| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
I see dead pixels...
dus dan zou je zo kabel moeten hebbe -> Audigy -> Digital OUT -> kabel -> optische van versterker
Welke kabel is dat? (plaatje?)
[ Voor 48% gewijzigd door R-B op 10-01-2005 19:58 ]
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
die heb ik al zie je toch --> lees ook reactie van andere user ff..thettes schreef op maandag 10 januari 2005 @ 20:11:
je moet een mono-jackplug hebben denk ik
Nou, zo te horen heb je dus geen Optische uitgang op je audigy zitten? 't Is idd te doen met digitaal signaal -=> optische signaal convertor, maar da's een dure geschiedenis.... Voor zover ik weet kun je zo'n bay of 'n optisch add-on plaatje erop aansluiten wat zorgt voor een optische uitgang die je kan aan kan sluiten op de optische ingang van je receiver, maar pin me daar niet op vast...R-B schreef op maandag 10 januari 2005 @ 19:57:
De aansluiting waarop ik hem heb --> DVR-VCR geeft een optische aansluiting ja.
dus dan zou je zo kabel moeten hebbe -> Audigy -> Digital OUT -> kabel -> optische van versterker
Welke kabel is dat? (plaatje?)
I see dead pixels...
Dan zal ook het schematje ernaast veranderen, zodat je ziet waar de plug in moet.
Mits je een coaxiale aansluiting hebt op geluidskaart/receiver kun je gewoon dat kabeltje wat je daar hebt liggen gebruiken.
Life is not about specs, it is about joy!
Dus:

met daaraan een:

of

Ff computer op digitale uitgang zetten en hoppatee.
Zo is het volgens mij al tientallen keren uitgelegd.
Of heb ik het nou verkeerd begrepen.
[ Voor 9% gewijzigd door Trasos op 10-01-2005 21:27 ]
| Het digitaal aansluiten van de Logitech Z-680 en Z-5500 op een Audigy 2 ZS |
Omdat er nog al wat onduidelijkheid is over het digitaal aansluiten van een Z-680 of Z-5500 op een Creative Audigy 2 ZS heb ik dit stukje tekst toegevoegd. Het is mogelijk om de Creative Audigy 2 ZS digitaal, via de COAX-aansluiting van de speakerset aan te sluiten. Benodigdheden om de speakerset digitaal aan te sluiten:
![]() €0,50 bij http://www.elektronica-online.nl Het is van belang dat je een stekkertje hebt met 1 ringetje, dit is namelijk een mono-stekker. Als er 2 zwarte ringetjes op zitten heb je een stereo-verloopstekker, meestal zitten hier ook 2 tulp-aansluitingen op. Verder heb je een kabel nodig om de verbinding te maken tussen het verloopstekkertje en de COAX-aansluiting van je speakerset. Dit kan een coaxiale kabel zijn, ik heb echter een gewoon mono-audiokabeltje met 2 tulp-stekkers gepakt en dit werkt ook prima en is een stuk goedkoper. Het verloopstekkertje stop je in de SP/DIF aansluiting van je Audigy, dit is het gaatje dat het verst van de Firewire poort af zit. Nu stel je in je AudioHQ het volgende in: ![]() In je Luidsprekerinstellingen stel je het volgende in: ![]() In PowerDVD stel je het volgende in: ![]() • Nu zou, als je een DVD afspeelt met Dolby Digital of DTS geluid, automatisch de pod overmoeten springen naar een ander geluid. • Als je MP3 afspeelt kun je met 'Effect' het geluid uit alle boxen laten komen, persoonlijk vind ik Stereo x 2 het best klinken • Als je nu met de Creative Luidsprekerinstellingen de kanalen test, hoor je alleen geluid uit de speakers linksvoor en rechtsvoor. Dit is normaal. Nou zou het allemaal moeten werken |
Dat stukje heb ik geschreven voor de Logitech Z-680 en Z-5500, maar geldt in principe voor elke versterker. Nu gebruik je dus de COAX-aansluiting van je versterker. Als je versterker geen coax aansluiting heeft zul je een coax --> optisch converter moeten aanschaffen
Succes
Edit:
Juist, spuit 11... wat diegene boven mij zegt dus
[ Voor 3% gewijzigd door Res-q op 10-01-2005 21:31 ]
en zo is het voorspeld!
Hij kan zijn eigen kabeltje toch gewoon gebruiken? Het is dan gewoon een kwestie van de juiste plug in de receiver pluggen.Res-q schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:29:
De kabel die je daar hebt liggen is een stereo kabel, en deze kun je niet gebruiken voor je Audigy 2ZS. Ik heb er in Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 5 een mooi stukje over geschreven:
Het digitaal aansluiten van de Logitech Z-680 en Z-5500 op een Audigy 2 ZS
Omdat er nog al wat onduidelijkheid is over het digitaal aansluiten van een Z-680 of Z-5500 op een Creative Audigy 2 ZS heb ik dit stukje tekst toegevoegd.
Het is mogelijk om de Creative Audigy 2 ZS digitaal, via de COAX-aansluiting van de speakerset aan te sluiten.
Benodigdheden om de speakerset digitaal aan te sluiten:[afbeelding]
- Creative Audigy 2 ZS
- Logitech Z-680 of Z-5500
- Verloopstukje mono-jack naar enkele tulp
- Kabel met aan beide uiteinden een tulp-stekker
€0,50 bij http://www.elektronica-online.nl
Het is van belang dat je een stekkertje hebt met 1 ringetje, dit is namelijk een mono-stekker. Als er 2 zwarte ringetjes op zitten heb je een stereo-verloopstekker, meestal zitten hier ook 2 tulp-aansluitingen op.
Verder heb je een kabel nodig om de verbinding te maken tussen het verloopstekkertje en de COAX-aansluiting van je speakerset. Dit kan een coaxiale kabel zijn, ik heb echter een gewoon mono-audiokabeltje met 2 tulp-stekkers gepakt en dit werkt ook prima en is een stuk goedkoper.
Het verloopstekkertje stop je in de SP/DIF aansluiting van je Audigy, dit is het gaatje dat het verst van de Firewire poort af zit.
Nu stel je in je AudioHQ het volgende in:
[afbeelding]
In je Luidsprekerinstellingen stel je het volgende in:
[afbeelding]
In PowerDVD stel je het volgende in:
[afbeelding]
• Nu zou, als je een DVD afspeelt met Dolby Digital of DTS geluid, automatisch de pod overmoeten springen naar een ander geluid.
• Als je MP3 afspeelt kun je met 'Effect' het geluid uit alle boxen laten komen, persoonlijk vind ik Stereo x 2 het best klinken
• Als je nu met de Creative Luidsprekerinstellingen de kanalen test, hoor je alleen geluid uit de speakers linksvoor en rechtsvoor. Dit is normaal.
Nou zou het allemaal moeten werken
Dat stukje heb ik geschreven voor de Logitech Z-680 en Z-5500, maar geldt in principe voor elke versterker. Nu gebruik je dus de COAX-aansluiting van je versterker. Als je versterker geen coax aansluiting heeft zul je een coax --> optisch converter moeten aanschaffen
Succes
Edit:
Juist, spuit 11... wat diegene boven mij zegt dus

Even digitaal aankliken, en de stekker in het bovenste gat stoppen.
Edit: Of toch niet
Als je 2x tulp hebt moet er denk maar 1 in de digitale ingang van je versterker, maar welke moet je denk even testen.
[ Voor 38% gewijzigd door Brokencore op 10-01-2005 22:09 ]

Om van de digitale een coax te maken
Coax kabel
coax --> optisch converter
Want, de de enigste coax die ik heb is in gebruik van versterker.
ff simpel:
Audigy 2 - Verloopstukje mono-jack naar enkele tulp - Coax Kabel - coax --> optisch converter - optische kabel - Versterker
dit is het als ik goed begrijp dus
Dan zijn deze dingen:
Converter
Converter van Digital Coaxiaal naar Optisch ( toslink ).
-------------------------------------------
Professionele Audio Kabel
Digital Coaxiaal Kabel , 2x tulp , 5m. , professioneel , verguld.
---------------------------------------------
Optische Kabel
Optische Kabel Toslink - Toslink 5 meter lang
---------------------------------------------
Verloopstekker
Tulp female naar Jack 3,5mm mono male
@ Res-q nu is hij beter de volgorde
[ Voor 76% gewijzigd door R-B op 10-01-2005 23:06 ]
Kan best zijn dat het werkt, ik heb het zelf nooit geprobeerd. Elegant is natuurlijk andersbartvl schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:01:
[...]
Hij kan zijn eigen kabeltje toch gewoon gebruiken? Het is dan gewoon een kwestie van de juiste plug in de receiver pluggen.
[ Voor 90% gewijzigd door Res-q op 10-01-2005 23:01 ]
en zo is het voorspeld!
Ik kick dit topic als mijn spullen binnen zijn!
[ Voor 37% gewijzigd door R-B op 10-01-2005 23:26 ]
en zo is het voorspeld!
Of Dolby digital of DTS natuurlijk.Abaddon1 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 00:00:
Bij mij werkte het gewoon van mini jack naar 1 van de 2 tulpjes moet je eff proberen zoals hierboven genoemd. Je versterker ziet dan gewoon PCM signaal in spellen.
Stop die bestelling als je het mij vraagt!!!!
Veel te duur!
Je hebt helemaal geen coax naar optisch converter nodig, en ook geen optische (toslink) kabel.
Het signaal uit je PC gaat via de coax naar je receiver, die heeft een coax in (volgens de specs) en klaar is kees.
dat kan dus gewoon met dat kabeltje wat je al hebt!!!
Moet je mij nou horen blaten...
Is de COAX digitale in al in gebruik...
SORRY!
[ Voor 11% gewijzigd door bartvl op 11-01-2005 16:05 ]
spullen zijn binnen. Aangesloten en stappen gevolgt
HET WERKT
Klinkt zeer strak hoor het geluid. ff stukje The Grudge gejkeken via pc. Wow mooie momenten
Dat optisch he. Lijkt wel glasvezel?
[ Voor 53% gewijzigd door R-B op 13-01-2005 14:36 ]
www.avpnews.com
* skullsplitter kisses PC and reciever
Zo, nu ben ik er helemaal klaar voor
www.avpnews.com
Verwijderd
mag ik vragen waar je deze setup-console voor je geluidskaar vandaan hebt?
ziet er wel mooier uit. Ik heb geloof ik die van een jaar geleden zonder dat daar aangegeven staan waar de stekkers in moeten. Deze ziet er gebruiksvriendelijker uit.
Is deze net nieuw???
heb het al gezien, het gaat hier om de ZS-verzie ik heb een gewone audigy 2.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 09:12 ]
Het geluid is namelijk wel gewoon digitaal, maar ik krijg er dus echt alleen maar 2.0/2.1 uit...
www.avpnews.com
alvast dank!
Maar er zijn denk ik wel andere stand-alone progjes waarmee je het volume van je speakers mee kunt regelen.
Wat ik me alleen nog af vraag is... nog steeds lichten er maar 2 speaker lichtjes op bij mijn receiver. Ik heb wel geluid over 5 speakers maar alleen L & R branden.
Ik kan ook niet "Digital" selecteren op mijn receiver als "surround optie"... wel "Pro Logic II" (klinkt het mooiste) en Hall1/Hall2/Theater (klinkt voor geen meter en geen 5 speakers)
Kan dat anders?
Ook voor mijn "Creative SoundBlaster 5.1 Digital (Bulk)" geldt trouwens: "Als je nu met de Creative Luidsprekerinstellingen de kanalen test, hoor je alleen geluid uit de speakers linksvoor en rechtsvoor. Dit is normaal."
Edit: screenshot van mijn instellingen:
[ Voor 59% gewijzigd door Barca op 21-01-2005 19:13 ]
bijv niet het het menu tjekken
Als ik hier een dvd-film pakt lichten er wel 5 letters op op versterker..
Vraag niet hoe ik gedaan heb. Dat staat allemaal op pagina 1
Dat is normaal wanneer je 1xS/PDIF gebruikt. Die test gebruikt namelijk (3x) PCM ipv Non-PCM.Barca schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:58:[...]
Ook voor mijn "Creative SoundBlaster 5.1 Digital (Bulk)" geldt trouwens: "Als je nu met de Creative Luidsprekerinstellingen de kanalen test, hoor je alleen geluid uit de speakers linksvoor en rechtsvoor. Dit is normaal."
Edit: screenshot van mijn instellingen: [afbeelding]
Jammer dat ik (nog) niet zo thuis ben in al deze termen, maar wat ik wel heb uitgevogeld is dat er op mijn receiver tekst staat die het signaaltype aangeeft; DTS of PCM. Nu staat PCM aan en ik neem aan dat dat de reden is dat niet alle 5 speakerlichtjes branden.Cyb schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:22:
Dat is normaal wanneer je 1xS/PDIF gebruikt. Die test gebruikt namelijk (3x) PCM ipv Non-PCM.
Inderdaad. Pas als de bron dolby digital of dts geluid heeft geeft ie het door aan je receiver.Als je gewoon in windows zit, dan krijg je twee kanaals geluid (PCM) door, net zoals bij MP3.Barca schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:37:
[...]
Jammer dat ik (nog) niet zo thuis ben in al deze termen, maar wat ik wel heb uitgevogeld is dat er op mijn receiver tekst staat die het signaaltype aangeeft; DTS of PCM. Nu staat PCM aan en ik neem aan dat dat de reden is dat niet alle 5 speakerlichtjes branden.
Verwijderd
Nu heb ik het zo: Audigy 2 ZS -->mono jack-->coax-->coax-->receiver. Kan dit ook?
De receiver heeft voor coax aansluiting.
Alleen nu vraag ik me af is het nodig een receiver met dolby digital etc.. want me audigy heeft ook dat allemaal? kan het kwaad of dat niet?
Nog niet uitgeprobeerd namelijk!
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 18:11 ]
??? Bedoel je dat je receiver voorop coax aansluitingen heeft? Als je de 640rds bedoelt, dan heeft deze voorop geen coaxaansluiting voor digitaal geluid. Daarbij maakt het niet uit dat e audigy ook dolby digital heeft, je sluit namelijk geen speakers direct op die kaart aan, maar via de receiver, dus geluid wordt digitaal doorgestuurd en door je (kwalitatief betere) receiver omgezet naar geluid.Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 18:11:
...
De receiver heeft voor coax aansluiting.
...
Verwijderd
Nee het gaat om de 450Rds die heeft achterop een coax aansluiting erop zittenbartvl schreef op zondag 23 januari 2005 @ 19:52:
[...]
??? Bedoel je dat je receiver voorop coax aansluitingen heeft? Als je de 640rds bedoelt, dan heeft deze voorop geen coaxaansluiting voor digitaal geluid. Daarbij maakt het niet uit dat e audigy ook dolby digital heeft, je sluit namelijk geen speakers direct op die kaart aan, maar via de receiver, dus geluid wordt digitaal doorgestuurd en door je (kwalitatief betere) receiver omgezet naar geluid.
Maar ok het ken dus wel.
Schakel S/PDIF passthrough aan in Audio HQ, en gebruik een Non-PCM (dus DD of DTS) bron als test. MP3's worden bijna altijd in PCM verzonden.Barca schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:37:
[...]
Jammer dat ik (nog) niet zo thuis ben in al deze termen, maar wat ik wel heb uitgevogeld is dat er op mijn receiver tekst staat die het signaaltype aangeeft; DTS of PCM. Nu staat PCM aan en ik neem aan dat dat de reden is dat niet alle 5 speakerlichtjes branden.
Terwijl de dvd toch echt dolby is.Als ik op de dvd dts zeg heb ik helemaal geen geluid meer.
[ Voor 195% gewijzigd door Tito129 op 01-02-2005 16:06 ]
en zo is het voorspeld!
Ja die optie heb ik ook aangeklikt..Res-q schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 16:28:
Ingesteld in winDVD dat ie de externe decoder moet gebruiken? de spdif-passthrough in PowerDVD doet zoiets, ik denk dat er ook wel een soortgelijke optie in WinDVD zit
Maar hij blijft pcm geluid sturen..
Oplossing gevonden, een fucking vinkje

En dan ac3 decodering weghalen.
Nog ff wat anders is er misschien een progje dat je makkelijk laat switchen tussen spdif uit en normaal uit, speel nog wel wat games met headset.. en dan wil graag me geluid door me koptelefoon.
[ Voor 34% gewijzigd door Tito129 op 01-02-2005 17:52 ]
Doe dan een koptelefoon op je receiver?Tito schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 16:56:
[...]
Ja die optie heb ik ook aangeklikt..
Maar hij blijft pcm geluid sturen..
Oplossing gevonden, een fucking vinkje
[afbeelding]
En dan ac3 decodering weghalen.
Nog ff wat anders is er misschien een progje dat je makkelijk laat switchen tussen spdif uit en normaal uit, speel nog wel wat games met headset.. en dan wil graag me geluid door me koptelefoon.
Of is dit niet helemaal mogelijk IVM microfoon?
Dan een verlengsnoer gebruiken, zodat je beide aan kunt sluiten.
Dirk, sorry voor het trage reageren, maar hier mijn probleem: audigy2 player digitaal op reciever aangesloten, voor DVD is Dolby en DTS gewoon via de Passthrough, geen probleem.R-B schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 15:38:
tja, je moet digitale outpunt gebruiken he. Niet tulp..
Echter 5.1 spellen ed worden maar in 2.0/2.1 weergegeven, en ik heb echt geen GRIJS idee waar het aan ligt...
www.avpnews.com
Zie de reactie boven me.skullsplitter schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 19:36:
[...]
Dirk, sorry voor het trage reageren, maar hier mijn probleem: audigy2 player digitaal op reciever aangesloten, voor DVD is Dolby en DTS gewoon via de Passthrough, geen probleem.
Echter 5.1 spellen ed worden maar in 2.0/2.1 weergegeven, en ik heb echt geen GRIJS idee waar het aan ligt...
Als jij een film kijkt, is het signaal Dolby Digital of Dts, bij een beetje film altijd in 5.1 of hoger smaakje. (DD of DTS is alleen de "taal", de inhoud kan bijvoorbeeld alsnog 2.0, of 5.1 of 6.1 zijn.)
Als jij een spel speelt, is dat geen DD of Dts, maar gewoon PCM. Over de digitale uitgang gaat dan ook alleen maar een 2.0 PCM signaal (PCM is zover ik weet altijd 2.0, bestaat niet in surround format). Intern, stuurt je geluidskaart wel 5(.1) kanaals informatie naar de analoge uitgangen van de geluidskaart. Dit is dus -geen- DD of Dts signaal.
Ooit was er een mooie geluidskaart, (onboard) namelijk de Nvidia SoundStorm, die onboard zat bij de Nforce Chipsets voor de AMD moederborden. Deze kon dus on-the-fly DD encoden. Dat betekende dat het 5 (.1) signaal realtime werd omgezet naar een 5(.1) DD signaal die over je digitale uitgang ging, dus toen kon wel digitaal wat jij nu wilt, want de Receiver zag een DD 5.1 signaal. Er is geen enkele andere soundcard, die on-the-fly DD encoding doet.
En helaas werd de SoundStorm ook niet goed verkocht, zodat zelfs nu bij Nforce 4 SLI chipset dit genot er niet meer is, schijnbaar vonden mensen het niet boeiend genoeg.
De enige optie om nu toch je 5(.1) geluid van je spel over je installatie te krijgen, is als je Receiver over een analoge 5.1 ingang beschikt, en dan hier met 3 analoge kabels je geluidskaart aan te hangen.
Aannames zijn fataal.
www.avpnews.com