[WiFi] 2 x Linksys WLAN router

Pagina: 1
Acties:

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil graag twee nog niet bestaande draadloze netwerken aan elkaar gaan koppelen. Nu dacht ik dit heel makkelijk met twee linksys WRT54G routers te doen. Achter deze routers hangen nog wat computers, zodat gewone utp aansluitingen ook nodig zijn.

Situatie ziet er zo uit, ik hoop dat het duidelijk is:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tuinder/wlan.png

Moet het onderste wlan apparaat nu een:
1) Bridge + swtich zijn :?
2) Router + switch + accesspoint zijn :?
3) Accesspoint zijn :?
4) Iets anders zijn :?

Nu heb ik natuurlijk al gezocht en ik ben elkaar tegensprekende dingen tegen gekomen:
• De onderste router moet een bridge zijn, de linksys WET54GS5. Deze verbindt apparatuur met een draadje naarr de andere draadloze router. Maar kan ik dan wel met een laptop naar de bridge verbinden :?
• De onderste router kan zonder problemen een linksys WRT54G router met ingebouwde switch en accesspoint zijn. Maar je hebt dan speciale firmware nodig om de onderste router in bridge mode te zetten.
• De onderste router moet een accespoint zijn, de linksys WAP54G. Op de enkele utp aansluiting kun je de printer server aansluiten.

Alvast bedankt voor je antwoord :).

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

1. Cool paint job :D
2. Dit zal wel moeten werken, mits je bijde routers kan instellen als een bridge, ik weet dat dit met bepaalde routers in te stellen is (o.a. Belkin) weet alleen niet of dit met Linksys spul ook kan

[edit]
Ik heb ff zitten kijken maar je moet waarschijnlijk 1 Linksys Wireless-G Access Point's (WAP54G) hebben en 1 router.
Volgens de handleiding: ftp://ftp.linksys.com/pdf/wap54g%20v2-ug-Rev_A%20web.pdf (Pagina 43) hebben Linksys AP's de volgende 5 modussen: Access Point, AP (Access Point) Client, Wireless Repeater en Wireless Bridge, die laatste zou dus geschikt zijn voor jouw situatie.

[ Voor 56% gewijzigd door hellbringer op 10-01-2005 21:06 ]

• Janus2700
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 13:54
Een wap54g kan in bridge mode staan let alleen op dat dit geen router is en tevens geen switch. Je komt daarbij dus poorten tekort om de laptop en de printer aan te sluiten

Is het dan geen idee om een PCMCIA kaart te nemen? en een wireless printerserver, en die dus koppelt aan het bovenste wireless netwerk ? Al is dit niet handig als je wil uitbreiden enzo. Ga ik er wel vanuit dat die 100m haalbaar is...dat het bereik dus te doen is enzo...

[ Voor 78% gewijzigd door Janus2700 op 10-01-2005 21:12 ]

• dr snuggles
  • Niet online
hellbringer schreef op maandag 10 januari 2005 @ 20:50:
Ik heb ff zitten kijken maar je moet waarschijnlijk 1 Linksys Wireless-G Access Point's (WAP54G) hebben en 1 router.
Volgens de handleiding: ftp://ftp.linksys.com/pdf/wap54g%20v2-ug-Rev_A%20web.pdf (Pagina 43) hebben Linksys AP's de volgende 5 modussen: Access Point, AP (Access Point) Client, Wireless Repeater en Wireless Bridge, die laatste zou dus geschikt zijn voor jouw situatie.
Ok. Klopt het ook dat ik in de 10/100mbit crossover poort een printerserver kan stoppen :?
Janus2700 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:02:
Een wap54g kan in bridge mode staan let alleen op dat dit geen router is en tevens geen switch. Je komt daarbij dus poorten tekort om de laptop en de printer aan te sluiten

Is het dan geen idee om een PCMCIA kaart te nemen? en een wireless printerserver, en die dus koppelt aan het bovenste wireless netwerk ? Al is dit niet handig als je wil uitbreiden enzo. Ga ik er wel vanuit dat die 100m haalbaar is...dat het bereik dus te doen is enzo...
Je plan klinkt goed, maar 't werkt volgens mij niet. Echter, de laptop heeft al ondersteuning voor een draadloze verbinding. En een draadloze printerserver met parallelle poort bestaat volgens mij niet. Dus dan zou ik nog een wlan bridge moeten kopen om naast de acces point te zetten, waar dan de printerserver op aangesloten zou kunnen worden. Bovendien staat de laptop nog iets verder weg dan 100m en ik vond 100m al veel.

Maar ook aan jou de vraag: Omdat er in de wap54g geen switch zit, maar wel 1 utp aansluiting: Is die utp aansluiting ook bedoeld voor andere pc's aan te sluiten zoals printerservers of puur als upload :?

[ Voor 4% gewijzigd door dr snuggles op 10-01-2005 21:24 ]

• Janus2700
wireless printer servers zijn er gewoon linksys heeft ze ook tijd terug voor een collega aangeschaft:

http://www.linksys.com/in...p?coid=28&grid=33&scid=37

Er staat er zelfs 1 tussen met een parallele poort en usb, 54 mbit.

Bij mij zit de wap54g direct in een switch. Heb het los nog nooit getest eigenlijk. Misschien dat het sowieso handig is om te kijken naar zo'n gehackte firmware voor je accesspoint dan kun je dus iets met het zendvermogen doen. Kijk daarvoor op www.linksysinfo.com. Dit om het probleem 100m iets kleiner te maken ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Janus2700 op 10-01-2005 21:31 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Janus2700 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:27:
wireless printer servers zijn er gewoon linksys heeft ze ook tijd terug voor een collega aangeschaft:

http://www.linksys.com/in...p?coid=28&grid=33&scid=37

Er staat er zelfs 1 tussen met een parallele poort en usb, 54 mbit.

Bij mij zit de wap54g direct in een switch. Heb het los nog nooit getest eigenlijk. Misschien dat het sowieso handig is om te kijken naar zo'n gehackte firmware voor je accesspoint dan kun je dus iets met het zendvermogen doen. Kijk daarvoor op www.linksysinfo.com. Dit om het probleem 100m iets kleiner te maken ;)
Super! De wps11 kost wel 110 euro, maar ze bestaan inderdaad. Is de switch achter je wap54g met een draad (utp) verbonden met de wap54g of draadloos? In dat laatste geval kan ik de printerserver van sweex met utp gewoon aansluiten, die is maar 50 euro :).

Die 100m gaat ook een probleem worden denk je :?

• Janus2700
De wap54g heb ik met de bijgeleverde kabel verbonden met de switch. Die draadloze printerservers zijn duur. Kijk eventueel eens naar andere merken die zijn volgens mij wat goedkoper. Let wel op met het bereik vind 100m best veel. Als dit op vrij zicht is is het waarschijnlijk geen probleem maar als daar 10 huizen tussen staan wordt het een stuk lastiger. Let dus op dat je ze naar mekaar richt.

Je hebt dus van die aangepaste firmware voor de wap54g en voor de wrt54g waarmee je wat aan dat zendvermogen kan doen. Zie daarvoor die website: (www.linksysinfo.com) let wel op als je deze firmware erin flashed dat je garante vervalt. Ik heb hier de mustdie firmware draaien die werkt verder prima. Tevens is het verhogen van het zendvermogen volgens mij niet legaal.

Je hebt ook nog het merk senao. Die zijn standaard uitgevoerd met een hoger zendvermogen. Je zou daar ook nog naar kunnen kijken. Al heb ik wel eens op een forum gelezen (www.wirelessnederland.nl) waar iemand met 2x wap54g en de gehackte firmware een goed werkende internetverbinding had.

Ik zou alvoor van alles aan te schaffen kijken of je het op een een of andere manier kan testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Janus2700 op 10-01-2005 21:50 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Janus2700 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:48:
De wap54g heb ik met de bijgeleverde kabel verbonden met de switch. Die draadloze printerservers zijn duur. Kijk eventueel eens naar andere merken die zijn volgens mij wat goedkoper. Let wel op met het bereik vind 100m best veel. Als dit op vrij zicht is is het waarschijnlijk geen probleem maar als daar 10 huizen tussen staan wordt het een stuk lastiger. Let dus op dat je ze naar mekaar richt.
Er staan 3 muren en een kas (warenhuis) tussen. Ik denk dat ik maar eens een leuke antenne ga zoeken.
Je hebt dus van die aangepaste firmware voor de wap54g en voor de wrt54g waarmee je wat aan dat zendvermogen kan doen. Zie daarvoor die website: (www.linksysinfo.com) let wel op als je deze firmware erin flashed dat je garante vervalt. Ik heb hier de mustdie firmware draaien die werkt verder prima. Tevens is het verhogen van het zendvermogen volgens mij niet legaal.

Je hebt ook nog het merk senao. Die zijn standaard uitgevoerd met een hoger zendvermogen.
Liever geen extra zendvermogen. 't Moet wel gezond blijven om naast te zitten :D.
Je zou daar ook nog naar kunnen kijken. Al heb ik wel eens op een forum gelezen (www.wirelessnederland.nl) waar iemand met 2x wap54g en de gehackte firmware een goed werkende internetverbinding had.
Ja ik zag hem staan, dat is ook nog een interessante optie. Bedankt voor al je zoekwerk in ieder geval :).

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 10-01-2005 22:10 ]

Pagina: 1