Toon posts:

Sapphire ATI 9600XT geluidje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het is weer zover.
Voor de 2e keer maakt mijn kaart weer een pokke herrie.
Ik maak gebruik van een Sapphire ATI 9600XT, en die vent is echt brak.

Voor de 2e keer maakt ie al zon "tikkend" geluidje (oftewel kl*te herrie).
Aangezien mijn garantie al verlopen is (heb m al langer dan een jaar), wil ik eerst tips voordat ik mijn 3d kaart weer 4 weken kwijt ben ter reparatie.

Iemand die deze problemen met mij deelt? Ik irriteer me mateloos.
De vent tikt nergens tegen aan, en vorige keer was mn ventilator gewoon versleten.

Tips, hints, alles is welkom.
Iemand een adres waar ik simpelweg een nieuwe vent kan aanschaffen voor deze kaart?

Alvast bedankt.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:25

Nibbz

Postmaster General

kun je d'r niet gewoon een 468 Fan op zetten? die het wel goed doet?

13:37

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 18:18
vervelende vent, man! (misschien kunnen we beter fan zeggen, of ventilator)

ventilator erafhalen, vervolgens een 80mm fan @7V (bijv uit oude voeding) goed erlangs laten blazen. ben je van het gezeur af en kost weinig.

Verwijderd

Ehm misschien hangt er een kabeltje tegen de ventilator? Of misschien zit hij onder het stof.. schroef hem eens open zou ik zeggen en als je dit niet durft dan zou ik hem toch maar ff bij de winkel droppen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle replys.

Ik zal eens gaan kijken naar een nieuwe fan.
Ik zal de fan er eens afhalen en blazen.
Er zit geen draadje tegen aan.

Overigens moet ik er bij zeggen dat ik niet alles durf met hardware :P
Hardware interesseert me namelijk geen bal, dus doe ik er weinig mee.
I <3 software :/ (Alhoewel houden van (<3) overdreven is).

Nogmaals, bedankt voor de tips :>
Hopelijk komen er nog meer tips, want lekker rustig pc'en met die herrie zit er niet in ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 11:26 . Reden: vent = fan ]

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 12:04
Je kan er weinig aan slopen als je hem eraf haalt, alleen ff oppassen dat je niet uitschiet of iets.

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
Nibbz schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:17:
kun je d'r niet gewoon een 468 Fan op zetten? die het wel goed doet?
Ohja.
Zoals ik al zei, ben ik geen hardware kenner :P
Ik heb geen flauw idee waar ik zo'n ding kan aanschaffen, laat staan de term; "468 fan".

Kan iemand mij helpen met dit?
Prijs/site etc. Kga nu zelf wel ff zoeken op Pricewatch op Tweakers.
Maar ben bang dat ik geen flauw idee heb wel fan op mijn kaartje past ;(

EDIT: Is dit wat?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 12:10 ]

• Willson
  • Laatst online: 16-03 16:33
Haal de kaart uit de pc, ga er mee naar de locale pc bakker en vraag om een vervangende fan

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik dus al een keer gedaan.
Toen kwamen ze met: Wij hebben hier nu geen vervangende fan's, je zult je kaart moeten inleveren. Vervolgens moest ik 3-4 weken teren op een MX440, omdat ze niet eens een vervangende kaart aanboden. (had er zelf om moeten vragen blijkbaar)

Anyway, ik ga eens ff wat proberen. Enkel hier in Waalwijk zijn er geen degelijke computer winkels met mensen die er verstand van hebben. Een winkel als MyCom (geen idee of ze daar er wel verstand van hebben) zit een eindje verder weg in Den Bosch. Weinig andere oplossingen blijkt wel ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 12:27 ]

• ShockWave_Omega
  • Laatst online: 03-08 19:55
Probeer het anders in tilburg daar zitten ook veel goeie pc zaken met veel spullkes :P

Pc-Tuning
Cybergate ( dat zijn echt de pc tuning fanatiekelingen heel veel gave zooi )

Ze zijn ook op internet te vinden.

Lol in waalwijk zitten van die wazige shops :P

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Stuur gewoon een mailtje naar sapphire nederland of ze je een nieuwe fan willen opsturen. Misschien dat ze je wel gratis zo'n ding opsturen. Heb ik bij club3d ook es gedaan en kreeg meteen gratis een nieuwe opgestuurd.
Moet je natuurlijk nog wel zelf het koelblokje kunnen vervangen... Kan heel simpel zijn door de uiteinden van die plastic pinnetjes aan de achterkant van de kaart even met een tangetje samen te knijpen. Dan moet de fan+koelblok los schieten. Echter als je pech hebt zit er nog lijm tussen het koelblok en de gpu. Dan wordt het wat moeilijker.

Zijn btw. echt rotdingen die fans van videokaarten. 9 van de 10 gaan gewoon kapot na zo'n 2 jaar. Je bent dus niet de enige ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Palomar op 11-01-2005 13:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ShockWave
Ik ben niet zo bekend in Tilburg :P
Ik weet alleen de leuke uitgaans dingen te vinden daar >:)

@Palomar
Mja, dan krijg ik misschien wel weer zon brak fan'tje opgestuurd.
En ik ben zelf echt niet hardware-technisch, dus frunnik ik niet zo graag zelf aan mij spullen :/

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 13:03 ]

Verwijderd

ik heb hetzelvde en weet denk ik wat je probleem is. Er zit een pokkefannetje op met de voedingskabel die onder het ventilatortje door het koperen "koelblokje" loopt.

Als dit kabeltje iets omhoog buigt, begint je ventilatortje er tegen aan te draaien en krijg je dat irritante getik (klinkt beetje als een crappy harde schijf). Maak je kast open en duw voorzichtig met een pennetje ofzo of met een schroevendraaiertje het kabeltje naar beneden (dus dichter tegen het koelblokje aan) zodat ie niet aanloopt. Haal gelijk het stof eraf en je bent er weer even vanaf :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Kzal er vanavond meteen ff naar kijken ^_^

• mach2
  • Laatst online: 06-08 12:04
Ik heb om maar een voorbeeldje te noemen een koelblok van een Pentium 4 processor op mijn kaart zitten, gemonteerd met een paar tairibjes (geen idee hoe je dat schrijf 8)7 ). Ik heb dus het oude koelblokje met fan en al eraf gehaald en mijn P4 koelblok op maat gemaakt en eraan gehangen en daar dan weer een kleine fan op op laag toerental. Er is dus best zelf wat te maken hoor. Dat wordt dus ook bedoelt met dat 486 fannetje. (486 is een oude processor)

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img139.exs.cx/img139/8527/evilll7pa.jpg

Dat is 'm! De boosdoener |:(
( Plaatje is van internet, alleen is wel pre-cies dezelfde )

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:37

sapphire

Die-hard pruts0r

Owkee aangezien we er nu wel achter zijn dat je zga. geen verstand hebt ik koeling (om het zo even te zeggen) raad ik je zoiets aan:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1721
Zoals je ziet staan in de URL past deze gewoon op je 9600XT, en hij is bovendien stil en dr zit paar jaar garantie op die koeler. Zit bovendien vast wel een handleiding bij zodat het een piece-of-cake is om zo'n koeler te instaleren.

Gabriël AM5

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
Die standaard koelers zijn altijd echt zo cheap, zelfs van mijn point of view. De lagers slijten denk ik veel te snel.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb vrijwel dezelfde Sapphire kaart, geruisloos dankzij de standaard geleverde passieve Zalman-koeling die hem op een prima temperatuur houdt. Niets geen fan nodig.

ARME AOW’er

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

idd, de ultimate edition (dwz met een passieve (=heatpipe) koeling van zalman) van Sapphire is weliswaar duurder, maar met een goede airflow in je kast is de temperatuur van je grafische kaart echt geen probleem meer.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 11:10

Griffin

Is mythical

Dersan schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:09:
Die standaard koelers zijn altijd echt zo cheap, zelfs van mijn point of view. De lagers slijten denk ik veel te snel.
* Griffin heeft nog geen last van kapotte fans.
ik heb een 9600XT van club3d en draaid goed. helemaal nergens problemen mee. :*)

* KLOP KLOP KLOP KLOP *
(even af kloppen)

@TS:
als er garantie op zit dan zou ik terug gaan naar de shop waar je hem gekocht heb.
waarom eraan gaan prutsen terwijl er garantie op zit.
En vraag dan in de winkel om een soort gelijke vervangings kaart. .. dan kan je lekker door werken.

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:04:
Owkee aangezien we er nu wel achter zijn dat je zga. geen verstand hebt ik koeling (om het zo even te zeggen) raad ik je zoiets aan:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1721
Zoals je ziet staan in de URL past deze gewoon op je 9600XT, en hij is bovendien stil en dr zit paar jaar garantie op die koeler. Zit bovendien vast wel een handleiding bij zodat het een piece-of-cake is om zo'n koeler te instaleren.
Dat zeg ik :P
Ik heb totaal geen verstand van hardware, omdat het mij niets interesseert :>

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:37

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat kan, ik heb geen verstand van programeertalen maar dan omdat ik geen tijd heb om m e er in te verdiepen.
Maar als ik jou was zou ik gewoon een Arctic Ati silencer 1 of 2 of een Zalman koeloplossing kopen. Dan heb je garantie op de koeler, je kaart word zeker weten goed gekoeld en het word duidelijk uitgelegd hoe je deze dignen op je kaart moet krijgen (bijgeleverde handleiding)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thanks.
Kga thuis eerst ff kijken hoe dat dat zit met da draadje of ik dat een stukje kan verplaatsen om het geluid te voorkomen. Dan kijk ik later wel naar n nieuwe cooler.

Verwijderd

let wel even op, waar ik het over had is wel een andere cooler (ik dacht dat jij hetzelvde had, maar dat is dus niet zo). Het zou nogsteeds zo kunnen zijn dat je draadje in de weg hangt hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmk, ik kijk wel ^_^

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
60x60mm fan past daar prima aan.

Electronicazaak heeft vaak meer van dit voor fan's.

Inbouwen is een eitje!

Anders passieve koeling van Zalman - issie ook nog stiller.
Pagina: 1