[Databases] Reactiesysteem, maar dan op verschillende zaken.

Pagina: 1
Acties:

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Beetje ongelukkige titel, maar ik zit met het volgende probleem;

Ik ben bezig met een nieuw reactiesysteem, dat bedoeld is om op artikelen die gepost worden te reageren.
Nu is dat natuurlijk geen probleem, het probleem is alleen dat ik ook een aantal andere zaken heb waar ik de mogelijkheid aan wil geven om reacties op te geven.

In mijn oude systeem had ik hiervoor per ander onderdeel, een extra onderdeel_id veld in m'n reacties tabel.

Dit vind ik alleen niet netjes, en niet fijn werken in de praktijk, dus ben ik op zoek naar een goeie manier om dit op te lossen, zodat ik niet bij nieuw/ander onderdeel (naast artikelen, denk bijvoorbeeld aan een pol), m'n hele systeem en de tabel moet ombouwen.

Heeft iemand misschien enig idee hoe je zoiets het beste kunt uitwerken?

Zelf zit ik aan het volgende te denken;

Een 'onderdelen' tabel, met id en naam, en dan in de reacties tabel onderdeel_id, en onderdeel_key_id.

Bijvoorbeeld iets in deze richting:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[b]Onderdelen[/b]

id naam

1. Artikelen
2. Poll
3. DJ lijst

[b]Reacties[/b]

id onderdeel_id onderdeel_key_id reactie etc

1. 2 253 bericht (dit is een reactie op poll 253)
2. 1 666 bericht (dit is een reactie op artikel 666)

Is dit volgens jullie ook de beste manier, of weet iemand iets beters?

Edit: op het moment dat ik dit topic begon, was ik nog niet op bovenstaande manier gekomen, tijdens het typen dacht ik er aan... heb hem toch maar gepost omdat iemand misschien wel een betere manier weet, wil m'n nieuwe database nu wel in 1 keer goed ingericht hebben :)

[ Voor 11% gewijzigd door TangLeFuzZ op 10-01-2005 22:50 ]

• Lentje
  • Laatst online: 17-05 22:12
Qua database normalisatie is het idd denk ik de beste manier. Dan hoef je niet telkens een nieuw veld erbij te maken als je een nieuw onderdeel hebt gemaakt. Ik doe precies hetzelfde bij mijn site.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit is gewoon zoals je het behoort te doen volgens de normalisatieregels. Ik zou er niets meer aan veranderen, een goed genormaliseerde database is kleiner en beter te onderhouden dan een slecht genormaliseerde.

[ Voor 11% gewijzigd door NMe op 10-01-2005 23:02 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 12:22
Volgens mij is dat nog maar de vraag. heeft de poll, artikel of wat voor item dan maar ook waar je op reageert niet altijd iets gemeenschappelijks? dan kun je gewoon naar die item tabel verwijzen die weer verwijst naar het type. dit gaat natuurlijk niet op als de reageerbare items echt gescheiden zijn, maar ik kan me voorstellen dat je wel een soort abstracte 'item' tabel hebt gemaakt.

• TangLeFuzZ
  • Laatst online: 15-10-2025
Nee dat heb ik dus nog niet echt...

Ik heb op dit moment een tabel artikelen, en een soort van artikel_types tabel, waarin de soorten artikelen staan (reviews, nieuws, etc).

Daarnaast heb ik een tabel voor de poll, een tabel voor feesten, een tabel met dj's, etc. Waar ook allemaal op moet worden gereageerd.