Html en email geeft me hoofdpijn

Pagina: 1
Acties:

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 10:26

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Topicstarter
Ik zit er nu al een paar uur mee te kloten, en begin er langzamerhand hoofdpijn van te krijgen, want waarschijnlijk is het zo simpel dat ik het over het hoofd zie.

Ik moet voor een klant een html template maken voor zijn email; los van de discussie of dat nu wel of niet verstandig is wil hij dat gewoon graag, en dus probeer ik dat te regelen.

Nu is het lang geleden dat ik met stationaries en zo gespeeld heb, en simpele html emails lukken me aardig. Maar ik wil een achtergrond waar ik over heen kan schrijven. Een Div, een Tabel maakt me eigenlijk al niets meer uit.

De voorbeelden die ik hier geef is met een css en divjes, maar alles is mogelijk als het maar werkt.

Het probleem is dat als ik het ding ga editen hij perfect zichtbaar is maar als hij aankomt doet alsof er nooit een stylesheet geweest is. Of ik het stylesheet nu in de HTML zet of daarbuiten maakt hem niets uit. Het stomste is dat als de niet-html email hem vervolgens forward hij WEL alle html laat zien. Maar het lijkt er op alsof er niets wordt geblocked.

Voorts deed een html-email van een boekingskantoor dat ik als referentie gebruikte het wel gewoon met een extern (online) stylesheet, dus ben ik die code in gedoken. Wat bleek? als ik hun mail forwarde naar mezelf ging het prima, als de in een nieuwe meel gecopy-paste code forwarde kreeg ik hetzelfde probleem

De code zoals ik hem zou willen hebben:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2900.2523" name=GENERATOR>

<link href="http://www.ideus.nl/demo/replyworld/blank/replymail.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</HEAD>
<BODY>
<DIV class=bodyreplace align="center">
    <DIV class=bg_top></DIV>
    <DIV class=subheader>subheader</DIV>
    <DIV class=header>header</DIV>
    <DIV class=maintext>
        <p>A beginning is a very delicate time, know then that it is the year ten thousand one ninety one. The known universe is ruled by the padisha emperor, Shadam the forth. My father.</p>
        <p>In this time the most <a href="#">precious</a> substance in the entire universe is the spice melange. the spice extends life.</p>
    </DIV>
    <DIV class=bg_bottom></DIV>
</DIV>
</BODY>
</HTML>

pagina met extern stylesheet:
http://www.ideus.nl/demo/replyworld/blank/template2.html

pagina met interne stijlen
http://www.ideus.nl/demo/replyworld/blank/template2_5.html

wat zie ik nou toch over het hoofd?!! :? :? :?

edit: een search op google levert een boel op over OF html OF email, maar niet over beide
een search hier levert wat discussies op over het nut van HTML in email, maar niet echt wat ik zoek.

welk doctype moet het zijn? welke tags zijn nu eignelijk wel en welke zijn niet allowed?

[ Voor 29% gewijzigd door XangadiX op 10-01-2005 20:43 ]

Stoer; Marduq

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:53

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik niet zoveel verstand van HTML in emails, maar de links in je post doen het allebei niet.

Ligt het bij toeval niet aan de manier waarop je ze verzendt? Het zou kunnen zijn dat Outlook standaard al je mails als plain-text verstuurd of als rich-text. Ik zou eens in de instellingen van Outlook duiken ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Cloud op 10-01-2005 20:31 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Waarom een externe style sheet? Bij dit soort dingen lijkt het me beter als je een extra hit kunt besparen.

• XangadiX

XangadiX

Topicstarter
niet zo snel wolkje, waren nog aan het opladen ;)
en ik heb de instellingen van outlook inmiddels uit mijn hoofd geleerd, zo vaak ben ik er doorheen geweest :/

anne, dat zag ik in een andere email, een extern stylesheet leek mij ook niet het handigst (daarom heeft replymail2_5.html ook een intern style dinges)

[ Voor 22% gewijzigd door XangadiX op 10-01-2005 20:35 ]

Stoer; Marduq

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 21:03

Ibex

^^ met stom.

Ikzelf heb enkel ervaring met simpele html-emails. Maar zou het misschien kunnen liggen aan de Content-type die je meegeeft?

Ik doe het op deze manier:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?

$message = "<html><head></head><body><b>naam:</b> $naam<br /><b>email:</b> $emailaddr<br /><b>onderwerp:</b> $onderwerp<br /><b>bericht:</b><br />$bericht</body></html>";
$subject = "$onderwerp";
$to = "mijn@email.adres";
$headers = "MIME-Version: 1.0\r\nContent-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\nFrom: $naam <$emailaddr>\r\n";

mail($to, $subject, $message, $headers);

?>

En dan gaat het hem om de $headers in dit geval waar ik op doel.

[ Voor 56% gewijzigd door Ibex op 10-01-2005 20:37 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• XangadiX

XangadiX

Topicstarter
dat is dezelfde content type die ik meegeef:

(jij)
$headers = "MIME-Version: 1.0\r\nContent-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n

(ik)

of is een meta tag iets anders dan een header die je met een php form meegeeft? nee toch?

Stoer; Marduq

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01-2025
Ik probeer hier een beetje mee te denken, maar ik heb ook vage dingen hier. Als ik een mailtje in Thunderbird aanmaak, dan "werkt" de stylesheet...ziet de helft van de tekst niet maarja.
Als ik het in een html docje zet en in firefox laad, dan zie ik alleen text. Leuke is...
als ik http://www.ideus.nl/demo/blank/replyworld/replymail.css in firefox open...dan krijg ik mooi 404. Ikke niet snappe dus

LAAT MAAR... link moet dus
http://www.ideus.nl/demo/replyworld/blank/replymail.css zijn

[ Voor 13% gewijzigd door shnazzle op 10-01-2005 20:43 ]

• XangadiX

XangadiX

Topicstarter
heuh?

http://www.ideus.nl/demo/replyworld/blank/replymail.css ?
die doet het hier prima

* XangadiX zet zijn bril op en vergelijkt de twee B)

de cache doet vreemd, maar dat klopte ik (20 minuten geleden) inderdaad verkeerd in toen ik de startpost maakte :Y)

[ Voor 34% gewijzigd door XangadiX op 10-01-2005 20:45 ]

Stoer; Marduq

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Ben je al eens wezen [search=HTML Email] hier op GoT. Naar mijn weten zijn er namelijk diverse topics over geweest en kan je de cdoe van de HTML email het beste baseren op HTML 3.2 o.i.d.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 21:03

Ibex

^^ met stom.

XangadiX schreef op maandag 10 januari 2005 @ 20:39:
dat is dezelfde content type die ik meegeef:

(jij)
$headers = "MIME-Version: 1.0\r\nContent-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n

(ik)

of is een meta tag iets anders dan een header die je met een php form meegeeft? nee toch?
Ik vermoed eerlijkgezegd van wel, je kan het in ieder geval eens even proberen.

Ik denk namelijk dat de html-viewer van de email-client de pagina niet correct kan weergeven wanneer deze complexere html bevat, omdat hij niet weet hoe de pagina te renderen. Simpele html-tags zullen blijkbaar zonder meer gegevens te renderen zijn.

Ohja, ik zou zoals iemand hierboven reeds zegt, voor de meer standaard html gaan; tabellen e.d. Ik twijfel namelijk of veel emailclients wel css aankunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ibex op 10-01-2005 20:47 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Vergeef me voor de volgende links:
http://www.alistapart.com/articles/cssemail/
http://www.alistapart.com/discuss/cssemail/10/
De bovenste is een artikel over css in email, en de onderste de reacties van bezoekers van ALA. Misschien dat er in het artikel zelf of in de gebruikers ervaring het een en ander duidelijk wordt.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

XangadiX schreef op maandag 10 januari 2005 @ 20:39:
Ja :) . Bij webpagina's iig wel, dus dat lijkt me hier ook wel van belang :) .

DM!

• XangadiX

XangadiX

Topicstarter
woudloper; klopt, maar zoals ik al schreef gaan die voornamelijk over het nut van HTML in emails en niet over wat wel en niet mag. En inderdaad is er een threat draadje :P van Dark Blue waarin ze de links van Rowanov aanhaalt. Die had ik ook al gelezen. (die wees overigens over het stylesheet op 1 pagina zetten en het niet gebruiken . aan het begin van de tags en de bodyreplace tag)

ik zal eens met de doctypes gaan kloten :)

[ Voor 7% gewijzigd door XangadiX op 10-01-2005 23:08 ]

Stoer; Marduq

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

offtopic:
wow. ik wist niet dat ze zo gemeen was :D
XangadiX schreef op maandag 10 januari 2005 @ 20:49:
... En inderdaad is er een threat van Dark Blue ...
Heb je de mailheaders van de e-mails (al dan niet geforward) al vergeleken om te kijken of inderdaad de headers goed worden gezet?

[ Voor 23% gewijzigd door Annie op 10-01-2005 22:14 ]

Today's subliminal thought is:

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-04 14:47

Dutch_guy

WYSIWYG

Als ik jouw email verzend dan wordt alles prima weergegeven, inclusief stylesheet.

Ik denk dat het probleem zit in het verzenden met Outlook.

Ik plak jouw code in een e-mailverzendtooltje dat ik eens in ASP heb gemaakt, en dan werkt het prima.

Echter ik zou geen externe stylesheet gebruiken. Ik heb daar weleens problemen mee gehad met een aantal e-mailclients. Test je mail ook met Hotmail, die wil je styleseheet nog weleens negeren, als je die niet goed plaatst. Verder toch zoveel mogelijk standaard HTML gebruiken als je echt een grote groep met verschillende e-mailclients wilt bereiken.

Download anders eens een e-mailverzend tooltje waar je je HTML in kan plakken. Bijvoorbeeld deze: http://www.download.com/G...0320554.html?tag=lst-0-11

Pay peanuts get monkeys !

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Xangadix, ik weet niet of je klant ook wil dat het ook met andere programma's cq webmail te lezen is, maar anders heb ik hier nog wel een mooie PDF van Wegener die zij gebruiken wanneer je via hun DM actie doet en HTML mail wil aanleveren. Staat wel interessante info in over wat je eigenlijk niet moet doen (zoals stylesheets gebruiken).

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-04 14:47

Dutch_guy

WYSIWYG

OzBoz schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 10:56:
Xangadix, ik weet niet of je klant ook wil dat het ook met andere programma's cq webmail te lezen is, maar anders heb ik hier nog wel een mooie PDF van Wegener die zij gebruiken wanneer je via hun DM actie doet en HTML mail wil aanleveren. Staat wel interessante info in over wat je eigenlijk niet moet doen (zoals stylesheets gebruiken).
Klopt toch niet helemaal. Stylesheets werken wel degelijk in Hotmail. Gewoon een kwestie van goed plaatsen, bijvoorbeeld binnen de body tag.

Pay peanuts get monkeys !

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Dutch_guy schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:25:
[...]
Klopt toch niet helemaal. Stylesheets werken wel degelijk in Hotmail. Gewoon een kwestie van goed plaatsen, bijvoorbeeld binnen de body tag.
Er is meer dan alleen hotmail (gelukkig), maar het PDFje gaat van beetje doomscenario uit wat weleens handig kan zijn om gezeur met klanten te voorkomen. Better be safe than sorry.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Persoonlijk stel ik emails voor klanten altijd op in plain html, zonder gebruik van css (jaja even terug in de tijd). Daar heb ik nooit problemen mee en werkt gegarandeerd onder zo goed als alle html-lezende emailclients.

Er zijn namelijk genoeg clients in gebruik bij bedrijven die uberhaupt geen css ondersteunen.

DOCTYPES zijn overigens ook beter weg te laten, die worden toch meestal genegeerd/verwijderd.

[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 11-01-2005 12:40 ]

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Misschien overbodig en vast al bekend:http://www.phpguru.org/static/mime.mail.html
Deze class werkt perfect voor mij.

Edit: je geeft dus gewoon html én plain inhoud mee uiteraard.

[ Voor 24% gewijzigd door X-Lars op 11-01-2005 12:45 ]

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb ook wel eens HTML emails gemaakt maar mijn ervaring is dat CSS toch niet echt overal werkt. Staat ook in de specificaties van de verschillende partijen.

Zou je aanraden het gewoon allemaal met tabellen te doen. Dan moet het toch wel mogelijk zijn om het goed te krijgen want je kan gewoon in een td een background gooien en dan gewoon tekst in de TD. De mailing die ik heb gemaakt deed ik gewoon met Dreamweaver, nieuw html bestand en gewoon de mailing maken.

• XangadiX

XangadiX

Topicstarter
nou het is gelukt,

alles met tabellen gedaan en de css alleen gebruikt voor de textopmaak, dat lijkt te werken in verschillende clients. Zelfs als de textopmaak niet mee word genomen blijft de mail er redelijk uit zien.

Het probleem is dus dat de specificaties HTML 2.0 moeten zijn (thanx for that one Ozboz) en dat betekend dat bijna ALLE inline tags verboden zijn. Ook td achtergronden. Outlook zelf gaat nog gaere tags toevoegen als table-body en dergelijke maar daar is mee te leven.

Doctypes maken inderdaad geen donder uit, zelfs als ik er een niet bestaande tag in stop of een lege of geen dan doet ie het ook nog gewoon

Maar goed bedankt voor alle hulp, en gelukkig zit er nu een betere uitleg over email en html in de search :)

zelfs een beetje CSS-html email

[ Voor 11% gewijzigd door XangadiX op 11-01-2005 16:18 ]

Stoer; Marduq

Verwijderd

Zie je de layout wel in Outlook of dat ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 17:02 ]

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Nog een linkje gevonden; http://www.mailchimp.com/. Er staat op die pagina een link naar een soort van guide.
Pagina: 1