Toon posts:

Mailserver op Chello

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik het topic in het goede forum open maar kan me geen betere plaats bedenken.

Ik heb een domeinnaam laten registreren en heb nu een mailserver geinstalleerd (kerio).
Heb het MX record aangepast en poort 110 en 25 op m'n router open gezet.
Mail ontvangen werkt! echter verzenden (nog) niet.
Als ik in de log kijk zie ik dat hij de mailserver van de ontvanger niet kan bereiken:
"Cannot connect to remote host"

Nu vraag ik me af of Chello poort 25 niet heeft dichtgezet, is er iemand die dat weet?
Hoe kan ik dat eventueel controleren?
Als poort 25 inderdaad dicht gezet is, weet iemand een workarround?

Een boel vragen en ik hoop op een boel nuttige antwoorden.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
voor zover ik weet (weet ik eigenlijk vrij zeker, heb zelf ook een mailserver namelijk) staatie niet dicht...

maarre, je moet de poorten niet open zetten op je router, maar forwarden naar je mailserver natuurlijk...

[ Voor 34% gewijzigd door Rac-On op 10-01-2005 13:45 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:07

lier

MikroTik nerd

Mail ontvangen werkt, dus dat houdt in dat poort 25 (SMTP) open staat.

Mail verzenden moet gedaan worden door bijvoorbeeld het domein te resolven op basis van DNS, of door een smart host in te stellen, die alle mail voor jou verstuurd.

Misschien kan je nog even aangeven hoe je mail versturen gedefinieerd hebt in Kerio ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-05 00:07
Port 25 is gewoon open, je verstuurd je mail toch in Outlook (oid) ook gewoon via port 25.

Ik zou zeggen, forward beide porten (25 en 110) naar het IP van je mailserver (tcp) op je LAN, werkt dit niet? controleer dan of de SMTP server wel draait.
Kijk of er geen firewall in de wegzit op de mailserver zelf die port 25 blocked.

Welke os is je mailserver?
Mail ontvangen werkt, dus dat houdt in dat poort 25 (SMTP) open staat.

Mail verzenden moet gedaan worden door bijvoorbeeld het domein te resolven op basis van DNS, of door een smart host in te stellen, die alle mail voor jou verstuurd.

Misschien kan je nog even aangeven hoe je mail versturen gedefinieerd hebt in Kerio ?
Ik ontvang nog steeds mail met het POP3 protocol hoor... ;)

[ Voor 37% gewijzigd door enveekaa op 10-01-2005 13:51 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

enveekaa schreef op maandag 10 januari 2005 @ 13:50:
Port 25 is gewoon open, je verstuurd je mail toch in Outlook (oid) ook gewoon via port 25.

Ik zou zeggen, forward beide porten (25 en 110) naar het IP van je mailserver (tcp) op je LAN, werkt dit niet? controleer dan of de SMTP server wel draait.
Kijk of er geen firewall in de wegzit op de mailserver zelf die port 25 blocked.

Welke os is je mailserver?

[...]

Ik ontvang nog steeds mail met het POP3 protocol hoor... ;)
[TCP/IP les]
Enveekaa,

Misschien is het goed om nog eens je lessen TCP/IP door te nemen,

Je draait een server en deze is via een poort te benaderen.
Hiervoor moet je dus poorten open zetten...

MX record -> eigen mail server (Kerio in dit geval) die voor de buitenwereld te benaderen is op de domeinnaam: mail.domeinnaam.nl via poort....25 !

Mail versturen: je maakt met je mail server verbinding naar de ontvangende mail server via zijn poort 25.

Mail server: tenzij je een pop connector gebruikt, anders krijg je je mail via SMTP binnen. En ja DE MAIL WORDT ONTVANGEN (dus zal zijn mail server ook wel werken, he....)
[/TCP/IP les]

flame intended

Hoe staat de uitgaande mail in je server geconfigureerd ?

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 10-01-2005 14:08 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

lier schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:05:
[...]
Mail versturen: je maakt met je mail server verbinding naar de ontvangende mail server via zijn poort 25.

....flame deleted.....

Hoe staat de uitgaande mail in je server geconfigureerd ?
Je kunt mail versturen door deze rechtstreeks naar de mail server van de andere partij te sturen OF de mail relayen naar de smtp server van de provider. Dit 2e geval zal met nooit blokkeren (tenzij door configuratie fouten) aangezien je dan helemaal geen mail meer kunt versturen.

PS, chello was (is) populair bij spammers, dus veel andere host hebbenchello in hun balcklist staan. Relayen werkt dan soms nog wel.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• lier

lier

MikroTik nerd

lier schreef op maandag 10 januari 2005 @ 13:48:
O ja, dat heet smart host...

• enveekaa
Ja! je hebt gelijk...

[ Voor 199% gewijzigd door enveekaa op 10-01-2005 14:42 ]

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 11:49
Als j'n smarthost wilt instelling op 'n linuxdoos: http://ariejan.net/content/view/36/32/

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Verwijderd

Topicstarter
De uitgaande mail staat geconfigureerd als volgt:
"Allow relay only for users authenticated through SMTP for outgoing mail"
en
"Deliver directly using DNS MX records"

dus geen "open relay"!!

Verder heb ik inderdaad op mijn router poort 25 en 110 redirected en is de mailserver op Windows 2003 (op een DC) geinstalleerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:32:
[...]

Je kunt mail versturen door deze rechtstreeks naar de mail server van de andere partij te sturen OF de mail relayen naar de smtp server van de provider. Dit 2e geval zal met nooit blokkeren (tenzij door configuratie fouten) aangezien je dan helemaal geen mail meer kunt versturen.

PS, chello was (is) populair bij spammers, dus veel andere host hebbenchello in hun balcklist staan. Relayen werkt dan soms nog wel.
Ok, maar waar moet ik dan naar relayen, naar de chello SMTP server?
Hoe kan ik nagaan of mijn ip adres toevallig in blacklists staan?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 15:14 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Je kan makkelijk een telnet sessie openen naar de mail server waar je naar toe wil mailen

telnet mail.domein.nl 25
helo
mailfrom:test@jouwdomein.nl
rcpt to:kees@hotmail.com
data

.

ALs je als reactie relay denied krijgt, zal je geen mail naar deze server kunnen sturen

Succes

O ja, antwoord:

1) SMTP server van Chello, inderdaad
2) diverse sites waar je je naam/IP adres kan laten testen:
http://rbls.org/

[ Voor 20% gewijzigd door lier op 10-01-2005 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een "telnet mail.chello.nl 25" doe krijg ik direct de volgende melding terug:
Connecting to mail.chello.nl...Could not open connection to the host, on port 25: Connect failed.

Ik heb op mijn server geen firewall draaien! Zou het kunnen zijn dat chello uitgaand verkeer op poort 25 blokkeert?

Oja, ik heb op m'n werk een testmachine op dezelfde wijze ingericht als m'n server thuis en daar werkt het versturen wel (ook achter een broadband router). Ik begin echt te denken dat Chello de poort dicht heeft gezet of dat mijn IP address op een of andere blacklist staat. Ik snap er in ieder geval niets meer van.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 15:42 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Probeer eens een van onderstaande servers:

Chello - mtp.arnhem.chello.nl
Chello - mtp.brabant.chello.nl

NEEEEEHEEEEEE: poort 25 is open !!!
Je kan mail ontvangen, dus...

black list, zie vorige post

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik schaam me diep!!!

Mijn virsusscanner McAfee 8.0i zat in de weg. Deze versie is voor zien van de zogenaamde "Access Protection" die poorten blokkeert. Standaard staat deze ingesteld op "Prevent mass mailing worms from sending mail" die poort 25 blokkeert. Deze regel kun je aanpassen zodat andere applicaties (behalve de standaard mailclients) mail mogen versturen. Aangezien de mailserver van Kerio niet in deze lijst staat hield McAfee alles wat Kerio via poort 25 naar buiten stuurt tegen.

Allemaal hartelijk bedankt tijdens het troubelshooten, ik heb er in ieder geval wel veel van opgestoken.

Verwijderd

ik zou toch maar via de SMTP server van chello zelf gaan mailen want steeds meer ontvangende partijen willen geen rechtstreekse mail meer ontvangen omdat je een dynamisch IP-Nr hebt. Bijvoorbeeld XS4all doet dit inmiddels :

Your email was blocked by the XS4ALL spam filter.

The recipient of the message chose to block email based on a number of blacklists. The mail server that delivered your message to us (xxx.upc-h.chello.nl [62.194.X.X]) is listed on dnsbl.sorbs.net.

The blacklist operator has the following additional information available for you mail server: Dynamic IP Address See: http://www.dnsbl.sorbs.net/lookup.shtml?62.194.X.X.

Dynamic IP Space (LAN, Cable, DSL & Dial Ups)

Netblock: 62.194.
Record Created: Mon Nov 24 13:00:51 2003 GMT
Record Updated: Mon Nov 24 13:00:51 2003 GMT
Additional Information: [Dynablock] Dynamic IP address, use your ISPs mail server

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 11:01 ]

• enveekaa
Kan je je mailserver de mail niet laten relayen naar de server van Chello?
Pagina: 1