Toon posts:

Storing op DVI kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik er eindelijk in geslaagd om mijn panasonic-projector op 1280*720 aan te sturen via DVI. Maar er is uiteraard een probleempje mee. Er is namelijk vrij veel storing op het signaal. Er vormen zich een aantal horizontale lijnen waar er voornamelijk blauwe puntjes op verschijnen. De kabel zit uiteraard goed vast in de PC en projector, maar loopt wel langs verschillende stroom en andere kabels (al dan niet met gedimde lampen). Maar aangezien DVI een digitaal signaal is komt een signaal toch of door, of niet. Storing lijkt mij toch niet echt mogelijk.

Het is een 10m DVI van E-quip, aangesloten op een Nvidia FX5200.

En analoge VGA kabel die dezelfde weg aflegt heeft er geen last van.

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:36
Zelfde gehad, 10 meter Oehlbach DVI en het was weg op mn PT-AE500. Heb je wel een vrij dikke zware kabel door je kamer lopen van rond de 115 euro voor 10 meter.

Edit wat ik na research heb vernomen is dat de bandbreedte van die kabels niet groot genoeg is. Probeer maar eens lagere reso's dan heb je het waarschijnlijk niet meer.

[ Voor 37% gewijzigd door @baddon op 10-01-2005 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar wederom, digitaal is toch 0 of 1. Dus of signaal, of niet 8)7

De kabel was niet echt duur, maar € 115 voor een kabel van 10m is toch echt wel teveel voor mij.

Ik zal morgen eens alle mogelijke storingsbronnen uitschakelen (frigo, gedimde lampen, ...) hopelijk vind ik de boosdoener.

beamer is 1280/720, lager lijkt mij dus geen oplossing. Kabel is trouwens dual-link en HDTV 1080 certified (stond op de verpakking), dus dan zou een 720 res geen probleem mogen geven qua bandbreedte?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 00:01 ]

• @baddon
Probeer maar eens op 800X600

Verwijderd

Topicstarter
Dan is de ruis misschien weg, maar lijkt het beeld op niets. Dus ook geen echte oplossing.

Zal de test eens doen

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 09:42
Storing op digitale signalen is zeker wel mogelijk, kijk bijvoorbeeld maar eens sateliet tijdens een onweersbui. (Storing, geluid wat weg valt, hapert of gewoon vreselijk herrie maakt (ruis, popjes, piepjes, vreemde dingen). En zo zijn er nog wel wat storingen op digitale signalen te bedenken.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 22:32
Zoals gezegd is storing idd mogelijk, ook bij digitale signalen. Door die kabel lopen allemaal 1tjes en 0len, maar als een 1tje onderweg verandert in een 0 dan heb je dus storing.

• Jag
  • Laatst online: 00:55

Jag

Bekend probleem, heb ik ook :) : klik. Overigens lijkt het me onzin "dat de bandbreedte van de kabel niet genoeg is". Een kabel heeft geen bandbreedte, het ligt er volgens mij gewoon aan dat de kabel dan niet goed genoeg geleidt bij een bepaalde frequentie (ergens in de honderden megahertzen range).

Bij mij was de combi Radeon8500 + 10m DVI kabel + Pana ae500 fataal, alhoewel 1280x720 maar hele lichte storing geeft. Mijn oplossing is dat ik op VGA overstap, vind het maar een stom protocol een digitale verbinding zonder dat gecontroleerd wordt of de data goed overkomt. Ik heb VGA en DVI naast elkaar gehouden, kon zelfs van dichtbij geen verschil ontdekken. Mijn monitor ga ik dan aan de DVI output hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, ik ben al blij dat het niet aan mijn onkunde ligt. De VGA kabel hangt er nog altijd aan, zal die dan maar blijven gebruiken :'(

• @baddon
Jag bandbreedte lijkt me geen onzin aangezien bij duurdere DVI kabels maximale resolutie is aangegeven. Bij huis tuin en keuken DVI kabels staat dat er niet bij.

Oehlbach goedkope DVI: maximalen Auflösung von 1400 x 1050 (SXGA+).

Oehlbach dure DVI: maximalen Auflösung von 2048 x 1536 (QXGA).

En ik heb het ook naast elkaar gehouden en VGA vs. DVI is een wereld van verschil. DVI is zoveel strakker, bij vga merkte ik dat sommige gebeiden van het scherm waziger zijn als andere, alsof er een soort blur over hangt. En nogmaals ik had het zelfde probleem maar een duurdere DVI kabel heeft het opgelost, je hoeft je er dus niet bij neer te leggen.

[ Voor 39% gewijzigd door @baddon op 11-01-2005 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Abaddon1 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:58:
En ik heb het ook naast elkaar gehouden en VGA vs. DVI is een wereld van verschil. DVI is zoveel strakker, bij vga merkte ik dat sommige gebeiden van het scherm waziger zijn als andere, alsof er een soort blur over hangt. En nogmaals ik had het zelfde probleem maar een duurdere DVI kabel heeft het opgelost, je hoeft je er dus niet bij neer te leggen.
Een wereld van verschil is wat veel gezegd. Ik moet toegeven dat het windowsbeeld met DVI haarscherp is, maar daardoor zie je alle pixeltjes ook net groter (zoals de werkbalk en andere). Met VGA wordt het een heeel klein beetje waziger. Maar met films is dat verschil echt niet te merken.

• Jag
  • Laatst online: 00:55

Jag

Abaddon1 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:58:
Jag bandbreedte lijkt me geen onzin aangezien bij duurdere DVI kabels maximale resolutie is aangegeven. Bij huis tuin en keuken DVI kabels staat dat er niet bij.

Oehlbach goedkope DVI: maximalen Auflösung von 1400 x 1050 (SXGA+).

Oehlbach dure DVI: maximalen Auflösung von 2048 x 1536 (QXGA).

Dat is hooguit de max resolutie die ze storingsvrij garanderen. De max bandbreedte heeft gewoon te maken met het protocol dat gebruikt wordt en aantal aders enzo (maar dat hangt natuurlijk weer samen met het protocol).
Maar goed, in zekere zin heb je wel gelijk, bij de duurdere kabel heb je ook bij hogere data rate nog geen problemen, bij de goedkopere wel.

Ennuh, ik heb VGA en DVI op mijn monitor gezet, zodat ik kon switchen. Echt met mijn neus er bovenop. Wel een verschil: DVI had licht last van banding, VGA niet. Maar echt 0,0 verschil in scherpte, echt exact hetzelfde. Ook van 2cm afstand gezien :).
Op mijn projector hetzelfde, alhoewel ik daar geen banding kon zien met DVI. Maar wel lichte storing. Dus dan is de keuze snel gemaakt.

• @baddon
Het kan natuurlijk dat je monitor zo slecht is dat je het verschil niet ziet :P .

Maar buiten dat lijkt het mij dat het signaal digitaal houden van bron tot digitale projector/tft/lcd scherm betere kwaliteit moet geven dan van digitaal naar analoog en weer terug. Ook heb je met DVI geen refreshrate meer waardoor het beeld 100% stil staat. Als je het ook nog eens in de native resolution doet krijgt je lcd/dlp projecter precies gezegd hoe elke pixel er uitziet bij analoog is dit niet zo. Zie dus geen reden om te zeggen dat VGA even goed is als DVI. Dat je het verschil niet zo goed ziet met DVD's is misschien te verklaren doordat de resolutie geport moet worden naar de projector resolutie maar bij HDTV (720P) vind ik het heel duidelijk zichtbaar of er een VGA of DVI aan mn PT-AE500 hangt.
Pagina: 1