Webcasting

Pagina: 1
Acties:

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
Het is vrij simpel om je eigen "radio zender" online te gooien en het lijkt me wel interesant om te doen alleen vraag ik mij toch een paar dingetjes af.

Zo staat er op de Bumra site dat per "kanaal" (ik neem aan dat ze stream bedoelen?) per maand een vast tarief heffen. Voor persoonlijk gebruik is het rond de 23 euro per maand en voor commercieel rond de 56 euro per maand. Daarnaast, als je commercieel te werk gaat is 13% van de omzet ook voor de Bumra.

Als je zo een zender probeert op te zetten hou je als ik het goed begrijp bar weinig over of maak ik nu een miscalculatie?
Daarnaast; moet een DJ; als hij platen in de club draait van een artiest ook een bijdrage leveren aan de Bumra? Want wat ik het vreemst vind is dat wanneer je dus muziek heb gekocht, je toestemming van de artiest en platenproducent moet hebben en belasting moet betalen aan de Bumra als je hem op je "webcast" wil draaien.

Is dat niet allemaal dubbelop?
Als iemand wat opheldering kan geven omtrend deze wetgeving zou ik erg blij zijn :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Natuurlijk had je dit ook op kunnen zoeken :P maar vooruit.

Als je een CD/DVD/whatever koopt dan krijg je toestemming om hier persoonlijk gebruik van te maken, afspelen mag alleen in huiselijke kring dus. Vaak schreeuwen platenmaatschappijen dat kopieën maken en dergelijke niet is toegestaan, de Nederlandse wet schrijft echter (voor de exacte woorden gebruik de search maar) dat je voor eigen gebruik een kopie mag maken, dit kan overbranden op cd zijn, overnemen op tape of als mp3 op je harde schijf. Je mag ook je CD uitlenen aan bijvoorbeeld je buurman, die deze dan volledig legaal weer mak kopieëren voor eigen gebruik en jou vervolgens de cd teruggeeft. Ook een leuke constructie is huren van cd's/dvd's en deze dan voor eigen gebruik kopieëren.

Ga je echter muziek afspelen in "openbare" aangelegenheden zoals buiten, in een café, op de werkplek of via een radiostation, dan moet je ook naburige rechten betalen, welke flink op kunnen lopen. Dat Bumra/Stemra sinds kort voor webstations een vaste prijs had was me niet bekend, vroeger ging het met vaste prijs (á la 1100 euro per jaar) plus nog een bedrag per nummer per luisteraar. Qua "particulier" gebruik kunnen ze je denk ik niets maken als je een straem opzet met een wachtwoord beveiligd en zo je js eigen muziek kan luisteren. Tevens kunnen hun dan niet zien wélke muziek je streamt dus als het copyrightvrije muziek is kunnen ze je sowieso niets maken :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• killingdjef
m.m schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 00:00:
Natuurlijk had je dit ook op kunnen zoeken :P maar vooruit.

Als je een CD/DVD/whatever koopt dan krijg je toestemming om hier persoonlijk gebruik van te maken, afspelen mag alleen in huiselijke kring dus. Vaak schreeuwen platenmaatschappijen dat kopieën maken en dergelijke niet is toegestaan, de Nederlandse wet schrijft echter (voor de exacte woorden gebruik de search maar) dat je voor eigen gebruik een kopie mag maken, dit kan overbranden op cd zijn, overnemen op tape of als mp3 op je harde schijf. Je mag ook je CD uitlenen aan bijvoorbeeld je buurman, die deze dan volledig legaal weer mak kopieëren voor eigen gebruik en jou vervolgens de cd teruggeeft. Ook een leuke constructie is huren van cd's/dvd's en deze dan voor eigen gebruik kopieëren.

Ga je echter muziek afspelen in "openbare" aangelegenheden zoals buiten, in een café, op de werkplek of via een radiostation, dan moet je ook naburige rechten betalen, welke flink op kunnen lopen. Dat Bumra/Stemra sinds kort voor webstations een vaste prijs had was me niet bekend, vroeger ging het met vaste prijs (á la 1100 euro per jaar) plus nog een bedrag per nummer per luisteraar. Qua "particulier" gebruik kunnen ze je denk ik niets maken als je een straem opzet met een wachtwoord beveiligd en zo je js eigen muziek kan luisteren. Tevens kunnen hun dan niet zien wélke muziek je streamt dus als het copyrightvrije muziek is kunnen ze je sowieso niets maken :P
Dankje voor je hele nuttige reply! :D

Ik heb het op de Bumra/Stemra site opgezocht en daar stond dat duidelijk vermeld, hier is de url
klik

56 euro per maand ex. BTW, wat dus zo neer komt op 700-800 euro maar over je omzet moet je ook nog eens 13% afdragen.

Je sprak over huren en dan een kopie maken, maar hoe kan je aantonen dat je de cd/muziekwerk gehuurd hebt dan? Dan zou volgens mij zoiets ook werken als dat je een spelletje huurt en daar een kopie van maakt o.i.d.?

Wat je overigens zegt met een beveiligde stream; zo zou je in principe vrienden een "donatie" kunnen laten maken en hun dan het password geven. Of werkt dat zo weer niet?

• MM
  • Niet online

MM

Er geldt bij mijn weten in Nederland geen omgekeerde bewijslast, dus zij zullen moeten bewijzen dat je de boel niet hebt gehuurd :P

Geld voor je stream vragen wordt erg snel riskant, ik heb wel eens een paar weekjes een webradiostation gehad, als je het een beetje low profile houdt en er zeker geen geld voor gaat vragen kan je het risico mischien neme maar anders zou ik het zeker niet doen (alle enge verhalen over gigaboetes gingen allemaal, in Nederland tenminste, over mensen die veel geld hadden verdiend door het niet afdragen van rechten (cd's branden en verkopen bijv.)).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• killingdjef
hmm interessant maar waar moet je aan denken dan als je het op de compleet legale manier wil doen? Daadwerkelijk reclame op je zender uitzenden o.i.d?

• MM
  • Niet online

MM

dat soort dingen ja, maar ga er maar niet vanuit dat je als web-only station een kans maakt om zelfs ook maar quitte te draaien.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ten eerste zit er geen r in buma :)
Je sprak over huren en dan een kopie maken, maar hoe kan je aantonen dat je de cd/muziekwerk gehuurd hebt dan? Dan zou volgens mij zoiets ook werken als dat je een spelletje huurt en daar een kopie van maakt o.i.d.?
Ten tweede, dat hoef je niet aan te tonen. Voor eigen gebruik mag je van muziek, films en boeken kopien maken. Klaar. Zitten verder weinig voorwaarden aan. Je hoeft het originele werk niet te bezitten en ook niemand te kennen die het bezit. Vandaar ook dat mp3'tjes downloaden helemaal zo illegaal niet is als het wordt afgedaan.

Voor spelletjes echter geldt dit niet: spelletjes zijn software en daarvoor gelden andere regels. Ik meen dat je daarvoor een of twee kopien mag maken als backup, mits je het origineel ook hebt aangeschaft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1