[Debian] problemen VMWare wlan bridge.

Pagina: 1
Acties:

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dag tweakers,

ik draai op mijn Debian bak VMWare, zodat ze op school niet kunnen zeiken dat ik geen windows draai (;)) en het is een vereiste voor sommige projecten die we krijgen.
nu is het probleem dat ik geen internet op die virtuele bakken krijg via mijn wlan connectie. eth0 werkt perfect, maar ik ben niet van plan om thuis de hele dagen aan een kabeltje te hangen, en overigens is het zoiezo vereist, omdat er op school alleen een wlan connectie is.

nu heb ik het volgende gedaan, ik heb handmatig vmnet1 geconfigged tijdens de kernel module compile in de editor, en ge-bridged met wlan0 (de config.pl zei dat alle interfaces al geconfigged waren. maar wlan0 stond niet in die lijst.)
ik dacht dat dit wel zou werken, heb in de settings van de desbetrefte virtual machine de network adapter van 'bridged' (verwijst naar vmnet0, dus eth0) op 'custom: vmnet1' gezet, en dacht dat dit zo wel gaan werken. hij start netjes op, maar heeft geen connectie. ik krijg gewoonweg geen lease van mijn dhcp server.
in mijn Access Point staat de optie aan dat je mac in die lijst moet staan wil je uberhaubt kunnen connecten, en aangezien hij toch zelf een nieuw IP aanvraagt zal dat mac daar tussen horen te staan. ik hebt dit gedaan, maar nogsteeds kan hij de dhcp server niet vinden. ik heb het ook al geprobeerd met 'nat' maar ook dit wil niet baten, ben hier verder ook niet opin gegaan omdat ik liever heb dat hij over een eigen IP beschikt. Ik heb hier op GoT al flink gezocht, maar niets is echt bruikbaar. Google biedt ook niet de uitweg. volgens de documentatie (zoals ik die begrijp) moet het werken zoals ik het ingesteld, verder staat er niet zoveel bijzonders in die documentatie en gaan ze niet dieper op dat onderwerp in.

ik heb geen idee wat jullie verder nog willen/moeten weten om me ermee te kunnen helpen, dus vraag ernaar plz. kan zelf zo niets verzinnen, ik denk dat ik alles wel gezegt heb.

alvast bedankt mensen.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Volgens mij staat op de vmware pagina dat wlan (nog) niet ondesteund wordt. :o

Sowieso omdat er voor authenticate bepaalde directe toegang tot de hardware nodig is die niet kan, maar misschien is er wel meer aan de hand.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Het is misschien niet helemaal hetzelfde, maar ik gebruik VMware op een Windows laptop en gebruik alleen maar Wireless (ook met de VMware sessies).
gupje schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:51:
ik krijg gewoonweg geen lease van mijn dhcp server.
in mijn Access Point staat de optie aan dat je mac in die lijst moet staan wil je uberhaubt kunnen connecten, en aangezien hij toch zelf een nieuw IP aanvraagt zal dat mac daar tussen horen te staan.
Je weet dat een VMware sessie een eigen MAC address heeft, dus niet het MAC address van je eigen systeem? Want dat kan ik eigenlijk niet uit bovenstaand stukje halen. Als je in de configuratie file van de sessie kijkt staat er een "ethernet0.generatedAddress" regel. Deze zou je dan ook in de AP moeten zetten.

Heb je in Linux trouwens een optie "Edit-->Virtual Network Settings" of moet je dat handmatig instellen?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Volgens mij staat op de vmware pagina dat wlan (nog) niet ondesteund wordt.
is voor het eerst dat ik dat hoor, maar zou het wel verklaren. :o
(mag ik zo vrij zijn te vragen naar een linkje hiernaar? ik zit nu op die vmware page rond te looien, maar krijg daar in de search geen enkele hit op 'wlan support' oid. ook google geeft geen hits op 'vmware wlan support')
Je weet dat een VMware sessie een eigen MAC address heeft, dus niet het MAC address van je eigen systeem? Want dat kan ik eigenlijk niet uit bovenstaand stukje halen. Als je in de configuratie file van de sessie kijkt staat er een "ethernet0.generatedAddress" regel. Deze zou je dan ook in de AP moeten zetten.
staat er idd niet zo duidelijk, maar ja dat weet ik en ja die staan erin ;)
Heb je in Linux trouwens een optie "Edit-->Virtual Network Settings" of moet je dat handmatig instellen?
jah die heb je.

edit:

ik heb het zelf al gevonden, en Gert had gelijk :o
Wireless LAN wordt onder VMWare Workstation for Linux nog niet ondersteund. onder windows wel, daarom werkt het bij JoetjeF wel gewoon naar behoren.
dit is mijn source.

ik moet maar naar een andere oplossing zoeken, die ze op de source waar ik dit gevonden heb eigenlijk al geven. voor een bridge is het wachten op support voor wlan in de volgende versie dan maar :)

[ Voor 57% gewijzigd door weijl op 11-01-2005 13:47 ]