmer. een derde wordt misschien wat veel. dus zou ik de trafo van mijn dimmer kunnen doorkoppelen op een 1:2 transformator. dan heb ik 24 volt en gescheiden van de rest. maar waar kan ik een 1:2 transformator vinden? conrad heeft alleen een duplex(?) spoel van 1:3, of kan ik er ook 1 zelf wikkelen?

Maar echt heel erg bedankt, hier kan ik mee verder.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
die 5V wissel is waatschijnlijk voor de gloeidraad van het vfd, dat mag ook gewoon dc zijn, die 30 V hoeft niet veel stroom te kunnen leveren, die zou je met een simpel schakelend voedinkje kunnen maken ( MAX771 oid )

Repareren doe je zo.

• jeronimo
Ik zou zelf toch een extra trafo(tje) nemen, immers als je met een 1:2 trafo van de 12V van je dimmer een 24V wilt maken heb je toch een trafo nodig. Bovendien moet je die 5VAC toch ook ergens vandaan halen.
Trafo's zelf maken is lastig, ik ben er nooit aan begonnen. De materialen en moeite wegen niet op tegen de kosten.

• Robindev
@jeronimo2003: ja je hebt gelijk, ik merk dat k al te vaak 3 weken aan het klooien ben omdat ik te belabbert ben om er 10euro voor te betalen, k koop wel gewoon een trafo erbij oid.

@Sine: jep, die wisselspanning is voor de gloeidraad. heb ik die echt niet nodig? het word vaak wel aangeraden om deze wisselspanning aan te sluiten(ook door de fabrikant). maar het zou veel moeite schelen als het niet hoefde(+ 1 extra trafo). zie ik dan soms de letters aan 1 kant een beetje vervagen? want dit zou mij niets uitmaken.

nog een laatste vraag: ik heb een FLAC1 en een FLAC2 pin(deze gaan naar de gloeidraad en hierop staat dan normaliter de 26DC spanning, tov de gnd) ik neem aan dat flac1 aan de ene kant van de 5vac moet, en de flac2 aan de andere kant. Maar als hier geen wisselspanning tussen hoeft, mogen ze dan dus worden doorverbonden, of moet er een spanningsverschil over staan?

alvast bedankt

• jeronimo
Volgens mij staan de namen FLAC1 en FLAC2 voor filament zijnde de gloeidraad van van je VFD. Hier moet dus wel een spanning op komen te staan, de 5VAC of zoals Sine zegt 5VDC. Het zou kunnen dat bij DC voeding de intensiteit van je VFD niet over het hele oppervlak hetzelfde is, maar een tweaker komt daar bij de eerste setup wel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door jeronimo op 12-01-2005 21:41 . Reden: typo ]

Verwijderd

Correct me if i'm wrong:

VFD werkt inprenciepe het zelfde als een FLD, de gloeispanning zorgt ervoor dat de ionen makkelijker overspringen; en om de ionen te laten overspringen is er tenopzichte van de massa van het driver IC een spanning nodig van -33V +-.

conclusie: zondergloeispanning geen beeld of zeer onduidelijk; zonder negatieve spanning helemaal geen beeld.

je kan het gloeispiraal zover ik weet ook gewoon met wissel spanning aan sturen. hierdoor kan je heel simpel met een stel zener diode's en een trafo met een 33V aftaking voldoen. waardoor je over de gloeidraad 5V ontwikkeld en tenopzichte van de massa aan de 1ne kant van de gloeidraad -33V krijgt en aan de andere zijde -28V :P

*first post after 2 years

• Robindev
ok,iedereen wederom bedankt voor alle feedback,
ik ga met de info van jullie, snel uit op een 240v/24v (oid) en een 240v/5v trafo, als alles werkt(of niet) dan post ik hier wel de uitkomst(zal denk k 1 a 2 weekjes duren), ik weet iig ff genoeg om wat te gaan bouwen.
groeten

Verwijderd

Mocht je toch die vreemde spanningen willen maken, dan kun je gebruik maken van een clamping-circuit: 1e resultaat google zoeken 'clamping circuit' :P
In dat geval heb je namelijk geen regelaartjes nodig...

• Robindev
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:09:
Mocht je toch die vreemde spanningen willen maken, dan kun je gebruik maken van een clamping-circuit: 1e resultaat google zoeken 'clamping circuit' :P
In dat geval heb je namelijk geen regelaartjes nodig...
aha, zo heet dat dus. :) , tja, ben (nog) niet zo thuis in EL terminologie. weer wat geleerd

Verwijderd

Nou, je projectje lijkt me erg interessant, misschien kan je het ook ff posten op www.meedio.nl, in het forum, vooral omdat het erop lijkt dat je er veel van kent en dat je mooie programma's ontwikkeld hebt ervoor. Succes alvast met je installatie !

• Robindev
gister voeding gebouwd voor VFD, nogal primitief, maar het werkt!

Ik zie characters! Alleen geeft het display groene letters ipv witte, dus ik denk dat de spanningen nog niet helemaal in orde zijn.Heb ooit wel eens ervan gehoord dat een onbelaste trafo minder volt afgeeft dan een belaste, maar scheelt dit het dubbele in voltage? ik meette namelijk 44 volt op een travo van 24 volt. ga er nu toch maar een 337 tussen bouwen. 8)7

Ook zag ik de gloeidraden de eerste keer letterlijk oplichten! Dus maar snel een weerstandje tussengevoegd, hier hetzelfde probleem, de travo was 5 volt, de gloeidraad was 14 Ohm. Dat geeft dus ong 350mA, maar toen ik belas mat leek er eerder 15 volt te lopen! das dus ook het driedubbele in stroom. maar een 33 Ohm weerstand lost dat probleem nu op.

K ga nu de voeding aanpassen, en deze op een print solderen.

Ook moet ik de verzending van de data nog verbeteren, het gaat nu via een simpel C progje, maar ik krijg alleen maar het character van code 0XFF binnen. Vreemde is dat initialisatie(duty cycle en digit number) wel zijn in te stellen. Maar dit alleen als ik elke code 2X stuur.

Weet iemand mischien nog een programma dat een clocksignaal, 8 bits data, en chip select via de parallelle poort kan genereren? Ik denk namelijk dat m'n c-coding skills wat veroest zijn, en een scoop om te controleren heb ik niet. ;(

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb ooit wel eens ervan gehoord dat een onbelaste trafo minder volt afgeeft dan een belaste, maar scheelt dit het dubbele in voltage
Zoals je daarna zelf aangeeft is de spanning onbelast juist juist erg hoog, daarom is het ook nooit verstandig grotere trafo's zonder belasting lang aan te zetten. En ik weet niet of er een gelijkrichter achterstond, maar daarmee wordt de gelijkgerichte spanning ook hoger dan de wisselspanning.
Pagina: 1