Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

GPRS 24/7 aanlaten, goed idee?

Pagina: 1
Acties:

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
ey allemaal,

Ik heb sinds een half jaar een SX1 telefoon van siemens. Nu heb ik deze eindelijk sinds gisteren weer terug (na 3 maanden 'reparatie' bij het reparatiecentrum) en nu heb ik weer wat software geinstalleerd op de telefoon.

Nu heb ik ook Agilemessenger en WirelessIRC geinstalleerd om (uiteraard) te kunnen MSN'en en IRC'en als ik onderweg ben. Ik weet dat GPRS een manier van data verzenden is waarbij je per x aantal kb's betaald en dus niet per tijdseenheid. Echter, bij WirelessIRC zie ik ook een timer lopen waar ik toch wat kriebels van in de buik krijg.

Ik zou namelijk beide chatprogrammas eigenlijk altijd willen laten draaien als mijn telefoon aanstaat en dus eigenlijk ook 24/7 een GPRS verbinding willen behouden maar is dit wel zo verstandig? Als er NIETS gebeurd in beide chatprogrammas betaal ik dan toch nog iets van data dat sowieso altijd verzonden word per minuut ofzo of betaal ik uiteindelijk toch per tijdseenheid?

Ik zou dit graag willen weten alvorens ik hier mijn GPRS verbinding activeer en vervolgens een maand later een rekening van 100den euro's in de bus heb liggen. Ik heb een T-Mobile relax 150 abbonement zonder databundel.

Met vriendelijke groet,
Jean

• NightForce
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 13:25
Het lijkt me als eerst slim om even te bellen met de KS.
Normaal gesproken betaal je per hoeveelheid data, het is alleen wel de vraag als je 24/7 aan laat of het dan niet erg hard gaat. Al krijg je geen msg binnen of verstuur je niks het controleren daarvoor kost ook al data lijkt me.

• DJMurtz
NightForce schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:56:
Het lijkt me als eerst slim om even te bellen met de KS.
Misschien een goed idee, misschien ook niet.
Zal KS een worst wezen of ik 100den euros moet bijbetalen. Antwoord zal waarschijnlijk rond de trand van 'zolang er geen data is zal dit u niets kosten' zijn.

Verwijderd

T-Mobile is niet leuk als je GPRS wil gebruiken...

Je betaald zonder GPRS bundel € 10 per MB (dat is al veel) en het wordt ook nog eens afgerond per 100 KB (per 24 uur). Zou ben je dus bij ieder heel klein beetje dataverkeer alweer bijna een euro kwijt. Ze zijn de enige die het zo berekenen en het is voor mij een reden om nooit een T-Mobile abonnement te nemen.

• DJMurtz
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 00:00:
T-Mobile is niet leuk als je GPRS wil gebruiken...

Je betaald zonder GPRS bundel € 10 per MB (dat is al veel) en het wordt ook nog eens afgerond per 100 KB (per 24 uur). Zou ben je dus bij ieder heel klein beetje dataverkeer alweer bijna een euro kwijt. Ze zijn de enige die het zo berekenen en het is voor mij een reden om nooit een T-Mobile abonnement te nemen.
hmm dit is voor het eerst dat ik het zo concreet zie staan.
Ik heb inderdaad gelezen dat T-Mobile redelijk veel vraagt per 100kb maar dat ze om de 24 uur ook nog alles afronden naar boven naar 100kb dat slaat echt alles.

Ik zit nog een half jaartje ongeveer vast aan dit abbonoment, als het dan nog zo blijkt te werken dan stap ik 100% over. Tot nu toe heb ik 0,0 te klagen gehad over T-Mobile, alles was prima in orde en de kosten voor het bellen waren zeker acceptabel maar deze GPRS onzin doet me metteen anders laten denken over T-Mobile.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zowel IRC (meestal) als MSN (altijd) houden de verbinding in de lucht door af en toe een pakketje heen en terug te sturen. Dit zal dus dataverkeer kosten.

Tip: zet hem 1 dag aan en kijk in je telefoon naar GPRS-gegevensteller. Vermenigvuldig met 30 en voila, je hebt een maandtotaal ;)

• DJMurtz
Kuhlie schreef op maandag 10 januari 2005 @ 00:05:
Zowel IRC (meestal) als MSN (altijd) houden de verbinding in de lucht door af en toe een pakketje heen en terug te sturen. Dit zal dus dataverkeer kosten.

Tip: zet hem 1 dag aan en kijk in je telefoon naar GPRS-gegevensteller. Vermenigvuldig met 30 en voila, je hebt een maandtotaal ;)
:O goed idee hehe.

Ik zal hem vanavond eens opstarten en morgenavond kijken hoe ver we zitten met de data (nu maar hopen dat de datateller accuraat is).

Als inderdaad blijkt dat het traffic nogal is opgelopen, is het dan wel mogelijk om een GPRS verbinding tot stand te brengen en deze altijd te laten lopen zonder dat er programmas draaien die GPRS verkeer genereren? of stuurt de verbinding zelf ook om de zoveel tijd een package om de verbinding tot stand te houden?

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37
Wil de resultaten ook even posten , ben wel nieuwsgierig ernaar. Ik betaal overigens €1.50 per MB (Telfort) .. En ik heb geen GPRS bundel .. :) ..

• DJMurtz
Het ziet ernaar uit dat of de verbinding vrij onstabiel is/was vannacht of dat de GPRS verbinding zelf afsluit na een tijd of dat agile messenger dit doet. Ik was vanochtend niet meer aangesloten via GPRS dus heb niet kunnen kijken hoe het zat met het trafficverbruik.

Ik zal eens de instellingen doornemen en kijken of ik ergens kan instellen dat hij niet de verbinding moet verbreken en dan zal ik de komende uren een connectie houden en vanavond meer posten erover.

edit:

Ik ben begonnen met meten om 14:20 toen ik connecte naar msn via Agile Messenger. De ingebouwde traffic meter gaf metteen 2kb up en down aan, dit gebruikt hij om te connecten, deze getallen worden groter naarmate je meer contacts in je lijst hebt (ik heb een nieuw msn adres gepakt met maar één contactpersoon in de lijst.

De meter staat na 15 minuten nog steeds op 2 up en 2 down.

[ Voor 31% gewijzigd door DJMurtz op 10-01-2005 14:38 ]

• DJMurtz
AgileMessenger draait ondertussen 3 uur en er is 3x iemand aangemeld en 3x afgemeld. Het trafficverbruik is 4kb down en 3kb up. Echter, het inloggen koste 2kb up en 2kb down dus het verbruik in 3 uur tijd is werkelijk maar 3kb geweest.

8x 3kb = 24kb per 24 uur.
24kb x 30 + 4kb = 724kb per maand.

hiermee kun je dus uitrekenen wat je _minimaal_ kwijt bent als je 24/7 agilemessenger aan laat staan op je gsm.

Natuurlijk hangt het verbruikte aantal kb (zeer) sterk af van het aantal mensen in je contactlijst, de lengtes van hun namen, het aantal gesprekken dat je voert, de lengte van deze gesprekken het aantal keren dat je aan en uitlogd maar stel dat je een apparte msn account gebruikt voor je gsm met alleen belangrijke personen erin voor belangrijke berichten dan kun je er dus van uit gaan dat je per maand tussen de 1 à 2 MB gebruikt.

Enige nadeel voor mij (en alle andere T-Mobile gebruikers) is dat wij in werkelijkheid per 24 uur niet minimaal 24kb maar 100kb kwijt zijn vanwege de afronding die ze toepassen dus voor ons word het aantal vebruikte kb's verviervoudigd en dan gaat het toch aardig aantikken... :(

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 23:27
En dan komt er een lolbroek-bot op IRC die iedere 5 minuten het hele Wilhelmus over je schermpje laat scrollen terwijl je lekker ligt te slapen. Waarom zou je 24/7 bereikbaar willen zijn? Ik ga echt niet om 3 uur 's nachts mijn telefoon pakken om te kijken wat voor berichtjes ik nu weer gehad heb.

• DJMurtz
Obliterator schreef op maandag 10 januari 2005 @ 17:34:
En dan komt er een lolbroek-bot op IRC die iedere 5 minuten het hele Wilhelmus over je schermpje laat scrollen terwijl je lekker ligt te slapen. Waarom zou je 24/7 bereikbaar willen zijn? Ik ga echt niet om 3 uur 's nachts mijn telefoon pakken om te kijken wat voor berichtjes ik nu weer gehad heb.
ik heb het getest met Agilemessenger (MSN dus) en ik schrijf ook duidelijk dat je een apparte email moet maken met alleen mensen die je vertrouwd...

en ik ga ook niet snachts mijn berichtjes lezen dus als je ut zo precies wilt hebben dan schrijf ik vanaf nu wel 12/7. Maar het maakt verder vrij weinig uit aangezien ik niet verwacht dat er mensen zijn die 's nachts 12x opnieuw inloggen en met je gaan chatten dus qua traffic zullen die x aantal uren in de nacht vrij weinig uitmaken, misschien nog wel minder dan het aantal kb dat het kost om opnieuw in te loggen 's morgens en alle namen van de mensen in de lijst op te halen.

:O
Pagina: 1