DHCP ip ranges

Pagina: 1
Acties:

• Darksaga
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Beste mensen,

Ik heb een 2k3 server draaien, hier heb ik dhcp op draaien.
De server draait in de range 10.0.0.1

Nou wil ik dat de clients in de range 10.0.1.1 / 10.0.1.30 gaat draaien.
uiteraard gewoon hetzelfde subnet mask als de server 255.255.255.000

Als ik dit instel krijgen de clients geen ip adres als ik de dhcp server instel op de range 10.0.0.2 / 10.0.0.30 krijgen ze wel een ip adres.
Mijn vraag:

Hoe kan dit en hoe kan ik dit oplossen? zodat de clients en vpn clients een ip adres vie dhcp ontvangen in de range: 10.0.1.1 / 10.0.1.30??

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Subnet aanpassen naar 255.255.0.0? :?

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 19:55
Je kan ook 255.255.254.0 doen. Dan zoekt ie maar 1 range naar boven of naar beneden af.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49
Zal niet erg lekker werken.
Je krijgt er alleen maar meer problemen mee.

Waarom wil je eigenlijk 2 verschilllende IP ranges hebben? Of heb je soms teveel clients :)

let the past be the past.

• Darksaga
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Waarom zou het zo wel werken dan het maakt toch verder niet uit in wel subnet ze zitten? als ze maar in dezelfde zitten?

Of heeft het te maken met de ip range class ofzo?

ik wil 2 ranges omdat ik het netter vind staan als de server in een andere range zit.
er gaan ook een aantal vpn clients op inloggen.

[ Voor 29% gewijzigd door Darksaga op 11-01-2005 14:13 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24

Reptile209

- gers -

Als je server in 10.0.0.1 / 255.255.255.0 draait, en de clients in 10.0.1.1 / 255.255.255.0 range, dan kan een client zijn eigen DHCP-server niet meer zien. Die moet AFAIK in dezelfde range zitten. Dat kan je bereiken door andere adressen (10.0.0.2) of een ander subnet waar beide reeksen in passen. Zoek eens op subnet-calculator... :)

Zo scherp als een voetbal!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DHCP-server zelf hoeft niet per see in het subnet te liggen geloof ik. De gateway die hij uitdeelt moet dat WEL zijn. En vaak is er 1 server die zowel gateway als DHCP-server dient, dus dan moeten ze wel :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[quote]Darksaga schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:11:
Waarom zou het zo wel werken dan het maakt toch verder niet uit in wel subnet ze zitten? als ze maar in dezelfde zitten?
[quote]

ip adreseen kunne alleen maar praten met andere ip's in dezelfde subnet. Rest van de ip's (b.v. internet ) gaat via de router. De grootte van het subnet wordt bepaald door de subnet mask.
Of heeft het te maken met de ip range class ofzo?
Ik ken dat woord niet helemaal. (wel ip range of ip class) maar aangezien ze beide met het subnet (/subnet mask) hebben te maken, ja daar ligt het aan.
ik wil 2 ranges omdat ik het netter vind staan als de server in een andere range zit.
er gaan ook een aantal vpn clients op inloggen.
als je toch wilt: zie osiris.
Gebruikelijk is de statische adressen (routers en servers, evt printers) aan het begin van een subnet te plaatsen (10.0.0.1..30 ofzo) en achteraan de dynamische adressen. Maar je mag het zelf inrichten zoals je zelf wilt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja je kan natuurlijk zelf gaan zoeken, maar feit is dat je subnet het aantal bereikbare IP adressen bepaalt en hiermee dus ook of het een klasse a,b of c net wordt. Zonder router moet alles in het zelfde subnet zitten een router zorgt dat er verkeer naar een ander subnet mogelijk is. Dus zie Osiris.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1