Toon posts:

Airflow vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mischien ben ik een noob in veel ogen van jullie so be it...
ik hoop dat jullie me goede adviezen kunnen geven dan

ten eerste wil ik ff me kast laten zien
ik heb er zelf een raampje ingebouwd door er een 4kant uit te zagen en wat glas van een schilderijtje er achter te plakken met 1seconde lijm maar dat boeit niet zo eigenlijk

het gaat om de fans ik heb ze op een bepaalde manier in me kast geplaats zodat ik denk dat
alles er beter van gaat lopen, maar als dat dus het tegendeel is dan hoor ik dat graag
en dan zou ik ook graag willen weten hoe ik het anders beter zou kunnen doen

hier een foto van hoe ik nu me kastje geconfigureerd heb

http://home.deds.nl/~kakashi/luchtjes.JPG

nou het volgende is, me connect3d radeon9800pro die stock cooler die er op zit coolt dus niet zo geweldig lees ik vaak dus ik dacht ik cool hem ff wat meer op mijn eigen amaturistishe manier
ik heb dus op een plastic platformpje 1 cm boven de kaart 3 van die kleine fans op me videokaart gezet met behulp van een tyrip, het zit allemaal goed vast zonder dingen te hebben beschadigt en de fans blazen dus recht streeks lucht op de kaart met ze 3en
precies op de plek waar aan de andere kant de chip zit met de stockfan er op die zo heet word
dus nu word de kaart aan 2 kanten gekoeld

hier wat fotos van hoe het er uit ziet, niet lachen aub :P
kwil graag weten wat jullie er van denken, ik moet zeggen dat ik had die fans getest en als je je hand er onder doet word je hand echt wel koud en nu blazen ze die lucht zeg maar over die hele kaart heen dus ik dacht van zo word ie beter gekoelt

http://home.deds.nl/~kakashi/Afb005.jpg
http://home.deds.nl/~kakashi/Afb006.jpg
http://home.deds.nl/~kakashi/Afb007.jpg

en als laats zou ik even zeggen dat ik heb dus die radeon9800pro inmiddels ook al geflashed naar een XT hij is van connect3d maar ik had dus gelezen hier dat je voor die kaart gewoon een saphire 128mb bios kan gebruiken zo gezegt zogedaan maar als ik 3dmark draai op de standard snelheid van een xt dan krijg ik echt abnormale artifacts en slecht beeld enzo dus ik heb de saphire 9800xt bios aangepast en de clocksnelheden van de standard 9800pro er maar in gezet en hem opnieuw geflashed, dus ik geloof dat het enigste verschil op dit moment is, dat mijn kaart nu xt heet inplaats van pro....maargoed is daar iets van bekend, dat de radeons9800 van connect3d wel blijven werken na de flash maar de snelheden niet aan kunnen ???

ter informatie dit zijn mijn pc specs

amd athlon xp2600
512mb ddr 400mhz
connect3d radeon 9800 pro (geflashed naar xt met pro clock snelheden :r )
asus a7n8x n-force2 moederbord
450 watt voeding

nou goed ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen bij al deze vragen alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 00:48 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Nou het beste wat je kunt lijkt mij gewoon domweg testen... zit dat blokje met die fans direct op de core? Geen aluminium of koper ertussen ofzo?
Ga testen, 3dMark, kijk of er artifacts zijn.. zo ja: niet goed gekoeld, zo nee: opvoeren tot je artifacts krijgt..
edit:
nu ik eraan denk, kijk uit met dat plastic, als het op de core zit... dat het niet smelt.

Maar waarom zet je er niet een ati/vga silencer op? Ik heb mijn 9800Pro ook geflasht naar een XT en met Ati silencer (rev 1) draait ie zonder artifacts.
Voor die casefans geldt hetzelfde: test het even uit. Normaliter zet je de intake fan voorin de kast, daar is meer koude lucht over het algemeen en je krijgt een beter airflow waarschijnlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 11-01-2005 00:52 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
never mind.. blind enzo :/

[ Voor 96% gewijzigd door BasieP op 11-01-2005 00:53 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:05

André

Analytics dude

1 tip kan ik je wel geven, de flow laat je vaak van laag aan de voorkant naar hoog aan de achterkant lopen omdat warme lucht opstijgt en omdat je zo een rechtlijnige flow hebt en geen bocht zoals je nu hebt.

En die 3 extra fans op je kaart, ik denk niet dat dat nut heeft, het zal alleen de kaart zelf maar de gpu niet koelen.

Verwijderd

Die onder_intake ventilator achter lijkt mij wel goed, krijgt goede airflow over de videokaart. Is aleen erg onhandig als je later eventueel een pci kaart wilt installeren zoal een geluidkaart.
Maar als je je video kaart beter wil koelen denke ik toch dat je er beter aan doet om of in ventilator achter en de rest voor of bete nog een stevige koeler vaan bv zalman er op te plaatsen.
Voor de rest voor resultaten moet je inderdaad maar zoveel mogelijk testen en proberen totdat alle temperaturen zo laag mogelijk zijn.
Heb zelf ook zo een grote ventilator op mijn processor scheelde bijna 20 graden in temp.
Veel succes met testen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:57

Thandor

SilverStreak

Ik had vroeger op mijn GeForce 2 MX een heatsinkje aan de bovenkant gemaakt.

Eerst koelpasta, laagje aluminium, koelpasta, laagje aluminium etc..
Waren iets van 3 of 4 lagen, daarna het heatsinkje erop en het werkte perfect.

De lagen zorgten ervoor dat het heatsink contact kon maken met de kaart, er zaten nl. weerstanden in de weg. Ondanks alle lagen koelde het wel, het heatsinkje werd warm en oc'en ging toch weer ff iets beter :)

Misschien kun je ook wel heatsinkjes aan de bovenkant maken. Let wel op dat je nergens kortsluiting maakt en dus heel voorzichtig moet werken. Ik vermeld wel : Op eigen risico :P

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Ja leuk voor joh ,

interessante theorie over lucht circulatie , maar gaat niet werken 8)7

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:08

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Die luchtcirculatie zal weinig van kloppen denk ik. Begin maar eens met de onderste fan aan de voorkant (wel onderin dus) van je kast te monteren.

En die 3 fans op de videokaart lijken me weinig extra toe te voegen dan een paar dB.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Topicstarter
hmmm kut zeg (ik ben de topic starter)

als ik het zo hoor dan moet ik dus die grote fan die lucht naar binne blaast aan de
voorkant hebben, maar bij mijn kast is daar dus echt geen mogelijkheid voor....

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik weet niet wat voor kast je hebt, maar volgens mij hebben zelfs kasten van 5 jaar oud voorin wel gaatjes of gleuven om daar een 80x80 fan op te hangen. als je toch al aan het zagen ben, desnoods kan je het vast tapen.

voor je 9800 moet je gewoon een Arctic Silencer kopen: kost je amper 15€ en is naar mijn mening 1 van de beste cooling devices van de afgelopen jaren (en je kunt er nog flink mee overklokken ook en is erg stil)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Topicstarter
nee seriues ik heb gewoon die slots voor cdrom enzo en daar onder lukt het ni kijk maar op dit fototje http://home.deds.nl/~kakashi/Afb001.jpg

maare die fan waar kan ik die bestellen ?
en welk type moet ik precies hebbe ?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 03:12 ]

Verwijderd

Meestal zit dat onder het front panel. Verwijder dat even en maak dan nog een foto. ;)

Verwijderd

Topicstarter
hummmm....gedoe zeg ...
ik hoor nu ook weer van iemand dat ik die fans die ik op me kaart heb gezet beter de lucht van me kaart weg kan laten zuigen inplaats van ze te laten blazen op me kaart

en nog iets, die fan rechts onderin me kast die nu lucht naarbinnen blaast
stel dat ik die ook lucht naar buiten laat zuigen, zuigt ie dan niet alle lucht weg van die standard 9800pro stock fan ???

PS het probleem dat ik heb is dat er geen heatchip ofzo op die connect3d 9800pro zit dus ik kan ook niet echt checken wanneer die nou cooler is etc.

Verwijderd

als je gewoon altijd vanuit dit concept werkt, kun je je bijna nooit een buil vallen (NB: kast ligt op z'n kant). De getallen kun je negeren ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.emdeb.info/aogo/shutit/theplan.jpg

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
iedereen probeert je hier op weg te helpen en je doet er niks mee...
zoals gezegd hierboven: die zelfgemaakte fancombo op je vidcard heeft geen enkel nut (behalve dan extra lawaai maken). De Arctic VGA Silencer kan je vinden in de pricewatch.

geen 80mm fan onder je vidcard hangen: nergens voor nodig. die 80m fan boven je vidcard naar buiten laten zuigen. verder gewoon dat plaatje van dabutcha volgt komt alles in orde..

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Topicstarter
Terryb47 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:50:
[...]

iedereen probeert je hier op weg te helpen en je doet er niks mee...
zoals gezegd hierboven: die zelfgemaakte fancombo op je vidcard heeft geen enkel nut (behalve dan extra lawaai maken). De Arctic VGA Silencer kan je vinden in de pricewatch.

geen 80mm fan onder je vidcard hangen: nergens voor nodig. die 80m fan boven je vidcard naar buiten laten zuigen. verder gewoon dat plaatje van dabutcha volgt komt alles in orde..
nou ik heb die grote fan rechts onder weg gehaald en een verdieping naarboven geplaatst
om de lucht uit de kast te zuigen dus, die fan die daar eerst zat heb ik zoals jullie aangeven
aan de voorkant gezet om lucht naar binnen te zuigen, er was inderdaad wel plaats toen ik die voorkant er af trok
ik heb ook die zelf gemaakte fancombo van me radeon afgetrokken,
en ik was naar die winkel geweest maar daar hadden ze die artec natuurlijk niet dus ik denk dat ik hem maar moet bestellen ja
Pagina: 1