[Laptop] Windows / OSX

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 20:10

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Begin februari begin ik op de HAN in arnhem, Bedrijfskundige Informatica. Nu heb ik zo goed als een deal met me ouders dat hun een laptop voor mij kopen (A). Nu wil ik al erg lang een Macintosh hebben, vanwege OSX. En daarbij is het zo dat een iBook ook een lange accuduur heeft.

Nu heb ik bij de Makro een Asus laptopje gezien. Ook een heel leuk ding.

Maar nu vraag ik me dus af, welke kan ik nou beter kiezen. Aangezien ik een ICT opleiding doe, en er veel met Windows word gewerkt lijkt het me beter om voor die Asus te gaan. Of is het draaien van bv. VMWare (of een gelijkwaardig apple product) niet echt een probleem op die iBook, om bijvoorbeeld Visual Basic te draaien ofzo.

Windows XP Pro of OSX?

13:37

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dat ligt denk ik een beetje aan je opleiding. Als je veel met Visual Basic aan de gang moet dan heb je meer aan een Windows computer, maar als je in Java of PHP moet werken kan het allebei net zo goed.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
Ik kan me echt prima redden met Mac Os X en de uitwisseling met pc's. Het beste kun je even alles op een rijtje zetten:

1. Welke software heb ik echt nodig?
2. Is er een versie voor os x voor?
3. Draait deze software goed in vpc, en zo ja is het snelheid's verlies respectabel?

Enz.

Ik verplaats dit topic even naar AppleTalk, daar zitten meer mensen met Apple's op scholen..

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:12

franssie

Save the albatross

iBook 12" past beter in je tas ;)
iBook draait op darwin, a la linux ergens dus soms ook wel makkelijk tijdens je opleiding. je kan bij mickeysoft een pc emulator kopen maar dat is dacht ik niet zo goedkoop...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:24

Nitai

Live the life you love.

^ with stupid

en verder kun je nog tig topics vinden waarbij ook veel IT-ers een ibook/pbook gebruiken in hun verschillende opleidingen. :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 20:10

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Probleem is dus eigenlijk dat ik niet weet welke software ik allemaal moet gaan gebruiken. Als het echt een bedrijfskundige opleiding is op ict gebied, dan zal het programmeren wel meevallen, dan zal het gewoon veel met projecten bezig zijn. Dus veel tekstverwerken. En kan ik daarna nog altijd thuis mijn eigen pc gebruiken.

ik post vanavond wel ff meer info, dan heb ik als het goed is mijn boekenlijst, en kan ik aflezen welke vakken ik heb.

13:37

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Nibbz schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:05:
Begin februari begin ik op de HAN in arnhem, Bedrijfskundige Informatica. Nu heb ik zo goed als een deal met me ouders dat hun een laptop voor mij kopen (A). Nu wil ik al erg lang een Macintosh hebben, vanwege OSX. En daarbij is het zo dat een iBook ook een lange accuduur heeft.

Nu heb ik bij de Makro een Asus laptopje gezien. Ook een heel leuk ding.

Maar nu vraag ik me dus af, welke kan ik nou beter kiezen. Aangezien ik een ICT opleiding doe, en er veel met Windows word gewerkt lijkt het me beter om voor die Asus te gaan. Of is het draaien van bv. VMWare (of een gelijkwaardig apple product) niet echt een probleem op die iBook, om bijvoorbeeld Visual Basic te draaien ofzo.

Windows XP Pro of OSX?
Als je met Java zal gaan werken is de iBook een goede (IMHO: een betere) keuze. Gezien je een bedrijfskundige opleiding gaat doen (HES Rotterdam?) zou het me niet verbazen als programmeren beperkt blijft tot wat Visual Basic programmaatjes en dan is wellicht de Asus laptop een betere keuze. Als het programmeren niet uitzonderlijk veel tijd zal kosten (en wellicht ook niet iedere periode wordt gedaan), dan kun je een iBook overwegen met VirtualPC.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Ik ben bang dat wanneer je een Mac aanschaft dat je deze niet altijd kunt gebruiken op school. Op de HAN gebruik je namelijk specifieke PC pakketten. Ik doe zelf geen BI, maar CS en die opleidingen liggen het dichts bij elkaar binnen de ICA. Ik neem aan dat je halverwege instroomt en dus het eerste algemene half jaar niet meemaakt. Ik weet niet of het nu nog zo is, maar project 2 is een applicatie maken met behulp van SQL/Access. En access bestaat niet voor de Mac. In dat project krijg je ook met DFD (Data Flow Diagram) te maken. Volgende projecten hebben vooral te maken met procesmodellering. Dus een bedrijf uitgebreid analyseren en kijken waar met behulp van ICT bedrijfsprocessen geoptimaliseerd worden. Je krijgt bijvoorbeeld FCO-IM en daar heb je CaseTalk bij nodig. Wat betreft programmeren werken op de HAN voornamelijk met Delphi. Nogmaals ik weet niet of bovenstaande nog allemaal geldt aangezien dit nog al eens veranderd.
Als je nog wat wil weten dan kan ik altijd even op het intranet kijken voor je. Boekenlijsten bijvoorbeeld.
Ik heb wel een iBook maar deze heb ik in het tweede gedeelte van het tweede jaar aangeschaft. Voor de dingen die ik niet kan op mijn iBook maak ik gebruik van een Pc die ik nog heb en anders kun je op school terecht.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wie ben jij? Want ik ga afstuderen op CS. Laten we even heel duidelijk zijn naar de TS. Ik heb een 12" iBook en heb nog nooit iets voor school gedaan op dat ding. Binnen de BI gaat het m.n. om het implementeren van grote applicaties als SAP en fase it, daar heb jij met je laptop sowieso niks te zoeken. Als je naast je iBook nog een mooie pc thuis hebt ben je eigenlijk gewoon voorzien.
Dus m.b.t. het werken met je iBook voor schoolzaken hoef jij je geen zorgen te maken, het enige nare puntje is dat je op de ICA niet mag werken op het netwerk. Dus het aansluiten van je iBook op het school netwerk kan je vergeten.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 21:35
offtopic: Mag je je iBook niet in het netwerk pluggen? en je Windows portable wel? tssk :)

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:03
enveekaa schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 16:44:
offtopic: Mag je je iBook niet in het netwerk pluggen? en je Windows portable wel? tssk :)
nee, je windows laptop ook niet.

Verwijderd

Ik zit op HS Zuyd en doe daar Informatica. het eerste en tweede blok kregen java met de leeromgeving Bluej die zelf ook in java is geschreven en dus ongeveer overal op draait.
In blok 3 en 4 kregen we delphi wat je dus kan vergeten op een ander platform dan x86, dit omdat Delphi alleen voor windows wordt ontwikkeld en Kylix een delphiomgeving is voor linux, dus niets voor OSX.
Volgend blok krijg ik de programmeertaal C. En laat Apple nu toevallig iets meeleveren dat ze XCode noemen wat een complete programmeeromgeving is voor verschillende talen waaronder C, C++ en Java misschien ook nog Applescript. Op school gaan ze aan de slag met Borland C 3, een dos applicatie, dus ik weet niet zeker of de docent het leuk zal vinden dat ik in XCode wil gaan werken. Misschien krijg ik wat problemen door platformafhankelijke headerfiles.

@hszuyd heb ik trouwens nog nooit last gehad dat een docent het niet goed vond dat ik de powerbook instak op het schoolnetwerk.
(Tot nu toe heb ik mijn laptop alleen voor tekstverwerken op school gebruikt, ten tijde van java had ik de powerbook nog niet)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 22:42 ]

Verwijderd

maar bij bedrijfsinformatica gebruiken ze alleen de programmeertaal Pascal.

Ik ga volgend schooljaar BI doen en ben ook aan het twijfelen of ik voor een windows laptop of een iBook/powerBook moet gaan.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 07:20:

Ik ga volgend schooljaar BI doen en ben ook aan het twijfelen of ik voor een windows laptop of een iBook/powerBook moet gaan.
Niet @ HAN/ICA hoor ;) Dit soort generalisaties gaan natuurlijk nergens over, elke HS werkt weer met andere vakken.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 21:35
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 07:20:

Pascal kan netzogoed op een Apple, CodeWarrior ondersteund pascal goed.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

In [rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen[/rml] staat trouwens heel veel informatie over de afweging x86/Apple voor laptops :)

Mischien had je het nog niet gevonden.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04

Maximus

There is no substitute

Binnen OSX kan je perfect WIndows 2000 emuleren via VPC. Dit doe ik ook voor de broodnodige applicaties die ik echt niet kan missen, echter moet ik weer voor een laptop kiezen dan ga ik weer voor een apple. Echt wel, het enige wat ik dan zou doen is een 17" powerbook ipv de 15" die ik nu heb.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Pagina: 1