[mySQL] vraagje over array tabel

Pagina: 1
Acties:

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 07:14
Ik ben met een maat van mij bezig een site op te zetten voor bandjes en concerten.
De concerten worden in de volgende tabel opgeslagen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
CREATE TABLE `conserta` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `add_date` date NOT NULL default '0000-00-00',
  `date` date NOT NULL default '0000-00-00',
  `time` time NOT NULL default '00:00:00',
  `titel` varchar(55) NOT NULL default '',
  `plaats` varchar(55) NOT NULL default '',
  `podium` varchar(55) NOT NULL default '',
  `info` text NOT NULL,
  `user_id` int(3) NOT NULL default '0',
  `kost` int(6) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (`id`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=8 ;

Voor de bands heb ik ook een tabel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
CREATE TABLE `bands` (
  `titel` varchar(55) NOT NULL default '',
  `url` varchar(255) NOT NULL default '',
  `info` text NOT NULL,
  PRIMARY KEY  (`id`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=10 ;

Nu staat er bij de concerten nog nix over de bands die er komen, dit kan ik door de band.id's puntcomma in en varchar veld te plaatsen bij de concerten, maar dan ga ik waarschijnlijk problemen krijgen als ik later wil zoeken naar concerten waar een bepaalde band speeld.

dus leek het mij handig om dit in een 'array tabel' te plaatsen, ik zeg kwam tot dit:
code:
1
2
3
4
5
6
CREATE TABLE `band_con` (
  `band` int(11) NOT NULL default '0',
  `con` int(11) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (`id`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=17 ;

hier word dus voor elke bandje per optreden het con.id en het band.id ingevult.

mijn vraag:
Zit ik hier mee een beetje op een goede weg, of zijn er hiervoor makkelijker oplossingen?
En ik zit nog met de grote van band_con daar zullen uiteindelijk wel veel records in komen, met hoeveel records kom je tot het maximum van een nog redelijk draaide mySQL?

alvast bedankt

Verwijderd

Een koppeltabel tussen bands en concerten is een prima oplossing! Hoeveelheid records hoef je je niet druk om te maken. Tenzij je nu al weet dat je meer dan miljoenen records gaat krijgen...

[edit]

Je id in de tabel band_con is niet verplicht opzich. Je kan de combinatie band en con als primary key nemen, maar dat terzijde.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 12:06 ]

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Als er meerdere bands per concerten zijn. Ja dan ben je redelijk op weg. Anders zou ik de band id in de concert tabel opslaan.

Verder kan je misschien de locatie van de concerten er uit halen, en in een externe tabel gooien.

ipv een date en time veld te maken kan je een datetime veld maken :) Ik zou ook namen gebruiken die geen keyword zijn,

[ Voor 2% gewijzigd door LuCarD op 11-01-2005 12:09 . Reden: Moet beter lezen, staat in de start post... ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:00
punt-comma separaten is not done... Check alle documenten over database-design en normaliseren.
Je 2de oplossing (die met de tussentabel dus) is the way to go. Alleen, dat id-veld kan je wel weglaten. Je kan een samengestelde primary key maken op band_id en concert_id.

https://fgheysels.github.io/

• GoVegan
LuCarD schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 12:05:
Als er meerdere bands per concerten zijn. Ja dan ben je redelijk op weg. Anders zou ik de band id in de concert tabel opslaan.

Verder kan je misschien de locatie van de concerten er uit halen, en in een externe tabel gooien.

ipv een date en time veld te maken kan je een datetime veld maken :) Ik zou ook namen gebruiken die geen keyword zijn,
uhu jups er komen over het algemeen meerdere bandjes, en die namen ja goede tip, vergeet ik altijd

• GoVegan
mooi, bedankt jongens, _/-\o_ gaan we hier verder mee.

van mij mag er een slotje op

[ Voor 6% gewijzigd door GoVegan op 11-01-2005 12:22 ]

Pagina: 1