Zelf Frequentiebereik toewijzen aan speaker?

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:13
Hallo,

Ik ben een beetje google aan het afspeuren naar audio instals enz en nu las ik een uitleg over low/mid/high pass filters.
http://www.the12volt.com/caraudio/cross.asp

Nu zat ik te denken is het mogenlijk/verstandig/goedklinkend als je zelf doormiddel van durrzame coli's en capacitor's freqentie berijken gaat toewijzen aan speaker.

vb
je koopt 1 woofer en 3 midweg en 3 tweeters + de juiste coil's en capacitor's en maakt er 1 speaker van met pcecies goede overloop van frequentie berijk. dan zou je dus minder geluid over elke speaker kunnen gaan stuuren. en zo dus betere qualitijd muziek krijgen.

:?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Doe is iets aan je Nederlands :X

Het hele principe is juist dat speakers gefilterd zijn omdat een tweeter geen laag kan weergeven en daarvan kapot kan gaan op hogere volumes en woofers geven geen mooi hoog kunnen weergeven. Maar kan jij mij is uitleggen waarom een speaker beter gaat weergeven als die een kleiner frequentiebereik moet weergeven ?

Sterker nog, vaak is 2 weg beter omdat je dan per onderdeel dat je koopt meer te besteden hebt, je minder fase problemen hebt wanneer je niet op de sweetspot zit en er zijn nog wel enkele redenen te bedenken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Boss

+1 Overgewaardeerd

JT schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:44:
Doe eens iets aan je nederlands. :)

Maar je hebt wel gelijk, kan je best beter geluid mee behalen als je het een beetje op elkaar uitkiest.

Ik kan op mijn versterker per speaker instellen waar de cross-over frequency zit. Op die manier kan je de speaker al een beetje beter aansturen.

[ Voor 41% gewijzigd door Boss op 10-01-2005 14:52 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

@TS
Wat jij in overigens zeer brak Nederlands beschrijft is gewoon de zeer gebruikelijke wisselfilters. Voordat je een topic als dit opent kun je denk ik beter eerst even de AV FAQ; Veelgestelde vragen doornemen.

@JT
Lage tonen geven bij hoger volume een verplaatsing van het stralend medium, een laagweergever tot bv 2khz laten spelen is niet altijd even handig omdat het afstraalpunt zo'n 4cm kan verschuiven. Verder kun je bij een meerweg systeem vaak lagere orde filtering gebruiken wat juist minder faseverschuiving oplevert.

Welke andere redenen zouden er nog meer zijn?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Boss schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:50:
[...]

Doe eens iets aan je nederlands. :)
Sjeez, een klein foutje hoor je mij ook niet over klagen hoor :P Maar dit werd toch wel erg :P
m.m schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:52:
@JT
Lage tonen geven bij hoger volume een verplaatsing van het stralend medium, een laagweergever tot bv 2khz laten spelen is niet altijd even handig omdat het afstraalpunt zo'n 4cm kan verschuiven. Verder kun je bij een meerweg systeem vaak lagere orde filtering gebruiken wat juist minder faseverschuiving oplevert.
Dan doe je een woofer tot 200hz en daarna een breedbander :) Zo is er allemaal wel een oplossing voor te vinden, 3 weg is niet beter dan 2 weg en andersom ook niet :)
Welke andere redenen zouden er nog meer zijn?
Praktische overwegingen: kleinere speaker is makkelijker steviger te maken en voor bepaalde kamers is een kleine speaker nodig om een goede plaatsing te kunnen bereiken, dan is een grote 3weg misschien niet zo handig. Maar, zoals ik al zei, de een is niet beter dan de ander, elk systeem heeft z'n eigen voor en nadeel. Nog eentje is het feit dat je met 3 weg veel minder het idealisme van puntbron bereikt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• World Citizen
al 17 jaar naar speciale opleiding om mijn gramatika te proberen te verbeteren, maar dank je wel
Het hele principe is juist dat speakers gefilterd zijn omdat een tweeter geen laag kan weergeven en daarvan kapot kan gaan op hogere volumes en woofers geven geen mooi hoog kunnen weergeven. Maar kan jij mij is uitleggen waarom een speaker beter gaat weergeven als die een kleiner frequentiebereik moet weergeven ?
minder trillingen per speaker is minder moeite per speaker is betere/harder geluid.

• JT

JT

VETAK y0

nketelaar schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:35:
[...]

al 17 jaar naar speciale opleiding om mijn gramatika te proberen te verbeteren, maar dank je wel
Ja sorry, maar dat weet ik niet :X
[...]

minder trillingen per speaker is minder moeite per speaker is betere/harder geluid.
Harder kan idd kloppen als je niet tegen het maximale vermogen zit. Voor mid en hoog maakt het niks uit want dat slaat toch bijna niet uit :) Beter hoeft niet perse.

Ecodan warmtepomp

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Je vergeet dat er ook mensen zijn die helaas niet geboren zijn met de capaciteit vloeiende nederlandse zinnen te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan mensen die leiden aan dyslexie! Laat hen a.u.b. in hun waarde!

• JT

JT

VETAK y0

TB schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:55:
[...]

Je vergeet dat er ook mensen zijn die helaas niet geboren zijn met de capaciteit vloeiende nederlandse zinnen te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan mensen die leiden aan dyslexie! Laat hen a.u.b. in hun waarde!
En er zijn helaas ook veel mensen die geen dyslexie hebben maar er gewoon niks voor willen doen. Lees even de eerste quote met antwoord van de post boven je. Helaas ben ik niet zo alwetend dat ik zo via internet kan zien wie het wel en wie het niet heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 10-01-2005 16:24 ]

Ecodan warmtepomp

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

JT schreef op maandag 10 januari 2005 @ 16:23:
[...]

Helaas ben ik niet zo alwetend dat ik zo via internet kan zien wie het wel en wie het niet heeft.
Daarom moet je erg voorzichtig zijn met je kritiek!

• World Citizen
NOFT
maar het ston er nogal op een provocerende manier. :)

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 20:33

GG85

.......

Hij gaat er gewoon van uit dat 90% van de mensen het wel kunnen maar niet doen. En toen bleek nketelaar bij die 10% bleek te horen bood ie netjes z'n excuus aan. Netjes toch?

Ontopic: lijkt me niet slim omzelf filters te gaan maken, om een strak filter te maken moet redelijk wat actieve filters in cascade schakelen en vaak is dat moeilijk om goed zelf te maken.

Verwijderd

Kritiek op iemands taalgebruik moet je gewoon nooit in een topic uiten, dat is offtopic onneuzel wat ook nog ééns erg misplaatst kan zijn.

Wat de TS beschrijft is een al bestaande techniek die al helemaal is uitgepluist onder de naam van wisselfilters, cross-overs enzovoort. Google daar eens op en je weet al een stuk meer. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.