Toon posts:

Nieuwe pc al een jaar problemen Intel 875PBZ

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Een jaar geleden december 2003, heb ik een pc aangeschaft. Een Intel Pentium 4, met een Intel 875PBZ (bonanza) mainboard, een ASUS V9950 ULTRA 256 MB Videokaart, een Pinnacle TV kaart, 1GB Kingston geheugen, Pioneer DVD± brander, 2 S-ATA schijven.

Ik maak gebruik van de Intel Raid Controller op het mainboard, en draai Windows XP Support Pack1. Sinds de levering heb ik problemen met mijn systeem, hij is dan ook al meerdere malen weggeweest en gerepareerd. Alles is al vervangen zelfs het omhulsel (kast).

Onlangs een week of vier geleden nog mijn mainboard, geheugen en videokaart. Echter nu heb ik weer problemen. Zodra ik Nero 6.6 Reload opstart, herstart mijn hele pc. In het logboek van Windows is te zien dat hij met een Memmory Dump komt. Dit heb ik voor de reparatie en vervanging van het mainboard en geheugen ook gehad. Met een herinstallatie van Windows XP los ik dit probleem niet op.

Zelf ben ik MCSE-er en heb ik best wel kennis van software en met name Microsoft producten, echter de hardware kennis loopt wat achter tot de Pentium II bijgehouden hierna ben ik het spoor bijster.

Mijn vraag is er mischien iemand die mij kan helpen? Wat kan het zijn? Toch mainboard? Iets met de Raid Controller? De leverancier kan het ook niet vinden...en het blijft maar duren....ik ben het behoorlijk beu. Ik hoop snel reacties van jullie te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groeten,

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:05
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 23:07:
Hallo allemaal
[...]
Met vriendelijke groeten
Da's niet nodig. Wij Tweakers groeten elkaar continu. ;)

Graag zou ik wat problemen opgesomd zien die je eerder hebt gehad. Nu is het een probleem met Nero, maar waar heb je verder zoal last van gehad?
Waarschijnlijk is alles tijdens de vervanging vervangen door precies hetzelfde type onderdeel, maar dan een "nieuwe"? Dus nog steeds hetzelfde type brander van Pioneer? Dan zou het gewoon een 'Nero - Pioneer-brander'-conflict kunnen zijn. Nogmaals, waar heb je hiervoor last van gehad?
Welke processor (exact) en voeding heb je trouwens?

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij wat meer informatie.
Ik heb in het begin problemen gehad, had toen raptor 10.000 toeren schijven in mijn systeem. Tijdens berekenen van films klapte mijn systeem er uit met een geheugendump.
Hierna besloten om er twee s-ata schijven in te hangen in een raid configuratie (raid_1)
Het ging een tijdje goed, echter hierna reboote mijn systeem spontaan. Of het nou was tijdens het werken met Office of met Dreamweaver spontane reboots.
Na vervangen van mijn voeding (ook al 3x gedaan trouwens) zit nu een 450 Watt voeding in een Enlight. Kreeg ik het probleem dat hij vaak niet aanging na 4 a 5 x op de schakelaar drukken ging de machine dan uiteindelijk aan.
Na een nieuw mainboard gehad te hebben, heb ik ook een nieuwe dvd brander gehad. Sinds deze brander heb ik inderdaad problemen met Nero. Echter moet ik zeggen dat het nu afgelopen weken 4 weken lang heeft gedraaid zonder problemen. Gisteren een herinstallatie gedaan en vanavond Nero geinstalleerd en nu weer de problemen. Ik heb een Pioneer A107D. Echeter als ik deze probeer te updaten (firmware) krijg ik 0 op rekest no drive found. Echter staat hij wel in mijn apparaatbeheer.

Ik heb een pentium 4 3.2 Ghz op een fsb van 800 Mhz

Nog meer info nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 23:45 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 17:52
Systeem aangesloten op een stopcontact met randaarde? Zit er een verlengsnoer tussen? zoja haal die er eens tussenuit..
Randaarde is toch eigenlijk wel een vereiste vandaag de dag en kan veel vage problemen voorkomen.

Systeem Specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 23:07:
Zodra ik Nero 6.6 Reload opstart, herstart mijn hele pc. In het logboek van Windows is te zien dat hij met een Memmory Dump komt.
Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door :) Er staat een stukje geschreven over het automatisch herstarten van Windows XP tijdens een BSOD en een linkje naar de BSOD guide.

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 18:40

Darth Punk

professionalized prutz0r

ik zou zeggen check ook even alle IDE/SATA kabels. die kunnen ook brak zijn. Heb zelf ook heel veel problemen mee gehad -> systeem werd instabel, tijdens POST geen schijven vinden ,etc. Het lijkt misschien stom, maar kabels kunnen ook heel veel problemen geven.
Update: je geheugen al een keer getest met mem86 ? Geheugen kan zo ontzettend vaag doen als het niet 100% is. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Darth Punk op 11-01-2005 09:17 ]

i want LART!

Verwijderd

1st step:

Spyware?/Virussen?

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Jouw PC komt een klein beetje overeen met de mijne. Misschien kan ik je daarom wel helpen:

- Heb je de nieuwe P33-bios al geinstalleerd?
- Gebruik je twee exact dezelfde geheugenmodules?
- Hoe zijn de voltages van je pc? (plaats deze eens hier)
- Heb je een Prescott of een Northwood CPU (0.5/1MB cache) en wat is de temperatuur ervan?
- Gebruik je de meest recente Intel INF-drivers en andere stuurprogramma's voor je pc?

Wat ik ook raar vind is dat het eerst 4 weken goed werkt, dat je dán gaat herinstalleren en de problemen dan terugkomen. Dat doet eerder een user error vermoeden dan een apparaatfout. Dat zou ook het roekeloos links en rechts vervangen van onderdelen van je leverancier verklaren, omdat hij het óók niet meer weet met jou(w pc). Dat laatste klinkt mischien aanvallend vanuit mijn kant maar het is goed bedoeld: Ik weet zeker dat het probleem van jouw pc op te lossen is.

Verwijderd

Topicstarter
Daar zijn we weer, heeft even geduurd. Ik ben vanmorgen met PC en al onder mijn arm weer terug gegaan naar de leverancier. Hier deed natuurlijk uiteraard de pc het zonder problemen. Vervolgens weer terug naar huis, thuis doet de pc niets meer, hij gaat wel aan maar geen beeld en geen piepjes (ook niet als de videokaart er uitgehaald wordt en het geheugen), wat de leverancier hier vanavond ter plaatste heeft gecontroleerd. Hij heeft de conclusie getrokken dat het mainboard defect is (op onverklaarbare wijze) wel de 3e!!! en dat in 1 jaar tijd. Ik trek nu ook mijn conclusie en wil geen Intel Bonanza. Wat wel zo is is dat de processor nog NOOIT vervangen is, in de beginfase was wel mijn fan (koeler van de proc.) verkeerd om gemonteerd de blaasrichting was hierdoor dus niet juist.De temp. bij de proc.zone liep op tot 78 graden Celcius. Deze proc. is steeds over en over gezet.
Wat is nu een leuk mainboard is er een alternatief? MSI of ASUS die ik misschien beter kan nemen. Ik heb zelf hier nog een COMPAQ machine staan ook PIV en die heeft nooit problemen en draaid dus dag en nacht. Ook mijn tijdelijke pc van het werk die hier nu bijna constant staat geeft nooit problemen.

Maar ik kan dus nu geen voltages neerzetten, dus het is weer even afwachten totdat deze gemaakt is. Ook mijn leverancier zat te denken aan een aarde probleem (waar ik goed in kan komen, zit zelfs ook in de ict). Inmiddels verhuist en jawel geaard stopcontact en al, maar nog steeds die vage problemen. Ben het dus behoorlijk beu aan het raken.

Verwijderd

cpu stuk denk ik een deel ervan.

• Toink
  • Niet online
Het probleem ligt niet aan het Intel Bonanza bord an sich. Die borden zijn supergoed en degelijk: Als IEMAND weet hoe hij Intel-chips moet implementeren dan zal het Intel zelf toch zijn? Ik heb er verschillende verkocht en in gebruik en het zijn de meest probleemloze borden die ik ooit heb gehad. Dat het bord drie keer vervangen wordt is denk ik meer een gevolgsymptoom dan dat je in beginsel kan stellen dat de problemen VEROORZAAKT worden door het moederbord. En ja... als jij daar wel van overtuigd bent en je voelt je beter bij een ander merk, neem dan de Asus P4C800e-deluxe. Daar zitten veel meer instelmogelijkheden aan en hij heeft meer onboardzooi, maar het is wel een zeer stabiel en ook een degelijk bord.

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,
Het probleem is gelukkig opgelost voor zover ik nu kan bekijken. Hij is wederom teruggeweest naar de leverancier. Daar hebben ze geconstanteerd dat er koelpasta onder de processorvoet is gelopen waardoor de processor geen goed contact meerhad.
Nu werkt alles gelukkig weer goed. Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken. Ik vraag me alleen nu af of mijn processor hierdoor beschadigd kan zijn./.

Verwijderd

Dan zal ik ook m'n twijfels krijgen over een leverancier... Dat ze d'r zo veel op doen dat het onder de socket loopt! Goed dat ze "klassieke" pasta gebruikt hadden, zilver-pasta of andere "luxere" pasta met metaalcomponenten, had je een probleem gehad.

• Toink
  • Niet online
Er zijn inderdaad leveranciers die denken dat een processor net als friet en kroketten moet drijven in de drap..... :/ :X

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:38

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 10:48:
Goedemorgen,
Het probleem is gelukkig opgelost voor zover ik nu kan bekijken. Hij is wederom teruggeweest naar de leverancier. Daar hebben ze geconstanteerd dat er koelpasta onder de processorvoet is gelopen waardoor de processor geen goed contact meerhad.
Nu werkt alles gelukkig weer goed. Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken. Ik vraag me alleen nu af of mijn processor hierdoor beschadigd kan zijn./.
Was dit ook echt de oplossing en loopt je systeem nu echt weer stabiel? Ik zit hier namelijk naast iemand die precies hetzelfde probleem en hardware heeft. Hele pc crashed zodra Nero wordt gestart terwijl de brander het prima doet in een andere pc.

Elk andere stresstest wordt ook met vlag en wimpel gehaald...
Pagina: 1