analoge film ontwikkelen, branden op cd-rom

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:20

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
hoi,

wil een paar ouderwetse analoge films laten ontwikkelen, maar heb ook een digitale versie van de foto's nodig. aangezien ik zelf niet in het bezit ben van een scanner oid, overweeg ik om bij het ontwikkelen aan te geven dat ik de negatieven op cd wil hebben. toen ik dit een aantal jaar geleden deed (albert heijn) kreeg ik echter digitale versies met een zeer lage resoluties, en voelde ik me op zijn lichts gezegd enigszins genaaid zeker gezien de kosten van zo'n schijfje.

mijn vraag: hoe zit het momenteel met de resoluties van de digitale foto's die je krijgt op zo'n cd'tje, zit er verschil tussen de verschillende bedrijven/centrales die dit doen? iemand een tip waar ik mijn film kan laten ontwikkelen en wel mijn negatieven op een redelijke resolutie mee kan krijgen op cd?

dank :*)

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij krijg je tegenwoordig 3Mpix scans. Nog steeds niet te vergelijken met een fatsoenlijke scan uit een negatiefscanner, maar wel een stuk bruikbaarder dan vroeger :)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-10-2022
Wat je het beste kan doen is op zoek gaan naar een fotograaf die Kodak PhotoCD's kan maken. Let op, dit is fundamenteel anders dan ImageCD, wat je bij bijv de albert hein krijgt.
Op een fotocd gaan hogere resolutie scans tot 24Mpix, standaard geloof ik 6 Mpix. Fantastische kwaliteit, zijn weliswaar geen drum-scans maar scheelt niet veel. Bovendien geen vervelende jpeg compressie.

Mijn fotograaf is sinds iets meer dan een jaar gestopt met PhotoCD omdat er te weinig vraag naar is. Ben nog steeds opzoek naar een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:44
Vaak zijn de scans nog van bedroevend slechte kwaliteit ook. Resolutie zegt erg weinig, wat vooral interessant is, is hoe ze inscannen (op wat voor scanner) en hoe ze nabewerken.

Om hoeveel films gaat het? Misschien is het een goed idee om ergens een goede negatiefscanner te huren/lenen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:20

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
het gaat om twee films, afgelopen weekend volgeschoten tijdens schaatstoernooi, en wellicht nog in te leveren voor de contest als er iets goeds tussen zit (en ik de films op tijd ontwikkeld kan krijgen natuurlijk). viel trouwens nog behoorlijk tegen al die snelle schaatsers te vangen in mijn lens, stuk lastiger dan ik verwacht had.. :/

zal eens kijken of ik een fotograaf kan vinden die photocds maakt, maar als iemand toevallig nog een negatief scanner te leen heeft (amsterdam) dan hou ik me natuurlijk aanbevolen. :)

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133472

PhotoCD is inderdaad vaak beter dan de goedkopere scans. De gebruikte apparatuur is dan ook vaak beter. Vraag wel altijd welke resoluties worden geleverd! De PhotoCD specificatie ondersteund inderdaad HiRes scans, maar dat hoeft niet geleverd te worden.

Als je goede kwaliteit wilt moet je naar een professioneel lab. Kost je wel heel wat meer euries, maar dan heb je wel wat. In Amsterdam zijn S-color en Kleurgamma bekende namen bij professionele fotografen. Ik heb echter geen idee wie de beste cq voordeligste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Veel winkels in nederland maken gebruik van het Litto Color Lab in Oostende, Belgie. Dit was voorheen van Kodak.

Daar betaal je voor de lege PhotoCD 7,75 en dan nog 0,69 per beeld dat op de CD moet.
dat vind ik echt behoorlijk aan de prijs.

Ik heb zelf nog een filmrol of 150 die totaal digitaal gearchiveerd moet worden.
Ben dan ook op zoek naar een leuke 2e hands film/dia scanner, dat zal uiteindelijk toch meer besparen en beteren kwaliteit opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Sjuk, ik denk erover m'n Minolta Dual Scan II te verkopen (doos en de hele zwik erbij). Goed ding, voorloper van de IV, en er zijn nog altijd drivers voor. USB, 2700dpi. Stuur anders even een mailtje.

Wat betreft scannen, tja, ik hoor ook alleen maar slechte verhalen over die CDtjes die je bij je ontwikkelde film kunt krijgen. Zelf scan ik ook, en ook met een instapmodel uit de Minolta Dual Scan serie kom je tot leuke resultaten. Liefst had ik een drum scanner staan, maar ja. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Wat ga je doen Hillie?
:o Neeeeee niet weg doen, heb je er iets voor in de plaats of ga je digitaal? (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb er iets voor in de plaats, en ik heb daarnaast ook digitaal. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1