[LILO]Multiboot systeem met Windows en Linux.

Pagina: 1
Acties:

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Ik heb op mijn PC het volgende :
C:\> Windows 98
D:\> Windows 2000
E:\> Windows XP
F:\> Windows Longhorn
\Dev\HDA8 Slackware 10
Dit staat op 1 schijf.

Ik kan nu m.b.v. de Windows bootmanager alle Windows versies opstarten. Dat werkt prima. Echter kan ik het niet voorelkaar krijgen om met LILO de boel op te starten (zowel Linux als Windows).
Ik heb een bootdiskette laten aanmaken tijdens de setup waarmee ik Linux toch kan starten. Ik heb hier al flink liggen klooien maar het heeft nog niet mogen baten.

Na veel zoeken heb ik ergens gelezen dat je LILO niet in de MBR mocht zetten want dan zou Windows XP niet meer booten. Ik ga er nu dus ook niet (zelf) mee liggen klooien omdat ik de Windows versies gewoon werkend wil houden.

Ik heb al eens eerder gewerkt met Slackware 10, alleen was dit op een PC met alleen Linux. Al is dat al weer een half jaar geleden en weet ik niet zo erg veel van Linux af.

Wie kan mij helpen om met LILO zowel Linux als Windows te booten :?

[Overige, mogelijk relevante informatie]
Als ik 'lilo' intyp komt er het volgende te staan:
Added Windows *
Added Linux

Lilo.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
boot = /dev/hda
Message = /boot/boot_message.txt
prompt
timeout 1200
change-rules
  reset
vga = 773

other = /dev/hda1
  label = Windows
  table = /dev/hda

image = /boot/vmlinuz
  root = /dev/hda8
  label = Linux
  read-only

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cyphax

Moderator LNX
Waarom zet je niet alle Windows versies ook in je lilo config? Wat jij nu wilt is in lilo kiezen voor Slackware of Windows en als je Windows kiest komt de Windows bootmanager tevoorschijn waar je ook nog de versie van Windows moet kiezen ook nog? :)

Ohja draai liloconfig, dat is wat makkelijker dan in de configfile gaan prutsen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 10-01-2005 00:18 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Cyphax schreef op maandag 10 januari 2005 @ 00:16:
Waarom zet je niet alle Windows versies ook in je lilo config? Wat jij nu wilt is in lilo kiezen voor Slackware of Windows en als je Windows kiest komt de Windows bootmanager tevoorschijn waar je ook nog de versie van Windows moet kiezen ook nog? :)
Ik snap wat je bedoelt ;).
Maar, ik moet eerst nog experimenteren hoe ik al die andere Windows versies in LILO zet. Dat komt later :)

Het probleem nu is --> Hoe kan ik LILO als bootmanager krijgen :?
Als ik de PC nu van de hardeschijf laat booten krijg ik meteen het Windows Bootmenu. Het is de bedoeling dat LILO te voorschijn komt en ik kan kiezen uit Linux en het Windows bootmenu (en later nog alle Windows versies handmatig in lilo.conf zetten).

Liloconfig, die kwam met de setup ook tevoorschijn :). ff kijken

Ik kan via liloconfig :
Lilo installeren in de Root (had ik al gedaan)
Lilo op een floppy
Lilo in MBR

Echter staat bij MBR --> Possibly unsafe. Kan het dus zijn dat Windows XP e.d. niet meer gaan booten als ik MBR neem ?

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 10-01-2005 00:23 ]

Verwijderd

Dan zal je lilo toch echt op je MBR moeten installeren :)

Verwijderd

win xp booten met lilo in de mbr gaat prima hoor.. en lijkt me ook een stuk makkelijker dan met windows bootmanager linux op te starten. heb weinig ervaring met de bootloader van windows maar weet wel dat er maar weinig fout kan gaan met de bootloader van linux.. mede omdat je deze met een simpel commando op nieuw kan installeren. (wat je vaak moet doen als je windows opnieuw installleer)

alleen moet je wel je windows partities instellen in lilo.conf en lilo opnieuw draaien.
een howto hiervoor is bv. http://tldp.org/HOWTO/Multiboot-with-LILO.html

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 00:23:
Dan zal je lilo toch echt op je MBR moeten installeren :)
Dat heb ik zojuist gedaan ;), Even rebooten
Het werkt :o
Ik kan nu direct Linux opstarten en het bootmenu van Windows activeren :) .
Hmm, zo heel moeilijk was het dus niet ;). Als Possibly Unsafe niet achter de MBR optie stond had ik MBR genomen.
Alleen het Possibly Unsafe, als het bv. niet zou werken had ik Win98, Win2k, WinXP en Longhorn (en eventueel Linux) weer helemaal opnieuw moeten installeren....

De rest (het instellen van LILO zodat de Windows versies direct uit LILO kunnen booten) komt later, eerst slapen :z

[ Voor 57% gewijzigd door Thandor op 10-01-2005 00:28 ]

Verwijderd

met die possibly unsafe bedoelen ze windows die ook graag in de mbr zit.. of je overschrijft windows als die er al zat of windows overschrijft de boel bij de volgende installatie. maar das allebei geen ramp.

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Hint: Bewaar die diskette goed..
Mocht je een keer je windows overnieuw installeren, overschrijft die je MBR zonder te vragen.
Je kan dan met je diskette booten en een keer opnieuw lilo de MBR laten schrijven..

Actions speak louder than words

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Thandor schreef op maandag 10 januari 2005 @ 00:25:
[...]
Alleen het Possibly Unsafe, als het bv. niet zou werken had ik Win98, Win2k, WinXP en Longhorn (en eventueel Linux) weer helemaal opnieuw moeten installeren....
Uit (oude) ervaring, je kunt ook windows de MBR opnieuw laten schrijven met "fixmbr" vanuit de rescue consoloe mode. Scheelt een hoop opnieuw installeren. Dat is ook de trukk om linux helemaal weg te halen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
bolluserectus schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:34:
Hint: Bewaar die diskette goed..
Mocht je een keer je windows overnieuw installeren, overschrijft die je MBR zonder te vragen.
Je kan dan met je diskette booten en een keer opnieuw lilo de MBR laten schrijven..
Ik heb de diskette nog wel, maar kan ik er nu nog 1 bij maken :?
Zo ja, hoe doe ik dat :?

Aan de grafische kant heb ik nog wat problemen. Als ik GDM intyp krijg ik een piep en gebeurd er niets. Ik heb toen in de config (xorg.conf) de 'vesa' driver veranderd naar nv (van nvidia) toen kon ik wel in GDM komen.
Ik heb daarna de drivers van nVidia gedownload en geinstalleerd. Echter werkt het nog niet helemaal, de nVidia driver setup geeft de melding dat mijn kernel niet goed was o.i.d. en dat er iets van 'rivafb' gebruikt moest worden.
Ik heb nu in de xorg.conf als driver nvidia ingesteld (moest handmatig) i.p.v. 'nv'
Nu krijg ik bij het opstarten van GDM een nVidia logo, echter werkt het nog steeds net zo als bij 'nv'.

Ik had eerder, met een GeForce 2 MX (Nu heb ik een GeForce FX 5600) dat het wel werkte. Ik draaide toen 800x600 met 75Hz. Nu heb ik 1024x768 met 60Hz.
Dit moet allemaal 1280x1024 met 85Hz worden.

In de xorg.conf stonden wel enkele resoluties, ik heb er "1280x1024" bijgezet maar dat heeft nog niet geholpen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Thandor schreef op maandag 10 januari 2005 @ 17:38:
[...]
In de xorg.conf stonden wel enkele resoluties, ik heb er "1280x1024" bijgezet maar dat heeft nog niet geholpen.
Als je alleen die resolutie wilt hebben kun je de rest weggooien en die erin zetten, anders wordt het gewoon een optionele resolutie die je kunt kiezen in X met ctrl-+ geloof ik. :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Als ik CTRL+ALT & - of + gebruik werkt het niet. Ik krijg dan een 800x600 (o.i.d.) scherm waar een 1024x768 achter zit. Ik kan dus met de muis het beeld iets bewegen.

Waarschijnlijk kan mijn reso & Hz niet makkelijk hoger omdat de drivers niet goed geinstalleerd zijn. Ik krijg iig een melding dat mijn kernel niet klopt o.i.d.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Thandor schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:42:
Als ik CTRL+ALT & - of + gebruik werkt het niet. Ik krijg dan een 800x600 (o.i.d.) scherm waar een 1024x768 achter zit. Ik kan dus met de muis het beeld iets bewegen.

Waarschijnlijk kan mijn reso & Hz niet makkelijk hoger omdat de drivers niet goed geinstalleerd zijn. Ik krijg iig een melding dat mijn kernel niet klopt o.i.d.
Mja dat wil nog weleens rottig zijn, kijk goed na welke drivers je moet hebben en of er known issues zijn.. misschien patches anders.
Ik heb ook weleens mot gehad (wat heet; ik heb 't nog steeds) met video drivers.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Cyphax schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:57:
[...]

Mja dat wil nog weleens rottig zijn, kijk goed na welke drivers je moet hebben en of er known issues zijn.. misschien patches anders.
Ik heb ook weleens mot gehad (wat heet; ik heb 't nog steeds) met video drivers.
Hmm, ff googlen dan maar :
Eerste hit levert al wat op dus ik kan weer aan de slag :)

http://www.linux4you.be/forum.php?f_id=1659

Het lag hem inderdaad aan de Sync in de xorg.conf. Ik heb de verticale en horizontale (K)Hz'n ingevoerd en ik typ dit nu in 1280x1024 met 85Hz :Y)

Overigens heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om alle Windows versies in LILO te krijgen, ik heb met liloconfig gewerkt en later ook handmatig geprobeert. Het lukt niet maar dat is niet zo'n probleem, van LILO naar Windows Boot menu kan ook wel ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 11-01-2005 21:17 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Hmm, na veel klooien heb ik toch m'n Linux om zeep geholpen :P
In Windows :
Als ik een directory (met bestand erin) kopieer die al bestaat dan geeft Windows die melding, klik je op Ja dan wordt de directory overschreven en de nieuwe bestanden erin geplaatst. De oude bestanden blijven gewoon staan.
In Linux : Zelfde als bij Windows, maar de oude bestanden gaan weg :X . Ik dacht dus ff dat ik fijn 'bin\' met een bestand DosBox erin, kon kopieren in de root. Niet dus, nu ben ik de orginele '\bin' directory kwijt 8)7.

Kan ik die '\bin' directory nog terughalen of moet ik Linux opnieuw installeren :?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Thandor schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 18:01:
Hmm, na veel klooien heb ik toch m'n Linux om zeep geholpen :P
In Windows :
Als ik een directory (met bestand erin) kopieer die al bestaat dan geeft Windows die melding, klik je op Ja dan wordt de directory overschreven en de nieuwe bestanden erin geplaatst. De oude bestanden blijven gewoon staan.
In Linux : Zelfde als bij Windows, maar de oude bestanden gaan weg :X . Ik dacht dus ff dat ik fijn 'bin\' met een bestand DosBox erin, kon kopieren in de root. Niet dus, nu ben ik de orginele '\bin' directory kwijt 8)7.

Kan ik die '\bin' directory nog terughalen of moet ik Linux opnieuw installeren :?
Oei.. ik zou 'm denk ik even opnieuw installeren... je kunt natuurlijk wel homedirectories opslaan, en scripts..
Misschien is het veiliger als je midnight commander gebruikt (mc) voor dat soort dingen, die waarschuwt je wel.. ik vind dat ook prettig werken met bijvoorbeeld tarballetjes en dergelijk. Die kan je zo openen en de inhoud of een deel daarvan kopieren en op die manier de boel uitpakken.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 13-01-2005 18:04 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Ik heb het vanuit Gnome gedaan ;) . Maar goed, weer iets geleerd :)

Ik ga straks Linux weer opniew installeren. Eerst nog een backupje maken van xorg.conf zodat ik de Hz'en niet opnieuw hoef in te stellen ;)

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 11:23
leuk_he schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:40:
[...]

Uit (oude) ervaring, je kunt ook windows de MBR opnieuw laten schrijven met "fixmbr" vanuit de rescue consoloe mode. Scheelt een hoop opnieuw installeren. Dat is ook de trukk om linux helemaal weg te halen.
een dos/windows opstartdiskette met fdisk doet het ook:
a:\fdisk /mbr

Hiermee heb ik al heel wat mislukt linux installaties verwijderd uit het mbr.
Pagina: 1