[OS X] 10.3 probleem met Microsoft DNS

Pagina: 1
Acties:

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Topicstarter
Hallo,

Vooraf gesteld dat mijn ervarig met MacOS beperkt is tot het powerknopje induwen, en hopen dat het allemaal werkt, wil ik jullie een probleempje voorleggen:

Wanneer ik via het terminal schermpje op een prompt kom kan ik een NSLOOKUP doen, waarbij dan keurig de DNS server wordt bevraagd, en het juiste antwoord komt terug:

Vraag ik naar server4, dan komt het ip 192.168.1.4 terug, en vraag ik naar 192.168.1.4, dan komt automatisch het fqdn terug: server4.werk.local... Mooi dus.
Doe ik het zelfde met traceroute of ping.... dan is diezelfde machine ineens een unknown host?!??

Nu is het zo dat we op 2 locaties van deze G5 beesten hebben staan. Op de hoofdlocatie kunnen de Mac's via - vermoedelijk een NBT broadcast - een SAMBA netwerk verbinding maken met de betreffende server 4 (een file en print server)

Op de 2e locatie lukt dit niet, omdat het dan gerouteerd wordt. een NBT broadcast werk daar niet, en dus zullen de remote systemen lijkt mij via DNS of WINS eea moeten resolven. Maar dan komt bovenstaande probleem weer aan de orde: Hij verdomt het op een hoger level applicatie die DNS reslove te doen.

In een webbrowser kan ik de wereld rondsurfen, maar alleen omdat dit via een proxy gebeurt die op ipnummer wordt benaderd. op zichzelf zal de G5 dus niet braaf zijn benodigde DNS gegevens ophalen.

Waar bij windows een Nslookup voldoende is om te testen of DNS benaderbaar is, blijkt dat dus bij een Mac niet zo te werken... Leverancier die mijn collega heeft begeleid bij de installatie van de eerste machines wist ook niet waar de oorzaak zou moeten liggen. Hopelijk kan een Mac-Held van dit forum meer kennis hierover uitstorten?

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je gebruikt .local. Dat is voor multicast dns (icm zeroconf). Gebruik een ander top-level domain en 't werkt :) nslookup heeft daar schijt aan en doet alleen aan dns, maar de normale resolver library gaat dus voor .local domeinen multicasten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

CyBeR schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 17:17:
Je gebruikt .local. Dat is voor multicast dns (icm zeroconf). Gebruik een ander top-level domain en 't werkt :) nslookup heeft daar schijt aan en doet alleen aan dns, maar de normale resolver library gaat dus voor .local domeinen multicasten.
Als dit het geval is, heb je hier misschien wat aan.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Topicstarter
Tsja, een ander TLD is geen optie. We praten hier niet alleen over het nl.work.local domain, maar ook alle andere gekoppelde domeinen als gb.work.local, fr.work.local etc.
Er is specifiek door de gezamelijke IT managers tot dit tld gekomen omdat dit mede door MS wordt geadviseerd. Maar toch gaat hiermee nu een lampje knetterend hard branden. Dit was dan mogelijk ook het probleem bij de gebeurtenissen rond de vorige design machines met het oudere MacOS9

Heel hartelijk dank, ook Daedalus voor zijn link. Die gaan we proberen zodra mijn collega die PC heeft uitgepakt!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik meen dat microsoft 't ook niet meer adviseert en ook gebruik maakt van multicast. Maar dat weet ik niet grandioos zeker.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Topicstarter
Multicast misschien wel, maar .local wordt nogsteeds bij alle mij bekende oefen opdrachten en case scenario's gebruikt wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een officieel Internet TLD.

Maargoed.... het heeft uitstekend gewerkt.

Pagina: 1