Toon posts:

[Dell]Lawaaierige laptop: Inspiron 5160

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje ivm mijn nieuw gekochte Dell inspiron... Droom van een machien maar het enige wat mij enorm ergert is dat de hoofdventilator (zitten er blijkbaar 2 in) permanent aanslaat. wat echt wel lawaaaiieerig is. Ook als er geen activiteit op de computer zit is de ventilator aan het draaien. Ik laat deze laptop permanent opstaan ma nu werkt hij danig op men zenuwen dat ik hem vanacht uitgeschakeld heb van miserie...

Iemand een oplossing om die ventilators te beperken?Gezond voor je systeem?...

De ventilators klikken niet speciaal luid luid maar gewoon ja combi van 2 draaiende ventilators maakt lawaai dat is een feit...

Bedankt!!

Configuratie:

Inspiron 5160:
Mobile Intel® Pentium® 4 538 Processor met HT Technologie (3.20GHz, 533MHz FSB, 1MB Cache)
1 GIG DDR RAM
Microsoft® Windows® XP Pro operating system (SP2)
Geintegreerde 10/100 netwerkkaart en 56k/V92 modem
Lithium Ion 8 cell (65Whr) battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sja een dikke P4, geen wonder dat de fans continu draaien. Hij verbruikt al 50 watt op z'n minst, dat kan gewoon niet passief in een laptop.

Als ze echt herrie beginnen te maken, even kijken of er geen stof is de fan en/of heatsink zit.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:51

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik ben het met real_FireFly eens. Zelfs mijn Centrino notebook laat af en toe een fan aanslaan als 'ie aan de netspanning hangt. No way dat je zo'n dikke prescott passief kan koelen in een notebook :) Je zult ermee moeten leren leven denk ik toch...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 23:21
Met stom x2 hierboven.

Je hebt gewoon een zware laptop. Dat je fan altijd aan staat is wel logisch. Die dingen worden gewoon warm. En tja, al clocken ze terug. Koud zullen ze niet worden.
Als je iets wilt dat pasief kan draaien (zoals mijn X40) moet je naar banias / dothan low voltage of ultra low voltage cpu's gaan kijken.

Nu weet ik wel dat er nog meer cpu's zijn die er koel kunnen blijven, zoals de via crouso (ofzo :P) maar de p-m is op dit moment de snelste. (samen met de low voltage amd64'ers die je bijna nergens ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
had ik dat op voorhand geweten ik had nooit zo een lawaaierig ding gekocht, echt irritant dat lawaai ...

Groetjes en bedankt voor de reacties...

Als iemand toch nog een oplossing weet... feel free ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 17:54:
had ik dat op voorhand geweten ik had nooit zo een lawaaierig ding gekocht, echt irritant dat lawaai ...

Groetjes en bedankt voor de reacties...

Als iemand toch nog een oplossing weet... feel free ;)
tja je kunt hem modden, maar dan vervalt je garantie :)

(is jouw keuze dus :P maar het kan :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 09:46
Kan je hem niet downclocken. Als ik 's nacht mijn laptop aan laat, dan zet ik de cpu op minimum, gaat de fan nooit aan (centrino power :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
awel ja zoiets zou wel oplossing zijn met soort switchken ofzo, speedstep aan uit ... :-)

Is da mogelijk? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 18:31:
awel ja zoiets zou wel oplossing zijn met soort switchken ofzo, speedstep aan uit ... :-)

Is da mogelijk? :-)
zoek eens op Speedswitch XP, daarmee kan je Speedstep zelf regelen (al denk ik niet dat dat veel nut zal hebben op die P4). Op dezelfde site vind je ook het programma I8kfanGUI, waarmee je de fans kan uitlezen en besturen (ik weet alleen niet of dat progje compatible is, op de Inspiron 5150 wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 18:38:
[...]

zoek eens op Speedswitch XP, daarmee kan je Speedstep zelf regelen (al denk ik niet dat dat veel nut zal hebben op die P4). Op dezelfde site vind je ook het programma I8kfanGUI, waarmee je de fans kan uitlezen en besturen (ik weet alleen niet of dat progje compatible is, op de Inspiron 5150 wel).
Dan wil je trouwens wel uitkijken met het controllen van die fans.

Aan de heatpipe van je cpu zit ook je GPU. Dus als je 1 van de fans minder laat draaien maar toch de cpu of gpu belast brand de boel door.

Ik heb hier ervaring mee, en geloof me. Dat valt niet onder garantie, en is ook niet leuk om mee te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Installed da speedswitch ding, kan nu de dynamicly switching optie kiezen of battery optimized, maar zakt de speed auto door dat programma of is da juist om weer te geven aan welke speed em draait enzo, da zelf kunnen instellen zou handig zijn van processor nu @1gigz ... maybe mogelijk in speedswitch ma al die dingen zijn latijn daarin..

Iemand die ervaring heeft?

Grtz Diz

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:35

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Jouw post is ook aardig latijn, als ik het zo mag zeggen.
Ik ken dat programma niet, maar er zit vast een mooie handleiding bij, of die staat op de webstek, hier bijvoorbeeld: http://www.diefer.de/speedswitchxp/faq.html

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na wat testen ben ik tot de conclusie gekomen, dat het enige wat het tooltje (speedswitchxp) doet de cpu locken op 1.85 Gigz bij batteryinstellingen. Wanneer je de instelling op dynamic plaatst dan werkt de cpu naar mijn gevoel normaal zoals voorheen ... Dus niet langer op 1.85 gigz ...

Is er nu een manier om in die speedswitchXP de grens van het downclocken te verlagen?Dus dat hij bij batterypower, nog lager gaat dan 1.85 ... Wanneer ik de cpu snelheid volg gaat hij daar nooit onder ...

Hopelijk nu duidelijk genoeg. Ik heb de speedswitchXP handleiding nagekeken maar niets gevonden ivm hiermee dus ik vrees ervoor dat dit instelbaar is...

Groetjes Bart
Pagina: 1