Hirschmann antenne splitter t.o.v. gewone antenne splitter

Pagina: 1
Acties:
  • 2.536 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100592

Topicstarter
In hoeverre mate heeft een Hirschmann antenne splitter voordeel ten opzichte van een gewone ijzeren splitter.

Link

Prijsverschil is 14 tegen 1.30 euro, ik heb er toch paar nodig dus reken maar uit.
Maargoed kwaliteit is wel belangrijk, dus wat is wijsheid?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 100592 op 11-01-2005 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

Over het algemeen betere componenten, bescherming tegen storing van buitenaf (maar dat heeft weinig nut als je al slechte kabels gebruikt), minder verlies door de deling, en is het niet handiger om d'r één te nemen die naar 8 deelt IPV een stuk of wat?

Ik heb een Hirschmann signaalversterker neergezet IPV m'n "budget" signaalversterker, het verschil is noemenswaardig, een slechte signaalversterker doet meer kwaad dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Lijkt me als je een degelijke metalen splitter gebruikt je niet echt veel verschil hebt, zoveel zit er nu ook weer niet in zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 12:21:
Lijkt me als je een degelijke metalen splitter gebruikt je niet echt veel verschil hebt, zoveel zit er nu ook weer niet in zo'n ding.
Kijk daar zit ik nou zelf ook over te dubben.

In principe heb ik er 2 nodig, het signaal wordt beneden een keer gesplit en boven weer een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

het punt is, dat als je goede (lees dure) kabels hebt gebruikt en alles mag wat kosten, dan zou ik voor de hirschmann gaan. Anders heeft het niet zoveel zin, want slechte(re) kwaliteit kabel verknalt het voordeel van de duurdere splitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53610

Als je Hirschman kabels, connectoren en splitters gebruikt heb je meestal niet eens een versterker nodig omdat je heel weinig demping hebt. Heb het zelf meegemaakt dat het veel verschil uitmaakte. Als er alleen maar wat kleine 50hz tv's op aangesloten worden maakt het allemaal niet veel uit. Als je een 100hz grootbeeld of een pc erop aan wilt sluiten zul je toch het duurdere spul moeten nemen. Als er bij je in de buurt mensen zijn die wifi spullen gebruiken dan zou ik helemaal voor de Hirschman spullen gaan omdat je anders wel erg veel ruis zult krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:50

sphere

Debian abuser

Wat die splitter volgens mij vooral duur maakt is dat hij retourgeschikt is. Dan kan je dus je kabelmodem op een andere plek hangen dan bij de hoofdaansluiting.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70626

ik had er 1 nodig. met een normale splitter had ik redelijk veel ruis, met die van hirschmann is het beeld echt perfect. ik ga dus nog echt alleen maar splitters van hirschmann gebruiken in het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Die normale metalen splitters zijn ook retourgeschikt (zelf in gebruik gehad met kabelmodems nl. ;))....

Ter vergelijking:
- Hirschmann RH-ZGV77: Demping 2x 3.5dB / 0,15-2050 Mhz
- Budget metalen splitter: 5-1000 Mhz, 3,5-4 dB loss
- Middelmatige metalen splitter met F-con: 5-1000 Mhz, 3,5-4,4 dB loss

Ik heb hier een monteur van Casema gehad die begon met de opmerking dat die splitter het signaal onaanvaardbaar zou verlagen, echter bij nameting bleek de hier toen in gebruik zijnde budget metalen splitter maar verantwoordelijk voor 1dBmV signaalverlies (@18MHz send/242MHz receive). Loop dus niet blind op algemene 'feiten/specificaties'.

Een oud DX (:D) artikel met een aardige uitleg over de diverse factoren waar een goede splitter/kabels aan moeten voldoen (ook van toepassing op huidige technieken): http://dxing.info/equipment/splitters_bowers_bryant.dx

Iemand met een RH-ZGV77 die een foto kan posten van de inhoud?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 11-01-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hann1BaL schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 12:32:
het punt is, dat als je goede (lees dure) kabels hebt gebruikt en alles mag wat kosten, dan zou ik voor de hirschmann gaan. Anders heeft het niet zoveel zin, want slechte(re) kwaliteit kabel verknalt het voordeel van de duurdere splitters.
Van beneden naar boven gaat nu een standaard coaxkabel van enkele meters.
Voorheen altijd 1 TV gebruikt boven, goed beeld behalve nu d.m.v. kapotte (goedkope) aansluiting.
Ik wil nu boven de boel door tweëen gaan splitsen voor een nieuwe TV op mijn kamer.
De kabel die ik ga kopen die gaat van de splitter van boven naar mijn kamer wordt goed spul (koka799 met kokwi3/koswi3 aansluitingen), maar de standaard kabel van beneden naar boven blijft liggen.

Zal mijn kwaliteitswinst nou echt groot zijn in dit geval, door mijn splitter beneden te vervangen door de hirschmann en boven ook voor een hirschmann te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou eerst eens beginnen die kabel van beneden naar boven te vervangen door goede kabel... Denk dat je daar een grotere winst mee haalt dan met een duurdere splitter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat ligt er ook maar aan wat hij verstaat onder 'standaard coax kabel' - voor mij is dat nl. Coax-12B01 en RG-11 voor 75 Ohm (de eerste heeft een demping [@50MHz] van 3,08 dB/100voet, de tweede 3.12 dB/100voet - dus al zou je die vervangen voor een dikke pijp als JX-412T dan ga je naar 2.10 dB/100voet en schiet je er netto respectievelijk maar 0.98 dB/100voet of 1.02 dB/100voet mee op. Als je dat vergelijkt met wél of géén splitter dan schiet je er niet veel mee op, terwijl als je de dunste rommel van de Gamma hebt en die vervangt voor RG-11 of beter je er wel degelijk voordeel van hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 44568 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 18:47:
Dat ligt er ook maar aan wat hij verstaat onder 'standaard coax kabel' - voor mij is dat nl. Coax-12B01 en RG-11 voor 75 Ohm (de eerste heeft een demping [@50MHz] van 3,08 dB/100voet, de tweede 3.12 dB/100voet - dus al zou je die vervangen voor een dikke pijp als JX-412T dan ga je naar 2.10 dB/100voet en schiet je er netto respectievelijk maar 0.98 dB/100voet of 1.02 dB/100voet mee op. Als je dat vergelijkt met wél of géén splitter dan schiet je er niet veel mee op, terwijl als je de dunste rommel van de Gamma hebt en die vervangt voor RG-11 of beter je er wel degelijk voordeel van hebt).
Ik kan het aan de kabel niet zien wat het precies is, maar volgens mijn vader was het kwalitatief hoogwaardige kabel destijds. Daarom laat ik hem er voor het gemak maar liggen.

Waar ik nu echter mee zit is dat ik misschien wel 3 splitsingen boven moet hebben
in plaats van 1.
Op die derde TV wordt nauwelijks gekeken, dus ik zou het bij die 2splitter kunnen houden en dan als er toch op die derde TV gekeken moet worden er een kabel van een andere TV boven uit kunnen halen voor een tijdje.
Of natuurlijk gewoon het kopen van een goed multisplitter. Maar dat is ook een vraag van mij: waar moet ik dan aan denken? Ik zie er wel goede van Hirschmann, maar die hebben alleen F-Konnektoren en ik weet niet of ik zulke aanluitingen op die 'standaardkabel' die nu naar boven loopt kan aanluiten.
Zijn er ook goede multisplitters met gewone aansluitingen? Zo ja, welke en waar te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou gewoon zo'n f-connector splitter kopen... Veel beter...
En die connectoren hebben ze ook voor verschillende diameters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:50

sphere

Debian abuser

Anoniem: 44568 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:38:
Die normale metalen splitters zijn ook retourgeschikt (zelf in gebruik gehad met kabelmodems nl. ;))....
OK, het schijnt wel dat het binnenwerk van het gemiddelde bouwmarkt wandcontactdoos goedkoper is dan het plasticje eromheen (even cru gezegd) en vaak niet retourgeschikt. Ik dacht dat dat voor die splitters ook wel zou gelden.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat komt omdat een einddoos anders is opgebouwd dan een splitter. :)

Wat betreft je multi-splitter probleem: ik zou ook gewoon voor de F-connector multisplitters gaan. Die kun je prima op coax zetten (en anders zijn daar wel aangepaste connectors voor).

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 14-01-2005 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 44568 schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:47:
Dat komt omdat een einddoos anders is opgebouwd dan een splitter. :)

Wat betreft je multi-splitter probleem: ik zou ook gewoon voor de F-connector multisplitters gaan. Die kun je prima op coax zetten (en anders zijn daar wel aangepaste connectors voor).
- Dus beneden bij de bron de kabel in 2en splitten voor tv beneden en kabel naar boven, met hirschmann splitter.
- Op de kabel boven een 4 weg F-konnektor splitter van hirschmann aansluiten.
- Alle kabels voorzien van hirschmann aansluitingen (werkt kokwi3 ook op andere coax ipv koka799?)

Probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 100592 schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:59:
[...]

- Dus beneden bij de bron de kabel in 2en splitten voor tv beneden en kabel naar boven, met hirschmann splitter.
- Op de kabel boven een 4 weg F-konnektor splitter van hirschmann aansluiten.
- Alle kabels voorzien van hirschmann aansluitingen (werkt kokwi3 ook op andere coax ipv koka799?)

Probleem opgelost?
Jah, klopt, je hebt alleen beneden wel een ander soort splitter nodig dan boven... Beneden een doorvoer, en boven een gewone splitter. Maar daar kan euss je denkik meer over vertellen...
Of die kokwi werkt; wel als de kabeldiameter hetzelfde is. De afgeschermde coaxkabels zijn allemaal grofweg hetzelfde. Maar de stekker is zo gemaakt dat je wel wat kunt smokkelen hoor, is alleen minder netjes... Denk dat je er zelf de goedkoopste kabel nog wel in kwijt kunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:03:
[...]

Jah, klopt, je hebt alleen beneden wel een ander soort splitter nodig dan boven... Beneden een doorvoer, en boven een gewone splitter. Maar daar kan euss je denkik meer over vertellen...
Of die kokwi werkt; wel als de kabeldiameter hetzelfde is. De afgeschermde coaxkabels zijn allemaal grofweg hetzelfde. Maar de stekker is zo gemaakt dat je wel wat kunt smokkelen hoor, is alleen minder netjes... Denk dat je er zelf de goedkoopste kabel nog wel in kwijt kunt...
Ik neem aan beneden gewoon zo'n splitter waar ik dit topic mee ben begonnen?

Ik denk ook wel dat die kokwi gewoon op de kabel die er nu al ligt past.
De diameter van de mantel van een koka799 kabel is 6,8 mm, ik heb mijn kabel gemeten en die is dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb je trouwens echt van die afsluitweerstanden nodig als je een verdeler hebt, ik dacht datje een f-konnektor zo op een verdeler kon schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46
Ik heb stap voor stap al mijn CAI bekabeling vervangen door Hirschmann spul. De laatste was de vervanging van mijn toch redelijk degelijke no-name splitter door eentje van Hirschmann (was een andere dan de TS post, die van mij kostte maar een euro of €5), en de beeldkwaliteit ging er merkbaar op vooruit, zoals ook al was gebeurd na de switch van gewone bekabeling en connectoren naar Hirschmann spul.

Enige nadeel van Hirschmann vind ik de F-connectoren; ze zijn wel beter voor het signaal, maar ik krijg ze niet echt goed vast. Niet een groot probleem (ik trek er niet de hele dag aan).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke dan, dan ga ik voor de oplossing die ik daarnet genoemd heb.

Weet iemand als laatst nog een online hirschmann dealer waar ik alles in één keer kan bestellen?
http://www.electroshop.nl/ heeft bepaalde dingen niet die http://www.electronica-online.nl/ wel heeft en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 100592 schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:03:
Heb je trouwens echt van die afsluitweerstanden nodig als je een verdeler hebt, ik dacht datje een f-konnektor zo op een verdeler kon schroeven?
Anoniem: 100592 schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:36:
Weet iemand als laatst nog een online hirschmann dealer waar ik alles in één keer kan bestellen?
http://www.electroshop.nl/ heeft bepaalde dingen niet die http://www.electronica-online.nl/ wel heeft en andersom.
Het zou top zijn als iemand deze vragen nog even kon beantwoorden, dan kan ik snel aan de slag gaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij heb je alleen afsluitweerstanden nodig op opengebleven plekken op een splitter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

MikeyMan schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 19:16:
Volgens mij heb je alleen afsluitweerstanden nodig op opengebleven plekken op een splitter :?
idd alleen op de opengebleven plekken, om reflectie te voorkomen.
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:22:
Enige nadeel van Hirschmann vind ik de F-connectoren; ze zijn wel beter voor het signaal, maar ik krijg ze niet echt goed vast. Niet een groot probleem (ik trek er niet de hele dag aan).
Dan moet je een F-connector met een kleinere diameter nemen :) Ik had hier ook het probleem dat ik de kabel er zo uittrok, bleek dat ze me in de winkel F-connectoren met de verkeerde diameter hadden meegegeven.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Waarom geen kabel versterker kost 13,50 bij de Gamma en hij doet perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

B0MBACI schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 19:29:
Waarom geen kabel versterker kost 13,50 bij de Gamma en hij doet perfect.
lekker kort door de bocht... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik kom me er ook even mee bemoeien :P

Over de kabel die al ligt.
Als het echt een paar meter is gewoon vervangen, dat is echt peanuts max. 1 euro de meter dus die 4 euro is zonde om te besparen.

F connecters zijn handiger voor je splitter dan een coax stekker( :? normale dus).
F connecter is beter en vooral zijn super goedkoop vergeleken met een goede coax stekker.

Als een f connector niet goed om de kabel past gewoon met wat tape de kabel wat dikker maken, kun je ze echt goed vast schroeven.
Je moet ze toch ook eigenlijk met een tang vastknijpen?

Besparen op dit is zonde als je een fortuin uitgeeft aan een dure tv etc.
Ook is het een 1 malige uitgaven voor een lange tijd, digitale tv gaat er toch ook gewoon overheen dus ook mooi voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

MikeyMan schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 19:47:
[...]

lekker kort door de bocht... :|
Mijn ervaring is dat een versterker veel beter werkt dan een splitter :Y) dacht dat ik duidelijk genoeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voorkomen is beter als genezen: een versterker verhoogt ook het ruisnivo en is echt niet een wondermiddel voor lage signaalnivo's. Daarnaast zijn dergelijke budgetversterkers notoire breedband spetteraars, niet retourgeschikt en niet regelbaar. Voor het verlies van 3dB van een splitter wil je echt niet alle nadelen van een lowQ Hong Kong versterker erbij ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 16-01-2005 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BARACUS schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 23:30:
Ik kom me er ook even mee bemoeien :P

Over de kabel die al ligt.
Als het echt een paar meter is gewoon vervangen, dat is echt peanuts max. 1 euro de meter dus die 4 euro is zonde om te besparen.

F connecters zijn handiger voor je splitter dan een coax stekker( :? normale dus).
F connecter is beter en vooral zijn super goedkoop vergeleken met een goede coax stekker.

Als een f connector niet goed om de kabel past gewoon met wat tape de kabel wat dikker maken, kun je ze echt goed vast schroeven.
Je moet ze toch ook eigenlijk met een tang vastknijpen?

Besparen op dit is zonde als je een fortuin uitgeeft aan een dure tv etc.
Ook is het een 1 malige uitgaven voor een lange tijd, digitale tv gaat er toch ook gewoon overheen dus ook mooi voor de toekomst.
Met tape? De mantel moet ook nog contact maken he... Lijkt me niet dat dat nog gebeurt als je er tape omheen doet...

En Bombaci, ik doelde inderdaad op het feit dat je een versterker alleen kunt gebruiken als het ten eerste een hele goede is, en ten tweede, er al goede spullen liggen. Anders doet het meer kwaad dan goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je doet de tape niet om de buitenmantel maar eronder op de isolatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:01
Als je naar de spilter kijkt die bijvoorbeeld UPC meelevert voor de installatie van Chello dan is dat ook zo'n goedkope metalen.
Ik zou wel alleen splitters nemen met F-con dus deze hirshmann zou ik niet nemen. Je merkt meer verschil tussen F en normale connector. Dan hirshmann en geen hrshmann.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
MikeyMan schreef op zondag 16 januari 2005 @ 11:43:
[...]

Met tape? De mantel moet ook nog contact maken he... Lijkt me niet dat dat nog gebeurt als je er tape omheen doet...
...
Anoniem: 44568 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:07:
Je doet de tape niet om de buitenmantel maar eronder op de isolatie ;)
Hehe precies op de witte isolatie, daar schroef je immers de F connector op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, ik weet niet of ik het dan telkens verkeerd doe ofzo, maar ik vouw die stalen mandel om het witte heen, en draai daar dan de f-connector op... Met de mantel tussen de isolatie en de connector...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Keller
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 20:20
De firma Tratec in Veenendaal en met een vestiging in Sliedrecht is ook een zeer betrouwbare speler in de hoogwaardige antenne, kabel en stekkertjesmarkt. Zij leveren f-connectoren in div diameters en knijp- en schroeftypes. ook hoogwaardige dozen, stekers en kabel met naar mijn mening concurrerende prijzen.

www.tratec.net

[ Voor 7% gewijzigd door Peter Keller op 16-01-2005 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
MikeyMan schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:50:
Mjah, ik weet niet of ik het dan telkens verkeerd doe ofzo, maar ik vouw die stalen mandel om het witte heen, en draai daar dan de f-connector op... Met de mantel tussen de isolatie en de connector...
Prima :)
Pagina: 1