Ik heb een vrij complexe query die ik hier verder niet zal posten omdat het voor de vraag niet zo uitmaakt. Het idee is in elk geval dat ik de producten laad uit een product-tabel. Nu kan een product behoren tot geen of meer groepen van producten, en in de overzichten op de site wil ik niet alleen de producten in een lijstje geven, maar in een kolom daarachter ook de groepen waar ze toe behoren. Nu kan dit uiteraard met 1 grote query die alle producten ophaalt, en vervolgens wat code die daar doorheen loopt en per product een nieuwe query uitvoert om daar de groepen bij te halen en die achter elkaar te plakken in een string en die in de kolom achter het product te zitten (wat een zin dit...). Maar in mijn drang naar zo weinig mogelijk code, wil ik weten of het mogelijk dit in 1 query te krijgen.
Het idee is dan als volgt:
SELECT producten.productID, producten.naam, JOIN(groepen.naam, ",")
FROM producten, productgroepen, groepen
WHERE producten.productID = productgroepen.productID
AND productgroepen.groepID = groepen.groepID
GROUP BY producten.productID, producten.naam
Nu heb ik dit in Access ooit zo voor elkaar gekregen meen ik, maar SQL Server wil dit niet toestaan. Is er een andere mogelijkheid om hetzelfde voor elkaar te krijgen zonder dat daar extra queries voor nodig? Een ander alternatief is niet te groeperen, en eventueel producten vaker te laten voorkomen in de query output (per groep een keer) en in de code te zorgen dat dubbele producten bij elkaar blijven. Maar dit moet toch makkelijker kunnen?
Het idee is dan als volgt:
SELECT producten.productID, producten.naam, JOIN(groepen.naam, ",")
FROM producten, productgroepen, groepen
WHERE producten.productID = productgroepen.productID
AND productgroepen.groepID = groepen.groepID
GROUP BY producten.productID, producten.naam
Nu heb ik dit in Access ooit zo voor elkaar gekregen meen ik, maar SQL Server wil dit niet toestaan. Is er een andere mogelijkheid om hetzelfde voor elkaar te krijgen zonder dat daar extra queries voor nodig? Een ander alternatief is niet te groeperen, en eventueel producten vaker te laten voorkomen in de query output (per groep een keer) en in de code te zorgen dat dubbele producten bij elkaar blijven. Maar dit moet toch makkelijker kunnen?