Toon posts:

Discussie: Eigen CMS of iets anders supporten?

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal

Ik was begonnen om een CMS te maken. Maarja wie heeft die tegenwoordig niet?
Afgelopen zaterdag was er iemand die Mambo had geupload, of noem je dat installeren?
Nu zocht ie nog een gastenboek, die alleen nog in beta was hij wou alles stable.
Toen kwam ik het op het idee om voor mambo modules te schrijven.

Maar wat denken jullie gewoon eigen CMS bouwen of MAMBO of een ander dergelijk project te ondersteunen met het schrijven van onderdelen.

Gaan nu niet roepen je moet dat project doen, dat zoek ik dan zelf wel uit :P
Ik wil gewoon weten waar ik het meeste van leer.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:03

Cyphax

Moderator LNX
Volgens mij zijn dat 2 verschillende zaken.. een module supporten of een heel project. :)
Ik denk dat voor beide stukken software enkele dingen anders liggen. Bij modules moet je misschien rekening houden met de software waar je modules voor schrijft, bij veranderingen moet je bepaalde dingen misschien aanpassen of zelfs verwijderen of herschrijven, en daarom heb je niet de volledige controle.
Als je een compleet CMS wil bouwen en supporten moet je denk ik veel meer testen, en het lijkt mij over het algemeen gewoon veel meer werk.

Saved by the buoyancy of citrus

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Het is inderdaad een idee om voor dergelijke low-profile dingen makkelijk toegankelijke open-source projecten te ondersteunen, waar de code-kwaliteit/complexiteit niet al te hoog is. Neem WordPress bijvoorbeeld, door daar een plugin voor te schrijven kun je veel leren, en ook nog eens makkelijker voor elkaar krijgen wat je voor ogen had, in vergelijking met een eigen CMS schrijven.

Hou het haalbaar, zou ik zeggen. Voor je het weet ben je voor de vijftiende keer opnieuw begonnen omdat je in de tussentijd steeds teveel hebt geleerd...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:42
Ik gebruik nu Typo3 en ontwikkel daar ook zelf extensions/modules voor. Ik vind dit veel handiger dan een eigen CMS ontwikkelen omdat je al een framework hebt waardoor je alleen nog maar concreet je doelen hoeft te programmeren. Ook kan je eenvoudig uploaden en downloaden, wordt de database automatisch geupdate enzovoorts. In mijn geval scheelt het me heel veel tijd waardoor ik veel goedkoper en sneller kan werken met hetzelfde resultaat. Of misschien zelfs wel beter omdat het ontwikkelen van een CMS op dat niveau enorm veel tijd zou gaan kosten.

Nadeel: Je kan niet zomaar iets aan de core aanpassen zonder dat je problemen krijgt met updates. Vaak kan je dit echter oplossen door een extension te programmeren. Door een vrij ingenieus classes systeem kan je ook andermans code aanpassen. Als je dit echter teveel moet gaan doen kan je beter gaan kijken naar het maken van een eigen systeem of het zelf maken van een extension die deze functionaliteit ondersteund.

Helemaal van de grond af aan beginnen zou ik nooit doen tenzij je echt geen enkele framework kan vinden wat aan je eisen voldoet.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het voordeel van een eigen CMS is natuurlijk dat het niet perse opensource is. Er is minder kans dat exploits gevonden worden, door mensen die in de source kijken.

Natuurlijk heb je wel meer kans dat er lekken in blijven zitten dan bij opensource producten. Maar bij het gebruik van opensource CMS'en moet je goed de ontwikkelingen en vooral de securityupdate bijhouden, die sores heb je niet bij een eigen CMS.

Verwijderd

Om 'van te leren' gaat er niets boven je eigen framework ontwerpen en implementeren, ook al ga je dan regelmatig op je bek omdat er iets in 't ontwerp niet klopt (en je dus idd 15x of vaker kunt gaan herschrijven).
Maar als er iets af moet, en daar hangt een deadline aan, dan is eigen modules toevoegen aan een bestaand framework dat zich al bewezen heeft een slimmere keus. Je hoeft dan immers de basis (API's etc.) niet meer zelf te ontwikkelen, maar je alleen maar conformeren aan de API's die je worden aangereikt.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

eamelink schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:04:
Het voordeel van een eigen CMS is natuurlijk dat het niet perse opensource is. Er is minder kans dat exploits gevonden worden, door mensen die in de source kijken.
offtopic:
security trough obscurity is no security at all

Wat wil je leren? Als jij, voor het leerproces, een CMS wil gaan ontwikkelen: vooral doen, je leert er een hoop van. Als je een CMS wilt gaan ontwikkelen om zo een produkt op de markt te gaan brengen of eventueel te verkopen: niet doen, tenzij je zeker weet dat je bepaalde features hebt die geen enkel ander CMS heeft.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Waarom lees ik niks over de issue: tijd?

Dat is misschien toch wel de meest belangrijke reden om wel of niet aan een eigen product te beginnen.

Ik was ook ooit begonnen om een eigen portal te maken dat statische html-pagina's uitspuugt bij updated van content zodat mijn site wat sneller gaat, maar ik was daar al snel van afgestapt (ook al had ik het 70% al af) omdat het teveel tijd kost om alles te maken.

Zolang je zelf nog niet een goede verzameling aan classes hebt verzameld, zal ik daar niet aan beginnen als ik geen tijd voor heb.
Een postparser, login/groups system, theming engine, publisher, image uploader/file management. Een hoop gedoe.

(ik ben however nu wel noodgedwongen bezig om een andere gallerysoftware te maken om coppermine te vervangen vanwege performanceproblemen (wist je dat coppermine niet echt efficient is opgebouwd? 90 queries voor de indexpage, waarvan 50 counts/sums. Ga dat lekker doen op een tabel met een paar ton records... 8)7 )

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 11-01-2005 00:57 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-04 09:11
Ik denk dat als het je puur om 'leren' gaat je het beste in eerste instantie zelf een CMS of iets dergelijks kan gaan ontwikkelen. Omdat je dan leert wat er allemaal bij komt kijken. Met als resultaat dat je veel weet van de internals van een dergelijk systeem.
Waarschijnlijk kom je uiteindelijk tot de conclusie dat je beter modules kan gaan ontwikkelen voor een (open-source) cms als Typo3. Maar je hebt inmiddels de ervaring op zak van je eigen systeem waardoor je dat weer veel sneller oppakt.

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 22:16

Schonhose

Retro Icoon

Ik ben ook bezig met een eigen systeem en dat doe ik voornamelijk om te kijken wat er mogelijk is en wat ik allemaal kan doen. Wat me opvalt is dat het wel een heleboel werk is maar dat ik precies krijg wat ik wil hebben.

En ik moet zeggen dat ik veel geleerd heb het afgelopen half jaar. Hierdoor heb ik stukken code vervangen door efficientere code. Gelukkig kan het allemaal vrij simpel vanwege de modulaire opzet die ik gekozen heb.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Verwijderd

Ik heb er voor gekozen om een eigen CMS te bouwen voor een project, hier ben ik (niet full-time) toch al flink wat maanden mee bezig. Het probleem was dat er "nergens" een CMS te vinden was met de functies die ik nodig had voor die website. Ondertussen is het framework van mijn CMS zo goed als klaar en kan ik binnen enkele dagen een nieuw onderdeel toevoegen op de site. Ik denk dat ik binnen een week een compleet forum kan bouwen doordat ik een goed framework heb gemaakt. Vorige week had ik nog een (uitgebrijde) image gallery gemaakt voor mijn framework, dat was in 3 dagen gemaakt.
Het maken van de gallery was meer samenvoeg en template werk, de classes waren ongeveer wel klaar voor het maken van een gallery.

Ook ga ik mijn framework op meerdere website's gebruiken, ook websites voor klanten krijgen mijn framework icm wat veranderingen. Doordat ik een eigen framework gemaakt heb spaar ik nu veel tijd uit. Ik ken mijn eigen framework beter dan iemands anders framework (als je dus een cms/framework gaat supporten/modules schrijven), dus bugs vind ik veel sneller.

Ik heb tot nu toe de volgende classes:
• Templateclass
• User+Rechtenclass
• Filemanagementclass
• Imageclass (resizen met gd2, overlay logo's/teksten, etc)
• MySQL Databaseclass
• Berichtenclass
• Advertisementclass
• Pointclass (speciaal punten systeem, werkt goed, maar ik mag niet zeggen wat het doet).

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

En hoe lang ben je er mee bezig geweest? Werk je voor je zelf of voor een werkgever?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• djluc
athlonkmf schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 00:55:
Waarom lees ik niks over de issue: tijd?

Dat is misschien toch wel de meest belangrijke reden om wel of niet aan een eigen product te beginnen.
Zie mijn vorige post ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 10:10:
....Het probleem was dat er "nergens" een CMS te vinden was met de functies die ik nodig had voor die website. ...
Ik ze\ie geen speciale features op het laatste punt na? Die kan je gewoon als module in een CMS programmeren en dan is het toch geregeld?

Verwijderd

djluc schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 10:21:
Ik ze\ie geen speciale features op het laatste punt na? Die kan je gewoon als module in een CMS programmeren en dan is het toch geregeld?
Ik kan niet direct ingaan op de verdere features van het systeem, het systeem is gemaakt voor een website (prive, wel groot). Maar de features die ik heb binnen mijn systeem die heb ik nog "nergens" anders gezien, dus daarom heb ik het systeem ook zelf gemaakt.

Ik denk dat ik er toch wel 8 maanden (niet fulltime en met veel pauzes vanwege RSI) bezig ben geweest met het maken van het systeem. Soms werk ik 2 a 3 weken achter een stuk door, soms doe ik 6 weken niets. Maar dat is vanwegen mijn RSI. Ik heb dus geen haast bij het maken van mijn systeem, het is toch een priveproject ;) .

Het gehele systeem is 776kb groot, dat is zonder plaatjes en templates. Dus het framework + wat modules.
KingOfDos has been a participant since 2004-08-10 (5 months ago), and in that time has typed 1,604,048 keys and clicked 442,907 times in total, averaging 0.12 keys and 0.03 clicks per second.
Dat geeft mij bij Whatpulse de positie 138 van de 991 leden binnen het team GoT.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 10:59 ]

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

djluc: ach, je kent KingOfDos toch? Hij vindt het wel vaker leuk, op een of andere manier, om PHP-projecten te starten die allang bestaan. ;)

Bovendien moet ik toegeven, het is een sterk argument wat je daar hebt, KoD: omdat je eigen code beter kent kun je er gemakkelijker bugs uit halen die andere projecten al jaren niet meer hebben.

• djluc
Kan je niet vertellen wat er dan zo speciaal aan is? Ik zie echt niet speciale dingen namelijk. Ik geloof uiteraard dat het iets speciaals is maar ik zie niet echt wat dit dan zou moeten zijn.
creative8500 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 10:58:
djluc: ach, je kent KingOfDos toch? Hij vindt het wel vaker leuk, op een of andere manier, om PHP-projecten te starten die allang bestaan. ;)
klopt :)

[ Voor 42% gewijzigd door djluc op 11-01-2005 11:00 ]

Verwijderd

creative8500 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 10:58:

Bovendien moet ik toegeven, het is een sterk argument wat je daar hebt, KoD: omdat je eigen code beter kent kun je er gemakkelijker bugs uit halen die andere projecten al jaren niet meer hebben.
Tss :+
djluc schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 10:59:
Kan je niet vertellen wat er dan zo speciaal aan is? Ik zie echt niet speciale dingen namelijk. Ik geloof uiteraard dat het iets speciaals is maar ik zie niet echt wat dit dan zou moeten zijn.
Tweakers.net is toch ook een zelf geschreven systeem? Dit hebben ze gedaan omdat er geen CMS'en zijn die exact de features hebben die zijn willen hebben. Zo zit het bij mijn CMS ook.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:05:
[...]

Tweakers.net is toch ook een zelf geschreven systeem? Dit hebben ze gedaan omdat er geen CMS'en zijn die exact de features hebben die zijn willen hebben. Zo zit het bij mijn CMS ook.
Geen 1 generic CMS systeem kan op tegen een CMS systeem dat specifiek geschreven is voor een site. Maar dat betekent nog niet dat het handig is. Aangezien het custom geschreven CMS systeem niet zomaar voor een andere site kan worden gebruikt.

Verwijderd

LuCarD schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:12:
Aangezien het custom geschreven CMS systeem niet zomaar voor een andere site kan worden gebruikt.
Hier heb je grotendeels gelijk in. Als je het goed script dan kan je (met wat "kleine" veranderingen) het CMS hergebruiken op een andere website. Maar het grootste deel van de costum geschreven modules/framework is niet te hergebruiken (ligt er natuurlijk aan hoe costum het is).

Ook moet ik zeggen dat in mijn project wel wat standaard dingen zitten die overal te vinden zijn, maar ook geheel custom onderdelen. Mijn nieuwssysteem zal ongeveer het zelfde zijn als een gemilddeld nieuwssysteem. Maar bijvoorbeeld de image gallery die ik aan het bouwen ben voor het project zit op een zeer speciale manier in elkaar, en daar heeft geen enleke andere website iets aan.

• djluc
Maar waarom wil je dit gallery systeem niet ontwikkelen binnen een bestaand framework? Wat kan jij meer als je geen framework gebruikt?

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Persoonlijk ben ik bezig met de ontwikkeling van een generiek framework te maken, waarop iets als een CMS gebaseerd zou kunnen zijn. Dát vind ik persoonlijk erg nuttig. Bij het in elkaar draaien van een site heb je een lading generieke classes die je alleen maar met de juiste opties hoeft te starten / hoeft uit te breiden, om een bepaald project te draaien. En als je dan voor een project een CMS maakt, is het ook veel minder werk :) . Maargoed, het is wel flink en misschien té ambitieus, en tijdrovend :P .

DM!

Verwijderd

Grmbl: Ik een hele post getyped, loopt de pc op mijn werk half vast :X
[/offtopic]

Ik werk dus op een ZMOK school (een school met (zeer) moeilijk opvoedbare kinderen). ADHD, Autisme, etc. Binnen deze school moet er een "digitaal leerling volg systeem" komen, nou hoor ik mensen denken "er zijn bestaande leerling administratie / volg systemen". Nee die zijn er NIET, iig niet met de functies die wij er aan willen hebben.
Hier mag ik dus geen gebruik maken van andermans bronnen, dit systeem moet ik geheel zelf schrijven. Ik was toch al ooit bezig met een eigen framework(je), dus dat framework heb ik voor die applicatie afgemaakt. Dat framework gebruik ik nou in ongeveer alle websites die ik heb, omdat het framework gewoon perfect in elkaar zit.

Mijn image gallery zit ook gekoppeld aan het framework wat ik "voeger" dus gemaakt heb voor mijn werk. Waarom zou ik dan een bestaand (lees andermans) framework gaan gebruiken? Als ik zelf een perfect framework heb waar ik al 1.5 a 2 jaar mee werk?

• djluc
Nu je het framework toch al hebt is de vraag voor jou natuurlijk totaal niet meer relevant. Zou jij als je op dit moment nog niet zou hebben een nieuwe framework in elkaar gaan zetten of zou je een bestaande nemen? Dat is meer de vraag in dit topic namelijk.

Verwijderd

djluc schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 16:13:
Nu je het framework toch al hebt is de vraag voor jou natuurlijk totaal niet meer relevant.
Begrijpend lezen:
Ik heb er voor gekozen om een eigen CMS te bouwen voor een project, hier ben ik (niet full-time) toch al flink wat maanden mee bezig. Het probleem was dat er "nergens" een CMS te vinden was met de functies die ik nodig had voor die website. Ondertussen is het framework van mijn CMS zo goed als klaar en kan ik binnen enkele dagen een nieuw onderdeel toevoegen op de site.
Ik stel dus geen vraag, ik geef alleen aan waarom "ik" gebruik maak van een zelf geschreven framework.
Zou jij als je op dit moment nog niet zou hebben een nieuwe framework in elkaar gaan zetten of zou je een bestaande nemen? Dat is meer de vraag in dit topic namelijk.
Het ligt er dus geheel aan wat je er mee wil doen. Als je prive / voor vrienden een website maakt (kan commercieel zijn, hoeft niet), dan zou ik gaan voor een bestaand framework. Ga je echter een systeem verkopen aan klanten (of ben je van plan dat ooit te gaan doen) dan raad ik aan om zelf iets te maken. Als je bijvoorbeeld eerst je eigen website gaat maken (met een CMS), dan kan je al beginnen aan een eigen framework.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie adviezen.
Ik heb besloten om modules te gaan schrijven voor een bestaande CMS.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:04:
Bedankt voor jullie adviezen.
Ik heb besloten om modules te gaan schrijven voor een bestaande CMS.
Misschien een gekke vraag. Waarom?

Wat is jouw motivatie om modules te gaan schrijven?

Verwijderd

Topicstarter
Nou omdat het de zoveelste CMS zou zijn.
Ik ook een CMS voor me stage moet gaan maken. (Duo stage)
Het ontzettend veel werk is en ik heel veel tijd heb zitten in mijn andere hobby's naast computeren.

Tijd is voor mij een belangrijk factor namelijk.

Als ik een goeie module maak voor een bekende CMS zal het meer worden gebruikt als me eigenste CMS.

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-04 09:11
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:40:
Nou omdat het de zoveelste CMS zou zijn.
Ik ook een CMS voor me stage moet gaan maken. (Duo stage)
Het ontzettend veel werk is en ik heel veel tijd heb zitten in mijn andere hobby's naast computeren.

Tijd is voor mij een belangrijk factor namelijk.

Als ik een goeie module maak voor een bekende CMS zal het meer worden gebruikt als me eigenste CMS.
Hmm, dat sluit niet helemaal aan met wat je eerst zei vind ik.
Ik wil gewoon weten waar ik het meeste van leer.
Het meeste leer je van het van de grond af aan zelf opbouwen van een CMS, maar als tijd nu belangrijk is zal modules bouwen efficienter zijn. Bedenk alleen wel dat er een flinke learning curve zal zijn - je moet andermans CMS eerst doorgronden. Dat heeft mij bij Typo3 veel tijd gekost - de module was uiteindelijk zo af :)
Pagina: 1