Negatieven scannen om foto's te digitaliseren

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26
Ik heb via de zoekfunctie geen recente topics gevonden die mij meer informatie kunnen verschaffen over het volgende:

Ik wil graag alle negatieven (van zo'n ouderwetse analoge camera) die ik heb inscannen en digitaliseren, zodat ik een digitaal fotoboek kan maken. Sommige foto's van een aantal jaar geleden beginnen namelijk te vergelen.

Nu weet ik dat ik een scanner met transparantie adapter nodig heb. Maar kan iemand uit eigen ervaring een bepaald merk/type scanner aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Hoeveel wil je uitgeven?
Het beste voor negatief is een negatiefscanner.
Of wil je en scanner die ook nog negatief kan scannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Er zijn echt al diverse topics geweest over negatiefscanners. Als je kwaliteit wil kun je het beste een filmscanner kopen. Als je met minder genoegen neemt kun je een flatbed met negatief/dia adapter overwegen.
Fotonegatieven-Scanner; welke?
Negatieven scanner advies gevraagd
Canon 9900F/ Epson 4870 / 3200, ervaringen/ voorbeeldscans?

[ Voor 52% gewijzigd door Henk007 op 10-01-2005 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roog1317
Ik wil een flatbed die ook negatief kan scannen. Mag ongeveer 200 EURO kosten. Kwaliteit van de foto's moet goed genoeg zijn om te kunnen vergelijken met een 3.1 MP digicam. Is dat realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik heb redelijke resultaten gezien van Epson scanners. De Perfection photo 2580 (pricewatch) of 3170 zouden aan je eisen voldoen.

[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 10-01-2005 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roog1317
Ik heb de topics doorgenomen die je aangaf in je vorige post en daar zie ik Epson ook regelmatig voorbij komen. Zit nu zelf te denken aan de Epson Perfection 4180 Photo, maar die is wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
Koop wel negatief scanner met veel bits >>32bit, dan kun je schaduw gebieden in foto's lichter maken, en andere bewerkingen beter doen.
offtopic:
Op wat oudere negatieven zitten altijd kleine krasjes op die voor grote krassen in de gedigitaliseerde foto's zorgen. Meestal levert de normale foto's inscannen of over fotograferen dus voor betere resulaten.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
djexplo schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:39:
Koop wel negatief scanner met veel bits >>32bit, dan kun je schaduw gebieden in foto's lichter maken, en andere bewerkingen beter doen.
offtopic:
Op wat oudere negatieven zitten altijd kleine krasjes op die voor grote krassen in de gedigitaliseerde foto's zorgen. Meestal levert de normale foto's inscannen of over fotograferen dus voor betere resulaten.
Dit klopt inderdaad, duurdere filmscanners hebben een aparte infrarood kras/stof detectie/correctie ingebouwd, maar zoals gezegd is dat niet wat TS zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roog1317
djexplo schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:39:
offtopic:
De normale foto's inscannen is ook nog een optie. Echter zijn sommige foto's al wat slechter (van een jaar of 15 à 20 geleden). Valt dat nog een beetje te bewerken dan? Ben namelijk niet zo bekend met fotosoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

klinkt misschien 'oubolig' maar er zijn tientallen negatief scanners te koop....
en dat is iets anders dan een transparant-scan mogelijkheid.

Een echte negatief scanner geeft naar mijn ervaring een heel veel beter resultaat dan een flatbed scanner die ook transparant of negatieven kan scannen. Ook al hebben ze dezelfde optische resolutie.

Er zijn een paar 'budget' negatief scanners te koop, die het al heel leuk doen, echter voor nog net iets meer kom je echt veel mooier spul tegen. (soms zelfs zeer betaalbaar tweede hand, maar hou dan wel rekening mee dat je een nieuwe lamp moet kopen.)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roog1317
Ik hoef niet per se topkwaliteit, ik wil gewoon acceptabele digitale foto's maken van m'n negatieven. Moet toch kunnen met een flatbed + transparant adapter voor rond de 200 EURO?
Pagina: 1