Canon A70 Hulp bij te kiezen accesoires

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Swa-baldie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik ga binnenkort op vakantie naar Zuid-Afrika. Nu lijkt het me handig om voor het fotograferen in de natuurparken bijvoorbeeld een zoomlens aan te schaffen. Ik ben echter niet erg bedreven in fotografie (en dus ook niet in de beschikbare accesoires) dus misschien hebben jullie nog hints of tips voor me.

ik heb de diverse topics over de a70 wel doorgelezen maar daar staat weinig in over dit soort onderwerpen

Verwijderd

In je handleiding staan alle beschikbare voorzetlenzen. Een tele-, wide- en macrolens. Deze zijn van verschillende merken te koop.

Er is nog niet zo lang geleden een topic geweest over de voorzetlens van de A80 (met foto's). Deze lens is volgens mij identiek aan die van de A70. Daar dus even naar zoeken.

Op pagina 2 van deze brochure staan de lenzen afgebeeld: http://www.brochures.canon-europe.com/pdfs/PowerShot_A70-p7311-c3839-BE_NL-1094622100.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 13:26 ]

Verwijderd

Dat kan, je kunt een 2x converter kopen (of een 1.7 en een 2.5x; weet niet precies de diverse vergrotingsfactoren). Je zoombereik wordt hierdoor 6x. Dit is nog steeds een relatief klein zoombereik. Optisch is dit niet een hele slechte oplossing, maar het zou aan alle kanten een betere keus zijn om een andere camera mee te nemen. Denk dan aan een goedkope 3 mp 10x zoom camera zoals de Minolta dimage Z1. De aanschaf van een converter plus adapter kost je ongeveer 150 euro (reguliere handel en origineel Canon). De meerprijs naar een andere digicam is dan relatief gering en zal zich zeker lonen.

Een andere mogelijkheid is om een goedkope kb reflexbody te kopen met een 300 mm objectief erbij voor de platen die je over grote afstand moet maken. Vergeet dan niet te investeren in kwaliteitsrolletjes.

Laat maar weten of een van de opties je bevalt.

• Swa-baldie
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:25:

Een andere mogelijkheid is om een goedkope kb reflexbody te kopen met een 300 mm objectief erbij voor de platen die je over grote afstand moet maken. Vergeet dan niet te investeren in kwaliteitsrolletjes.

Laat maar weten of een van de opties je bevalt.
Wat bedoel je met kb?

Een 2e camera zit ik op zich niet op te wachten. Is natuurlijk wel een optie.

Heb ondertussen ook het topic over Canon A-serie, Opzetlenzen gevonden waar Stylzz over sprak. Alleen wordt ik daar ook niet veel wijzer van.

[ Voor 26% gewijzigd door Swa-baldie op 11-01-2005 15:05 ]

Verwijderd

Swa-baldie schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:02:
Ik ga binnenkort op vakantie naar Zuid-Afrika. Nu lijkt het me handig om voor het fotograferen in de natuurparken bijvoorbeeld een zoomlens aan te schaffen. Ik ben echter niet erg bedreven in fotografie (en dus ook niet in de beschikbare accesoires) dus misschien hebben jullie nog hints of tips voor me.

ik heb de diverse topics over de a70 wel doorgelezen maar daar staat weinig in over dit soort onderwerpen
Als je een A70 hebt en je wil hem houden en een teleconverter wil gaan gebruiken kan ik het volgende adviseren:
Koop de Canon DC TC 52 (factor 2,4) en de Soligor lensadapter, het bereik wordt dan 252 mm (kleinbeeld) ,dat geeft mogelijkheden.......

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Kleinbeeld, 35mm. Ik zou die optie zeker in overweging nemen. Een tweedehandse analoge SLR met een lekker lange telelens is goed te betalen (zeker als je een manual focus model neemt). Ik raad je alleen wel aan om dan relatief snelle film te gebruiken (minimaal 400asa) om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Bij de resultaten van een dergelijke setup zullen de foto's van een A70 (met of zonder converters) verbleken. Gegarandeerd. Bijkomend voordeel is dat zo'n oude analoge slr niet zo diefstalgevoelig is als een moderne digicam. En als ie gejat wordt, nouja, jammer, ben je misschien € 100 kwijt :)

Op Marktplaats zijn altijd prima koopjes op het gebied van MF slr's te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Praktica B200 of een Mamiya Z-serie body. Vooral voor de Praktica zijn massa's en massa's spotgoedkope telelenzen te vinden. Oude tele-primes zijn vaak lekker lichtsterk (135mm f/2.8 en 200mm f/4 zijn gebruikelijk) dus uitstekend geschikt voor wildlife :)

Verwijderd

wildlife @ 200 mm? ik zou tenminste voor 300 gaan. Anders zou ook een converter op zijn A70 voldoen. In dit geval geldt heel simpel, meer is beter. Maar inderdaad, met een goede kb (kleinbeeld) camera (een heel simpele is voldoende) met een grote telelens erop ben je behoorlijk het mannetje tijdens een fotoshoot en geeft veel betere resultaten dan een digicam met een veel te klein bereik (en geen mogelijkheden om te croppen; tis 3 mp).

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 17:45:
wildlife @ 200 mm? ik zou tenminste voor 300 gaan.
Als het ff kan wel, maar 300mm is een beetje lastig te vinden voor oude kb slr's (of is er Minolta aanbod? dat zou jij moeten weten ;) ). Of je moet een tc gaan gebruiken natuurlijk.

Verwijderd

Uiteraard is er aanbod, maar ik ben alleen bekend in het AF segment. Maar een 300 mm MD Rokkor moet ook nog wel ergens te vinden zijn, anders wel van sigma/ tamron/ tokina/ cosina of weet ik veel welke objectievenboer ;)

• Swa-baldie
Heb niet zo heel erg veel tijd momenteel (probeer vanavond allemaal te begrijpen wat er staat). Maar als ik er zo snel overheen lees dan:
Kan ik beter een kb aanschaffen met een 200/300mm ipv een DC TC 52 (factor 2,4) voor mijn a70.

Heb ik het dan een beetje begrepen?

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 21:19
Een beetje. Ik heb zelf een A75. Ik acht het niet verstandig te investeren in accesoires voor dit toestel. Face it, het is best een leuk ding, maar heeft veel mankementen. De lens die er standaard op zit is bagger en iso 100 is maximaal. Daarom kan je beter een analoge cam kopen als je tele wilt.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Swa-baldie
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Is zoom het enige interessante voor wildlife of moet ik ook iets van groothoek oid aan gaan schaffen?

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Voor wild life is een telelens belangrijker. Groothoek is interessanter voor bv uitzichten of gebouwen. Ik had met mijn olympus 740 vaak aan mijn 380 mm vaak nog niet eens genoeg. 200 mm is niet echt veel voor wild life te fotograferen. 3 Mp is ook niet genoeg voor A4 met uitsnijden.

Wat ideaal eigenlijk is is een DSLR met een 400 mm lens en een cropfactor van 1,5 dan lukt het pas echt mooi. Evt nog een converter ertussen. Liefst 6 Mp of meer voor uitsnijden zodat je een mooie 4 Mp foto overhoud voor A4 formaat. Maarja toekomstdromen en weinig geld. Voor een mooie lens (IS) alleen al 1000 euro.

Wat anders nog interressant is is bv een van de volgende digitale camera's:
Minolta Z1
Olympus 725
Olympus 740
Allen met 300+ mm lens en 3 mp onder de 250 euro. Het nadeel zijn weer dat je andere kaarten nodig hebt. dus minpunten.
Broertje koos eerst voor een A85, maar heeft nu de olympus 740 aangeschaft IVM hogere zoomfactoren. Wel duurder en minder Mp, maar beter voor dieren te fotograferen en niet zo duur als een canon met IS

Oude camera is interressanter , maar is wel meer meesjouwen. Ow laat ff weten hoe het daar is, want mijn broertje gaat er heen voor een half jaar stage. Miscshien dat ik er dan ook nog heen vlieg.

Ow wat even wel belangrijk is in ZA is dat je NIET als een toerist rond moet gaan zwaaien met je camera en andere dure spullen. Altands dit werd mijn broertje verteld en aangeraden. Een camera is duur en dus aantrekkelijk voor dieven. Zeker voor wat de gemiddelde zuid afrikaan verdient (gem. 10.700 dollar per jaar). Mocht je een analoge camera erbij kopen zorg dan voor een GOEDE tas die neit teveel opvalt. Dus absoluut geen merktas van canon of minolta. Evt rugzak die goed af te sluiten is.

[ Voor 27% gewijzigd door Nimrod|IA op 13-01-2005 17:52 ]

>Systeemspecs<

Verwijderd

Een converter voor die a70 lijkt me zoals al eerder gezegt zonde van het geld zeker omdat de a70
maximaal ingezoomed al behoorlijk soft is (dat was iig met m'n A80 wel het geval) en met een converter word dat alleen maar erger.
Een analoge camera met telelens is zeker een idee dan zou ik er ook nog een groothoek lens bijnemen want landschap lijkt me in afrika ook zeker de moeite waard. (dat kan met je A70 ook al heel behoorlijk trouwens)

• Swa-baldie
Het is me in ieder geval wel duidelijk geworden dat het "Upgraden" van mijn huidige camera een beetje jammer is.
@Nimrod mijn vakantie laat nog wel even op zich wachten maar ik wil wel beslagen en bedreven naar Afrika toe, vandaar dit topic. Zodra ik er geweest ben zal ik zeker proberen wat foto's te uppen.

Gezien jullie opmerkingen kan ik dus nu beter mijn pijlen richten op een kb zoals de Praktica B200 of een Mamiya Z-serie met een 300mm lens?

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

dit is op zich wel een interessante op marktplaats.
http://marktplaats.nl/mar...js%26oudei%3D200%26js%3D1
Ik zou zeggen kijk ook eens bij minolta. Er staan veel leuke 2e hands toestellen op met 300 mm en standaard lensen. Zijn vaak ook nieuwere toestellen.

>Systeemspecs<

• Swa-baldie
He Nimrod, bedankt voor de tip.. Ik zag deze ook staan
http://www.marktplaats.nl...3DZoek%26av%3Da%26pv%3Dge

Wat vinden jullie daarvan?

[ Voor 27% gewijzigd door Swa-baldie op 18-01-2005 09:39 . Reden: ??? verkeerde url ?? ]

• Swa-baldie
*subtiel schopje*
Kan iemand mij vertellen waarom ik de Minolta dynax 300si niet terug zie op de site van Minolta? ik zie enkel de 303?

Verwijderd

In principe een goeie camera, maarrrr de 3 serie van Minolta is de compact camera onder de spiegelreflex camera's. Hierdoor heb je geen mogelijkheid om bijv op sluitertijd voorkeuze of diafragma voorkeuze te werken. Wil je dit niet gebruiken, dan is het een prima setje; anders even verder zoeken.

• Swa-baldie
*ik wilde dat ik er wat meer van begreep* Volgens mij voldoet deze camera best aardig toch, zeker degene die op marktplaats staat (toch?) er zit een 300mm lens bij. En als ik voor de camera die ik noem mee zou bieden, wat zou ik dan als max prijs moeten nemen?

Alvast hartstikke bedankt voor jullie leerzame en handige info tot nu toe (alweer)

[ Voor 36% gewijzigd door Swa-baldie op 18-01-2005 10:36 ]

Verwijderd

Op marktplaats moet je niet bieden, maar gewoon contact opnemen met de verkoper en vragen of het artikel er nog is. Zo ja, dan bied je 80 euro en zeg je dat je hem 's avonds komt ophalen. Doet ie dit niet dan neem je hem mee voor 100 euro.

• Swa-baldie
Okay, nog even een update.

Heb diverse afwegingen gemaakt en ga nu toch voor een digitale slr (was er uiteindelijk toch wel van gekomen).

Op mijn keuzelijstje staan momenteel deze 3 camera's ( gezien de diverse reviews her en der en de diverse topics in dit forum)
- Canon 300D
- Nikon D70
- Pentax *ist DS

Bijkomend is dan natuurlijk wel dat ik een goede (en betaalbare) tele-lens ga aanschaffen.

Zodra ik mijn keuze gemaakt heb, of andere info heb zal ik weer posten.

[ Voor 11% gewijzigd door Swa-baldie op 01-02-2005 15:22 ]

Verwijderd

Swa-baldie schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 15:21:
Okay, nog even een update.

Heb diverse afwegingen gemaakt en ga nu toch voor een digitale slr (was er uiteindelijk toch wel van gekomen).

Op mijn keuzelijstje staan momenteel deze 3 camera's ( gezien de diverse reviews her en der en de diverse topics in dit forum)
- Canon 300D
- Nikon D70
- Pentax *ist DS

Bijkomend is dan natuurlijk wel dat ik een goede (en betaalbare) tele-lens ga aanschaffen.

Zodra ik mijn keuze gemaakt heb, of andere info heb zal ik weer posten.
Kies dan de 300D en de duurste lens (is hier zat over te vinden) die je je kan permitteren.

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-02 21:07

Type-R

One Minute Shakin

Ik zou wachten met aankopen van DSLR, binnenkort (ergens in Februarie) wordt nieuwe budget -DSLR van Canon de "350D" aangekondigd.

[ Voor 15% gewijzigd door Type-R op 01-02-2005 15:54 ]

• Swa-baldie
Ammie schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 15:53:
Ik zou wachten met aankopen van DSLR, binnenkort (ergens in Februarie) wordt nieuwe budget -DSLR van Canon de "350D" aangekondigd.
Er zijn toch nog geen officiele berichten over de "350D"?
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 15:24:
[...]

Kies dan de 300D en de duurste lens (is hier zat over te vinden) die je je kan permitteren.
Heb je hier misschien argumenten voor (keuze van de camera)? Ik ben wel benieuwd naar je mening? Heb je ervaring met alledrie de camera's?

[ Voor 43% gewijzigd door Swa-baldie op 01-02-2005 16:13 . Reden: rechtbreien ]

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-02 21:07

Type-R

One Minute Shakin

Swa-baldie schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 15:59:
[...]
Er zijn toch nog geen officiele berichten over de "350D"?

[...]
NIet officieel nee, maar op DPZ was er iemand die een uitnodiging van Canon kreeg:
13 februari aanstaande is er een Canon-persconferentie. Uitnodiging is per post verstuurd. Er zat een foto van een 'ingepakte' spiegelreflex bij.
Meer erover: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=14936

Verwijderd

De dealerdagen zijn standaard bij een productintroductie. Canon heeft naast de nieuwe A serie ook een nieuwe lijn videocamera's, dus een presentatie is er sowieso voor dealers. DIt gebeurt 1 a 2 keer per jaar. Dat de levenscyclus van de Canon dSLR's 1.5 jaar is dat kun je zo terug rekenen, dus er viel rekening mee te houden dat er een opvolger aan zat te komen. Ik ben er zo langzaamaan van overtuigd dat Canon bewust de spanning een beetje aan het opbouwen is....

• Swa-baldie
Flits Flits, Ammie, iemand anders?

bij de camera die ik ga kopen wil ik dan in ieder geval een 200mm lens hebben.

• Swa-baldie
** kickje **
Okay mijn keuze is gevallen voor de canon. Nu heb ik alleen nog wat vragen:
Opties
1) Canon EOS 300 D Tamron XR 3,5-6,3/28-300 DI C/AF
2) Canon EOS 300 D Canon 3,5-5,6/18-55 en Canon 4,5-5,6/55-200
3) wachten op de opvolger van de 300d

Hier zit ik dus een beetje mee, ik heb niet zoveel verstand van lenzen (heb al wel de lenzendb op dutchfotoforum bekeken maar kwam ik niet verder mee) en is het de moeite waard om op weer een nieuwe camera te wachten?

Optie 1 en 2 kan ik voor ongeveer dezelfde prijs aanschaffen.

• koraks
  • Niet online
Die Tamron lens, daar heb ik persoonlijk weinig vertrouwen in. Ik schat dat ie, onder andere, vanaf 200mm enorm soft zal zijn. Een lens met meer dan 10x zoom is gewoon niet kwalitatief erg hoogstaand te maken. Canon's 28-300 L IS is een heel aardige prestatie, maar dan hebben we het ook meteen over een lens van meer dan € 2k.

Als je niet al te hoge eisen stelt aan beeldkwaliteit kan de Tamron een heel fijne walkaround zijn, maar zelf zou ik liever gaan voor een zoomlens in het bereik 28-100mm (ongeveer) en een telezoom.

• Swa-baldie
koraks schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 11:38:
Die Tamron lens, daar heb ik persoonlijk weinig vertrouwen in. Ik schat dat ie, onder andere, vanaf 200mm enorm soft zal zijn. Een lens met meer dan 10x zoom is gewoon niet kwalitatief erg hoogstaand te maken. Canon's 28-300 L IS is een heel aardige prestatie, maar dan hebben we het ook meteen over een lens van meer dan € 2k.

Als je niet al te hoge eisen stelt aan beeldkwaliteit kan de Tamron een heel fijne walkaround zijn, maar zelf zou ik liever gaan voor een zoomlens in het bereik 28-100mm (ongeveer) en een telezoom.
Met andere woorden, ik zou niet voor optie 1 danwel optie 2 gaan.
Pagina: 1