[Exchange SBS2003] mail naar @planet.nl niet toegestaan

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MpDay
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 12:02
Goeie dag,

De titel van de thread is niet helemaal duidelijk denk ik, maar het mocht niet langer zijn. :)
Even nog een omschrijving:
Mailen naar een @planet.nl adres is niet toegestaan, waarschijnlijk omdat het e-mail adres van 1 van de gebruikers ook eindigt op @planet.nl
Situatie is als volgt:
Server: Windows Small Business 2003 met Exchange
PC1: Outlook 2003, e-mail adres eindigt op @planet.nl
PC2: Outlook 2003, e-mail adres eindigt op @wxs.nl (planet was wxs vroeger!)

ADSL: Standaard ADSL abbo bij Planet via Speedtouch Wireless
Er draait geen ISA server, want de server zit samen met de andere PC's op de LAN van de Speedtouch
Oke, alles werkt met het mailen, behalve dat er geen mail verzonden kan worden naar @planet.nl adressen. Je krijgt dan onmiddelijk een mail terug met de melding:
bla@planet.nl op 10/01/2005 9:20
De organisatie waarnaar dit bericht is verzonden, heeft aangegeven dat de e-mailaccount niet bestaat. Controleer het e-mailadres of neem rechtstreeks contact op met de ontvanger om na te gaan hoe het e-mailadres luidt.
<planet.nl #5.1.1>
Hierin is 'bla' natuurlijk een bestaand e-mail adres, want vanaf mij thuis kan ik daar wel naartoe mailen.
De Exchange server haalt de popbox van pop.planet.nl om de 15 minuten leeg. De externe domeinnam van de exchange server heet dus ook planet.nl, anders wordt de mail meteen gebounced. :Y)
Omdat de exchange server 'planet.nl' heet, denk hij dat adressen met @planet.nl in zijn lokale adressenlijst zit. Aangezien hij die daar niet kan vinden, stuurt ie die bovenstaande melding direct terug. :+

Ik hoop dat mijn beredenering hierover klopt, maar is hier een oplossing voor aan de server-side? Zeg maar, zonder batched SMTP te gaan gebruiken?

Tnx,
MpDay

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:15

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Je haalt je mail binnen met een popbeamer achtige tool? dan kan je rustig een ander domein voor je SBS kiezen, en in popbeamer aangeven dat pc1@planet.nl hoort bij gebruiker@domain.local en dat pc2@wxs.nl hoort bij gebruiker2@domain.local
Dit heb ik maanden gedaan op die manier (en doe ik nog steeds voor mijn mail van planet die ik in mijn eigen domein mailboxen laat bezorgen. Hernoemen van je domein is noodzakelijk, je redenatie is goed, jij zal nooit mail naar planet.nl kunnen sturen.

I play my enemies like a game of chess...

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-08 22:42
Kijk eens aan staat alles in
[rml][ exchange 2003] Virtualserver stuurt niet naar eigen domein[/rml]
[rml][ Exchange-2003] Pop connector werkt niet goed*[/rml]

voor vragen mail je maar even :D

edit; voor de duidelijkheid ander domein instellen, en bij de opties van het domein waarmee je mailt @planet.nl dus, ff het vinkje this server is responsible for this domain uitzetten (even een ander adres primary maken, vinkje weg halen, en het planet.nl adres weer primary maken :D)

[ Voor 52% gewijzigd door 0fbe op 10-01-2005 15:11 ]

• MpDay
Fantastisch, bedankt voor de snelle reacties!!

Ik reageer nu pas, want ik ben nu pas weer met die klant bezig.
De instellingen zijn inmiddels doorgevoerd, oftewel:
bij de opties van het domein waarmee je mailt:
- SMTP van @domein.local even primary maken (vet)
- @planet.nl editten, ff het vinkje this server is responsible for this domain uitzetten.
- @planet.nl adres weer primary maken (vet)
Goed, tot nu toe werkt het nog niet, maar ik weet niet of er vertraging op die policies zit. Het is binnen een minuut getest door de klant, maar hij belde net dat het nog niet werkt...

Bovendien wist hij me vandaag te vertellen, dat mailtjes naar @wanadoo.nl en @hetnet.nl terug komen met de melding dat ze delayed zijn, en waarschijnlijk ook nooit verstuurd zullen worden, want ze zijn al een dag oud.

Hoop echt dat deze oplossing van jullie gaat werken... nog suggesties?
Neem aan dat het niks met de router te maken heeft? ik heb de server niet als DMZ ingesteld in ieder geval, want dat is overbodig/gevaarlijk denk ik.
Alleen port 3389 is geforward naar de server, zodat ik via Terminal services de server kan beheren.
Tnx in ieder geval

[ Voor 12% gewijzigd door MpDay op 11-01-2005 14:14 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-08 22:42
Ik zou het zo niet weten, kan je screenshots posten van de volgende onderdelen, group policie exchange server, SMTP connector, en het e-mailadress tabje van je user plz

Verwijderd

kan je vanaf de exchange server telnetten naar de mail server van wanadoo of hetnet?
Diagnostics logging omhoog gezet van msexchangetransport en in je event logs gekeken?

• MpDay
Goed, ik ben weer wat verder met het evalueren van het probleem, en ik heb met wat instellingen zitten switchen bij de SMTP connector. Ik heb daarna een opsomming gemaakt van wat er wel en niet werkt bij de instellingen.

Het is namelijk mogelijk om
OF geen mail te kunnen ontvangen, maar wel naar alle adressen te kunnen versturen,
OF alle mail te kunnen ontvangen, maar niet naar @planet.nl adressen te kunnen versturen.

Hier staan de instellingen wanneer dat geldt:
kan alles ontvangen, maar niet verzenden naar @planet.nl adressen wanneer:
- SMTP connector: forward mail to the following smart host: mail.planet.nl
- SMTP connector: address space = * zonder relay

kan niks ontvangen, maar naar iedereen verzenden wanneer:
- SMTP connector: forward mail to the following smart host: mail.planet.nl
- SMTP connector: address space = planet.nl met relay (en/of met wxs.nl)
- in het logboek krijg je nu FOUT: POP-connector code 1053: Het bezorgproces van bericht is met een of meerdere fouten beëindigd.

In beide gevallen is ervoor gezorgt dat de volgende regels gelden:
- Recipient Policies -> E-mail addesses (policy) -> SMTP @planet.nl is primary, waarbij:
- "This Exchange Organization is responsible for all mail delivery to this address" staat UIT!
Dat laatste zou in eerste instantie de oplossing moeten zijn, maar het wil niet meezitten.
Mja, dat was het. Het is dus of/of, maar ik ben er nog niet uit wanneer ik zowel alles kan ontvangen en kan versturen |:(
Tnx in ieder geval!

PS: oja, dat probleem dat mail delay had bij @wanadoo.nl en @hetnet.nl (plus meerdere!) is opgelost door de optie forward mail to the following smart host: mail.planet.nl aan te zetten, ipv DNS.

[ Voor 12% gewijzigd door MpDay op 11-01-2005 20:53 ]

Pagina: 1