[ADSL] Telefoonabbonement KPN nodig voor ADSL-verbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 16:46
Ik heb kabelinternet, maar langzamerhand begin ik toch steeds meer te neigen naar een ADSL-verbinding. Zeker nu het gerucht de ronde ingaat dat KPN de ADSL-verbindingen weer gaat upgraden.

Echter is het zo dat steeds meer mensen tegenwoordig geen telefoonabbonement hebben en willen, omdat er talloze goede en goedkopere andere alternatieven zijn. Je moet echter om een ADSL-verbinding via het KPN-netwerk te hebben een belabbonement bij KPN hebben.

Nu is mijn vraag: waarom is dat? Kan het technisch niet anders? Zijn er providers waar je ook een ADSL-abbonement kunt nemen zonder een telefoonabbonement van KPN af te nemen.

Als het technisch wel mogelijk is, waarom doet KPN het dan op deze manier? Gooien ze niet hun eigen ruiten in. Zeker gezien het feit dat steeds meer jonge stellen er voor kiezen geen standaard telefoonabbonement meer te nemen, maar bijvoorbeeld een goed mobiel abbonement.

En tenslotte. Als het technisch wel mogelijk is: is KPN dan niet illegaal bezig?

Dat vroeg ik me dus af. :)

[ Voor 5% gewijzigd door GoodspeeD op 11-01-2005 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

ik heb laatst ergens gelezen (ik dacht in het lopende topic over de snelheidsverhogingen, maar dat weet ik niet zeker) dat je niet per se een telefoonabonnement meer nodig hebt. Je betaalt dan wel een bedrag bij. Dit bedrag neemt af als je maandbedrag van het abonnement groter wordt.
JvS schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:26:
JE kan nu al je telefoonverbinding opzeggen als je direct-adsl hebt. Je krijgt dan adsl-only, maar dit werkt alleen bij direct-adsl. Pas vanaf maart kan het bij alle ISP's. Daarnaast moet je 9 euro bijlappen als extra kosten als je adsl-go hebt (totaal oninteressant dus), 6 euro als je lite hebt en 3 euro als je een basic abonnement hebt (dat is wel interessant). Als je dan ook nog een mobiel abonnement bij kpn én digitenne van kpn hebt, krijg je daar ook vrij veel korting op.

Verder zijn de snelheidsverhogingen nog steeds niet echt competatief, maar ik vind nog steeds dat kpn een ijzersterk kwaliteitsproduct heeft met adsl, met goede support.
En hier heb je de link naar dat forum, waar druk wordt gediscussieerd of er nu wel of niet een upgrade aankomt, en vooral wanneer.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/996150/

Oh ja, JvS is op dit gebied een vrij betrouwbare bron. (hij werkt bij de KPN Helpdesk)

[ Voor 72% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-01-2005 14:28 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 16:46
Dank je voor de informatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn00pN00b
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 10:41
Kijk eens op de site van Tweakdsl. Je kan nu Voice over dsl nemen zonder dat je de kosten voor 'kaal koper' moet betalen. Je kan dus nog steeds bellen en gebeld worden maar je bent van kpn af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Sn00pN00b schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:34:
Kijk eens op de site van Tweakdsl. Je kan nu Voice over dsl nemen zonder dat je de kosten voor 'kaal koper' moet betalen. Je kan dus nog steeds bellen en gebeld worden maar je bent van kpn af.
Behalve dan dat je lijn nog steeds over het koper van de KPN naar je huis loopt, ook al worden de kosten voor het onderhoud van die lijn door tweakdsl ofzo afgekocht. Mocht er op je lijn iets fout zitten, zal de kpn wel hard lopen ze krijgen toch geen geld van je

[ Voor 12% gewijzigd door Luxx op 11-01-2005 14:41 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn00pN00b
Luxx schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:40:
[...]

Behalve dan dat je lijn nog steeds over het koper van de KPN naar je huis loopt, ook al worden de kosten voor het onderhoud van die lijn door tweakdsl ofzo afgekocht. Mocht er op je lijn iets fout zitten, zal de kpn wel hard lopen ze krijgen toch geen geld van je
Vergis je niet. De kpn vangt dit geld wel. Alleen je hoeft het als klant niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:23:
ik heb laatst ergens gelezen (ik dacht in het lopende topic over de snelheidsverhogingen, maar dat weet ik niet zeker) dat je niet per se een telefoonabonnement meer nodig hebt. Je betaalt dan wel een bedrag bij. Dit bedrag neemt af als je maandbedrag van het abonnement groter wordt.

[...]

En hier heb je de link naar dat forum, waar druk wordt gediscussieerd of er nu wel of niet een upgrade aankomt, en vooral wanneer.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/996150/

Oh ja, JvS is op dit gebied een vrij betrouwbare bron. (hij werkt bij de KPN Helpdesk)
Bij mij ook een beetje klok en klepel verhaal hoor.. maar is dat bedrag dat je bij moet betalen niet ongeveer gelijk aan de kosten van een KPN belbudget abbo?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sn00pN00b schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:41:
[...]

Vergis je niet. De kpn vangt dit geld wel. Alleen je hoeft het als klant niet te betalen.
Als klant betaal je dit ook gewoon hoor. Alleen verteld je ISP jou als klant niet dat zij een paar euro van het abonnementsgeld moeten overmaken aan KPN voor de dienst die KPN levert. KPN doet dat heus niet gratis.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

MrBarBarian schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:44:

Bij mij ook een beetje klok en klepel verhaal hoor.. maar is dat bedrag dat je bij moet betalen niet ongeveer gelijk aan de kosten van een KPN belbudget abbo?
Geen idee, ik las het ook gisteren voor het eerst.
Als je het echt wil weten moet je het aan JvS vragen, die kwam er mee.

[ Voor 54% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-01-2005 14:47 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

Klopt. belbudget kost je € 9,67; en het bedrag wat je bij moet betalen is ook ongeveer 9 euro. Zou in dat geval dus gewoon een budget abo nemen; handig voor 0900 nummers (die met een mobieltje erg duur zijn) en aardig voor mensen die jou bellen.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

op dit moment is er nog geen echte regeling voor adsl van kpn, zonder abonnement, maar als je je telefoonlijn en adsl opzegt en geeft als reden dat je het doet omdat je geen vaste lijn meer wil hebben, kan de kpn je een tegenaanbod doen. Dit gebeurt alleen bij gebruik / opzeggen van direct-adsl.

Bij adsl go en lite is het niet zo interessant, want je betaalt dan 9 resp 6 euro extra, maar bij adsl basic of afvanced betaal je maar 3 of helemaal niets extra per maand voor adsl zonder telefoonlijn (kpn noemt dit volgens mij adsl-only).

Je kan het nog niet bestellen, dat wordt volgens mij op z'n vroegst pas in maart ingevoerd (voor direct adsl, ik ga ervanuit dat het dan ook bij andere ISP's van kpn kan), het wordt momenteel dus alleen als 'tegenbod' aangeboden als klanten opzeggen.

Daarnaast heb je adsl verbindingen die niet van kpn zijn, die van Tiscali, Versatel en BBnet. Als je daar je telefoonlijn opzegt, blijft je adsl gewoon keurig werken, alleen krijgt de adsl aanbieder dan een rekening van 9 euro per maand van kpn toegeschoven. In de meeste gevallen rekenen ze dat 1 op 1 door aan de klant (enkele uitzonderingen nagelaten. Vodsl van tweakdsl rekent het dus niet 1 op 1 door en sommige klanten hebben mazzel, je ziet weleens mensen triomfantelijk reageren met de melding dat ze helemaal geen 9 euro per maand extra betalen, terwijl ze geen telefoonlijn hebben).

Bij Niet kpn-adsl aanbieders is het dus over het algemeen minder interessant om op te zeggen, omdat de meeste ISP's die 9 euro per maand gewoon keihard doorberekenen en een belbudget abonnement 9,63 (oid) kost, en dan kan je gewoon bellen.

Eigenlijk is die prijs van 9 euro per maand die kpn doorberekend voor het onderhoud en beheer van de koperlijnen behoorlijk hoog, ik hoop dat dat in de toekomst nog naar een wat realistischer tarief wordt gedwongen door de OPTA ofzo, 3-5 euro lijkt me realistischer voor een kale koperlijn...

Samenvattend:

Bij adsl basic en advanced van kpn en bij VoDSL van BBNet is het in de toekomst wel interessant om je telefoonlijn op te zeggen omdat je dan geen 9,63, maar maar 3 euro of helemaal niets extra per maand kwijt bent voor de telefoonlijn...

Kosten telefoonlijn + adsl
ADSL aanbiederAdsl met belbudgetADSL zonder kpn telefoonaboVerschil
KPN-adsl go+/- 25 euro + 9,63+/- 25 euro + 90,63 euro
KPN-adsl lite+/- 35 euro + 9,63+/- 35 euro + 63,63 euro
KPN-adsl basic+/- 55 euro + 9,63+/- 55 euro + 36,63 euro
KPN-adsl fast+/- 75 euro + 9,63+/- 75 euro + 09,63 euro
Niet kpn-adsl telco *Prijs + 9,63Prijs + 90,63 euro
VoDSL van BBNet **Prijs + 9,63Prijs + 09,63 euro

* BBnet, Versatel, Tiscali worden door kpn 9 euro in rekening gebracht voor onderhoud koperlijn, dit wordt bijna altijd aan klanten doorberekend
** Of andere speciale aanbiedingen

kpn biedt dit nog niet actief aan!

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 11-01-2005 15:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
GoodspeeD schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:17:Je moet echter om een ADSL-verbinding via het KPN-netwerk te hebben een belabbonement bij KPN hebben.

Nu is mijn vraag: waarom is dat? Kan het technisch niet anders? Zijn er providers waar je ook een ADSL-abonnement kunt nemen zonder een telefoonabbonement van KPN af te nemen.
Ik heb zelf een adsl abbonement zonder KPN klant te zijn (indirect wel natuurlijk, mijn ISP huurt de lijn van hun). Mijn ISP werkt hier in de regio, met eigen DSLAM in de centrale en zo.
Meer topics over dit onderwerp, zie:
[rml][ ADSL] KPN niet meer nodig voor ADSL ansluiting?[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn00pN00b
MauritsvanBaerle schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:46:
[...]

Als klant betaal je dit ook gewoon hoor. Alleen verteld je ISP jou als klant niet dat zij een paar euro van het abonnementsgeld moeten overmaken aan KPN voor de dienst die KPN levert. KPN doet dat heus niet gratis.
Dat bedoel ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Zie het maar als gerucht, maar in de loop van dit jaar komt KPN ook met een DSL variant met VoDSL dienst. ( zoals nu aangeboden met de live box, door versatel ed )
Als ik het juist heb een kale dsl met Vodsl als dienst en evt ook nog TV.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk over ADSL2 of VDSL gaan lopen, maar er wordt nog uitvoerig getest, aangezien de verschillende DSL varianten elkaar in de weg zitten, maar goed met extra apparauur is dit ook weer op te lossen.

ps JvS heb jij hier al meer over gehoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:16:
ps JvS heb jij hier al meer over gehoord ?
Nee, alles wat ik weet zijn dingen die bij de helpdesk terecht komen. Ik werk zelf niet eens bij kpn, maar door randstad gedtacheerd bij SNT in opdracht van kpn voor de adsl helpdesk 8)7. Alle info die ik krijg, is redelijk dicht op het vuur (dit is gewoon info die niet geheim is, maar niet actief naar buiten gebracht wordt), maar voor de sappige geruchten moet je het echt uit de wandelgangen hebben (en daar heb ik zelfs nog niets gehoord over de aanstaande snelheidsverhogingen). Info is intern bij kpn vaak eerder aanwezig denk ik :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1