Toon posts:

Tool voor controleren S.L.A.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb GoT en Google al afgezocht maar kan niets vinden, misschien omdat ik de juiste trefwoorden niet kan bedenken. Ik ben op zoek naar een simpel tooltje dat de werking van onze internetverbinding in de gaten houdt om de S.L.A. van deze verbinding te controleren. Bijvoorbeeld door regelmatig te pingen naar meerdere servers op internet o.i.d.

Onze zakelijke internetverbinding heeft een beperkte Service Level Agreement met een gegarandeerde beschikbaarheid van 99,6% per jaar. Hierdoor kunnen ze in principe per jaar 35 uur uit de lucht zijn. Ik heb het idee dat ze in 2004 langer 'out-of-service' zijn geweest maar kan dat niet hard maken. Dat wil ik voor het komende jaar voorkomen.

Iemand bekend met programmatuur die deze continue controle kan uitvoeren? OS maakt weinig uit, Windows, Linux en MacOS zijn aanwezig.

Bedankt,

Daneel

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 12:05
Heb je toch niet goed gezocht.
Het internet staat er vol mee, met tooltjes die servers blijven pingen.
Ik vraag me echter af of het de juiste methode is.
Als de internet server niet bereikbaar is, is volgens de software er een downtime, terwijl de verbinding gewoon werkt.
Bij de meeste telco's krijg je rapportage tools voor je verbindingen. Ik zou hier eens naar vragen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek ook geen tooltje dat gewoon een server blijft pingen. Ik wil namelijk niet de uptime van die server meten maar de uptime van de verbinding. Pingen was een voorbeeld, om de verbinding via ping te testen is het nodig meerdere servers te pingen. Het is mij te doen om de rapportage die uit de gegevens kan komen. Ik ben mijn zoektocht begonnen met programma's die een server pingen maar die zijn meer gebouwd op de controle van de werking van die servers, niet van de verbinding. Vandaar de vraag op GoT.

Een soort verbindingsmonitor.

Daneel

Verwijderd

Je kan niet een bepaalde server op het internet ping'en en dat gebruiken om de uptime van je verbinding te meten. Je provider heeft niets met die server te maken en kan daarom niet garanderen dat je servers die andere beheren 99,6% van de tijd kan bereiken.

Stel je zou tweakers.net ping'en en die liggen er zelf een week uit. Dan zou volgens jou metingen je provider zich niet aan de SLA houden.

Wat je zou ping'en is de gateway van je verbinding bij je provider. Als die onbereikbaar is dan is het waarschijnlijk dat je verbinding er uit ligt.

Dit kan makkelijk met ping -t en dan naar bestand schrijven. Neem de tijd er nog in mee en je hebt een goed log bestand van je verbinding.