Toon posts:

[debian] installeren van nieuwe kernel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben begonnen aan de installatie van Debian. Ik had daar de CD's al een tijdje van liggen. Installatie allemaal prima gegaan.

Nu kreeg ik alleen mn netwerkkaart niet aan de praat (VIA 6105) met de standaard drivers voor netwerkkaarten. Geen probleem dacht ik. Van die netwerkkaart had ik een diskette met drivers voor Linux. Maar dat ding kreeg ik maar niet gecompiled. De makefile maar eens bekeken, bleek daar verwijzingen in te staan naar /usr/src/kernel-source.../... en debian blijkt de kernel-source met de installatie niet op het systeem te zetten oid. Ik kon hier dus niet mee uit de voeten.

Toen ben ik gaan kijken welke kernel er draaide. Als ik uname -a moet geloven zou dat 2.2.20 zijn, tijd voor een nieuwe kernel kon geen kwaad. Ik dus begonnen aan de installatie van een nieuwe kernel middels deze handleiding: http://www.debian.org/doc...ference/ch-kernel.en.html en de debian standard method gebruikt (7.1.1). Dat leek mij de veiligste manier. op zich is alles goed gegaan op het feit na deze regel

$ cp /boot/config-2.4.18-386 .config # get current config as default

iets werd als

$ cp /boot/config-2.2.20-idepci .config # get current config as default

omdat als ik config-2.4.18-386 er een fout optrad en config-2.2.20-idepci automatisch werd ingevuld na het typen van config [tab]

Voor de rest geen errors of warnings voorbij zien komen. Dus ik denk: dat zal het dan wel moeten zijn. Ding rebooten: en hij draait nog onder de oude kernel. In de handleiding kan ik niet vinden wat er nog meer moet gebeuren. En ik ben net begonnen met debian en heb geen flauw idee wat ik anders kan doen. Ben ik de fout ingegaan met bovenstaande commando regel? Had ik de verwijzing anders moeten maken? Wie kan me een stukje verder op weg helpen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Deden 'make-kpkg' en 'dpkg -i' hun werk? Dat wil zeggen: zag je een hele berg uitvoer van make-kpkg langskomen en zag je bij 'dpkg -i' dat er een stel nieuwe packages werden geïnstalleerd? Zou je eens de inhoud van /boot ('ls -al /boot') en het bestand /etc/lilo.conf ('cat /etc/lilo.conf') kunnen posten?

Overigens is het geen probleem dat je een ander bestand hebt gebruikt bij je cp-commando: in de howto wordt er vanuit gegaan dat je kernel 2.4.18 draait en jij gebruikte de standaard installatiekernel nog: 2.2.20-idepci.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Voor mijn stage heb ik een verslag moeten maken over het installeren van een Debian server, daar hoorde ook het installeren van een nieuwe kernel bij. Daarvoor gebruik ik de volgende methode:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
make menuconfig

make dep

make-kpkg clean

fakeroot make-kpkg -append_to_version -468 -;revision=rev.01 kernel_image modules_image

cd ..

dpkg -i kernel-image2.4.27-468_rev.01_i386.deb

Works fine for me :). De hele kernel documentatie is een beetje groot om hier neer te gooien, maar als je het wil hebben moet je maar even mailen.

[ Voor 21% gewijzigd door AtleX op 11-01-2005 10:31 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan vanavond pas wat files e.d. posten omdat mn test servertje thuis staat. Ik kan me wel herinneren datie bij dpkg -i begon te zeuren over LILO, maar omdat ik dacht dat ging over pcmcia-cs*.deb omdat ik daar niks aan heb en het wel ging installeren (jaja, ik weet het, waarom installeren als je het niet nodig hebt :)) heb ik dat eigenlijk genegeerd. Had ook te maken met initrd (oid), maar daar ben ik afgehaakt. Zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn te kleine kennis op dat gebied op dit ogenblik. Vanavond dus aanvullende info...

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

http://www.ezeeman.demon.nl/debiankernelcompile.html

Deze heb ik ooit een keertje op mijn eigen webspace gemirrored.
Is erg handig voor mensen die voor het eerst een debian kernel willen gaan compilen, heeft mij toen ook geholpen. Erg duidelijk.
De plaatjes doen het niet meer, maar die spreken ook voor zich :)

edit: Ga er even voor zitten, zoveel werk is het niet eens. Maar lees het stap voor stap door en het komt goed :) Suc6.

[ Voor 17% gewijzigd door DeMoN op 11-01-2005 11:05 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 10:52:
Ik kan me wel herinneren datie bij dpkg -i begon te zeuren over LILO, maar omdat ik dacht dat ging over pcmcia-cs*.deb omdat ik daar niks aan heb en het wel ging installeren (jaja, ik weet het, waarom installeren als je het niet nodig hebt :)) heb ik dat eigenlijk genegeerd.
Zo'n commando zeurt niet voor niets :). Om een kernel te installeren (of beter gezegd: om hem te kunnen kiezen bij het opstarten) moet de nieuwe kernel bekend zijn bij het programma dat bepaalt wat er precies wordt opgestart bij het booten. In jouw geval is dat lilo (voor 'linux loader'). Aangezien je de kernel daar niet bekend hebt gemaakt, zal lilo nog vrolijk je oude kernel opstarten. Je nieuwe kernel staat dus wel op je systeem, maar wordt nog niet gebruikt. Mijn gok, zonder je precieze melding gezien te hebben, is dan ook dat je simpelweg moet aangeven dat lilo gedraaid mag worden en dat je dan bij een reboot kan kiezen voor je nieuwe kernel (dat zal dan waarschijnlijk de nieuwe default kernel zijn en je oude kernel is dan een extra optie) :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
de optie 'pompt' in je lilo.conf is denk ik ook wel aan te raden ;)
kun je vrij eenvoudig voor je oude kernel kiezen als er alsnog iets fout is gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze lilo.conf. Het is een hele lap, maar ben er maar niet in gaan knippen (op de info bovenaan de file na dan). In /boot kom ik niks tegen van kernel 2.4.18. Wellicht is de installatie niet goed gegaan...

Als ik onderstaande uit wil voeren:

code:
1
dpkg -i kernel-image-2.4.18-486_rev.01_i386.deb

krijg ik onderstaande melding

You are attempting to install an initrd kernel image (version 2.4.18-486) This will not work unless you have configured your boot loader to use initrd.

Als ik het dan het proces wel door laat gaan, dan kan hij dus geen initrd aanmaken...

Ik raak de weg kwijt... ik kan opzich wel proberen wederom een nieuwe handleiding te pakken en het op een andere manier proberen, maar daar leer ik weinig van. Ik wil graag weten hoe ik het op mijn manier ook werkend kan krijgen! :) Of is 'mijn' manier (die van de handleiding dus waar ik een link naar heb in mn startpost) niet de meest prettige?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
# Support LBA for large hard disks.
#
lba32

# Overrides the default mapping between harddisk names and the BIOS'
# harddisk order. Use with caution.
#disk=/dev/hde
#    bios=0x81

#disk=/dev/sda
#    bios=0x80

# Specifies the boot device.  This is where Lilo installs its boot
# block.  It can be either a partition, or the raw device, in which
# case it installs in the MBR, and will overwrite the current MBR.
#
boot=/dev/hda

# Specifies the device that should be mounted as root. (`/')
#
root=/dev/hda1

# Enable map compaction:
# Tries to merge read requests for adjacent sectors into a single
# read request. This drastically reduces load time and keeps the
# map smaller.  Using `compact' is especially recommended when
# booting from a floppy disk.  It is disabled here by default
# because it doesn't always work.
#
# compact

# Installs the specified file as the new boot sector
# You have the choice between: bmp, compat, menu and text
# Look in /boot/ and in lilo.conf(5) manpage for details
#
install=/boot/boot-menu.b

# Specifies the location of the map file
#
map=/boot/map

# You can set a password here, and uncomment the `restricted' lines
# in the image definitions below to make it so that a password must
# be typed to boot anything but a default configuration.  If a
# command line is given, other than one specified by an `append'
# statement in `lilo.conf', the password will be required, but a
# standard default boot will not require one.
#
# This will, for instance, prevent anyone with access to the
# console from booting with something like `Linux init=/bin/sh',
# and thus becoming `root' without proper authorization.
#
# Note that if you really need this type of security, you will
# likely also want to use `install-mbr' to reconfigure the MBR
# program, as well as set up your BIOS to disallow booting from
# removable disk or CD-ROM, then put a password on getting into the
# BIOS configuration as well.  Please RTFM `install-mbr(8)'.
#
# password=tatercounter2000

# Specifies the number of deciseconds (0.1 seconds) LILO should
# wait before booting the first image.
#
delay=20

# You can put a customized boot message up if you like.  If you use
# `prompt', and this computer may need to reboot unattended, you
# must specify a `timeout', or it will sit there forever waiting
# for a keypress.  `single-key' goes with the `alias' lines in the
# `image' configurations below.  eg: You can press `1' to boot
# `Linux', `2' to boot `LinuxOLD', if you uncomment the `alias'.
#
# message=/boot/bootmess.txt
#   prompt
#   single-key
#   delay=100
#   timeout=100

# Specifies the VGA text mode at boot time. (normal, extended, ask, <mode>)
#
# vga=ask
# vga=9
#
vga=normal

# Kernel command line options that apply to all installed images go
# here.  See: The `boot-prompt-HOWO' and `kernel-parameters.txt' in
# the Linux kernel `Documentation' directory.
#
# append=""

# Boot up Linux by default.
#
default=Linux

image=/vmlinuz
    label=Linux
    read-only
#   restricted
#   alias=1

image=/vmlinuz.old
    label=LinuxOLD
    read-only
    optional
#   restricted
#   alias=2

# If you have another OS on this machine to boot, you can uncomment the
# following lines, changing the device name on the `other' line to
# where your other OS' partition is.
#
# other=/dev/hda4
#   label=HURD
#   restricted
#   alias=3

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 19:37:
You are attempting to install an initrd kernel image (version 2.4.18-486) This will not work unless you have configured your boot loader to use initrd.

Als ik het dan het proces wel door laat gaan, dan kan hij dus geen initrd aanmaken...
Dat staat toch ook in je howto? Ik lees daar het volgende:
[quote]
initrd is not needed for a kernel compiled only for one machine. I use it since I want my kernel to be almost the same as the one provided by the kernel-image packages. If you use initrd, make sure to read mkinitrd[norml](8)[/] and mkinitrd.conf(5). See also http://bugs.debian.org/149236.
[/]
en
Do not use --initrd if initrd is not used.
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je geen initrd gaat of wilt gebruiken, maar dat dus wel aangeeft voor het compileren...en er staat dus tamelijk duidelijk om dat niet te doen :).

[ Voor 1% gewijzigd door odysseus op 11-01-2005 20:00 . Reden: (8) in quote werd smiley - norml-tag toegevoegd als workaround ]

Verwijderd

Topicstarter
/me Sooterd schaamt zich een beetje en is een nieuwe image aan het bakken... en hoopt dat wel goed gaat...

Verwijderd

Topicstarter
OK, de nieuwe kernel-image aangemaakt zonder initrd en het installeren ging perfect! Het gebruik van initrd (initial ramdrive) is, nu ik wat info heb opgezocht daarover, totaal niet van toepassing voor mijn systeem! In ieder geval weer wat geleerd. Iedereen bedankt!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21
ik schop deze even omhoog omdat het wat overbodig is om hier een heel topic voor te openen. Ik probeer een 2.6.8 kernel te bakken in debian. Ik zoek alleen een goede .config voordat ik echt alle instellingen na moet gaan lopen. (sommige zegt me ook echt niets) Het gaat mij vooral om een hele erg schone kernel (voor een server)
Zijn er ergens config bestanden die als goede basic gebruikt kunnen worden?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
het beste is om gewoon self in menuconfig te duiken
ieder systeem is anders.
of je moet toevallig iemand tegen komen die exact de zelfde config heeft.
en daarnaast wil je mischien dingen die iemand anders niet nodig heeft.
het is een heel gekloot kernele compilen ik heb het ook een tijd gewoon niet gedaan.
maar sinds ik met gentoo bezig ben begin ik de feeling ervoor te krijgen :D
dus mij advies gewoon proberen en als je vast loopt verder vogelene net zolang tot het wel werkt

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• savale
hmmmz dat klinkt niet heel positief :9
Maar ik bedoel er zijn toch wel dingen die je absoluut nodig hebt voor een server kernel en dingen die absoluut nodig zijn voor een deskopkernel...(dus die kunnen er in mijn geval uit bij wijze van) Daarom leek mij een basicconfig wel handig.
Ik begrijp ook wel dat de hardware opties op ieder systeem anders zijn

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

savale schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 17:13:
hmmmz dat klinkt niet heel positief :9
Maar ik bedoel er zijn toch wel dingen die je absoluut nodig hebt voor een server kernel en dingen die absoluut nodig zijn voor een deskopkernel...(dus die kunnen er in mijn geval uit bij wijze van) Daarom leek mij een basicconfig wel handig.
Ik begrijp ook wel dat de hardware opties op ieder systeem anders zijn
Ik raad het je aan om het toch handmatig te doen. Zeker op een server. Je wilt toch niet kwakkeloos iemand zijn config op je server hebben staan?
Er zit bij elk item ook een help zodat je kan zien wat het is.

Het belangrijkste is dat je er misschien nog wat van kan leren ook...

[ Voor 7% gewijzigd door DeMoN op 26-01-2005 17:18 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DeMoN schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 17:17:
[...]
Er zit bij elk item ook een help zodat je kan zien wat het is.
Goeie tip die help. Als de vrager die zou lezen zou-ie zien dat in de meeste iets staat als het volgende. "If unsure say No." Heel simpel dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sendy op 26-01-2005 17:29 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het belangrijkste is dat je er misschien nog wat van kan leren ook...
misschien? dat weet ik wel zeker ;)
Als de vrager die zou lezen zou-ie zien dat in de meeste iets staat als het volgende. "If unsure say No."
simpel? ja! altijd even handig? nee!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Beetje onzinnig om te beweren dat iedereen moet weten wat er in de .config van zijn kernel staat. Veel mensen gebruiken de kernel van hun distributie, en hebben geen idee wat daar in zit.
@savale: Ik heb een 2.4 op mijn server en de 2.6 kernels van mijn workstations zijn niet echt schoon. Maar als je de .config van de kernel van je distributie neemt, alle device drivers van apparaten die je niet hebt uit zet, zorgt dat ondersteuning voor je root filesystem (incl evtuele ide drivers) statisch in je kernel gebakken zit, dan heb je al een behoorlijk slankere kernel.
Als je hem nog slanker wil, en daar is zeker wat voor te zeggen, dan moet je toch een keer alle opties doorwerken. Daarna kan je voor een volgende kernel je oude .config kopieren en make oldconfig runnen.

Verwijderd

Gewoon zorgen dat je in je bootmanager één werkende kernel houdt, waar je niet aan rotzooit. Dan een tweede optie toevoegen met je eigen-gebakken kernel.

Daarna domweg gaan zitten 'klooien'. make menuconfig en maar lezen, alle help opties. Kost je een uurtje of twee voordat je alles goed gelezen hebt, en ook daadwerkelijk een kernel hebt die helemaal goed is (ga er vanuit dat je toch wel een paar keer opnieuw moet compilen, omdat sommige dingen op onverwachte plekken blijken te zitten).

Voordeel van deze methode is wel dat je je systeem een stuk beter leert kennen (althans de kernel). Die kennis komt van pas verderop. Tweede voordeel is de grote voldoening als je een lekker kleine kernel hebt die helemaal tailored is op jouw systeem.

/me is net 3 dagen bezig geweest om de nvidia drivers + framebuffer + bootsplash (fbsplash) aan de praat te krijgen op z'n debian systeem.

3 dagen omdat er voor de 'testing' versie momenteel domweg geen packages zijn (held back vanwege bug), dus probeer je eerst unstable etc.. uiteindelijk toch maar de nvidia drivers (=evil).. dan je kernel patchen voor bootsplash (www.bootsplash.de), er achter komen dat vesafb domweg niet wil op je systeem, dus dan maar je kernel patchen voor vesafb-tng, dan merken dat die wel werkt, maar bootsplash niet, dus fbsplash patchen in je kernel.. enz enz.

Maar de voldoening als je systeem razendsnel boot met een geile pinguin als achtergrond, is erg groot :)

zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.bootsplash.org/verbose-mode-thmb.jpg

• savale
hehe ok erg nuttige info: wel een erg hoog trial & error gehalte, maar ach heb de tijd er wel voor over. Waar vind ik trouwens de config van de standaard debian 2.6.8-686 kernel? de source heb ik daar namelijk niet van. Want installeer m via de kernel-image methode.

edit: inderdaad wel een geil plaatje om zo je systeem te zien booten :P

[ Voor 13% gewijzigd door savale op 26-01-2005 22:22 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:45
Als je de standaardconfig wilt moet je de .config in de directory van je kernel sources weggooien als ie er is. Doe make menuconfig en save gelijk, dan heb je de instellingen van het draaiende systeem. Tenminste, dat gebeurt bij mij wel :) .

Die bootsplash ziet er btw wel affengeil uit :9

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hmm. Je draait op Debian en dan toon je een screenshot van een Red Hat systeem. :+ Omdat het in de framebuffer draait, kan je dan niet een eigen screenshot maken?

Verwijderd

Sendy schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:38:
Hmm. Je draait op Debian en dan toon je een screenshot van een Red Hat systeem. :+ Omdat het in de framebuffer draait, kan je dan niet een eigen screenshot maken?
Weet ik niet, kan dat? Ik moet m'n scripts nog aanpassen zodat de tekst ook in kleur is.. ik zal eens kijken of ik een screenshot kan maken van het bootscreen zoals het nu is..

• savale
ik geloof je wel hoor! damn kernel compileren duurt wel lang op een pIII 500.... ben intussen nog aan t zoeken naar wat standaard kernel configjes... (ben te lui om alles door te spitten :P)
Pagina: 1