Hoe mail op Linux machine lezen? *

Pagina: 1
Acties:

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 15:45
Hey,

ik heb een hele tijd terug een mail account op m'n webserver aangemaakt.
Dit account heb ik een flinke tijd niet bekeken, en zit nu bomvol spam (over 1 gb).

Ik wilde hem weer gaan gebruiken, maar was het wachtwoord vergeten... dus ging ik met putty naar de server, tikte in;

passwd accountnaam

Nieuw wachtwoord aangemaakt, en mailchecken maar... (dacht ik dus).

M'n mailclient zegt alleen dat het wachtwoord niet juist is... terwijl ik wel gewoon met dat nieuwe ww via putty op de server kan komen.

Waar kan dit aan liggen? Heb verschillende mailclients geprobeerd en die zeggen allemaal hetzelfde...

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11

Eijkb

Zo.

Eh... Apache en een mailprobleem? De kans is nihiel dat apache jouw mail afhandeling doet! En je login op de shell hoeft ook niet de login van je mailbox te zijn. Dus je moet eerst zien uit te vinden welk software pakket bij jouw de mailafhandeling doet. Dat kan een qmail zijn, een postfix of zo iets dergelijks. Dan verander je vervolgens het paswoord van de gebruiker binnen dat software pakket en kan je indien je pop3 server nog werkt misschien wel je mail bekijken.

Bij veel mailprogramma's kan je overigens als ROOT ook handmatig je inbox of de queue opschonen door middel van bv. een egrep of wat dan ook. Dit alles er van uitgaande dat je linux draait, alhoewel apache op Windows ook niet zorg draagt voor je mailafhandeling...

.

• TangLeFuzZ
Sorry, het is laat (voor mij dan ;))... was in de war.

De server draait gewoon op linux trouwens, een nieuwe gebruiker aanmaken voor mail doe ik dan ook met adduser, daarna virtusertable aanpassen en make/killall.

Ik ging er dus vanuit dat ik dan met ROOT ook de aangemaakte user kon wijzigen met passwd, maar blijkbaar gaat dat niet helemaal lekker.
(op zich gaat het wijzigen van de user zelf wel lekker, want zoals ik al zei kan ik met het nieuwe wachtwoord gewoon via ssh inloggen, maar in het mailprogramma zegt hij dat het nieuwe ww niet klopt).

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 23:05

pasta

Ondertitel

Ik kan er naast zitten, maar je verandert het paswoord voor de user op je Linux installatie ipv in je mail programma. Misschien moet je dan wel het paswoord voor die user in je mailprogramma wijzigen?

Welk mailprogramma gebruik je eigenlijk? :)

Signature

• TangLeFuzZ
Ik ging er van uit dat dat op dezelfde manier ging, omdat je ook met adduser een account aanmaakt voor een nieuwe gebruiker (die je daarna bij het mail adres instelt in de virtusertable file).

Ik weet verder niks van het mailgebeuren op de server... ik weet alleen hoe je een mail adres aanmaakt, en that's it. :)

Hoe kom ik er precies achter wat er draait?

[ Voor 14% gewijzigd door TangLeFuzZ op 11-01-2005 02:33 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Kun je na het su'en naar die user niet en tekst-based mailclient zoals mutt gebruiken om direct in je Maildir de mailtjes te verwijderen? Wat heeft dit verder met Apache te maken? Ik pas je topictitel even aan

[Apache] mail adres onbereikbaar.. > Hoe mail op Linux machine lezen? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

@TS geef eens wat meer info. Zoals welke distro en pop3/imap server je gebruikt.
Daarnaast is er onder linux ook nog een het programma "mail" onderdeel van het paket nail :)
Met deze kanje dan ook je mail chechen en opschonen.

Bekijk je logs eens. Daar staat meestal vermeld dat een gebruiker een verkeerd passwd gebruikt heeft of wat de reden is.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• TangLeFuzZ
Zoals ik al zei heb ik dus geen idee wat voor mailserver er draait :) (en dus ook niet waar ik die log file kan vinden)

Spider; via Linux de mailbox opschonen kan natuurlijk wel, maar als ik dan alsnog niet in m'n inbox kom via een willekeurig windows mailprogramma, dan schiet ik nog niet veel op.

Startpost is eigenlijk een beetje onduidelijk, m'n vraag is hoe het kan dat hij niet bereikbaar is via bijv. Outlook, maar wel in Linux.
Dat hij zo groot is op dit moment zei ik er bij omdat ik dacht dat het daar misschien aan kon liggen :)
Pagina: 1