Toon posts:

[WLAN] Sitecom PCI WLAN adapter en WinME gaat niet samen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In al mijn goedheid had ik beloofd om mijn huisgenote te voorzien van internet. Aangezien we hier al een draadloos netwerk hebben liggen (specs zijn niet interessant, want zover kom ik niet eens) raadde ik haar aan om een wireless PCI adapter te kopen. Dat heeft ze dus ook gedaan, dat is de Sitecom wl-016 v2 geworden. Een 11mbit PCI kaart. USB was geen optie aangezien ze dat niet heeft :P .

Haar pc: P 266 MMX, 64 mb Ram en een cheap S3 videokaartje. Als besturingssysteem heeft ze WinME.

Netjes zoals de handleiding zegt eerst de software geinstalleerd, en daarna pas de kaart ingestoken. Computer boot netjes (geen PCI 2.1 / 2.2 probleem dus) en komt in Windows terecht. Daar start ook de Sitecom utility op, die echter geen enkel netwerk vindt (en ook geen kaart blijkbaar). Vreemd, dus even naar de stuurprogramma's gekeken. Blijkt dat Windows het Win2K stuurprogramma had geinstalleerd, dus die even veranderd in het WinME stuurprogramma.

Na een reboot werkt alles goed, totdat het Sitecom programma begint te werken. Het icoontje verandert in "searching" (hey, er gebeurt in ieder geval wat!) waarna de PC keihard hangt... Geen beweging meer in te krijgen. Opmerkelijk is dat de twee lampjes op de achterkant van de kaart (power en connection) allebei niet branden. Wisselen van PCI slot biedt ook geen soelaas... :(

Wanneer ik het Sitecom programma uitzet en de computer opstart werkt alles (op wireless na dan). Start ik het Sitecom programma op dan hangt alles binnen de kortste keer weer... :/

Het lijkt er dus op dat de kaart op een of andere manier niet goed geactiveerd wordt, maar ik krijg het ding ook niet aan de gang (verschillende drivers geprobeerd, Sitecom programma uit etc.). Dus, is dit een bekend probleem en hoe kom ik eronder uit?

edit

Extra info:

Bij opstarten knippert het power lampje kort even, dus er is wel stroom denk ik.

edit2

Vreemd genoeg zie ik bij netwerkeigenschappen de kaart wel staan, maar zijn de eigenschappen van de kaart (zoals snelheid en rx) allemaal "niet actief". Zo te zien denkt Windows dat ie de kaart herkend maar houdt het daarmee op? :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 16:53 ]

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Werkt die kaart wel in een andere pc? Of onder een ander OS?

Nieuwste drivers gebruikt?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dit klinkt heel lullig maar veelal zijn de drivers van Sitecom niet al te best. Ik heb er ook veel problemen mee gehad en vaak helpt het als je uitzoekt welke chip er gebruikt wordt en dan rechtstreeks de chipdriver/tool gebruikt van de fabrikant (Broadcom, Marvell etc). Bij mij waren ineens alle problemen opgelost.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-05 11:39
Toevallig een RTL8180-based kaartje? Gewoon de nieuwste drivers downloaden bij realtek.com.tw

Een sweex ding wat ik ooit had (voor test-pctjes) deed het daarmee ook een stuk beter ;)

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee welke chipset, kan ik ook snel nergens vinden, dus als iemand dat weet?

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28

AirX

Tweak Guru

uhm, dat PCI 2.1/2.2 hoeft niet per se voor een hang te zorgen. Ik had hetzelfde met een Linksys PCI wireless pci 2.2 kaartje, compu bleef niet hangen, maar kreeg het kaartje met geen mogelijkheid aan de praat (error:10 apparaat start niet)

Verwijderd

een paar tips.

het klinkt als een wat oudere PC. die onthoudt meestal zn hardware settings en gebruikt diegene die ooit eens opgeslagen waren, ook al plug je er wat bij. er zit dan meestal in je bios (dat bootmenu dat je krijgt als je op DEL blijft duwen bij opstarten) een optie om je configuratie opnieuw te scannen (weet echter niet meer hoe het heet, het staat ergens bij de plug n play devices enzo).

tipje 2: als je kaart eenmaal gedetecteerd wordt, kun je het programmaatje hwinfo32 downloaden en uitvoeren op die computer om alles te weten te komen van de kardware in je computer, waaronder denk ik ook de chipset op de netwerkkaart. download dan de drivers zoals hierboven door mensen beschreven.

tipje 3: probeer de kaart eens in een nieuwere computer, bv je eigen. doet ie het daaro, misschien wil je dan wel ruilen met jouw kaart om te zien of die dan in de pc van je huisgenote werkt ? O-)

enfin, succes.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 21:41:
een paar tips.

het klinkt als een wat oudere PC. die onthoudt meestal zn hardware settings en gebruikt diegene die ooit eens opgeslagen waren, ook al plug je er wat bij. er zit dan meestal in je bios (dat bootmenu dat je krijgt als je op DEL blijft duwen bij opstarten) een optie om je configuratie opnieuw te scannen (weet echter niet meer hoe het heet, het staat ergens bij de plug n play devices enzo).
Effe in de bios gekeken, maar deze optie was er niet. Nu wordt de kaart overigens wel netjes door Windows gedetecteerd als Sitecom 11mbps blabla. Dus dat werkt. Neem aan dat dat niet gekund had wanneer pnp niet gewerkt had.
tipje 2: als je kaart eenmaal gedetecteerd wordt, kun je het programmaatje hwinfo32 downloaden en uitvoeren op die computer om alles te weten te komen van de kardware in je computer, waaronder denk ik ook de chipset op de netwerkkaart. download dan de drivers zoals hierboven door mensen beschreven.
Tja, volgens HWInfo is het een RF device van AMD 2003. Kan ik weinig mee, misschien iemand anders wel?
edit:
Wellicht deze? AMD Alchemy™ Solutions Am1772™
tipje 3: probeer de kaart eens in een nieuwere computer, bv je eigen. doet ie het daaro, misschien wil je dan wel ruilen met jouw kaart om te zien of die dan in de pc van je huisgenote werkt ? O-)

enfin, succes.
Ik hang nog aan een draadje. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 20:38 ]

Pagina: 1