Elke kast is zo stil als wat, zolang je er maar geen fans in zet.
Dus.....
Zoek naar niet naar een stille kast maar naar een stille voeding!
Hoe minder fans, hoe minder lawaai.
En zoek tevens naar een box waarin je je HD kan plaatsen. Deze dempt het geluid van je HD, is weer rustig voor je klant.
Dus.....
Zoek naar niet naar een stille kast maar naar een stille voeding!
Hoe minder fans, hoe minder lawaai.
En zoek tevens naar een box waarin je je HD kan plaatsen. Deze dempt het geluid van je HD, is weer rustig voor je klant.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Gewoon 'een' (maak nie uit) kast zonder fans.
Ik heb hier op mijn werk een HP EnvizeX. DaŽs een X terminal, oftewel geen rekenkracht aan boord, oftewel dead calm 
De TL buizen hier op kantoor zoemen nog harder dan dit bakkie
De TL buizen hier op kantoor zoemen nog harder dan dit bakkie
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Verwijderd
Nodig:
AOpen HQ08
Dynamat
1 Panaflow 80mm L1A Fan
1 Panaflo 60mm L1A Fan
wat rubberbandjes(bijv postelastieken)
hoe:
vervang de voedings fan met de stille 80mm L1A Panaflo en zaag voor de voedingsfan het rooster weg.
vervang de fan op de heatsink met de stille Panaflo 60 L1A.
bekleed de hele tower aan de binnekant met Dynamat(is wel prijzig, maar hij wou een stille kast er zijn ook goedkopere versies)en doe dat 2 keer.
Monteer de HD met wat elastieken eromheen zodat als ie gaat spinnen niet tegen de behuizing gaat klapperen.
Nu ben je klaar en reken je de klant een flinke prijs voor de kast.
kosten:
Fans: 95 piek(inc shipping, moeten uit amerika komen. je kunt ze bestellen bij www.caseetc.com)
Maar het is het wel waard.
De 80mm versie is 24CFM bij 21dBA en de 60mm versie dacht ik 16CFM bij 19dBA.
HQ45: 150 piek check de pricewatch hiervoor.
Dynamat: weet niet precies wat dit spul kost in NL, maar reken weer op rond de 100 piek. je kan ook voor kurkplaten gaan, dat demp ook goed en is goedkoper.
das dan dus totaal 400 piek. Maar dan heb je wel een hele stille case.
Verder zou ik voor een IBM DTLA harddisk gaan omdat die zelf al stil zijn. Je kan dan met het AAM tweaking programma de drive nog stiller maken door m in een minder agressieve timing te plaatsen.
Veel succes en cool projectje!
AOpen HQ08
Dynamat
1 Panaflow 80mm L1A Fan
1 Panaflo 60mm L1A Fan
wat rubberbandjes(bijv postelastieken)
hoe:
vervang de voedings fan met de stille 80mm L1A Panaflo en zaag voor de voedingsfan het rooster weg.
vervang de fan op de heatsink met de stille Panaflo 60 L1A.
bekleed de hele tower aan de binnekant met Dynamat(is wel prijzig, maar hij wou een stille kast er zijn ook goedkopere versies)en doe dat 2 keer.
Monteer de HD met wat elastieken eromheen zodat als ie gaat spinnen niet tegen de behuizing gaat klapperen.
Nu ben je klaar en reken je de klant een flinke prijs voor de kast.
kosten:
Fans: 95 piek(inc shipping, moeten uit amerika komen. je kunt ze bestellen bij www.caseetc.com)
Maar het is het wel waard.
De 80mm versie is 24CFM bij 21dBA en de 60mm versie dacht ik 16CFM bij 19dBA.
HQ45: 150 piek check de pricewatch hiervoor.
Dynamat: weet niet precies wat dit spul kost in NL, maar reken weer op rond de 100 piek. je kan ook voor kurkplaten gaan, dat demp ook goed en is goedkoper.
das dan dus totaal 400 piek. Maar dan heb je wel een hele stille case.
Verder zou ik voor een IBM DTLA harddisk gaan omdat die zelf al stil zijn. Je kan dan met het AAM tweaking programma de drive nog stiller maken door m in een minder agressieve timing te plaatsen.
Veel succes en cool projectje!
Panaflo fans zijn goedkoper bij Teamawe, daarnaast levert Joe een uitstekende service.
Ook geeft een 60mm L1A wel erg weinig airflow, dus lijkt me een combinatie van dit project en een 80mm L1A een beter idee voor de koeling. 60mm fans zijn zowiezo niet aan te raden, ze maken vaak een hoog jankend geluid wat erg hinderlijk is.
Om de koeling nog in zekere mate te kunnen beinvloeden kun je een FanBus maken zodat je de fans nog tussen 7 en 12 Volt kun regelen. Op die manier kun je die ideale koeling/herrie ratio vinden.
Mijn setup:
Antec SX830 kast
4x Panaflo L1A, twee voorin, twee achter de CPU
Alpha FC-PAL35T koeler met 60mm Delta fan op 7V.
Dit geeft een zacht geruis dat ik volgens het bovenstaande plan tot een onhoorbare kast ga verbouwen.
Ook geeft een 60mm L1A wel erg weinig airflow, dus lijkt me een combinatie van dit project en een 80mm L1A een beter idee voor de koeling. 60mm fans zijn zowiezo niet aan te raden, ze maken vaak een hoog jankend geluid wat erg hinderlijk is.
Om de koeling nog in zekere mate te kunnen beinvloeden kun je een FanBus maken zodat je de fans nog tussen 7 en 12 Volt kun regelen. Op die manier kun je die ideale koeling/herrie ratio vinden.
Mijn setup:
Antec SX830 kast
4x Panaflo L1A, twee voorin, twee achter de CPU
Alpha FC-PAL35T koeler met 60mm Delta fan op 7V.
Dit geeft een zacht geruis dat ik volgens het bovenstaande plan tot een onhoorbare kast ga verbouwen.
Verwijderd
Ja was ffies teamawe vergeten. stupid. je kan inderdaad ook een L1A op een heatsink monteren met behulp van een fanguard(is dat waar dat linkje overgaat heb niet gekeken), dat is een wat krachtigere oplossing, maar ik neem aan dat client niet zal overclocken en dus niet veel airfow behoeft(coolermaster fans leveren nog minder CFMs) maar het is inderdaad zo dat een 80mm aan te raden is aangezien ze goedkoper zijn en een lager toerental hebben en dat is er makkelijker uit te krijgen met geluidsdemping.
Je kan wel een fanbus bouwen, maar ik vraag me af of je dan in het geval van de powersupply nog wel genoeg luchtstroom overhoud om het ding cool te houden. (je zou m ergens anders kunnen monteren en dan zonder behuizing.
Je kan wel een fanbus bouwen, maar ik vraag me af of je dan in het geval van de powersupply nog wel genoeg luchtstroom overhoud om het ding cool te houden. (je zou m ergens anders kunnen monteren en dan zonder behuizing.
Nee, de link is een beschijving hoe een echte adapter van 60mm naar 80mm te maken. Dat gedoe met een fanguard geloof ik niet zo in.is dat waar dat linkje overgaat heb niet gekeken
Ik maak een fanbus voor alle fans behalve de power supply fan.Je kan wel een fanbus bouwen, maar ik vraag me af of je dan in het geval van de powersupply nog wel genoeg luchtstroom overhoud om het ding cool te houden.
In mijn Antec kast zit een power supply met smart fan. Die gaat vanzelf langzamer draaien naar mate het kouder wordt.
Verwijderd
Dei HD met elastkiejes is wel een grappig idee zeg. creatief 
Alleen kun je dat niet maken voor een klant denk ik, als je een beetje gaat schuiven met die kast kan die natuurlijk tegen de behuizing rammen. Als je het zelf doet thuis, kan prima, je weet dat je dan voorzochtig moet zijn. Voor een klant moet ie foolproof zijn.
Alleen kun je dat niet maken voor een klant denk ik, als je een beetje gaat schuiven met die kast kan die natuurlijk tegen de behuizing rammen. Als je het zelf doet thuis, kan prima, je weet dat je dan voorzochtig moet zijn. Voor een klant moet ie foolproof zijn.
Laat hem gewoon uit staan. De klant zei niet dat hij moet werken.
"You want some crack?" "I was born with one, pal. I really don't need another one."
Verwijderd
Elastiekjes is de goedkope oplossing. Je kan ook een wat professionelere oplossing kiezen en dan ziet de klant het niet. Koop daarvoor 4 dikke rubberen ringetjes en plaats die tussen de drive en de bracketzo zweef de drive dus zo'n beetje(nergens raakt de drive de bracket en dus is er geen trillings geluid)
Ik denk dat je toch wel voor de 60mm versie kan gaan, 19cfm is opzich genoeg, zorg wel dat je dan een aardig goede heatsink hebt, zodat de airflow minder ertoedoet. Je kan inderdaad die 60mm nog 7 volten, dan wordt ie nog stiller, maar eigenlijk vraag ik me af of het veel zin heeft. Aangezien de PSU fan nog even luid blijft. Maar het zal toch iets helpen. Monteer overigens ook die PSU fan met ringetjes, hoewel je dan beter een dun laagje rubber tussen de fan en het bevestigingspunt kan plaatsen want ander verlies je weer flow en krijgje weer rare luchtstromen wat weer rare geluiden geeft.
Ik denk dat je toch wel voor de 60mm versie kan gaan, 19cfm is opzich genoeg, zorg wel dat je dan een aardig goede heatsink hebt, zodat de airflow minder ertoedoet. Je kan inderdaad die 60mm nog 7 volten, dan wordt ie nog stiller, maar eigenlijk vraag ik me af of het veel zin heeft. Aangezien de PSU fan nog even luid blijft. Maar het zal toch iets helpen. Monteer overigens ook die PSU fan met ringetjes, hoewel je dan beter een dun laagje rubber tussen de fan en het bevestigingspunt kan plaatsen want ander verlies je weer flow en krijgje weer rare luchtstromen wat weer rare geluiden geeft.
Pagina: 1