Verschillende apparaten aansluiten op 1 CAI aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• evdv
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2022
Ik heb de volgende vraag:

Ik heb beneden in de woonkamer staan: 1 tv, 1 digitale kabeldecoder en een DVD recorder met harddisk, op de 1e verdieping heb ik 1 televisie staan.

Ik wil voor alle 4 de apparaten apart aansluiten aan de CAI, dus dat ieder een zuiver signaal ontvangt, doorlussen kan ook maar dat wil ik niet.

Ik zat zelf te denken om een 4 takt verdeler aan te schaffen van Hirschmann, de AFC 1641 of de LFC 0741 (wat is eigenlijk het verschil tussen deze 2?) en overal koka 799 kabel aan te schaffen met aan de ene kant een F konnektor voor aansluiting naar de verdeler en aan de andere kant de aansluiting naar de apparaten de koswi3.

Ik denk geen versterker nodig te hebben want ik heb een goed signaal en de langste kabel wordt ongeveer 8 meter.

Klopt bovenstaand schema of dien ik het anders aan te gaan sluiten???

BVD,
evdv

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
AFC 1641 is een 4 voudige tap-off.
LFC 0741 is een 4-voudige distributie unit. (Verdeler)

De eerste plaats je tussen je 'trunk' en je eind-aansluitingen. Signalen van de uitgang naar de ingang worden gedempd. Storing uit je tv of video wordt niet het net op gestuurd.

De tweede is een verdeler en plaats je in je trunk. Signalen van de ingang naar de uitgang hebben net zo veel demping als signalen van de uitgang naar de ingang. Enkel tussen de 2 uitgangen is wat demping om deze te ontkoppelen.

In jouw geval heb je dus een AFC 1641 nodig en (waarschijnlijk) een versterker. Hirschmann heeft tegenwoordig ook versterkers met 4 uitgangen. In sommige gevallen is dat makkelijker.

• evdv
little_soundman schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 01:20:
AFC 1641 is een 4 voudige tap-off.
LFC 0741 is een 4-voudige distributie unit. (Verdeler)

De eerste plaats je tussen je 'trunk' en je eind-aansluitingen. Signalen van de uitgang naar de ingang worden gedempd. Storing uit je tv of video wordt niet het net op gestuurd.

De tweede is een verdeler en plaats je in je trunk. Signalen van de ingang naar de uitgang hebben net zo veel demping als signalen van de uitgang naar de ingang. Enkel tussen de 2 uitgangen is wat demping om deze te ontkoppelen.

In jouw geval heb je dus een AFC 1641 nodig en (waarschijnlijk) een versterker. Hirschmann heeft tegenwoordig ook versterkers met 4 uitgangen. In sommige gevallen is dat makkelijker.
Misschien een rare vraag, maar wat bedoel je precies met "trunk" :)

• Coen Rosdorff
  • Niet online
evdv schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:18:
Misschien een rare vraag, maar wat bedoel je precies met "trunk" :)
Dat is in deze context zegmaar de hoofd-signaal 'ader'. Alles takt vanaf de trunk, en op de trunk is ook een retour-signaal (Internet via de kabel, settop-box enz) mogelijk. Het is zegmaar de backbone van je CAI :)

• evdv
Little Soundman:

Men zegt dat je met de 1641 altijd een versterker moet gebruiken ivm "de hoge aansluitdemping", geen flauw idee wat ze hier mee bedoelen............

Ik zie het niet zitten om een versterker te gebruiken want 3 aansluiten zitten op 3 meter van de verdeler en de laatste aansluiting zit op 8 meter, denk met Hirschmann kabel en f konnektor en koswi3 weinig tot geen verlies te hebben.

Dus, wel of geen versterker en indien ik geen versterker wil dan toch de 0741 gebruiken?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
De VFC 0741 zou ik niet gebruiken naar eind aansluitingen toe. Een apparaat dat wat storing via zijn antenne ingang naar buiten stuurt kan makkelijk storing op de overige ontvangers veroorzaken. (22 demping tussen de uitgangen)

De AFC1641 heeft 38db demping tussen de uitgangen. De 4e uitgang heeft echter wel een demping van 15db. Dat kan je alleen compenseren met een versterker, of met een ontzettend hard signaal op je S.O.P. Met kabels en connectors zal je totale demping op 17 of 18db komen denk ik.

Je kan het proberen zonder versterker, als het nodig is kan je die er altijd nog tussen schroeven.
Pagina: 1