HUB vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 09:47

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb op de HCC een 8 poorts HUB gekocht met een uplink. Die wil ik nu gaan gebruiken om i-net te delen.

Vraag is nu:
Op welke poort moet ik de server aansluiten. Moet dit op die uplink poort, of gewoon op een van de andere 8.

ik werk met ip: 192.168.0.1
subnet mask: 255.255.255.0

(voor de server)

Verwijderd

Gewoon op één van de 8, de uplink is geloof ik om hubs te koppelen :?

Verwijderd

die uplink is om hem aan nog een hub te koppelen (of om 'm met een cross over kabel aan je pc vast te maken). in welke andere poort je hem prikt is niet belangrijk. ze vinden elkaar wel....logica zegt 1 en 2

<edit>
Ik wens je trouwens veel succes ermee, als je maar een ip adres heb is het namelijk onmogelijk. :+

het beste is om in je server 2 netwerk kaarten te doen, 1 voor het modem, de tweede naar de hub.
en dan via winproxy of wingate of een van die andere duizende programma's de server als proxy in te richten
</edit>

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 09:47

sus

is druk :+

Topicstarter
Ja, ik heb ook twee NIC's, ik d8 dat ik dat er niet perse bijhoefde. ;)

En op de ene zit dan mijn thuisnetwerk (is nu COAX, moet 100MBit worden :9~)

Vraag is dus: Op welke poort moet hij worden aan gesloten en (dat was ik daarnet vergeten) welke kabel moet ik ervoor gebruiken. een cross of een gewone

• Bass64
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10-2023

Bass64

Be Good, Be There, Bye Bye

COAX ken geen 100 MBIT aleen maar 10 base

moeit je echt UTP gebruiken
en een 100 base HUB switch
of een gewonen 100 base HUB maar dan moeten alle NIC 100 base zijn!

AMD XP2400+, ASUS A7V333, ATI 9800 Pro 128mb, SBlive Audigy 2, 768MB DDR 2700, 96.4GB HDD + 120 GB in raid 2+0

Verwijderd

Dat hangt van je hub af, er zijn ook switching hubs, die zowel 10 als 100 aankunnen (niet te verwarren met een switch, overigens kunnen ook veel switches zowel 10 als 100 aan).

In dit geval, uplink gebruiken voor verbinding met andere hub/switch, de gewone poorten voor gewone NIC's, of die nu in een server zit of niet, dat maakt geen moer uit.

CC

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
je kunt je inet verbinding ook direct in je uplink poort duwen in het geval je kabel hebt.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je meerdere public ips hebt wel ja, anders kan het ook wel, in principe, maar zo wordt het wel af geraden.

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:15
Op zaterdag 06 januari 2001 00:05 schreef Bass64 het volgende:
COAX ken geen 100 MBIT aleen maar 10 base

moeit je echt UTP gebruiken
en een 100 base HUB switch
of een gewonen 100 base HUB maar dan moeten alle NIC 100 base zijn!
Koop gewoon een echte switch. Deze is 250,-

• day
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 23:38

day

It's a beautiful...

waarom wordt dat afgeraden?

= reactie op shadax

De training 'omgaan met tegenslagen' is wederom uitgesteld...

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is hier ooit goed uitgelegd met plaatjes enzo, maar het komt er op neer dat je op deze manier op je hub 2 soorten ip's hebt op dezelfde hub, private en public. Bij een hub wordt netwerkverkeer van een poort van de hub naar alle andere poorten gestuurd. Dat betekent dat naar je kabelmodem ook gewoon dingen met private ip's komen. Die zullen niet verder komen dan de eerste router van je kabelprovider, maar je vervuild je eigen public subnet wel. Zo kan je provider heel makkelijk zien dat je internet deelt. (Is normaal ook wel te zien, maar nu ontstaat er ook gewoon overlast op het netwerk van je provider, dus is er een grotere kans dat ze je afsluiten). Als meerdere mensen dit doen dan zou het misschien zelf mogelijk moeten zijn om direct elkaars clients te bereiken, maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

problemen van kabelmodem op je hub aansluiten:
-Meestal krijg je je ip-adres op een automatische manier, dhcp bijvoorbeeld. Bij NAT routing krijgen de clients vaak een ipadres van DHCP, dus je hebt 2 dhcp server in hetzelfde broadcast domain. Groot probleem. Dit is op te lossen natuurlijk (je eigen dhcp uitzetten)
-De meeste providers verbieden meer dan 1 pc via het kabelmodem te verbinden.(of ze vragen er meer geld voor) Met NAT en 2 netwerkkaarten kunnen ze het NIET zien, met kabelmodem op de hub heel makkelijk (door alle broadcasts op vreemde adressen, ook kan het kabelmodem wellicht alarm geven als er onbekende mac-adressen rondzweven in ene)

Het is dus gewoon een comfort en geld kwestie, als je het allemaal van elkaar scheidt dan heb je meer mogelijkheden in je eigen netwerk en je provider weet er niets van. Het is gewoon netter geregeld.

Persoonlijk zou ik een NAT-router nemen (de SMC Barricade is naar me op weg) want dat scheelt je een computer, werkt transparanter en is een nettere oplossing. Bovendien is het een 4 poort switch, en de meesten vullen dat niet of net. (en ik link gewoon naar mijn 24 poort switch) 8-)

CC
Pagina: 1