Exchange 2003 en internet limiter

Pagina: 1
Acties:

• herminator
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Het probleem wat zich af en toe voor doet is dat als er iemand een grote mailing met attachement van 100kb verstuurt de upload van 50kb dicht komt te zitten. Op dit moment is internet dus bijna niet meer bereikbaar voor de rest. Nu zag ik het programma via de search xcat capper. Deze werkt met socks4. Kan exchange hier ook mee omgaan zodat exchange bijvoorbeeld maar 25kb mag gebruiken.

Wat moet ik instellen in exchange om via dit programma te versturen. Want ik heb tot nu toe niet echt een setting gezien waar je die 1080 poort in kan stellen.

I'll be back

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

100Kb over een 50Kb lijn ? Dan zit je lijn toch maximaal voor 2 seconden dicht ? en hoeveel mensen zitten er achter die 50Kb lijn te internetten ? Wellicht tijd voor een dikkere internet lijn (en bijvoorbeeld een attachment size limiet ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

• herminator
  • Niet online
Ja maar het gaat hier echt over mailings. Bijvoorbeeld 100 of meer.
Een dikkere lijn zorgt er alleen maar voor dat het sneller gaat. Maar lost het probleem niet echt op. Een attachement limiet zorgt er weer voor dat er niet bijvoorbeeld een pdf van 2 mb verstuurd kan worden naar 1 persoon. Als dit 1 mail is, is dat ook nog niet zo'n ramp. Maar dus wel naar 100+

Het aantal mensen is max 20. Meestal maar een stuk of 10. De meeste gebruiken download wat prima voldoet. Alleen de upload kan dus wat problemen veroorzaken.

[ Voor 21% gewijzigd door herminator op 10-01-2005 12:52 ]

I'll be back

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 16:09
Het aantal connections staat standaard vrij hoog in exchange, deze kun je verlagen zodat hij niet met 10 threads tegelijk gaat verzenden dat scheelt een beetje.

Verder zou je de smtp van de provider kunnen gebruiken, dan stuurt exchange de e-mail maar 1 keer naar buiten en doet de 100mbit machine bij je provider de rest.

Smtp via Socks gaat denk ik niet werken...

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

leon1e schreef op maandag 10 januari 2005 @ 13:03:

Verder zou je de smtp van de provider kunnen gebruiken, dan stuurt exchange de e-mail maar 1 keer naar buiten en doet de 100mbit machine bij je provider de rest.
Dat zal niet gaan werken. Om vanuit Exchange mails te versturen MOET je een SMTP queue ergens in je organisatie hebben. ALs je dan 1 mail naar 100 ontvangers stuurd, zal je eigen SMTP service deze ene mail overzetten in 100 SMTP mails. Of je die nou eerst relayed naar je ISP of zelf rechtstreeks relayed maakt dan qua bandbreedte gebruik niks meer uit.

Wat wel kan is zoals jij al aangeeft het aantal outgoing connecties fors terugdraaien naar bijv. 5 of nog lager. Daardoor gebruik je minder bandbreedte, maar is je lijn wel langer bezet. Als de 100 mails kleine mailtjes zijn kan dit soelaas bieden.

Zijn deze 100 mailtjes specifieke mailings ? Zet dan een rule op die mails met meer dan bijv 10 ontvangers pas na 18:00 uur verstuurd.

50Kb upload voor 20 gebruikers is wel erg weinig. Een DSL lijntje van 1MBit Dn / 256K Up kan je al een heleboel ergernis schelen. Anders zit er niks anders op dan tussen je Router en je systemen een traffic shaper te plaatsen (hardware of software) die verkeer vanaf de Exchange Server limiteert tot 25Kb

Nothing is a problem once you've debugged the code

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 16:09
DaRealRenzel schreef op maandag 10 januari 2005 @ 13:16:
[...]
Dat zal niet gaan werken. Om vanuit Exchange mails te versturen MOET je een SMTP queue ergens in je organisatie hebben. ALs je dan 1 mail naar 100 ontvangers stuurd, zal je eigen SMTP service deze ene mail overzetten in 100 SMTP mails. Of je die nou eerst relayed naar je ISP of zelf rechtstreeks relayed maakt dan qua bandbreedte gebruik niks meer uit.
Denkfoutje 8)7, je hebt gelijk.

• herminator
  • Niet online
[...]
Zijn deze 100 mailtjes specifieke mailings ? Zet dan een rule op die mails met meer dan bijv 10 ontvangers pas na 18:00 uur verstuurd.
Ik heb wel gevonden waar je mails boven een aantal kb kan laten versturen in een schedule maar daar zie ik niet het aantal mails bij staan. Dit is bij connectors -> smtp tabblad delivery options.
Moet ik voor het aantal mails weer ergens anders zijn?

I'll be back

Verwijderd

[...]
50Kb upload voor 20 gebruikers is wel erg weinig. Een DSL lijntje van 1MBit Dn / 256K Up kan je al een heleboel ergernis schelen. Anders zit er niks anders op dan tussen je Router en je systemen een traffic shaper te plaatsen (hardware of software) die verkeer vanaf de Exchange Server limiteert tot 25Kb
50Kb == 400 kbit, (ik denk dat de topicstarter dat bedoeld iig) moet genoeg zijn voor 20 gebruikers.

• herminator
  • Niet online
Zoals ik in de startpost ik al zei komt het erg weinig voor dat er 20 mensen aanwezig zijn. Meestal rond de 10 en tot nu toe weinig problemen. Alleen de upload van de mail dus. Als er 20 mensen zijn valt het ook nog wel mee. Verhogen hoeft op zich dus niet.

I'll be back

Pagina: 1