Digitale TV, een paar basisvragen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.702 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:10
Ik heb zelf (nog) geen digitale tv, maar wil het wel in huis gaan halen.

Ik heb ook wel gezocht, en een aantal antwoorden kan ik eigenlijk ook wel zelf beantwoorden, maar ik wil met deze vragen/standpunten vooral een discussie opstarten over hoe goed of slecht digitale tv eigenlijk is...

We weten allemaal dat digitale TV (digitenne, KPN of via de kabel) een kwaliteit belooft die hoger ligt dan analoge TV maar is dit ook zo?

Het zappen gaat langzaam (is dit irritant?)

Je kunt met 1 decoder (1 tuner) maar 1 programma tegelijk kijken, PIP kun je dus vergeten, evenals iets opnemen en iets anders bekijken. Ook de slaapkamer TV zal dus bv een extra decoder nodig hebben.

Je kunt eigenlijk geen programma's voorprogrammeren om op te nemen op bv je HD recorder.
Stel: je gaat 2 weken op vakantie, en jij wilt die 2 afleveringen van 24 niet missen en je vriendin wil absoluut alle afleveringen van sex in the city opnemen, kan dit niet, de HD recorder kan immers niet je tuner van je decoder bedienen (of lul ik nu uit mijn nek?)

Kun je als je digitale TV via de kabel hebt nog steeds analoge TV kijken?
(dit zou een aantal problemen van mij hierboven oplossen, hoewel je dan dus niet de kwaliteit hebt van digitale TV)

Mijn Flickr; Sony A7iii

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Zo heb ik er nog wel 1:

Een aantal "standaard" zenders worden niet in Nederland digitaal aangeboden. Hierbij doel ik op BBC 1 & 2, die overigens in Engeland wel digitaal verkrijgbaar zijn.

Of loop ik achter?

[ Voor 5% gewijzigd door ritsjoena op 10-01-2005 10:22 ]

Verwijderd

Ik weet wel dat als je digitale tv via de kabel hebt (bijv. TV-Home) dan heb je ook nog steeds analoog signaal op de kabel staan.
Dit lost idd je probleem vd slaapkamer TV op.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 15:57
En nog een vraag:

Op mijn Philips breedbeeld-tv kan ik het beeldscherm opsplitsen zodat ik links het tv-beeld heb en in de rechterhelft teletekst.

Kan dit met digitale tv ook?

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Overigens zoeken naar "digitale televisie" (binnen GoT) levert een aantal discussies over dit onderwerp op. Deze lijken specifiek te zijn naar provider, maar sommige kunnen toch uitgegroeid zijn naar een meer algemene discussie.

bv KPN begint met Digitale TV van 6 pagina's

[ Voor 5% gewijzigd door ritsjoena op 10-01-2005 10:34 ]

• ikmattie
ritsjoena schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:28:
Overigens zoeken naar "digitale televisie" (binnen GoT) levert een aantal discussies over dit onderwerp op. Deze lijken specifiek te zijn naar provider, maar sommige kunnen toch uitgegroeid zijn naar een meer algemene discussie.

bv KPN begint met Digitale TV van 6 pagina's
Misschien wel handig om hier dan een soort centraal digitaal TV topic van te maken.
Ik wil eigenlijk digitale TV via de kabel van Casema, ik zal dus niet zo snel in een KPN topic kijken.
Hier kunnen dan ook dingen besproken worden als bv het verschil tussen kabel en DTV door de ether

Mijn Flickr; Sony A7iii

• ikmattie
ritsjoena schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:19:
Zo heb ik er nog wel 1:

Een aantal "standaard" zenders worden niet in Nederland digitaal aangeboden. Hierbij doel ik op BBC 1 & 2, die overigens in Engeland wel digitaal verkrijgbaar zijn.

Of loop ik achter?
Ik weet wel dat BBC1 en BBC2 in het pakket zitten van TVD van Casema, of ze ook daadwerkelijk digitaal zijn weet ik niet.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Verwijderd

ikmattie schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:43:
Misschien wel handig om hier dan een soort centraal digitaal TV topic van te maken.
Ik wil eigenlijk digitale TV via de kabel van Casema, ik zal dus niet zo snel in een KPN topic kijken.
Hier kunnen dan ook dingen besproken worden als bv het verschil tussen kabel en DTV door de ether
Tja, hier kan je tegenwoordig ook http://www.hetdigitaletelevisieforum.com voor gebruiken. Pas gestart en de discussies beginnen een beetje te lopen.

• ikmattie
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:51:
[...]

Tja, hier kan je tegenwoordig ook http://www.hetdigitaletelevisieforum.com voor gebruiken. Pas gestart en de discussies beginnen een beetje te lopen.
Ik heb het idee (kijkend naar de subfora) dat daar niet echt ingegaan wordt op algemene vragen.
Dat forum is ook een stuk minder bekend dan GoT... en ik weet uit ervaring dat hier op alle fronten een hoop ervaringsdeskundigen zitten

Mijn Flickr; Sony A7iii

Verwijderd

ikmattie schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:15:Ik heb zelf (nog) geen digitale tv, maar wil het wel in huis gaan halen.

Ik heb ook wel gezocht, en een aantal antwoorden kan ik eigenlijk ook wel zelf beantwoorden, maar ik wil met deze vragen/standpunten vooral een discussie opstarten over hoe goed of slecht digitale tv eigenlijk is...

We weten allemaal dat digitale TV (digitenne, KPN of via de kabel) een kwaliteit belooft die hoger ligt dan analoge TV maar is dit ook zo?
Je kan het vergelijken met dvd kwaliteit, ga een keer kijken bij een verkooppunt en je merkt het onmiddelijk.
Het zappen gaat langzaam (is dit irritant?)
Nee
Je kunt met 1 decoder (1 tuner) maar 1 programma tegelijk kijken, PIP kun je dus vergeten, evenals iets opnemen en iets anders bekijken. Ook de slaapkamer TV zal dus bv een extra decoder nodig hebben.

Je kunt eigenlijk geen programma's voorprogrammeren om op te nemen op bv je HD recorder.
Stel: je gaat 2 weken op vakantie, en jij wilt die 2 afleveringen van 24 niet missen en je vriendin wil absoluut alle afleveringen van sex in the city opnemen, kan dit niet, de HD recorder kan immers niet je tuner van je decoder bedienen (of lul ik nu uit mijn nek?)
Dan moet je toch gaan denken aan XP Media Center. Tevens is er nog de optie van Twin-Tuner.
Kun je als je digitale TV via de kabel hebt nog steeds analoge TV kijken?
(dit zou een aantal problemen van mij hierboven oplossen, hoewel je dan dus niet de kwaliteit hebt van digitale TV)
Tuurlijk, dit gaat via coax en je digitale tuner sluit je aan op SCART.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 11:04 ]

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:57:
[...]
Je kan het vergelijken met dvd kwaliteit, ga een keer kijken bij een verkooppunt en je merkt het onmiddelijk.
De kwaliteit is absoluut beter te noemen. De verbinding valt daarentegen een stuk vaker weg (ik praat over regio A'dam) dan via de analoge TV van UPC.

Verwijderd

ikmattie schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:56:
Ik heb het idee (kijkend naar de subfora) dat daar niet echt ingegaan wordt op algemene vragen.
Dat forum is ook een stuk minder bekend dan GoT... en ik weet uit ervaring dat hier op alle fronten een hoop ervaringsdeskundigen zitten
Tja, het is ook net online, er zijn wel berichten op mediasites over geplaatst. Maar het moet groeien he?! Net als GoT vroeger. :)

Verwijderd

MaZo schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:03:
[...]
De kwaliteit is absoluut beter te noemen. De verbinding valt daarentegen een stuk vaker weg (ik praat over regio A'dam) dan via de analoge TV van UPC.
Al een buiten antenne geprobeerd ?

Verwijderd

Mr_Blobby schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:28:
En nog een vraag:

Op mijn Philips breedbeeld-tv kan ik het beeldscherm opsplitsen zodat ik links het tv-beeld heb en in de rechterhelft teletekst.

kan je vinden in de gebruiks aanwijzing van je tv, de eene kan het wel, en de andere tv niet.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Mr_Blobby schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:28:
En nog een vraag:

Ik heb dezelfde breedbeeld als die jij hebt en ik heb sinds kort ook digitale tv via TV-Home. En je kunt nog steeds gewoon teletekst ontvangen hoor. Echter, de vertraging is iets groter zodat je bijvoorbeeld de pagina van Discovery ziet terwijl je net naar Veronica bent gezapt. Maar dat ligt misschien ook wel er aan dat je tv de pagina's nog moet binnen halen.

En de kwaliteit is dus zeker merkbaar beter te noemen. Het verschil met analoog Ned1 (die sinds enkele maanden zeer slecht is bij ons) en analoog Discovery met digitaal is zeer groot. Je hebt dus geen ruis meer en vooral op een breedbeeld is het beeld zeer scherp en helder.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:11:
[...]

kan je vinden in de gebruiks aanwijzing van je tv, de eene kan het wel, en de andere tv niet.
Als je het met analoge tv kon dan kun je het ook met digitale. Ik snap wel dat je wilt zeggen dat niet elke tv het beeld kan splitsen tussen beeld en teletekst, maar de persoon geeft zelf al aan een tv te hebben die dat kan. Er verandert dus niks aan de werking van de tv met digitale tv.

• ikmattie
[quote]Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:57:
[...]

[quote]
Heb ik gedaan, vond het idd mooi, maar vond het soms (voetbalkanaal stond op) nogal storen (ineens scrambled digitaal beeld met van die blokjes)
Nee
Is het zappen niet irritant? ik heb het ff geprobeerd in de winkel, en vond het toch wel wat langzaam gaan
Dan moet je toch gaan denken aan XP Media Center. Tevens is er nog de optie van Twin-Tuner.
daar ben ik nog niet aantoe, zal het tijdens de vakanties dus moeten doen met een analoog signaal wat ik opneem
Tuurlijk, dit gaat via coax en je digitale tuner sluit je aan op SCART.
dat dacht ik al

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Sir Dancelot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 10:37
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:57:
[...]
Je kan het vergelijken met dvd kwaliteit, ga een keer kijken bij een verkooppunt en je merkt het onmiddelijk..
Waar en niet waar. Digitale TV is IN POTENTIE véél beter dan analoge, maar dit is afhankelijk van een aantal factoren:

• Via de kabel is veel meer bandbreette beschikbaar, waardoor een kabelboer het signaal in de hoogste kwaliteit door zou kunnen geven. Dit is echter niet per definitie het geval: bandbreete kost immers geld (je kan diezelfde bandbreette ook ergens anders voor gebruiken...)

• De Ether is in NL zo vreselijk druk dat Digitenne (KPN=Digitenne) veel te veel compressie uit moet voeren, waardoor de beeldkwaliteit ECHT klote is (lees blokkerig en mat). Dit wordt pas beter als men ophoud het analoge signaal via de ether uit te zenden (2009 of zo) waardoor er veel bandbreete vrij komt. Daarnaast zit er géén BBC in hun paket en heb je voor iedere TV een apparte antenne nodig. Digitenne is vooral geschik voor als je geen kabel kunt krijgen (lees boot of caravan óf auto of zo)

• Via de sateliet. Gegarandeerd de beste uitzendkwaliteit en ook HDTV(*1) zodra dit in Europa doorgegeven/uitgezonden wordt (nu alleen nog een testkanaal). Echter wel voor sommige paketten betalen via smartcards en een schotel nodig (prijzige aangelegenheid)

• Bijna alle TV in Nederland wordt nog op de oude PAL 480 specs uitgezonden (Lees geen breedbeeld) en maar een heel klein beetje PAL Plus (lees extra beeldpunten). Het meeste wat breedbeeld lijkt is zelfs minder dan de oude kwaliteit, omdat er gewoon de bovenkant en onderkant vanaf wordt gekapt (= 16:4 verhouding). Hierdoor zitten we allen vaak naar een breedbeeld TV te kijken waarop een signaal van minder dan PAL kwaliteit wordt uitgezonden!

• Door bovenstaande levert analoge tv op een 4/3 tv of je breedbeeld tv in die verhouding zetten (of je LCD TV verkopen :+) op dit moment vaak méér kwaliteitsverbetering op dan Digitale TV. Het is echter wel zo dat een digitaal signaal veel minder ruis bevat en daardoor helderdere kleuren en een beter contrast oplevert (mits niet gecomprimeert).

(*1)Als je één keer HDTV heb gezien (i1080) dan ben je bekeerd. God wat is dat mooi. DVD is bijv veel minder beeldlijnen dan HDTV. helaas wordt het hier in Europa niet uitgezonden (er is dus één testzender) Dit terwijl in amerika al alle Football wedstrijden en nog veel meer hierin uitgezonden worden. Ik zou iedereen aanraden te wachten tot HDTV van de grond gaat komen. (Ik verwacht medio 2006) alvorens een nieuwe TV of dure tv paketten aan te schaffen. Tegen die tijd zullen de prijzen van TV's die die resolutie aankunnen en decoders flink gedaalt zijn!

[ Voor 20% gewijzigd door Sir Dancelot op 10-01-2005 11:46 ]

Whatever!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:23

Felyrion

goodgoan!

ikmattie schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:15:
Ik heb sinds een tijdje tv-home.
Ik neem altijd tv-programma's/films op met mn philips hd-rw recorder.

Ik heb een panasonic decoder gekregen bij mijn tv-home abbo, deze heeft de (uiterst handige bleek achteraf) functie om programma's in te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld ingeven in de interne gids (een soort guide plus systeem) dat je het 8-uur journaal wilt zien. De decoder zal dan automatisch om (iets voor) 8 aangaan en de decoder op de juiste zender zetten.
Iets na het journaal zal de decoder zichzelf weer in standby zetten.

Door de dvd-recorder handmatig in te stellen (alleen op tijd en op het ext-kanaal van de decoder) kun je alsnog alle programma's opnemen!

Het is misschien ietsje omslachtig omdat je dubbel aan het instellen bent, maar het werkt best.

ik weet alleen niet uit mijn hoofd hoever die decoder van te voren in te stellen valt. Dit zou nog roet in het eten kunnen gooien.

Maar al met al ben ik dik tevreden

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik vroeg me af of er ook al decoders in ontwikkeling zijn met ingebouwde HD/brander erin zodat je direct digitaal kan opnemen zonder analoog-digitaal conversies.

Voor de schotel zijn die er wel geloof ik, lijkt me echt ideaal.

Als die in aantocht zijn wacht ik nog wel ff met digitale tv.

www.nintendocasemods.com

• Mr_Blobby
Postman schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:24:
[...]

Als je het met analoge tv kon dan kun je het ook met digitale. Ik snap wel dat je wilt zeggen dat niet elke tv het beeld kan splitsen tussen beeld en teletekst, maar de persoon geeft zelf al aan een tv te hebben die dat kan. Er verandert dus niks aan de werking van de tv met digitale tv.
Ik begrijp dat het blijft werken, maar kan ik dan ook gewoon teletekstpagina's selecteren met de afstandsbediening van mijn tv of moet ik daarvoor die van de decoder gebruiken?

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mr_Blobby schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:45:
[...]

Ik begrijp dat het blijft werken, maar kan ik dan ook gewoon teletekstpagina's selecteren met de afstandsbediening van mijn tv of moet ik daarvoor die van de decoder gebruiken?
alles gaat toch via de afstandsbediening van je decoder, je hoeft alleen een keer je geluid op z'n hardst zetten en de tv op scart zetten, dan kan je voorderest alles met de decoder doen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr_Blobby schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:45:
[...]

Ook voor mij een reden om voorlopig nog geen digitale tv te nemen... Het gekloot met weer een extra afstandsbediening, weer een extra kastje etc...
Daarom voor mij maar gewoon de uitbreiding voor in mn loewe tv, op het moment dat er één van de standaarden doorbreekt... Of anders alsnog aan de schotel...

• Mr_Blobby
jessevl schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:49:
[...]

alles gaat toch via de afstandsbediening van je decoder, je hoeft alleen een keer je geluid op z'n hardst zetten en de tv op scart zetten, dan kan je voorderest alles met de decoder doen
Maar voor de split-screen functie van mijn Philips breedbeeld (links tv, rechts teletekst) zal ik toch wel de afstandsbediening van mijn tv moeten gebruiken?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor de functie van de tv wel ja... Maar misschien dat er decoders zijn die ook split-screen kunnen bieden...

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit nog steeds te hopen op een digitale tv tuner die windows mce ondersteund. De overstap naar digitale tv wordt dan pas echt aantrekkelijk.

Ik heb nog een stelling: Als je een analoge tv hebt, heeft het weinig zin om digitale tv te nemen (in tegenstelling tot bv een lcd tv die veel scherper zijn).

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:50:
[...]

Ook voor mij een reden om voorlopig nog geen digitale tv te nemen... Het gekloot met weer een extra afstandsbediening, weer een extra kastje etc...
Daarom voor mij maar gewoon de uitbreiding voor in mn loewe tv, op het moment dat er één van de standaarden doorbreekt... Of anders alsnog aan de schotel...
Koop een universele 3 in 1 afstand bediening.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denk niet dat dat helemaal opgaat... Ik heb bij mijn loewe dealer het verschil gezien tussen kabel en een satelliet ontvangst... Op hetzelfde (analoge) toestel, en het verschil was toch wel erg groot aanwezig.
Nu wil het natuurlijk ook wel uitmaken of je een 4:3 tv uit 1950 hebt of een nieuwe breedbeeldtv met al de nodige beeldverwerkings hardware...

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:58:
[...]

Ik heb hier al een 12 in 1 afstandsbediening... Maar het blijft kloten...

Verwijderd

Je kunt met een TV met split screen of PIP, niet naar 2 digitale zenders tegelijkertijd kijken met TV-Home. Dit omdat de Digitale Tuner slechts 1 zender tegelijkertijd kan laten zien.
Je zou (afhankelijk van je TV) wel een analoog kanaal en een digitaal signaal tegelijkertijd kunnen zien.
Moet je TV wel dual scart of analoog / scart met Split screen of PIP ondersteunen.

• ikmattie
Falcon schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:34:
[...]

Ik heb sinds een tijdje tv-home.
Ik neem altijd tv-programma's/films op met mn philips hd-rw recorder.

Ik heb een panasonic decoder gekregen bij mijn tv-home abbo, deze heeft de (uiterst handige bleek achteraf) functie om programma's in te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld ingeven in de interne gids (een soort guide plus systeem) dat je het 8-uur journaal wilt zien. De decoder zal dan automatisch om (iets voor) 8 aangaan en de decoder op de juiste zender zetten.
Iets na het journaal zal de decoder zichzelf weer in standby zetten.

Door de dvd-recorder handmatig in te stellen (alleen op tijd en op het ext-kanaal van de decoder) kun je alsnog alle programma's opnemen!
Dat is idd wat omslachtig, maar wel mooi dat het kan!
Dit is de functie die ik zocht,
misschien een goeie 10 in 1 afstandbediening kopen die beide apparaten tegelijk in kan programmeren mbv een macro....

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Sir Dancelot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 10:37
MikeyMan schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:58:
Denk niet dat dat helemaal opgaat... Ik heb bij mijn loewe dealer het verschil gezien tussen kabel en een satelliet ontvangst... Op hetzelfde (analoge) toestel, en het verschil was toch wel erg groot aanwezig.
Nu wil het natuurlijk ook wel uitmaken of je een 4:3 tv uit 1950 hebt of een nieuwe breedbeeldtv met al de nodige beeldverwerkings hardware...
Ik weet niet zeker of dit op mijn post slaat, maar als dat zo is; daarom zeg ik ook 'in de meeste gevallen' en daarmee bedoel ik eigenlijk te zeggen dat er veel mensen zijn die zodra ze 'digitaal' horen, meteen denken =beter.
Je zal je verbazen hoeveel mensen naar te dikken konten door een opgerekt 16:9 beeld zitten te kijken en daar helpt ook digitale TV niet. Want zeg nou zelf: het is toch belachelijk hoe weinig er anno 2005 in écht breedbeeld wordt uitgezonden?
Nou zijn er wel hq breedbeeld TV's die met slimme technologiën die missende beeldpunten op kunnen vullen (Op mn werk staat een B&O met een ongeloofelijk goede stretch functie), maar die verzint hij er wel zelf bij!

Verder staat het buiten kijf dat Digitale sateliet zwaar ruled! 8)

Mijn persoonlijke oplossing is een hippe Sony 4:3 TV voor gewoon en een Philips LDP projector voor mn DVDtjes :p Zodra i1080 er is ga ik wel een dure BBTV kopen met DVB. Als het half zo snel gaat als in Amerika dan vind ik het al goed!

[ Voor 6% gewijzigd door Sir Dancelot op 11-01-2005 10:56 ]

Whatever!

• ikmattie
Ik ga binnenkort in ieder geval over, hopelijk wordt het Casema met de Samsung decoder uit de actie, maar grote kans dat dat niet gaat lukken...
Als ik niet mee kan doen aan deze actie, voor welke decoder moet ik dan kiezen?
- Nokia
- Samsung
- Panasonic

Zijn er ergens tests te vinden van deze apparaten en wat zijn jullie ervaringen?

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:04

Wildfire

Joy to the world!

Zo heb ik er nog wel 1:

Of loop ik achter?
Je loopt achter. Ik heb bij TV Home gewoon BBC 1 en 2 digitaal en zelfs BBC 3 en 4 ook al.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:56
Dumbo schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:26:
[...]

(*1)Als je één keer HDTV heb gezien (i1080) dan ben je bekeerd. God wat is dat mooi. DVD is bijv veel minder beeldlijnen dan HDTV. helaas wordt het hier in Europa niet uitgezonden (er is dus één testzender) Dit terwijl in amerika al alle Football wedstrijden en nog veel meer hierin uitgezonden worden. Ik zou iedereen aanraden te wachten tot HDTV van de grond gaat komen. (Ik verwacht medio 2006) alvorens een nieuwe TV of dure tv paketten aan te schaffen. Tegen die tijd zullen de prijzen van TV's die die resolutie aankunnen en decoders flink gedaalt zijn!
Ik ga nu off topic weet het, maar het is vrij onzinnig wat je nu zegt. Groot gedeelte van Nederland kijkt nog gewoon analoog. En vind het wel prima, je betaalt al belachelijk genoeg voor Televisie.

• ikmattie
deze site heeft al iets van reviews en wat nieuws op een rij over Digitale TV.
Op het forum staan ook nuttige dingen over decoders, paketten en aanbieders, het is allemaal niet zo erg actief, maar wie weet....

Mijn Flickr; Sony A7iii

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:26
Ik heb de panasonic en ben daar heel tevreden over.
Is ook te gebruiken als digitale radio tuner iets wat met de nkia heel moeikijk is omdat hij geen display heeft en geen tupjes audio out.
Verder schijnt de nokia minder mooi geluid te hebben.
De samsung was uitverkocht maar zou volgens verschillende mensen toch net wat minder mooi beeld hebben dan de panasonic en de nokia

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• ikmattie
snameroc schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:08:
Ik heb de panasonic en ben daar heel tevreden over.
Is ook te gebruiken als digitale radio tuner iets wat met de nkia heel moeikijk is omdat hij geen display heeft en geen tupjes audio out.
Verder schijnt de nokia minder mooi geluid te hebben.
De samsung was uitverkocht maar zou volgens verschillende mensen toch net wat minder mooi beeld hebben dan de panasonic en de nokia
Dat laatste is ook de mening van een aantal andere consumenten,
de Samsung schijnt vooral het zwart niet mooi af te beelden, dat wordt meer donkergrijs.
Jammer dat er nog maar zo weinig keus is

Mijn Flickr; Sony A7iii

Verwijderd

Digital-DNA schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:46:
Ik vroeg me af of er ook al decoders in ontwikkeling zijn met ingebouwde HD/brander erin zodat je direct digitaal kan opnemen zonder analoog-digitaal conversies.

Dit is precies hetgene waarop ik ook aan het wachten ben. Twin-tuner decoders met ingebouwde harde schijf (en evt. een dvd recorder), zodat digitaal kijken en (tegelijkertijd) opnemen een fluitje van een cent wordt. De huidige generatie hdd-recorders zijn ideaal voor analoge tv, maar in combinatie met digitale tv werkt het te omslachtig en wordt je digitale signaal bovendien omgezet naar een analoog signaal.

Ik neem aan dat dit soort decoders toch wel binnenkort op de markt verschijnen. Hier schrijft iemand over een aangepaste d-box 2, dus technisch gezien is het geen probleem:

http://www.sat4all.com/ub...784498&an=0&page=0#784498

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik geef dit topic eens een voorzichtige kick. Bij TVD van Casema zit momenteel 1 heeeeel groot nadeel. Wanneer er op het voetbalkanaal wordt uitgezonden (dat overigens alleen in het Pluspakket zit) dan gaan de de volgende zenders op zwart: BBC1, BBC2, VRT en KetNet/Canvas.
Waarom? Om dat er te weinig bandbreedte beschikbaar is en blijkbaar heeft voetbal voorang. (hiervoor zijn maar liefst ACHT kanalen rereserveerd)

Ook al heb je GEEN pluspakket met daarin de voetbal zender, dan toch gaan OOK in het Standaard RTV pakket de zenders op zwart.
En dat wordt er dus niet bij verteld, niet in de winkel en niet in de folder. Daar staat ongestoord genieten...yeah my ass!

Dan is er momenteel ook nog een probleem met de firmware van de Samsung decoder. Doordat Casema zenders op zwart gooit, raakt de decoder in de war en verdwijnt het merendeel van je ingestelde zenders. Dus niet alleen BBC1, BBC2, VRT en KetNet/Canvas verdwijnen , ook Ned1,Ned2, Ned3 en andere zenders verdwijnen 1 voor 1 uit je favorieten lijst. Stel dat Ned1 op 1 zit , Ned2 op 2, Ned3 op 3 en RTL4 op 4.
Als Ned2 verdwijnt, staat RTL4 opeens op 3 en zo gaat dat maar door.
Je hele ingestelde lijst doet het niet meer, en je kan alles opnieuw instellen. Dat kan dus zo'n 4x per week voorkomen.

Casema is op de hoogte van het probleem van de bandbreedte en er 'wordt aan gewerkt'.
Dat doen ze al twee maanden blijkt achteraf, dus echt opschieten doet het niet.

Wat betreft de bug van de decoder: Casema geeft Samsung de schuld en vewijst je naar hun door. Samsung geeft vervolgens Casema de schuld om dat zij elke keer die zender op zwart gooien. Update van de firmware schijnt niet de hoogste prioriteit te hebben.

Leuke actie...NOT! Als je het mij vraagt was de hele actie consumenten misleiding en blijft Casema in gebreken

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• woutersa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:58:
[...]

Welke raadt je aan? Ik heb een 4 in 1 van Thompson gekocht, maar deze weigert de samsung decoder aan te sturen...

Anton

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05-2025

VonFoX

Las noches de Diciembre

Zo heb ik er nog wel 1:

Of loop ik achter?
BBC Prime wordt wel aangeboden: het beste van BBC1 en BBC2.

Yo.

• arjanv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-10-2025
ik zit te denken om digitale tv van upc te nemen, dit is dvb-c neem ik aan.
maar weet niet of het kan wat ik graag zou willen.
wellicht kan iemand mijn vragen beantwoorden:

ik wil tv kunnen kijken op meerdere tv's(tegelijk op verschillende zenders)
ik wil ook mce2005 gaan gebruiken, en ook een programma opnemen en 1 kijken
is het mogelijk om tv te kijken en daarnaast een radio uitzending op te nemen?

Al deze dingen doe ik nu ook al via het normaal cai systeem.

alvast bedankt voor het lezen.

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
arjanv schreef op zondag 27 maart 2005 @ 13:09:
ik zit te denken om digitale tv van upc te nemen, dit is dvb-c neem ik aan.
maar weet niet of het kan wat ik graag zou willen.
wellicht kan iemand mijn vragen beantwoorden:

ik wil tv kunnen kijken op meerdere tv's(tegelijk op verschillende zenders)
ik wil ook mce2005 gaan gebruiken, en ook een programma opnemen en 1 kijken
is het mogelijk om tv te kijken en daarnaast een radio uitzending op te nemen?

Al deze dingen doe ik nu ook al via het normaal cai systeem.

alvast bedankt voor het lezen.
Je kan niet naar meerdere digitale zenders tegelijk kijken via digitale tv.
Het is niet mogelijk tv te kijken en tegelijk radio te luisteren via dezelfde decoder.
Daarnaast is de Samsung de weg vaak helemaal kwijt,het beeld is slechter,zwart is grijs,je favorieten lijst schuift steeds op.
Bij een aantal dvd recorders triggert de Samsung de digitale copieerbeveiliging waardoor je niet kan opnemen.
De Samsung kabel ontvanger heeft het zelfde probleem als de Samsung digitenne ontvanger (KPN) dat als je hem uit zet alleen het beeld op zwart gaat waardoor je andere scart bronnen op dezelfde scart aansluiting stoort tenzij je echt er een switch tussen zet.
Daarnaast wordt het ding loeiheet ! (ook zijn digitenne broertje wordt flink heet) bij mij lieten in de kast zelfs de pootjes los omdat de lijm vloeibaar was geworden door de hitte.
Ik heb de Samsung ingeruild en een Panasonic genomen, het beeld is 10 keer scherper en beter en de dvd recorder neemt nu weer gewoon op.
Het jammere van dit concept vind ik dat je met je tv weer veroordeeld bent om op een plaats en 1 zender te kijken,vanuit de slaapkamer gebruik ik een videozender om daar ook mee te kunnen kijken en de kanalen te veranderen,maar eigenlijk moet je bij iedere tv een ontvanger plaatsen en dat is probleem 2.
Bij Casema (bij de andere weet ik het niet) kan je geen kopie kaartje krijgen.
Wil je dus op een tweede plek in huis ook digitaal kijken dan moet je een tweede abonnement afnemen.
Als analoog dus echt van de kabel gaat verdwijnen betaal je als je op meerdere plaatsen tv wilt kijken, dus stevig meer, of je moet allemaal scart kabels door het huis gaan trekken.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij Multikabel kan je tot 3 of 4 (weet niet meer cker) extra kastjes aanschaffen met bijbehorende starterspakketen, en dan voor €0,50 per maand meer per kaartje (als je het hele pakket wilt behouden, als je dat op je 1e abo hebt..., zoals Cinenova en/of Plus pakket)... dus dat valt opzich mee :)

Home Assistant Configuratie V&A

• Luke_msx
  • Laatst online: 16-02 21:19
VonFoX schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:49:
[...]

BBC Prime wordt wel aangeboden: het beste van BBC1 en BBC2.
En op Astra 2 (28,2 oost) wordt het volledige pakket van de BBC (BBC ONE,TWO,THREE,FOUR,CBBC,CBeebies,BBC News 24 en BBC Parliament inclusief alle regionale varianten van BBC 1 & 2) ongecodeerd in perfecte kwaliteit uitgezonden. Heb je aan een eenvoudige FTA ontvanger al genoeg, geen decoder of smartcard voor nodig. Op die satpositie vindt je ook nog ITV3, ITV News, Sky News, CNNi etc ongecodeerd, plus een hele hoop tvshopping kanalen en een paar themakanalen (Reality TV, stuk of wat muziekzenders, kinderzenders, Wrestling Channel, Travel etc, best wel veel eigenlijk).

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Verwijderd

Ik heb 2 Digitenne decoders in huis staan. Een Brainwave (de goedkoopste in januari 2004) en een Rebox. Beide decoders hebben een eigen kaartje en mijn maandelijkse abonnementskosten voor Digitenne zijn 11,95. In vergelijking met UPC is dat al goedkoper. Ik beschik alleen niet over BBC1 en BBC2 waarvan ik wel een klein beetje baalde in het begin, maar na een tijdje mis je ze niet meer.
BBC prime en World zijn ervoor aan het zenderpakket toegevoegd.

De beeldkwaliteit is gewoon goed. Ik kan me geen storende dingen bedenken. Ik moet wel toevoegen dat ik me niet stoor als het beeld niet haarscherp is. Als het maar scherp genoeg en duidelijk genoeg is om te volgen. Nou, dat is het zeker wel.
Het zappen op de Rebox gaat een stuk sneller dan op de Brainwave. Eerlijk gezegd is de Brainwave een absolute sjit-decoder. Teletekst gaat prima en naar mijn mening niet veel langzamer dan destijds via de kabel.
Ik bedien de Rebox en de tv via een 6-in-1 afstandsbediening en omdat de decoder vlak boven mijn tv staat en ik op deze afstandsbediening ook mijn tv volume kan regelen zonder te hoeven switchen naar de TV optie, heb ik niet eens het idee dat ik via een aparte decoder naar de tv zit te kijken.

Zoals ik al eerder op dit forum heb aangegeven, ik ben zeer tevreden met Digitenne en kijk al ruim een jaar met plezier tv via hun.

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 12:08
Waarom wordt dit dan niet bij Canaldigitaal in pakket aangeboden?? zou een hoop mensen nog sneller overhalen dat te nemen.. mis je alleen nog Belgische zenders...

vond door wat googlen overigens deze site met wat handige zender overzichten per schotel.. astra1,2,3 enz. lijkt erop dat CanalDigitaal praktisch alleen van astra1 alles pakt.. daar zit ook alleen bbc prime,world overigens zie ik die andere bbc kanalen daar niet bij staan op astra2 is dit pas sinds 2004 mogelijk want die files die zijn van oct '03??

wat gebruik jij dan nu voor abo? zelf beetje schotel bewegen of wat?

Ik heb overigens hier maar eens een vergelijking neergezet. :*)

overigens erg leuk dat forum.. nu nog wat meer mensen daar..
jalumsx schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 14:28:
[...]

En op Astra 2 (28,2 oost) wordt het volledige pakket van de BBC (BBC ONE,TWO,THREE,FOUR,CBBC,CBeebies,BBC News 24 en BBC Parliament inclusief alle regionale varianten van BBC 1 & 2) ongecodeerd in perfecte kwaliteit uitgezonden. Heb je aan een eenvoudige FTA ontvanger al genoeg, geen decoder of smartcard voor nodig. Op die satpositie vindt je ook nog ITV3, ITV News, Sky News, CNNi etc ongecodeerd, plus een hele hoop tvshopping kanalen en een paar themakanalen (Reality TV, stuk of wat muziekzenders, kinderzenders, Wrestling Channel, Travel etc, best wel veel eigenlijk).

[ Voor 24% gewijzigd door funrider op 01-04-2005 12:51 ]

• funrider
kick.. kan jalumsx of iemand antwoorden op mijn vraag over die BBC zenders... :9

• funrider
ben er inmiddels achter dat via Astra2 kan ontvangen.. zie hier: http://www.satellitemagaz...uaction=achtergronden_bbc

• Bigfoot
  • Laatst online: 09-02 10:55
Digital-DNA schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:46:

Klopt, voor satelliet heb je bijv. de Dreambox. De opnamen daarvan kun je zelfs op afstand via internet programmeren.

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Ik heb een soort tussen megochel, canal+ geheten.
Op een grote tv, analoog, maar wel via een digitale decoder (omvormer dus)

Met regelmaat (voorheen dus niet, analoog!) komt er nu een stuk 'kunst' op het scherm zonder geluid. En dat kijkt niet lekker kan ik je melden.
Soms zijn er hele films 'geblokt' dus als je goed kijkt zie je blokjes ipv een 'compleet plaatje' en dat valt op bij niet-actie scenes uiteraard en dara zijn er veel van in film land :)

Nadeel van digitaal is dat als er een nul of een wegvalt, dan is er ook niks om het op te vangen zoals bij analoog die gewoon wat verval kent... Voor mij hoeft het voorlopig dus niet.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• funrider
Die Dreambox hoor ik veel van.. beetje googlen kwam ik op de officiele engelse site.. vanaf hoeveel is zo'n ding in Nederland te koop met HD erin of kan je heel makkelijk je eigen HD erin zetten?

• Bigfoot
funrider schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:03:
Die Dreambox hoor ik veel van.. beetje googlen kwam ik op de officiele engelse site.. vanaf hoeveel is zo'n ding in Nederland te koop met HD erin of kan je heel makkelijk je eigen HD erin zetten?
Dreambox 500 - ca. 175 euro (harddisk niet mogelijk, opnemen op PC harddisk wel)
Dreambox 7000 (nauwelijks meer leverbaar) - ca 375,- euro
Dreambox 7020 - ca 475 euro

harddisk zet je er zelf zo in, de 7000 slikt niet alle modellen goed ivm stroomafname

• Nick39
  • Niet online
notsonewbie schreef op donderdag 07 april 2005 @ 11:23:
Ik heb een soort tussen megochel, canal+ geheten.
Op een grote tv, analoog, maar wel via een digitale decoder (omvormer dus)

Met regelmaat (voorheen dus niet, analoog!) komt er nu een stuk 'kunst' op het scherm zonder geluid. En dat kijkt niet lekker kan ik je melden.
Soms zijn er hele films 'geblokt' dus als je goed kijkt zie je blokjes ipv een 'compleet plaatje' en dat valt op bij niet-actie scenes uiteraard en dara zijn er veel van in film land :)

Nadeel van digitaal is dat als er een nul of een wegvalt, dan is er ook niks om het op te vangen zoals bij analoog die gewoon wat verval kent... Voor mij hoeft het voorlopig dus niet.
ik snap helemaal niets van wat je hier nu allemaal roept..megochel ? stukje kunst ?

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Nick39 schreef op donderdag 07 april 2005 @ 18:49:
[...]

ik snap helemaal niets van wat je hier nu allemaal roept..megochel ? stukje kunst ?
offtopic:
megochel = (piere)machochel
stukje kunst = blokkerig beeld

denk ik.

Today's subliminal thought is:

• funrider
Opvallend hoe weinig mensen nog praten over digitale tv terwijl het toch wel een leuke optie is bovenop je standaard tv aanbod. Ik wil het graag zsm hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.vergelijkdigitv.nl/dat2/1_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vergelijkdigitv.nl/dat2/4_1.jpg

Qua prijs/aanbod ligt het wat mij betreft zo;

1) Caiway 11,95 analoog + 6,95 digitaal +/- 90 zenders (enkel NASN ontbreekt)
2) TVHome 14,95 analoog + 7,95 digitaal +/- 90 zenders (NASN, niet alle BBC kanalen)
3) UPC (wel NASN), Multikabel, Casema, NutsMaastricht, Unet

Afbeeldingslocatie: http://www.vergelijkdigitv.nl/dat2/13_1.jpg
Satelliet mist teveel zenders (bijv. Belgische publieke,3voor12) en heeft enkel massa's Duitse kanalen.

Digitenne en KPN hebben enkel het huidige standaard kabel aanbod. :|

toch best handig al zeg ik het zelf: http://www.funriders.net/xls/Digitaletv.html

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

funrider schreef op maandag 09 mei 2005 @ 12:06:
Opvallend hoe weinig mensen nog praten over digitale tv terwijl het toch wel een leuke optie is bovenop je standaard tv aanbod. Ik wil het graag zsm hebben.

[..]

2) TVHome 14,95 analoog + 7,95 digitaal +/- 90 zenders (NASN, niet alle BBC kanalen)

[..]
En binnenkort heeft TV Home Canal+ ipv CineNova. Ook wel handig om te weten.

• Bigfoot
Satelliet mist teveel zenders (bijv. Belgische publieke,3voor12) en heeft enkel massa's Duitse kanalen.
Waar slaat dat nou weer op?

De Belgische zenders ontbreken (momenteel!) idd op de sat, omdat Belgie zo'n beetje het enige beschaafde land in de wereld is dat niet met de hoofdzenders op de sat zit.

Verder heb je 1000en interessante zenders ter beschikking, ook zeer veel Engelstalige programma's, kom maar eens bij mij kijken je zult je ogen niet geloven.....

• funrider
Bigfoot ik snap wat je bedoeld maar het gaat mij wel om een interessant aanbod qua zenders. Ik heb ook een afweging gemaakt om voor satelliet tv te gaan maar het aanbod van CanalDigitaal is té beperkt als je kijkt naar het abo van 6,95 (Basis geloof k).

Om alle BBC kanalen en meer Engelse zenders te ontvangen moet je weer extra fratsen uithalen die je niet standaard in pakket krijgt van CanalDigitaal. Hele geintje zou qua aanschaf zeker 400 euro kosten. 500/600 als ik ook een Topfield met HD zou willen. Daarna wel uiteindelijk goedkoper maandelijks maar dan moet het aanbod ook zeker groter worden en wat ik begrijp van CanalD. kunnen ze dat voorlopig niet meer op Astra 1D die zit gewoonweg bijna vol. En ruimte huren op andere schotel en zenderaanbod uitbreiden zit er niet in. Je hebt bijvoorbeeld geen Discovery kanalen (Travel,Science,enz) geen 3voor12 kanalen, TCM en andere film kanaal zitten alleen in belachelijk duur pakket (24,95). :P

Het wordt tijd dat ze wakker worden en niet alleen bij blijven.. wij zijn maandelijks het goedkoopste dus komen de klanten wel. aanbod moet ook wel toevoeging zijn voor mensen zoals ik die meer interessante zenders willen.

• Bigfoot
De reden dat CD het pakket niet uitbereid ligt zeker niet aan het feit dat de Astra vol zou zijn, maar meer omdat ze voor extra zenders meer kosten hebben, en dat niet denken te kunnen terugverdienen.

Maar geloof me, zo zwart als jij het ziet met al die dure pakketten is het ook weer niet hoor. Stuur anders maar een emailtje.

Wat betreft de Engelse zenders, een hele riedel (BBC, muezie, kinder, etc) zit al FTA op de Astra 2 sat.

[ Voor 15% gewijzigd door Bigfoot op 09-05-2005 15:49 ]

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10-2025
Digitenne = KPN dus die hoef je niet apart te noemen.
Verder bestaan er al een tijdje boxen voor op je kabelnet om "digitale" signalen te ontvangen maar daar moet je relatief veel voor betalen per maand, dus of dat echt een oplossing is?

Ik heb zelf nu sinds een jaar Digitenne en woon 3km van de zendmast af, dus niemand beginnen over veldsterkte enzooi. :-) Ik heb besloten Digitenne te nemen omdat ik er heel wat van verwachte. Digitaal beeld en geluid en een programmagids op je tv...geweldige specs toch?

Ik heb een ontvanger met externe antenne gekocht (Rebox) en deze middels een optische kabel op mijn digitale (AC-3 DTS) versteker aangesloten. Jammer joh, mooi geen DTS geluid bij films! Gewoon stereo, maar wel digitaal (PCM 48Khz). Wel even over gebeld, en dat kon wel maar nu nog niet. ja ja.....ik was minder blij met dat antwoord, dat begrijp je.

Daarnaast is het beeld digitaal. Mijn mening is dat het beeld anders slecht is als via de kabel. Er wordt gebruik gemaakt van een zeer zware MPEG compressie waardoor het beeld heel snel gaat "blokken" bij veel wijzigingen in de film. Dus als er iemand in closeup gefilmt word en hij beweegt zijn hoofd dan ziet het er niet uit. Ook bij dingen als auto's die snel langsrijden ziet het er werkelijk niet uit!

Waar ligt het aan? Nu, het is vrij simpel. Het heeft alles te maken met bandbreedte. Hoe meer kanalen je op 1 zender wil proppen, hoe meer bandbreedte je nodig hebt. (of zenders natuurlijk, maar dat is erg duur.) Bandbreedte is relatief duur en de nederlandse staat wil graag wat uit de zakken van Digitenne graaien omdat ze de frequentie gebruiken voor het uitzenden van de signalen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een DVD met dik vet DTS geluid hoe zwaar je stream is. 2-5Mb/s? Nu eens een film zonder dat supergeluid? Juist, vele malen minder. En dat bespaart!

It's all about the money. De technieken zijn er wel, maar de huidige implementatie draagt voor mijn gevoel niet bij aan een goed alternatief voor de kabel. (Dan heb ik het nog niet eens gehad over de ontvangers die je moet kopen en het probleem van de opnamen op verschillende netten tijdens je vakantie.)

Shoot!

Groeten,
Remon

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

• funrider
Tja investeren lijkt me dan optie. Je kunt ze niet eens mailen volgens de site??
Ik lees van andere huidige gebruikers ook niet veel goeds over telefonische support.

van die Engelse zenders zij ik zelf ook al. Snap het helemaal maar is wel ietwat omslachtig. Bij kabel/ether is het praktisch kant en klaar hier moet je het door een specialist laten installeren.
Bigfoot schreef op maandag 09 mei 2005 @ 15:47:
De reden dat CD het pakket niet uitbereid ligt zeker niet aan het feit dat de Astra vol zou zijn, maar meer omdat ze voor extra zenders meer kosten hebben, en dat niet denken te kunnen terugverdienen.

Maar geloof me, zo zwart als jij het ziet met al die dure pakketten is het ook weer niet hoor. Stuur anders maar een emailtje.

Wat betreft de Engelse zenders, een hele riedel (BBC, muezie, kinder, etc) zit al FTA op de Astra 2 sat.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
ikmattie schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:43:
Inderdaad, met een mooie startpost uiteraard :)

Ik vraag me bijv. af of het niet supermakkelijk moet zijn digitale TV op je PC te ontvangen, de hoeft ten slotte geen analoog signaal meer te encoden naar een digitaal signaal waarna het pas in je PC verwerkt kan worden. Met een kaartje dat op lange termijn goedkoper is dan huidige TV kaarten zou dat al moeten kunnen, met ook betere kwaliteit (minder omzettingen van het beeld). Nog niemand over gehoord, maar dat lijkt me interessant, hoewel je over een tijdje waarschijnlijk gewoon via internet high quality TV kan kijken als ADSL2 is ingeburgerd en kabelboeren ook aan de 10mbit (of meer) down zitten.

@home is ook al druk bezig om een internet-TV portal op te zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door Yokozuna op 09-05-2005 19:33 ]

• Japser
  • Laatst online: 06-02 15:53

Japser

Jeej!

Ik heb dus net UPC Digital besteld. Voornamelijk omdat ik niet echt te spreken ben over de beeldkwaliteit van enkele zenders nu. Echt ronduit bagger. Vlekkerig, korrelig , hoe je het ook wilt noemen.

En natuurlijk NASN :)

Hopelijk gaat het echt met stappen vooruit dan op mn Samsung 84 cm breedbeeld. Of maak ik hier wel de verkeerde beslissing?

[ Voor 7% gewijzigd door Japser op 01-06-2005 18:41 ]

Verwijderd

Ik heb ook een vraagje inzake digitale tv, we hebben hier vandaag een brief gekregen voor een gratis digitale ontvanger (nja, €10,- eigenlijk) bij overschakeling op digitale tv. Je hoeft hier ook geen extra abonnement voor af te sluiten, geen pluspakket dus.

Iemand een idee of en waar het addertje onder het gras zit?

Edit: en wat is in hemelsnaam NASN? :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 17:06 ]

• marcelt
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-01 15:37
Geen addertje, wel de mogelijkheid voor caiway om extra pluspakketjes te verkopen en in de toekomst interaktief nog meer centjes uit je zak.....

Daarnaast gaan ze zsm besparen op het aantal analoge zenders. Kortom de brief die je vandaag hebt gekregen geeft aan dat je straks voor hetzelfde geld minder analoge zenders krijgt.
Je wordt dus min of meer 'gedwongen' om digitaal te gaan, als je met de kleine nadelen kan leven is het best een aardig aanbod...

NASN = North American Sports Network

Shit does not happen, it's being produced

• shazam0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-04-2021
Ik heb zelf digitale tv van upc.

de kwaliteit is wel wat beter maar zal met name veel beter zijn op grote lcd's en plasma's. Wat ik zelf wel prettig vind is dat het geluidsnivo op elke zender nagenoeg gelijk is.

het zappen gaat wat langzamer maar ongeveer even snel als op een tv die zelf al langzaam zapt (daar zit tussen de verschillende merken enorme verschillen in)

natuurlijk kun je analoog blijven ontvangen, de decoder zit op de scart.

Een nadeel kan zijn dat je maar op 1 tv 1 zender tegelijkertijd kan kijken. Maar met een splitter op het antennesignaal kan je wel een zender opzetten en die op een andere tv kijken. Je kan dan natuurrlijk niet zappen.

Wat ik met name erg makkelijk vind is dat je een soort tv gids kan opvragen .

shazam

• Mark
  • Laatst online: 19-02 19:16
Is er wellicht iemand hier die een DBox 2 gebruikt voor digitale kabel TV (TH-Home in mijn geval) ? Ik krijg binnenkort ook zo'n ding en ben op zoek naar de juiste software om deze hier te kunnen gebruiken naast mijn huidige Sagem ontvanger.

• Japser

Japser

Jeej!

Nou...mn box is binnen. Ik zit alleen nu al bijna een uur te wachten totdat het blauwe scherm van de provisioning phase weg gaat...Duurt best lang :(

• Japser

Japser

Jeej!

Hij doet t :)

[ Voor 142% gewijzigd door Japser op 11-06-2005 12:10 ]

Verwijderd

Misschien handig, op www.hd-extra.com staat een mooi overzicht van alle digitale TV aanbieders, de kosten, de zenders en de decoders.

Eigenlijk gaat deze website over HD-TV & HD-DVD maar heb er ook dit gevonden over digitale televisie. Mooie website trouwens alleen zijn er nog gedeelten in ontwikkeling want volgens de website zijn ze pas sinds 21-7-2005 in de lucht, maar toch al de moeite waard om te bekijken!

Ik ben er in ieder geval wijzer van geworden.

• Mark
  • Laatst online: 19-02 19:16
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 16:04:
Misschien handig, op www.hd-extra.com staat een mooi overzicht van alle digitale TV aanbieders, de kosten, de zenders en de decoders.

Eigenlijk gaat deze website over HD-TV & HD-DVD maar heb er ook dit gevonden over digitale televisie. Mooie website trouwens alleen zijn er nog gedeelten in ontwikkeling want volgens de website zijn ze pas sinds 21-7-2005 in de lucht, maar toch al de moeite waard om te bekijken!

Ik ben er in ieder geval wijzer van geworden.
Wijzer geworden van een site die je zelf gemaakt hebt ? Of is het toevallig dat de domeinnaam op dezelfde naam staat als welke jij hier in je profiel gebruikt ?

Verwijderd

Hij kan er misschien wel wijzer van worden maar ik vind het toch een goede site dat www.hd-extra.com want er stond voor mij toch wel goede info op ondanks dat hij er kort op zit.
En ik zag echt niet waar die het aan moest verdienen op dit moment.

het is toch alleen maar goed meer info of niet?:(

Verwijderd

even schopje

Wij hebben sinds kort een digitale decoder/receiver van samsung voor digitale kabeltv. Nu zit er zo een kaartje in de receiver voor het extra pakket, nu wil ik boven ook graag die zenders hebben dus ook digitale tv.

Dus het lijkt me logisch om een 2e receiver aan te schaffen, maar ik wil ook gewoon dat pluspakket boven hebben en niet alleen de basis. Ik betaal voor zo een pakket, dan mag ik toch ook zelf weten waar in huis en hoeveel tv's erop aangesloten zijn. Bij de kabelboer zelf zie ik sowieso geen optie voor een extra kaartje, maar ik heb een idee.. ik ga natuurlijk niet maandelijks een extra bedrag betalen voor een kaartje waarvan ik t signaal al sowieso ontvang en ook dik voor betaal. Dus achterop de receiver zit een loop out oid. (coax out). Dus ik zat zo te denken he, die receiver beneden heeft het plus pakket, dus in principe stuurt tie dat pakket door. Die out is volgens mij voor een 2e analoge tv oid zodat je mee kunt kijken maar wel helaas naar dezelfde zender. Maar wat als ik op die óut een 2e digi receiver hang, zou dat niet werken of zit ik er een eind naast. Kan iemand me op weg helpen, want volgens mij lijkt het me niet de bedoeling dat ik voor elke tv een kaartje moet gaan kopen.

gaarne tips

btw wat ik net zie bij @home digi tv (wat ik gelukkig niet heb, heb caiway)
Extra smart-card per maand (voor 2e TV)

€ 4.00 per maand voor extra pakket
€ 10.00 per jaar voor basisabonnement

dat is toch pure naaierij? bij multikabel is het: € 0.50 per stuk, max 3 extra.

dat is toch vet beter, bij caiway staat helaas niks. help!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 03:03 ]

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Op zich zie ik digitale tv wel zitten, die 100 euro aanschafkosten van decoder zijn wel overkomelijk denk ik. Nu gaat Tv Home ook via digitale tv het WK in HDTV uitzenden. Kan dit met dezelfde decoder, of hoe gaat dit in zijn werk?

Ik zie in ieder geval dat de huidige digitale receivers niet HD kunnen decoderen, dus je zult in ieder geval een nieuw kastje moeten hebben. Misschien handig om nog even te wachten dan tot je een hdtv decoder kastje hebt dat ook gewoon digitale tv kan ontcijferen. Maja als dat 300 euro is...

In ieder geval als je zo een beetje rondkijkt, dan kost het je toch rond de 1000 euro om hdtv ready te worden, als je een CRT HD tv pakt, en dat is niet eens zoveel als je bedenkt dat je een tijd terug daar net een breedbeeld crt voor had.

[ Voor 55% gewijzigd door REDFISH op 13-04-2006 14:11 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

REDFISH schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:59:
Op zich zie ik digitale tv wel zitten, die 100 euro aanschafkosten van decoder zijn wel overkomelijk denk ik. Nu gaat Tv Home ook via digitale tv het WK in HDTV uitzenden. Kan dit met dezelfde decoder, of hoe gaat dit in zijn werk?
Vanzelfsprekend een nieuwe decoder aangezien de oude decoders geen HDTV ondersteunen en geen HDMI-aansluitingen hebben.

Ze zullen binnenkort wel met een aanbieding komen.

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Nee, kan niet, heb je een andere decoder voor nodig, samsung, iets van 300 euro
kun je het eea over vinden op de pagina van athome

P.Duh! lekker puh!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

pduh schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:08:
Nee, kan niet, heb je een andere decoder voor nodig, samsung, iets van 300 euro
kun je het eea over vinden op de pagina van athome
Ik heb net zitten kijken op de site van TV Home, niets gevonden over HDTV of decoders daarvoor.

• MaZo
  • Niet online
Wat mij betreft is er niks interessants aan, omdat het 1. niet in HD is en 2. kwalitatief gezien (vooralsnog) weinig toevoegt.

Het is voor mij dan ook maar +/- 2 euro extra per maand (UPC), maar ik krijg er wel wéér een decoder bij (die dus ook niet via HDMI naar m'n Bravia TV kan) met wéér een nieuwe afstandsbediening.

[ Voor 21% gewijzigd door MaZo op 13-04-2006 15:14 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MaZo schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:13:
[...]
Wat mij betreft is er niks interessants aan, omdat het 1. niet in HD is en 2. kwalitatief gezien (vooralsnog) weinig toevoegt.
Je eerste punt slaat eigenlijk nergens op aangezien HDTV nog niet echt beschikbaar is in Nederland. Dat moet allemaal nog komen. Het is vooralsnog dus een non-argument.

Wat je tweede punt betreft: ik heb digitale TV van TV Home en de beeldkwaliteit is een verademing tov analoog. Lekker strak beeld, heerlijk gewoonweg.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 13-04-2006 15:52 ]

• MaZo
  • Niet online
Wildfire schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:52:
[...]

Je eerste punt slaat eigenlijk nergens op aangezien HDTV nog niet echt beschikbaar is in Nederland. Dat moet allemaal nog komen. Het is vooralsnog dus een non-argument.

Wat je tweede punt betreft: ik heb digitale TV van TV Home en de beeldkwaliteit is een verademing tov analoog. Lekker strak beeld, heerlijk gewoonweg.
Ik zie persoonlijk niet in waarom het pas onlangs geintroduceerde digitale TV zoveel interessanter is dan het analoge signaal (over het algemeen worden precies dezelfde kanalen doorgevoerd, tenzij je veel meer wilt betalen) terwijl we zeg maar vanaf komende zomer met HDTV te maken gaan krijgen.
In Amsterdam moeten we het bovendien doen met UPC, naar wat ik heb gelezen is dat niet veel beter t.o.v. het analoge signaal. Niet alleen voor wat betreft de kwaliteit, maar ook gezien de kinderziektes.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MaZo schreef op donderdag 13 april 2006 @ 16:38:
[...]
Ik zie persoonlijk niet in waarom het pas onlangs geintroduceerde digitale TV zoveel interessanter is dan het analoge signaal (over het algemeen worden precies dezelfde kanalen doorgevoerd, tenzij je veel meer wilt betalen) terwijl we zeg maar vanaf komende zomer met HDTV te maken gaan krijgen.
Sorry hoor, maar zover is het nog niet. Weet je nog dat jaaaaaaaaren terug werd gezegd dat best wel snel het merendeel van de uitzendingen in breedbeeld zou zijn? Kijk nu maar 's... merendeel is nog 4:3 op TV. Daarom zie ik het nog niet gebeuren dat er binnen afzienbare termijn genoeg HDTV zenders beschikbaar komen om het echt interessant te maken.

Daarnaast is bij TV Home het basispakket gratis en het extra pakket E7.95 p/m. Kan ik niet duur noemen en voor dat geld heb ik uitstekende beeldkwaliteit. HDTV Laat toch nog tijden op zich wachten voordat het interessant wordt.

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 21:50
Ik heb digitale tv van Essent (Tv Home) en ik vind de kwaliteit ook erg tegenvallen! Kan dit te maken hebben dat ik een signaalsterkte heb van maar 35%? Hij zegt namelijk dat de kwaliteit gewoon 100% is (betreft Panasonic decoder) Beneden in huis is het signaal ergens in de 50%. Ik ga een nieuwe kabel trekken, maar is het de moeite? Ga ik verschil zien? Ik heb overigens een LE32R71B.

• LLEEDD
  • Laatst online: 25-12-2025
Hoe werkt digitale tv via de kael eigenlijk precies?
Ik woon hier in een studentenhuis met 11 mensen en we delen dus met zijn 11en de kabel, waar het beeld niet echt veel beter van word.... Nu zag ik dat je gratis digitale tv kan krijgen van casema en dat je daar alleen een decoder voor moet kopen. Dit is natuurlijk alleen voor 1 tv geschikt omdat de bandbreedte te klein is voor meer dan 1 digitaal signaal. Maar hoe komt het digitale signaal eigenlijk binnen bij de decoder? Via de coax? Is het mogelijk om de decoder te laten rouleren tussen kamers, zodat de ene week/maand de een hem heeft en de andere de andere? Of moeten de kabels dan aangepast worden? Bij ons komt het signaal binnen en word vervolgens versterkt en gesplit door 11.

• rob1985
Per decoder kun je slechts 1 tv aansluiten. Wil je op meerdere tv's digitale tv, dan zul je meerdere decoders aan moeten schaffen. Het digitale signaal gaat gewoon over de kabel zoals analoog. Nu gaat de kabel echter in de decoder die weer via scart verbonden is met je tv. Dat houdt dus ook meteen in dat je niet meer je tv gebruikt om te zappen, maar die decoder. Verder kun je het kastje gewoon laten rouleren door de kamers heen. Het digitale signaal zorgt niet voor problemen bij het analoge signaal, dus je huisgenoten kunnen gewoon verder kijken.

• LLEEDD
  • Laatst online: 25-12-2025
Tnx Rob.
Het analoge signaal dat binnenkomt bij mij is vrij zwak (veel ruis) zou dat ook betrekking hebben op het digitale signaal dat er dan ook veel "digitaal ruis" blokkerig beeld is? Zou een versterker die gebruikt word om het analoge signaal te versterken nog problemen kunnen geven? Zag op de casema site een decoder staan voor 100 euro maar zijn er nog goedkopere?

• rob1985
Ik denk dat je wel rond die prijs zal zitten overal. En ik vraag mezelf ook af of door een slecht analoog signaal het digitaal ook minder goed zou zijn. Mijn ontvangst is namelijk maar 35%, maar de kwaliteit wordt als 100% aangegeven. Daaruit zou je kunnen afleiden dat die 35% voldoende is voor het digitale signaal om goed binnen te komen...Ik weet dit echter niet zeker, vandaar ook mijn vraag aan de overige forumgebruikers. Ik vind wel dat digitale tv nog wel tegenvalt, soms beetje blokkerig zeg maar. Maar of dit komt door m'n slechte ontvanst of mss digitale tv wel helemaal niet zo mooi als dat men doet vermoeden.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52
robvanpraat schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 15:19:
Ik denk dat je wel rond die prijs zal zitten overal. En ik vraag mezelf ook af of door een slecht analoog signaal het digitaal ook minder goed zou zijn. Mijn ontvangst is namelijk maar 35%, maar de kwaliteit wordt als 100% aangegeven. Daaruit zou je kunnen afleiden dat die 35% voldoende is voor het digitale signaal om goed binnen te komen...Ik weet dit echter niet zeker, vandaar ook mijn vraag aan de overige forumgebruikers. Ik vind wel dat digitale tv nog wel tegenvalt, soms beetje blokkerig zeg maar. Maar of dit komt door m'n slechte ontvanst of mss digitale tv wel helemaal niet zo mooi als dat men doet vermoeden.
Als de kwaliteit op 100% staat zal het beeld dus echt NIET beter worden.
Het grote probleem is gewoon de vreselijk lage kwaliteit (bitrate) waarop veel zenders digitaal binnnenkomen en/of doorgegeven worden, met als resultaat blokvorming bij snelle bewegingen.
Hoe betere kwaliteit beeldscherm je gebruikt hoe meer dit zal opvallen.. :)

Op deze site kun je mooi nagaan met wat voor "KWALITEIT" er uitgezonden wordt.
http://www.linowsat.de/
Astra19.2øEast
Astra1D,3A 23.5øEast
Astra2A,2B,2D 28.2°East
Pagina: 1