Mag voedingsadapter zwaarder zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.993 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-04-2020
ik vroeg mij af..

Ik ga een DVD Copy Master Red aanschaffen (of de Pro versie weet niet) voor mijn Projector.. zoals sommige weten zoek ik al heel lang MV vrije dvd speler maar heb nu besloten een MV verwijderaar te halen want dan kan ik de PJ makkelijker verkopen.

Nu staat er op de site dat je een adapter nodig hebt die:

9V, 200mA levert.. maar mag het ook zwaarder zijn denk je? bijv 260 of 300 mA?

Ik weet niet of dat zo'n apparaat zou overbelasten maar als het kan heb ik ieder geval adapter liggen en hoef ik geen nieuwe aan te schaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:42

Dentheman

Zie signature

ja dat kan, zolang die 9v levert

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:13

Spoooky

Core temp 37°C

Zolang de voeding het juiste voltage en de juiste polariteit heeft, is het geen probleem.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is geen probleem als je adapter zwaarder is. Zolang de spanning hetzelfde is geeft dit geen probleem. Hoogstens dat bij erg goedkope adapters het niet afgenomen deels in warmte wordt omgezet. Vraag me niet waarom, want normaal gesproken hoort dit niet zo, maar het is me wel opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
o dus ik kan zelfs een ding van 700 mA der aan hangen? wij hebben namelijk hier vooral 400+ liggen..

ieder geval bedankt :D

de + moet aan de binnenkant zitten.. ff zien of ik dat er op kan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

spawnkamikaze schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:26:
o dus ik kan zelfs een ding van 700 mA der aan hangen? wij hebben namelijk hier vooral 400+ liggen..

ieder geval bedankt :D

de + moet aan de binnenkant zitten.. ff zien of ik dat er op kan vinden ;)
Jahoor, zolang het het juiste voltage is, no problemo

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
oe eentej gevonden van 1200 mA ;) met 9V :D

maar hoe zie ik waar de + zit.. hij moet aan de binnenkant :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De hoeveelheid die een adapter kan leveren is de maximalen hoeveelheid. Is je apparaat lichter, dan krijgt die de hoeveelheid stroom die dat aparaat nodig heeft en niet meer (mits idd de spanning en polariteit klopt).

Andersom kan desastreus zijn, een zwaarder apparaat (bv 250 mA) op een adapter aansluiten (bv 200 mA) want dan gaat de adapter een beetje roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

spawnkamikaze schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:30:
oe eentej gevonden van 1200 mA ;) met 9V :D

maar hoe zie ik waar de + zit.. hij moet aan de binnenkant :/
Één woord: Multimeter :D

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
o m f g.. ik d8 al dat je dat ging zeggen..

dat is dus precies HET apparaat die mijn pa en ik sinds enkele weken kwijt zijn :P

nouja ff kijken of iemand er eentje te leen heeft ;)

+ ik heb bij andere adapters gecheckt.. ze hebben ALLEMAAL + aan binnenkant (precies op die staan het op de plaatjes niet bij de gene die ik nodig heb :/) dus lijkt me grote kans dat deze dat ook heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
*kick*

nieuwe en laatste vraag:

ik heb dus nodig:
Connect non regulated DC power supply with Output Voltage 9V, 200mA, PLUS Inside(+)

ik heb nu gevonden:
9V,1200mA 10.8VA

WAT is die 10.8VA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

spawnkamikaze schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:32:
*kick*

nieuwe en laatste vraag:

ik heb dus nodig:
Connect non regulated DC power supply with Output Voltage 9V, 200mA, PLUS Inside(+)

ik heb nu gevonden:
9V,1200mA 10.8VA

WAT is die 10.8VA?
Dat is dus 9V * 1.2A = 10.8VA

Energieverbruik (wattage) is heel toevallig gedefinieerd als Volt * Ampere.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
o o o wat dom van mijzelf! (en ik doe nog wel NG profiel.. ik schaam me dood :P!)

maar hij levert dus wel gewoon 9 V gelukkig :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Polariteit verkeer om is POEF.

mA op de adapter is het amperage wat de adapter KAN leveren. de mA op de MV remover is het opgenomen maximale vermogen wat hij nodig heeft.

Meer mA in de adapter is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 17:26

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Als je een veel zwaardere adapter gebruikt dan nodig is wordt maar een klein deel van het vermogen van de adapter gebruikt.
Als een zware adapter licht wordt belast (in dit geval dus) zal de spanning bij vele adapters veel hoger uitvallen dan dat je instelt.

Ik heb hier bv een 12V 1000ma die onbelast 15,5V geeft, lichtbelast 13V en bij >50% belasting pas braaf 12V afgeeft.

Ik weet niet in hoeverre dit erg is en hoeveel adapters dit hebben, maar je kunt altijd meten wat jou adaptertje ervan bakt :)

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
ik ga dus ook ff checken via wat dan ook :p *ff wat bedenken .. multimeter is foetsie :(* of het aan de binnenkant + is..

*edit:

was voeding van een oude Tornado 33600 modem..

ik weet niet of toevallig iemand weet hoe het over algemeen zat/zit met modems.. polariteit + binnen of buiten?

@ Digital-DNA:

wat ik hier uit kan opmaken is dat ik beter de optie kan kiezen om voeding mee te laten sturen? kost me 20 euro extra (extra verzendkosten en zitten ook video kabels bij) om zeker te zijn dat ik dus niet me apparaatje mol met per ongeluk hogere voltage?

[ Voor 74% gewijzigd door spawnkamikaze op 10-01-2005 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 09:25

nIghtorius

Poef!

ik ben niet zo zeker dat je er zomaar een zwaardere adapter eraan kunt hangen.

Iemand had hetzelfde met een Laptop.. adaptertje stuk (65W @ 9V).. vervangend exemplaar erop gezet (100W @ 9V)..

laad lampje laptop ging ff aan.. toen uit.. toen deed laptop niks meer... bleek later dat er een onderdeeltje (één IC'tje).. doorgefikt was.. reparatiekosten vielen gelukkig mee.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 17:26

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

De adapter van m'n gamecube (12V 3,5A) is bijvoorbeeld onbelast ook 12V, die is waarschijnlijk gestabiliseerd omdat het voor een computer is die niet altijd evenveel stroom trekt.
Een cheap-ass adaptertje is waarschijnlijk niet gestabiliseerd en moet je dus even meten (belast/onbelast) of het gaat werken.

als je niet kan meten heppie een probleempje :)

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
hmm het is denk niet al te duur ding.. ik ga denk voor zekerheid toch maar volledige setje halen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

uuuh een multimeter haal je tegewoordig ook overal voor nog geen 10 euro, lijkt me een betere optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
ik neem liever het zekere voor het onzekere :) ik weet dan ieder geval zeker dat hij goed werkt en wat is 17 euro (ff gerekent :P) nou.. krijg ik mooi 2 videokabels + adapter.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Mr. Liu schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:35: [...]
Dat is dus 9V * 1.2A = 10.8VA

Energieverbruik (wattage) is heel toevallig gedefinieerd als Volt * Ampere.
Bijna correct. De definitie van WATT is volt * ampere * cosinus fi. Echter wordt er vaak VA (= V * A) gebruikt omdat het sneller en makkerlijker rekend.
Als ik me goed herinner ligt de cosinus fi rond de 0,8 (tenzij je ergens in de middel of nowhere leeft of een huis achter een groot bedrijventerrein hebt. )
Wat ik wel bijzonder vind, is dat je steeds vaker op apparaten bijde vermeldingen ziet, dus zowel VA als WATT.

Maar goed: Een voeding die meer amperes kan leveren is niet slecht. Wel is zo dat een voeding een bepaald rendement heeft (70 - +/- 90 %, soms beter). Als je dus een vrij zware voeding neemt, dan gaat er energie verloren en verbruik je meer energie dan de opgegeven waarde van je apparaat welke je op de betreffende voeding aansluit. (Hoewel dit geringe waarden zijn)
teigetjuh schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:23: [...] Hoogstens dat bij erg goedkope adapters het niet afgenomen deels in warmte wordt omgezet. Vraag me niet waarom, want normaal gesproken hoort dit niet zo, maar het is me wel opgevallen.
Idd. daar was mij ook opgevallen. Ik denk dat de goedkopere voedingen (vaak "stekkernetvoedingen") precies het gevraagde vermogen (zo niet, net niet genoeg) kunnen leveren en daardoor "warm" worden.
Ik denk dat fabrikanten dit puur uit kostenbesparende overwegingen doen, lekker besparen op voedingen. Ik kan me niet voorstellen dat dit ten goede komt van de levenduur van de voeding .

[ Voor 51% gewijzigd door hesselim op 11-01-2005 02:04 ]

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Voor het geval mensen dit topic later nog lezen: bij een APC UPS is het zelfs zo dat 400 VA overeenkomt met 250 Watt, nogal een verschil ;) Check dit dus altijd als ergens VA vermeldt wordt.
Met die adapters heb ik trouwens ook al een ellende gehad. 4.5V/1000mA adapter gebruikt in een sony walkman, die is er nooit meer van hersteld, terwijl de normale 4.5V/700mA was (getallen weet ik niet 100% zeker, maar het verschil was in ieder geval klein).

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

[search=adapter volt zwaarder]
Standaardregel: Volt gelijk, Ampere gelijk of hoger. Let op de polariteit.

Got standaardregel: gebruik de naslagwerken (search, Google etc) alvorens een topic te openen. Zie ook de Huisregels voor wat wij verwachten op het forum. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.