[Gentoo] USB niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Dit word gezegt over mijn USB apparaten in Info Center in KDE:
PCI device 1002:4345 (ATI Technologies Inc) (1)

Manufacturer: Linux 2.4.26-gentoo-r14 ehci_hcd
Serial #: 00:13.2
Class 9 (hub)
Subclass 0 (unused)
Protocol 0
USB version 2.00

Vendor ID 0x0
Product ID 0x0
Revision 2.04

Speed 480Mbit/s
Channels 6
Max Packet Size 0

Bandwidth 0 of 800 (0%)
Intr Requests 0
Isochr Requests 0

Ik heb nu echt overal al gekeken, maar krijg geen enkel USB apparaat aan de praat, hij geeft in de log een error (71) dat USB device geen adres accepteerd. Ik heb gezocht op die fout maar kon geen oplossingen ervan vinden. Heb een 'howto' doorgenomen en dan deed ik een paar stappen en leek alles te werken, ging ik naar de volgende stap en die deed die dan weer niet (ik kan die howto niet meer vinden). Hoe ga ik nou eindelijk eens wat USB apparaaten aan de praat krijgen? Kan iemand stap voor stap geven hoe je normaliter gesproken alles (bijv een USB-stick) aan de praat krijgt. Ik heb in me kernel wel alles wat nodig was ingebakken dus dat is het probleem niet. Maar ik heb nu geen idee meer waar het probleem kan liggen.

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
wel als je een usb stick inplugged maakt hij normaal gezien een device aan die je dan gewoon kan mounten . Wat zegt dmesg als je een usb stick inplugged ?

• Shinji
Dat is die error 71 uit de log:
hub.c: new USB device 00:13.2-2, assigned address 2
usb.c: USB device not accepting new address=2 (error=-71)
hub.c: new USB device 00:13.2-2, assigned address 3
usb.c: USB device not accepting new address=3 (error=-71)

• Shinji
Heeft er echt niemand meer tips? Dit heb ik in mijn kernel gebakken: alles wat mij nodig leek heb ik aangevinkt:
Support for USB
Preliminary USB device filesystem
Enforce USB bandwidth allocation
EHCI HCD USB 2.0 support
UHCI (Intel PIIX4, VIA ... ) support
USB Mass storage support
USB mass storage verbose debug
Freecom USB/ATAPI bridge support (heb een freecom usb hdd)
ISD200 USB/ATA Bridge Support (voor me andere hdd?)
Microtech CompactFlash/Smartmedia support (cardreader?)
Lexar Jumpshot Compact flash reader (me andere cardreader)

Dat was alles met betrekking tot cardreaders en thumbdrives en andere externe hdd's. Muis doe ik later wel dan. Heb ik genoeg aangevinked? of misschien teveel?
Kernel 2.4.26-gentoo-r14

En ohjah, dit is ook een kick :)

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
In mijn laptop waar ook ATI zit moest ik niet UHCI maar de andere, OHCI(?) hebben. Zou dat het kunnen zijn?

• Shinji
Ok, eerst deed die het alsnog niet maar nu heb ik de rest uitgezet en nu kan ik erop komen. Echter vraag ik me nu af, heb ik dan nu wel USB2.0 snelheid of slechts 1.1 snelheid?

//edit
Ok dat heb ik ff opgezocht, en het blijkt dat ik slechts 1.1 heb, is er niet een mogelijkheid om toch die 2.0 snelheid te krijgen met mijn kaartje?

[ Voor 32% gewijzigd door Shinji op 12-01-2005 15:23 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Je hebt uhci en ohci, deze zorgen voor USB 1.1, uhci is voor intel en via chipsets, ohci voor de rest. Daarnaast heb je ehci, dat is usb 2.0, maar dat werkt dus niet goed blijkbaar, wellicht dat je chipset buggy is, of anders je usb apparaten.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Shinji
Of ehci in combinatie met mijn chipset, aangezien daar ook nog experimental achter staat.

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Misschien is het een idee om een 2.6 kernel versie te proberen (2.6.10 bijvoorbeeld)? Volgens mij gebruik je nu 2.4.26 en d'r zijn al wat nieuwere kernel versies uit.

• Shinji
Ik had deze versie genomen omdat dat de standaard bij gentoo was toen ik het instaleerde, ik dacht misschien hebben ze deze nog als standaard vanwege wat problemen met 2.6 maar als dat niet zo is ga ik het binnenkort proberen.

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het bij Gentoo zit (ben zelf een Debian gebruiker), maar Debian heeft versie 2.6.8 in de 'testing' versie zitten en '2.6.10' in unstable. Ik draai nu al een aantal weken met 2.6.8 op mijn Debian server en dat werkt als een trein (deze staat 24/7 aan). Ik zou het gewoon ff proberen. Je kan gewoon meerdere kernel-versies op je machine laten staan. Als 2.6 niet bevalt kan je altijd nog terugswitchen naar 2.4.

• Shinji
Hmm ja ik heb in de kernel update howto van Gentoo gekeken en dan moet ik emerge -Dup world doen en dan krijg een een aantal updates, waaronder ook 2.4.28, echter staat er nergens een 2.6 versie bij. Nou goed, ik blijf nog ff doorzoeken hoe ik daar dan aan kan geraken...

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 12:24
Shinji schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 18:40:
Hmm ja ik heb in de kernel update howto van Gentoo gekeken en dan moet ik emerge -Dup world doen en dan krijg een een aantal updates, waaronder ook 2.4.28, echter staat er nergens een 2.6 versie bij. Nou goed, ik blijf nog ff doorzoeken hoe ik daar dan aan kan geraken...
Als je een 2.6 kernel wilt hebben moet je "gentoo-dev-sources" emergen. Dan krijg je de 2.6.10-r4 kernel als je de stable (x86) release neemt, of de 2.6.10-r1 als je de unstable (~x86) release pakt.

edit:
Ik loop al wat achter zo te zien, het is nu 2.6.10-r4 :X

Voor stable:
code:
1
# emerge -uDvp gentoo-dev-sources

of voor unstable:
code:
1
# vi /etc/portage/package.keywords

Deze regel toevoegen aan package.keywords
code:
1
sys-kernel/gentoo-dev-sources ~x86

daarna :wq intypen om op te slaan en vi te sluiten, en als laatste dan
code:
1
emerge -uDvp gentoo-dev-sources

Als je tevreden bent met wat hij voorstelt om te installeren moet je de p weghalen bij het emerge command.

Op de gentoo site staat ook nog een zwik documentatie waarin de veranderingen staan die je moet aanbrengen voordat je overschakelt naar een 2.6.x kernel.

[ Voor 5% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 12-01-2005 19:40 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:52
Met de package pciutils krijg je een programmatje lspci tot je beschikking. Als je dan uitvoert:
code:
1
lspci -v | grep USB
krijg je een output zoals bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
0000:00:10.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80) (prog-if 00 [UHCI])
0000:00:10.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80) (prog-if 00 [UHCI])
0000:00:10.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80) (prog-if 00 [UHCI])
0000:00:10.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 82) (prog-if 20 [EHCI])

Dit is met mijn A7V8X-X-moederbord, maar déze info zegt mij dat ik UHCI en EHCI moet compileren in de kernel.

Voor m'n Memory-stick moest ik verder nog SCSI-support inbakken in me kernel (legacy SCSI support, SCSI disk support, en SCSI generic support). Voor de 4-in-1 cardreader moest ik ook nog "Probe all LUNs on each SCSI-device" aanzetten. Dit is trouwens wel met een 2.6 (gentoo-dev-sources idd) kernel.

Hoop dat dit helpt, succes! :)
Pagina: 1