RAID5 online expansion firmware of hardware?

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik vroeg mij af of online expansion van een RAID-set door hardware geregeld wordt of kan het door firmware geregeld worden. Bijvoorbeeld de RocketRAID 1820A ondersteund geen online expansion waardoor een RAID-set opnieuw opgebouwd moet worden wanneer je een extra schijf wilt toevoegen.(tot Max. 8 schijven) Het gevolg is dat je alle data zal gaan verliezen.

Nu vroeg ik mij dus af of het mogelijk is dat HighPoint online expansion zou kunnen toevoegen in een firmware update? Zou dit theoreties mogelijk zijn?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:56
Theoretisch zou het kunnen, maar dan moet er sowieso nog ruimte zijn in de firmware EEPROM voor de extra code die ervoor vereist is. Sowieso doet de 1820a weinig in Hardware mijn inziens....

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:16

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

High level RAID-functionaliteit zoals online capacity expansion wordt normaal gesproken altijd in software uitgevoerd. Het verschil tussen een 'hardware' en een 'software' RAID-controller is dat de software bij het eerste type op de processor van de RAID-controller draait terwijl de software bij het tweede type door de CPU wordt uitgevoerd. De HighPoint RocketRAID 1820A is een kaart uit de tweede categorie. HighPoint zou met wat aanpassingen van zijn drivers en management software online capacity expansion moeten kunnen ondersteunen.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

JA, het moet dus ondersteund worden door de driver, (Femme was me voor)

HighPoint zegt:
The current driver can not support on-line expansion, you need to back up the data, then create RAID5 from scratch.

Of het in de toekomst met een nieuwe driver wel zou kunnen betwijfel ik ten zeerste, aangezien ze dat graag zouden hebben vermeld.

[ Voor 7% gewijzigd door John2B op 09-01-2005 23:10 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
John2B schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:08:
JA, het moet dus ondersteund worden door de driver, (Femme was me voor)

HighPoint zegt:
The current driver can not support on-line expansion, you need to back up the data, then create RAID5 from scratch.

Of het in de toekomst met een nieuwe driver wel zou kunnen betwijfel ik ten zeerste, aangezien ze dat graag zouden hebben vermeld.
Dat zou erg jammer zijn, want als dit kaartje online expansion zou ondersteunen dan zou hij al op mijn bureau hebben gelegen om ingebouwd te worden.

De eerst volgende kaart die ik enigszins interresant vindt en die online expansion ondersteund is een RAIDcore alleen deze is wel gelijk een 170 euro duurder.

Volgens mij zit er niet zo heel veel verschil tussen beide kaarten als ik alle test zo lees samen met de Areca kaarten zijn ze vaak in de top 3 te vinden.

Ondersteund de RocketRAID 1820A ook hot-swap van schijven? Dat is namelijk iets wat ik niet terug kan vinden in de specs. Overigens vindt ik dat HighPoint soieso niet erg uitgebreide specs op de site heeft staan. :)

(voor de mensen die mij vaker hebben zien posten m.b.t. S-ATA RAID controllers, helaas mijn systeem is nogaltijd niet up and running. Ik heb enige problemen gehad met het bestellen van andere hardware. Zo ben ik al ander halfe maand opjacht naar een zwarte CM stacker maar dat is weer een ander verhaal.)

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 09-01-2005 23:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:16

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hotswap is mogelijk op de RocketRAID 1820A.

Wat betreft het prijsverschil tussen de HighPoint en de RAIDCore kaart: ik vind de software van de RAIDCore BC4852 van een betere kwaliteit dan de software van de HighPoint. De RocketRAID 1820A maakt een minder solide indruk dan de RAIDCore BC4852 en de intelligente RAID-adapters van LSI Logic, 3ware en Areca. Ook zijn de prestaties van de RR1820A wat lager dan die van de BC4852.

Om een voorbeeld te geven: het eerste exemplaar van de RR1820A die ik uit Taiwan ontving bleek niet goed te vinden. De harde schijven werden niet herkend in Windows. Na het laden van de driver ging het alarm op de kaart beepen. Het bleek vervolgens onmogelijk om de beeper in de managent software uit te zetten en de harde schijven aan de praat te krijgen. Een tweede exemplaar deed het beter. Dat er een kaart stuk is kan gebeuren, ik kan daar geen conclusies over kwaliteitscontrole aan verbinden zonder statistieken over grote aantallen kaarten te kennen, maar een beeper die niet uitgezet kan worden is natuurlijk erg knullig. Verder mist de software van HighPoint veel functionaliteit ten opzichte van RAIDCore (online capacity expansion is een voorbeeld).
Pagina: 1