Na heel wat gezoek op google en in de google discusiegroepen richt ik mijn vraagje tot het tweakert publiek:
Probleem:
Ik heb dan eens geboot met boot logging aan en kwam tot de volgende constatatie:
Deze drivers blijken niet geladen te kunnen worden; na wat zoekwerk ben ik tal van bootlog files tegengekomen waarin dezelfde drivers niet geladen kunnen worden maar er werd nooit bijverteld ofdit normaal was of niet.
De vraag: Klopt het dat deze 11 drivers niet kunnen geladen worden bij het booten of ligt het probleem toch hier.
Verder: Het gaat hier om een pc van iemand van het management dus die heeft maar heel weinig tijd om mij daaraan te laten troubleshooten. Daarom wil ik voordat ik er heen kan gaan al een cheklist klaarhebben met wat ik ga controleren. Zelf had ik hetvolgende al in gedachten:
Om een of andere reden denk ik toch dat het iets met de disk/IDE configuratie is. Als ik nu bv. die chipset driver niet geladen had had die dan ipv de Intel(r) 82801AA Bus Master IDE Controller driver (die vermoed ik in dat intel chipset software utility zit) een standaard IDE Controller driver genomen van windows zelf? Is er een manier dat ik deze intel IDE Controller driver uninstall en de standaard driver neem (zeg niet formateren!)?
Mischien zijn er mensen die dit soort problemen al meer hebben gezien bij een HP Vectra pc?
Probleem:
- PC die erg langzaam is bij het laden en inloggen van windows
- HP Vectra VL400 SF
- Verse Windows 2000 SP4 geinstaleerd, dan chipset software van intel site, vervolgens grafische chipset driver van intel site en dan alle windows updates
- Andere software = Office, Proofing Tools, Autocad viewer, Zipcentral, Adobe reader, Symantec Antivirus corporate edition 9, Realplayer en Sun Java runtime envirnoment
Ik heb dan eens geboot met boot logging aan en kwam tot de volgende constatatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\lbrtfdc.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\Sfloppy.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\Changer.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\Cdaudio.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\sglfb.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\tga.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\PCIDump.SYS Did not load driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\redbook.sys Did not load driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\rdbss.sys Did not load driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\mrxsmb.sys |
Deze drivers blijken niet geladen te kunnen worden; na wat zoekwerk ben ik tal van bootlog files tegengekomen waarin dezelfde drivers niet geladen kunnen worden maar er werd nooit bijverteld ofdit normaal was of niet.
De vraag: Klopt het dat deze 11 drivers niet kunnen geladen worden bij het booten of ligt het probleem toch hier.
Verder: Het gaat hier om een pc van iemand van het management dus die heeft maar heel weinig tijd om mij daaraan te laten troubleshooten. Daarom wil ik voordat ik er heen kan gaan al een cheklist klaarhebben met wat ik ga controleren. Zelf had ik hetvolgende al in gedachten:
- nieuwe BIOS
- DMA settings voor HD's nakijken (en als deze uitstaan aanzetten natuurlijk, enig gevaar?)
- Video Bios Shadowing disablen in de bios als dat zou aanstaan
- een Checkdisk runnen
- Defrag nakijken, alhoewel het een recente install is
Om een of andere reden denk ik toch dat het iets met de disk/IDE configuratie is. Als ik nu bv. die chipset driver niet geladen had had die dan ipv de Intel(r) 82801AA Bus Master IDE Controller driver (die vermoed ik in dat intel chipset software utility zit) een standaard IDE Controller driver genomen van windows zelf? Is er een manier dat ik deze intel IDE Controller driver uninstall en de standaard driver neem (zeg niet formateren!)?
Mischien zijn er mensen die dit soort problemen al meer hebben gezien bij een HP Vectra pc?