Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL][baybus] keuze tussen tor/relais en solid state

Pagina: 1
Acties:

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Voor het ontwerp van me baybus heb ik 6 uitgangen van flipflops (4013) Deze trekken uiteraard geen CCFL of een stel power leds. Dus moet ik daarmee wat schakelen.
Ik had als eerste een idee om een torretje te nemen en daarmee een relais te schakelen. Tot ik op het idee kwam van een solid state relais. Deze zou toch direct er op aangesloten moeten kunnen worden zonder al teveel gedoe er omheen? Dus wat zijn de voor/nadelen van beide oplossingen, want daar kwam ik niet echt uit :P
Sowieso wil ik ook enkele uitgangen standaard aan hebben als de spanning wordt ingeschakeld. Bij een relais kan ik dan de NC/NO contacten nemen, Maar ik kan natuurlijk ook de geinverteerde uitgang van de flopflop nemen. Dus dat zou geen probleem moeten geven bij andere oplossingen.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 10-01-2005 16:30 ]

Verwijderd

Gebruik FET's, bv de IRFZ44 (60V / 35A / 150W).

Bij Futurlec voor $ 0,50 http://www.futurlec.com/TransMosIRF.shtml

Verwijderd

wat zijn de voor/nadelen van beide oplossingen
Relais: alleen schakelbaar, niet regelbaar.
Mechanisch relais: klepperaar :P
Solid State relais: halfgeleider, dus minimale slijtage.
FET's: Regelbaar

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ok thanks.
Regelen hoeft niet, daar heb ik me 4x lm317 ter controle van de fan's, dit is puur voor licht. FET en SSR blijven eigenlijk over... :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
voor die lage spanning gewoon een fetje gebruiken, ssr is een beetje overkill ( en meestal zijn die enkel voor AC )

Repareren doe je zo.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
OK, ga ik even op zoek naar een geschikte FET, met dus een lage RDS. Kan ik me schema gaan uittekenen en woensdag de spulletjes kopen :P

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

kijk eens naar de IRF1405 en de IRF1404.... zeer lagd Rds en vollop verkrijgbaar...

(als je wat gevonden hebt zou ik het graag willen weten... wil ook nog zo iets maken, met fets, relias lijkt me nm helemaal nix...)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
PowerFreak schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:22:
kijk eens naar de IRF1405 en de IRF1404.... zeer lagd Rds en vollop verkrijgbaar...

(als je wat gevonden hebt zou ik het graag willen weten... wil ook nog zo iets maken, met fets, relias lijkt me nm helemaal nix...)
de BUZ11 was ik nu tegengekomen. IIG zal ik foto's enzo plaatsen in het topic van me [CiP]

Eigenlijk moet ik me schamen dat ik het niet zeker weet, maar ik kan dus gewoon de G verbinden met de +5v out van me flipflop? (met een 10k weerstand er tussen ofzo?) en vervolgens direct de S->D aansluiten in serie met +12v Heb in me schoolboeken nog gezocht, maar meer dan wat info over de type's FET's kwam ik niet tegen :(

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 10-01-2005 21:37 ]

Verwijderd

+5v out van me flipflop?
Dan kun je beter een zgn. logic level fet gebruiken.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
jup de buz11 is een spannings gestuurd mosfetje

Source aan massa drain naar gebruiker en de gate met een paar volt open sturen, eigenlijk hoeft er niet eens een weerstand in de gate ( gate is capacitief )

[ Voor 37% gewijzigd door Sine op 10-01-2005 22:30 ]

Repareren doe je zo.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Prima, gaat vast wel goedkomen dan, thanks :D
Pagina: 1