Toon posts:

Max RAM XP

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb onlangs wat RAM geheugen bij gestoken. Ik had reeds 2x 256MB DDR SDRAM (PC3200), waar ik nu nog is 2x512MB DDR SDRAM(PC3200) heb bij gestoken. Mijn pc geraakt nooit aan het volledige ram gebruik wat niet meer dan normaal is waarschijnlijk. Mijn vraag is, wat is het maximum geheugen dat XP kan adresseren?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het maximum dat een 32bits CPU aankan, 4GB dus :). Maar daar zit je virtueel geheugen bij, zet je dus 4GB geheugen in je PC dan werken sommige programma's niet meer aangezien die een swapfile vereissen.

Ga je over naar een 64 bits CPU, dan kan je meer geheugen adresseren, maar dat gaat weer niet als je een 32bits OS blijft draaien. 4GB is het maximum dat in een 32bits signed integer past, dus een 32bits OS kan niet meer dan 4GB aan.

@FnF: Windows XP heeft dus wel een limiet ;)

[ Voor 44% gewijzigd door AtleX op 10-01-2005 16:42 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 16:37:
Hey,

Ik heb onlangs wat RAM geheugen bij gestoken. Ik had reeds 2x 256MB DDR SDRAM (PC3200), waar ik nu nog is 2x512MB DDR SDRAM(PC3200) heb bij gestoken. Mijn pc geraakt nooit aan het volledige ram gebruik wat niet meer dan normaal is waarschijnlijk. Mijn vraag is, wat is het maximum geheugen dat XP kan adresseren?
Je 3e zin is een beetje vaag, maar goed.
ff ontopic:
Windows XP heeft geen limiet, je moederbord heeft echter wel een limiet. En dat is meestal 4GB, afhankelijk van het bouwjaar ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:27
Scalable memory and processor support
Supports up to 4 gigabytes (GB) of RAM and up to two symmetric multiprocessors.
Users who need the highest level of performance will be able to work with the latest hardware.

http://www.microsoft.com/.../evaluation/features.mspx

Dit is bij windows xp pro dus van microsoft site.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je de search gebruikt met de trefwoorden windows xp max geheugen.
Dan vindt je bij de eerste hit al meteen het antwoord...

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:42
Je moederbord heeft een limiet, maar 32-bits proccessoren houden zowiezo op tot en met 4 GB, maar wegens virtual geheugen(heeft niks met swap te maken,maar met data en ex. geheugen.) is het in de praktijk 2 GB maximaal. Pas wanneer je een 64 bit proccessor hebt kun je hoger(met geschikt bestsysteem die op 64 bit draait) of wanneer je een soort expanded geheugen gebruikt kun je bij 32 bit ook hoger. Denk dan alleen aan server moederborden enzo.

[ Voor 27% gewijzigd door FireWood op 10-01-2005 16:45 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
sorry metal,
de rest bedankt voor het snelle antwoord.

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:04

elinsen

Fear me......

Het enige dat je eventueel kan doen met de 1536MB die je nu hebt is de Pagefile van Win XP uitzetten. Met een dergelijke hoeveelheid geheugen is die niet meer nodig (tenzij je zwaar gaat fotoshoppen).

Zelfs nu je zoveel geheugen hebt blijft Win XP namelijk gewoon de pagefile gebruiken voor bepaalde dingen. Uitzetten betekend in jou geval dus snelheidswinst.

E.P.M. Linsen

Verwijderd

Topicstarter
hoe doe ik dat ?

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:04

elinsen

Fear me......

hoe doe ik dat ?
Bij Deze Computer voor eigenschappen kiezen.
Kies tabblad geavanceerd.
Kies bij Prestaties voor instellingen.
Ga weer naar tabblad geavanceerd
Kies onderaan wijzigen.
Kies bij alle partities geen wisselbestand

Mocht hij laterna zeggen dat dat niet kan stel dan ergens een wisselbestand in van de minimale grootte die hij aangeeft. Dat zou dus zelfs 2MB kunnen zijn.

E.P.M. Linsen

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Rechtermuisknop op Deze Computer -> Eigenschappen -> Tabblad Geavanceerd -> Klik bij prestaties op Instellingen -> Tabblad Geavanceerd -> Klik bij Virtueel geheugen op Wijzigen -> Kies voor Geen Wisselbestand -> Klik op Instellen :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:55
Mag ik jullie erop wijzen dat de maximale hoeveelheid geheugen dat een 32-bit processor kan toewijzen 64GB is. Dit komt doordat de 32-bit processors gebruik maken van een 36 bit geheugenbus :)

Meestal ligt de beperking van 4GB bij bijv. het moederboard.

[ Voor 17% gewijzigd door Spixo op 10-01-2005 16:49 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
elinsen schreef op maandag 10 januari 2005 @ 16:45:
Het enige dat je eventueel kan doen met de 1536MB die je nu hebt is de Pagefile van Win XP uitzetten. Met een dergelijke hoeveelheid geheugen is die niet meer nodig (tenzij je zwaar gaat fotoshoppen).

Zelfs nu je zoveel geheugen hebt blijft Win XP namelijk gewoon de pagefile gebruiken voor bepaalde dingen. Uitzetten betekend in jou geval dus snelheidswinst.
uitzetten zou ik niet doen, zoals al eerder werd aangegeven hebben sommige programma's een pagefile nodig. Zet je page file op 300 mb ofzo en dan zal het wel goed gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp en info, echt :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het antwoord staat gewoon op www.microsoft.com :) Surf naar de productpagina van WinXP en check de hardware eisen / specs.

Wat betreft virtueel geheugen, dat had je ook echt zelf kunnen uitvinden mbv o.a. de GoT-search en Google.

Hier op GoT wordt van de gebruiker verwacht dat hij/zij over inzet, inzicht en researchvermogen beschikt en dat zie ik hier helaas niet terug. Aangezien je hier nog nieuw bent, heb ik het idee dat de [faq]registratievoorwaarden[/] jou kennelijk is ontschoten. Ik zou zeggen, klik terug daarheen en neem deze alsnog aandachtig door. Zodoende kun je met veel meer plezier van GoT gebruiken ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.