Cellie Tualatin OC probleem

Pagina: 1
Acties:

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-02 22:11
Hallo,

Ik heb momenteel dit systeem staan:
Asus Tusi-m MB
Celeron Tualatin 1300@1495 (115FSB)
2x512MB PC133@153 SDRAM
1 - Maxtor 15GB 7200RPM 2MB HD (U100)
1 - Maxtor 80GB 7200RPM 8MB HD (U100)

Ik kreeg de FSB maximaal naar 112 maar nu heb ik 2 pinnetjes verbonden waardoor de Vcore
van 1.475 naar 1.56 is gegaan. (geen idee hoe ik deze nog hoger kan voltmodden)
Als ik echter de FSB (van CPU en MEM) naar 120 zet doet m'n on-board geluid het niet.
Terwijl alles (netwerk, USB, HD's, Radeon 9000 PCI, modem) verder prima werkt.
Ik kan m'n PCI bus niet locken in de BIOS. Maar weet niet zeker of het hierwel aan ligt.
En is er een programmatje waarmee ik kan checken of mijn PCI bus te hoog is en deze
eventueel kan bijstellen?

Heeft het verder zin om m'n CPU 'in te burnen' met dit proggie?
http://users.bigpond.net.au/cpuburn/

De CPU heeft nu 55C @ load, is dit veel? Ik gebruik een alu p3 koeler en artic silver als pasta.
Ik kan de koeler gewoon vasthouden als CPU @ load is.

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Onboard sound gaat toch niet via pci of wel?
Ik zou eerst eens kijken of je Southbridge niet te heet wordt en of je cpu wel helemaal stabiel is op die snelheid, wegvallen van geluid kan soms ook komen door een instabiele cpu.

pci- en agp-frequenties zijn gemakkelijk uit te rekenen:

pci = 33*1.2 = 39.6
agp = 66*1.2 = 79.2

Dat zijn dus de waarden als de fsb op 120mhz staat en deze frequenties zouden niet zoveel problemen op moeten leveren bhalve als je sata schijven hebt en die heb je dus niet.

Check eerst even de stabiliteit en dan of de north- maar vooral de southbridge niet te warm worden. Het lijkt me sterk dat je onboard sound al problemen gaat geven op deze frequentie.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Onboard sound is (zeker bij oudere moederborden) vaak wel intern op de PCI bus aangesloten. Als je toch geen bandbreedte vretende kaarten op je PCI bus hebt hangen (HD-controller, Glan) kan je proberen een nog hogere divider op je PCI bus te zetten, en hem onder te klokken naar 100/4*1.3=30Mhz, moet snel genoeg zijn en levert je ruimte genoeg op om je CPU/FSB omhoog te gooien.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 27-01 12:34
Luxx schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:06:
Onboard sound is (zeker bij oudere moederborden) vaak wel intern op de PCI bus aangesloten. Als je toch geen bandbreedte vretende kaarten op je PCI bus hebt hangen (HD-controller, Glan) kan je proberen een nog hogere divider op je PCI bus te zetten, en hem onder te klokken naar 100/4*1.3=30Mhz, moet snel genoeg zijn en levert je ruimte genoeg op om je CPU/FSB omhoog te gooien.
en als je die niet kunt instellen dan kan je eens een 133 mhz bus proberen waardoor je pci bus mogelijk weer normaal loopt.

LinkedIn
BlackIntel

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

EvilWhiteDragon schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:14:
[...]

en als je die niet kunt instellen dan kan je eens een 133 mhz bus proberen waardoor je pci bus mogelijk weer normaal loopt.
"alle" tualatin bordjes hebben een ondersteuning voor een 133FSB, de P3 met tualatin core heeft immers alleen deze FSB. Daardoor moet de 1/4e divider ook wel aan wezig zijn op dit bordje, en Asus kennende kan je hem dan dus ook wel instellen.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de prestaties van dit beestje, wil je eens een benchmark posten?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• german8
Is er ook een proggie waarmee je kan zien wat de precieze snelheden van
alle bussen zijn? (ik heb trouwens geen AGP slot) Misschien kan ik de latencies nog aanpassen?

North and south bridge? Ik kan enkel m'n passief gekoelde SIS 630ET chipset en
een 32bit PCI AudioChipset ontdekken. Misschien een koelertje op de Audiochip?

Ik kan in de bios helaal de PCI divider niet instellen.
Ik zal vanavond de FSB eens op 133 zetten maar betwijfel of de CPU dat haalt.
Heb gister al even op CPU database gekeken en daar haalt bijna geen enkele
1300 de 1729MHz.

Ik zal binnenkort een gaan benchen (nog nooit gedaan). Maar Need For Speed Underground 2 draait op m'n Radeon 9000 PCI (64MB) @ 1280*1024 vloeiend in high res.

[ Voor 4% gewijzigd door german8 op 11-01-2005 15:55 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
give it a try, je kan er weinig fout mee doen he. als hij het wel haalt is het mooi, zo niet, jammer dan

ik zou gewoon een hogere fsb proberen de hogere divider, dan maar een wat lagere pci bus

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:57
In die tijd hadden ze nog nooit van een PCI lock gehoord, en dividers zijn eigenlijk vaak ook niet in te stellen. Wat je het beste kunt proberen is om op een 133 fsb te draaien, dan word de pci dibider van 3 naar 4 gezet en zal alles weer op zijn normale snelheid lopen. 40 mhz pci is een snelheid die vaak voor de soundkaart te hoog ligt. Je zou even kunnen proberen er een goedkoop pci kaartje in te doen? Wel weet ik 99% zeker dat die tualatin 1300 geen 133 fsb trekt, dit zou dik 1700 mhz betekenen en daar kwam deze processor niet op.

• german8
Ik heb de 133 FSB geprobeerd maar windows begint niet eens met opstarten.
Als ik 120 als FSB heb is mijn PCI bus dus 1.2x33=39.6, is dit niet een beetje hoog?
Als je PCI boven de 37 komt sloop je toch langzaam je PCI apparaten?

Zou het helpen als ik een passief koelelement met hitte geleidende lijm op mijn Audio chip plak? Ik zal eens op zoek gaan naar een PCI audio kaartje.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
ja

er is ook een kans dat je HD partition table kapot gaat, dus backup belangrijke files wel eerst

• german8
Maar met een FSB van 115 en dus een PCI bus van 37,95 is het toch nog wel veilig genoeg???

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Over het algemeen wel lijkt me, maar sommige hardware is natuurlijk gevoeliger voor een hogere pci-frequentie.

Je hdd zal niet zo snel dood gaan, ik heb hier ook tijdje met een pci van 42mhz gedraait (om de agp/pci-lock op mijn mobo te testen) en de kans dat je daarme je hdd verneukt is niet zo heel groot.
Als je hdd het niet leuk vind om op 40mhz pci te draaien, merk je dat vanzelf wel omdat je corrupte data krijgt (had ik ook toen mijn pci op 42mhz stond).
Waar je ook aan kunt merken dat je hdd het niet leuk vind, is dat als je bijv ergens dubbel op klikt, je pc niet of heel langzaam reageert.

Met de gevoeligheid van geluidskaarten voor een hogere pci-frequentie heb ik geen ervaring, maar zo snel zal het zaakje niet verrot gaan onder de 40mhz.
Pagina: 1