PC start wel/niet op

Pagina: 1
Acties:

• jogiebeer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Het gaat om een p4 2,4, een Asus P4C800 mobo en twee reepjes geheugen van 256 noname en een FX57000 videokaart van MSI. Voeding Chieftec 360 W, zat standaard bij de Chieftec kast.

PC is iets meer dan een jaar oud en heeft tot vorige week zonder problemen gedraaid. Nu start hij regelmatig niet op, als je de pc opstart dan volgt een langere piep en 6 korte piepjes, er is geen beeld en de ventilatoren draaien allemaal. In het boekje van het mobo zouden de 6 piepjes duiden op keybord problemen, die heb ik vervangen. op een andere pc uitgeprobeerd en daar lijkt niet mis mee te zijn. Vervolgens heb ik alle onderdelen uit de kast gehaald. Het probleem doet zich willekeurig voor. Met de kast dicht doet hij het helemaal niet, komen de piepjes weer en met de kast open doet hij het nu wel. Heb nog memtest gedraaid, reepjes zijn goed, werken ook normaal in de andere pc.

Er is in de tussentijd niets veranderd, zowel hard- als software matig.

Temperaturen zijn normaal, proc wordt ongeveer 36 a 40 graden en verder geen vreemde dingen te vinden.

Ik weet het niet meer. Heb gegoogeld en gesearched en kan niet een specifieke oplossing vinden. Iemand een idee?

Jogies Specs or Jogies my tweaks specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je toevallig een PCI videokaart of een lichtere videokaart rondslingeren? Vervang daar eens tijdelijk de FX5700 mee. Dit om de voeding uit te sluiten :)

• jogiebeer

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Nee, heb er geen meer, want anders had het ook nog wel zo uitgeprobeerd. Het alleen een FX5700 ultra liggen en ik denk niet dat het veel uitmaakt als ik die twee wissel. Denk je dat het de voeding is?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op het moment kan het de voeding, het mobo, de CPU of zelfs de videokaart zijn. Het geheugen heb je al uitgesloten en de rest (harddisks/etc) kun je in dit soort gevallen redelijk uitsluiten. zie verder ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 11-01-2005 10:05 ]

• jogiebeer

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Klopt, zoals ik mijn openingpost al had gemeld heb ik alle onderdelen eruit gehaald en in een andere pc getest en daar levert het geen enkele probleem op. Ik zal proberen vanmiddag een andere voeding te lenen zodat ik die een poosje in die kast kan laten draaien. De probleem is namelijk zo willekeurig dat er een streep op te trekken is. Qua samenstelling is de voeding sterk genoeg en er is een piekstroom of wat dan ook te ontdekken.

Meldt later wel ff wat het resultaat daarvan is, alvast bedankt voor het meedenken.

Die link had het weekend als nagekeken, want had namelijk eerst het probleem van de piepjes getraceerd en de daarbij aangegeven aanwijzingen heb ik grotendeels uitgeprobeerd voor zover mogelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door jogiebeer op 11-01-2005 10:39 ]

• jogiebeer

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Was ik dus weer. Andere voeding geplaatst, een Qtek 550W, pc start normaal op met kast open, doe pc uit, kast vervolgens dicht gedaan en de piepjes waren weer terug en geen beeld of zo. Zal proberen via iemand een pci videokaart te regelen. Heb ook de post ding aanstaan maar er komt geen enkele mededeling.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 16:22
jogiebeer schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:35:
Was ik dus weer. Andere voeding geplaatst, een Qtek 550W, pc start normaal op met kast open, doe pc uit, kast vervolgens dicht gedaan en de piepjes waren weer terug en geen beeld of zo. Zal proberen via iemand een pci videokaart te regelen. Heb ook de post ding aanstaan maar er komt geen enkele mededeling.
Stoot de kast niet ergens tegenaan?

Open kast doet het goed

Dichte kast doet het niet goed

(warmteprobleem of de kast komt met iets in contact te staan)

• jogiebeer

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Had al eerder gemeld dat het in de kast niet te warm wordt, gemiddeld 25 graden en de proc tussen 36 a 40 graden. Ook staat de kast nergens tegen aan en niet dicht bij de storend element als een radiator of. Probleem is ook spontaan ontstaan, zonder dat er wat veranderd is in de omstandigheden zowel in als buiten de kast.

• jogiebeer

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Ik heb een nieuwe voeding geplaatst een Qtek 550 W die uit een andere pc komt en daar goed in werkte.
Als ik de pc nu opstart dat komt hij met de kast open in Windows en na ongeveer 3 minuten loopt de pc vast en klinkt een harde piep die pas weggaat als ik de pc uitzet.

Met de kast dicht start de pc niet op en klinkt eerst 1 harde pieeep en dan ongeveer 6 piepjes.

Ik weet het ff niet meer, wie wel?

Verwijderd

Kast open vs Kast dicht is natuurlijk beter airflow en lagere temperaturen. Wordt iets toch te warm? Misschien wordt je CPU-temp niet goed uitgelezen. Probeer eens je CPU te onderklokken en het voltage te verlagen.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:18
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:12:
Kast open vs Kast dicht is natuurlijk beter airflow en lagere temperaturen. Wordt iets toch te warm? Misschien wordt je CPU-temp niet goed uitgelezen. Probeer eens je CPU te onderklokken en het voltage te verlagen.
Het verschil in verse lucht zal niet zoveel uitmaken dat na een seconde al de temperatuur in een dichte kast zoveel hoger is tov een open kast dat z'n CPU oververhit.

Ik zou het probleem eerder zoeken in kortsluiting, zoek een goed geaard stopcontact, test het mobo eens zonder kast, etc :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• jogiebeer

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Temperaturen blijven met kast open en dicht bijna hetzelfde ook met andere testprogrammaatjes en de pc heeft al een tijdje de laatste bios. Alles is opgeaarde stekkers aangesloten en er is geen piekstroom o.i.d., dus ja toen ben ik nog maar wat verder gaan zoeken.

Nou, had dus van alles geprobeerd, alles geruild met een vrijwel indentieke pc en na lang zoeken bleken de dims kapot te zijn. Het signaal van het geheugen wordt daardoor niet goed doorgegeven. Namelijk geen van de 6 geheugenreepjes, zowel van 256Mb als 512Mb gaven allemaal fouten terwijl op de andere machine dit niet het geval was.
Het mobo nu vervangen en alle gepiep is tot nu toe verleden tijd en dat lijkt dat de oplossing te zijn.

Allemaal bedank voor het mededenken en hopelijk komen de problemen niet weer terug ;)

Kan nu wel op slot denk ik.

Pagina: 1